Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ville opprette en tråd for å se hvor mange som spiller på Linux maskiner, og om vi som gjør det kan dele tips og triks med hverandre og med de som vurderer å spille på en Linux PC...

 

P.g.a. at jeg bruker Linux så har jeg valgt hardware som jeg vet fungerer, Team RED (AMD) på alle maskiner. Mulig noen her inne kjører Linux på Intel/Nvidia PCer som kan dele erfaringer?

 

Hardware:

Spoiler

HovedPC: AMD 5600G og RX6600 XT - Nobara OS med EmuDeck.

StuePC: AMD 4600G og RX6600 - Windows 10 i STeam Big Picture + EmuDeck.

PC#2(var samboeren sin, brukes som server nå): AMD 5600G og RX5700

Sønn 6år: Intel i-5 8400 og RX 6600 - Windows 10 ---> vurderer Chimera OS

Sønn 8år: AMD 3500X og RX6600 - Windows 10 ---> vurderer Chimera OS evt. Nobara OS

Steam Deck OLED - Steam OS + EmuDeck

Asus Rog Ally - Nobara OS m/ Steam og EmuDeck.

Asus Rog Ally - Windows 11 m/ Armory Crate og Steam/EmuDeck. Mulig det blir Bazzite, Chimera eller Nobara etterhvert.

 

Har diverse andre MiniPCer. En av dem kjører Batocera Linux for emulering av eldre konsoller.

 

Linker:

Nobara

ChimeraOS

Bazzite

Batocera Linux

EmuDeck

 

EDIT: Glemte en veldig viktig link: https://www.protondb.com/

 

Endret av Kenhten
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hei!

Kan ikke si jeg har behov for noen særlig triks/tips bortsett fra å anbefale amd skjermkort hvis en skal spille på linux. Jeg bruker Fedora og kjøper alle spill gjennom steam så alt fungerer rett ut av boksen. Helga som var skaffet jeg meg Steam deck Oled og har svidd av en haug av timer i Disco Elysium. På pcen går det for tiden mest i CS2.

Det positive med spilling på linux er

  • Lite ting som sviver i bakgrunnen og skaper hakking
  • ingen plutselig oppdatering
  • ingen reklame
  • ingen wild Edge Ai function appears
  • ingen data innsamling
  • raske oppdateringer
  • skjermdrivere, system og apps blir oppdatert med et tastetrykk
  • En følelse av at pcen jobber for deg og ikke mot deg 🤔
  • Gratis

Det negative tingene er:

  • mange spill som bruker anti cheat fungerer ikke i linux, kjedelig når venner vil ha deg med.
  • Etter driver oppdateringer så hakker det litt i spill første minuttene på grunn av shader caching
  • Screen share mangler i discord
  • mods kan være stress å instalere
  • litt dårligere ytelse i noen spill
  • andre spill launchere er ikke den beste opplevelsen
  • krever av og til litt triksing for å få spill til å fungere
  • ingen HDR støtte enda, men det er på vei.

Triks er https://github.com/GloriousEggroll/proton-ge-custom som er cutting edge proton versjoner for de som skal spille de nyeste spillene.

Jeg vet det er en mulighet å dual boote, men jeg har begynt å mislike Windows ganske sterkt og det er også ekstra arbeid å holde begge oppdatert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I'm not alone 🥹

 

Selvfølgelig er det ikke for alle. De som spiller Fortnite etc kan ikke gå over til Linux. Nå er jeg "gammel", 46 neste uke. Har nesten ingen gamer venner. Vi har spilt mest Minecraft. Nå er jeg i en indie game og plattformer periode, spill som trenger lite CPU/GPU kraft og kan spilles lenge på de håndholdte.

Har kjøpt 14 spill denne uken. Sjekker hva som er på tilbud. Sjekker protondb og steamdb.

Installerte Fall Guys via Heroic Games Launcher. Det fungerte, men det er jo ikke akkurat noe e-sport tittel.

Har bare installert Minecraft mods. Ikke på Nobara installasjonen min, tar en MC pause. Men på Ubuntu fungerte det utmerket.

 

GE står bak Nobara (Fedora). ProtonUp -Qt er genialt. har installert det Steam Decken. Begge ROG Ally'ene mine har det siden jeg kjører Nobara på dem også.

https://www.patreon.com/gloriouseggroll/posts

https://www.patreon.com/dragoonDorise/posts (EmuDeck)

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har noen her testet Pop os? Etter sigende så er den utmerket til spilling. 

Selv så spiller jeg på windows, men jeg kjenner at jeg og begynner å mislike det sterkt. Kanskje jeg skal "take the leap"? Jeg bruker jo pc' en kun til gaming så hvorfor ikke.

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Prøvde PopOS. Synes ikke det var noe, brukte heller mainline Ubuntu. Trur ikke PopOS er så bra som System76 ønsker det skal være.

Ubuntu 2404 LTS kommer i april. 

 

 

 

Ville sjekket om spillene du spiller fungerer på protondb.com

Har du en del spill på Epic Games Store så anbefaler jeg deg å bruke Heroic Games Launcher, fungerer på både Epic og GoG. Men ett par museklikk kan du få spillene i Steam.

Fortnite vil IKKE fungere. Fall guys fungerer 🙂

 

 

 

 

Endret av Kenhten
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Denne må jeg følge med på! Kjører dual boot og bruker windows kun til spilling. Er virkelig ingen Linux-racer, men ønsker like gjerne å bruke det til alt.

Husker ikke nøyaktig HW siden det er en bærbar (ja, litt flaut, men siden jeg ikke bygde den selv så 😋), men kjører på AMD CPU og Nvidia GPU. 

Er primært to spill jeg spiller, og det ene er en mod til et 20 år gammelt spill. Dette er nok mest klønete å få til.

Flere detaljer seinere :)

Lenke til kommentar

Har kjørt PopOS på både laptopen og stasjonære i 3-4år nå. Lite PC gaming de siste årene, for det meste enkle indie titler på laptoppen (Innebygd Intel grafikk), men på den stasjonære har jeg spilt en del Death Stranding og Civilization. Er en eldre sak med GTX970 og en 4. gen i7. Veldig fornøyd med Pop og de lanserer snart sitt eget Destop Enviroment kalt COSMIC som er bygd opp fra bunnen av i Rust.

Lenke til kommentar

Kjører Batocera på en maskin med Vega 7 grafikk integrert i en AMD CPU (2400G). Ekstremt kapabel maskin som greier overraskende mye. Det eneste den sliter med er noen Switch spill, men det kan løse seg med mere RAM. Er 8 GB på systemet nå, men har bestilt 16GB på Finn som forhåpentligvis kommer snart.

Kan også kjøre Steamlink, eller til og med Steam spill direkte i Batocera.

 

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Kjørte Batocera på den StuePC'en jeg nevnte. Da med R5 4600G. Oppgraderte den med RX6600 og byttet til Windows 🫣

Har Bazzite på den ene Asus ROG Ally'en nå. Skal prøve ChimeraOS. Blir en av de to på den StuePC'en. Kommer til å kjøre Windows i VM på en Proxmox Maskin. Bygde en PC til samboeren, hun bruker ikke den. Den har R5 5600G, RX5700, 32GB RAM og 1TB "slow" NVMe. 

 

 

Endret av Kenhten
Lenke til kommentar

Installeringen tok ikke lange tiden.

Ser ganske bra ut. 

 

Man må gå inn i Desktop Mode for å fikse diverse.

-Input, tastatur er engelsk. Bytt til norsk hvis det er det du har.

-Users, brukeren er gamer og passord er gamer. Bytt til noe annet enn gamer.

 

Skal finne ut hvordan jeg låser "charge limit" til 80%. Husker ikke hva jeg brukte på Nobara installasjonen.

Installeres ChimeraOS på Asus ROG Ally så må man ha Decky Loader og Simple Decky TDP. LINK

curl -L https://github.com/SteamDeckHomebrew/decky-installer/releases/latest/download/install_release.sh | sh

curl -L https://github.com/aarron-lee/SimpleDeckyTDP/raw/main/install.sh | sh

 

 

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Skal fjerne Windows 10 fra PCene til ungene og installere Linux. Skal gjøre det samme med StuePCen. 

StuePCen skal få ChimeraOS, men er veldig usikker på hva jeg skal installere på ungene sine PCer.

Kjører Nobara selv. Er fornøyd, men vurderer å gå tilbake til Ubuntu når 24.04 LTS kommer. Mye lettere å forholde seg til Ubuntu. Er vant med det og det er bedre støtte/hjelp*.

Kommer muligens til å gå for en eller annen Ubuntu på alle maskiner.

 

*Letter å finne et svar når man lurer på noe. Lettere, IMO, når jeg skal  intallere f.eks. mods til spill etc.

Jeg kjører eldre hardware. Rolling realese og stadige oppdateringer er irriterende. Liker det stabile og kjedelige😄

Elsker å prøve andre distroer, men kommer alltid tilbake til Ubuntu.

 

 

Er det noen interesse for en gjennomgang av installasjonsprosess fra en Linux n00b?

 

Lenke til kommentar
7 hours ago, Thor. said:

Noen som har hørt om PikaOS? Ble servert videoer på Youtube om denne Linux distribusjonen

Ikke hørt om den før, sikkert helt ok, stilig med tilgang til arch pakker og driver valga, men ikke noe jeg personlig har bruk for. Pika og Nobara er distroer utviklet av noen få folk. Det vil alltid være en risiko for at sykdom eller mindre interesse senere gjør at de faller bort. Support og dokumentasjon vil også være vanskeligere å finne. Hvis en er nybegynner så ville jeg anbefalt større distroer, men det er ingenting i veien for å prøve forskjellig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...