Gå til innhold

Selger master-grader mot betaling


Anbefalte innlegg

Listen over «kjekkaser» som har jukset seg til tittel, jobb, god lønn og høy anseelse på falske premisser, begynner å bli lang.
En ting er å leie inn en mentor, noe helt annet er å betale seg ut av sin egen kompetansmessige/intellektuelle begrensing.
Enkelte har gjort det til sitt levebrød å «hjelpe» andre:

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/skriver-master-mot-betaling-systemet-er-odelagt/16445233/

Ekstra provoserende er at disse selv definerer hva som er rett og galt.

Dette råtne systemet må sidestilles med dokumentforfalskning og kjeltringer som kjøper seg førerkort, attester, kompetansebevis og vitnemål på det svarte markedet.

Endret av Inspector
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er man overrasket over dette så misunner jeg det naive livet en hittil har levd.

Folk har og vil alltid jukse seg til hva enn de tror de trenger.

Slike saker som dette tilhører åpenbart fåtallet til.

Det som heller burde fokuseres på er gruppeoppgaver som studenter gjør.
Er uhorvelig flere der som flyter gjennom systemet og med litt flaks kommer ut på andre enden uten å ha løftet mange fingre ila sin bachelor/master tid.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DIYDari skrev (12 minutter siden):

Er man overrasket over dette så misunner jeg det naive livet en hittil har levd.

Folk har og vil alltid jukse seg til hva enn de tror de trenger.

Slike saker som dette tilhører åpenbart fåtallet til.

Det som heller burde fokuseres på er gruppeoppgaver som studenter gjør.
Er uhorvelig flere der som flyter gjennom systemet og med litt flaks kommer ut på andre enden uten å ha løftet mange fingre ila sin bachelor/master tid.

Naivt ??

Jeg kaller det å ha et minimum av selvrespekt og respekt for lov og orden.
For egen del har jeg lagt mye jobb i å holde stien min ren. I mitt «synderegister» står det kun et par tvilsomme parkeringsbøter.

Jeg har klart meg meget bra med en ærlig bachelorgrad og diverse etterutdanning.
Mastergraden var uoppnåelig pga praktiske hensyn og økonomi.
Hvis svindel hadde vært tilgjengelig/akseptabelt under mitt utdanningsløp, ville valget blitt annerledes.

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Inspector skrev (1 time siden):

Naivt ??

Jeg kaller det å ha et minimum av selvrespekt og respekt for lov og orden.
For egen del har jeg lagt mye jobb i å holde stien min ren. I mitt «synderegister» står det kun et par tvilsomme parkeringsbøter.

Jeg har klart meg meget bra med en ærlig bachelorgrad og diverse etterutdanning.
Mastergraden var uoppnåelig pga praktiske hensyn og økonomi.
Hvis svindel hadde vært tilgjengelig/akseptabelt under mitt utdanningsløp, ville valget blitt annerledes.

Ja det er naivt å tro at det sånt ikke skjer eller har skjedd ?

Minimum respekt for lov og orden har sikkert de fleste, derfor de også ser på akkurat dette som noe helt greit. 

Minimum er objektivt også.. Hva du anser som minimum er nok noe helt annet for andre.
Ref Svart arbeid, bryte fartsgrenser, jukse på skattefradrag, jukse med MVA i selskap.

You name it.. Alt skjer hver dag og folk jukser på alle fronter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I Norge er det lagt opp til at man oppnår suksess ved å "lure" systemet. Det gjelder enten man doper seg og skaper seg et navn i idretten, bruker merkevaren til å bygge hytter der andre ikke får lov, selger og flytter til Sveits, eller ved at man vokser opp på Oslo vest, får arbeidserfaring gjennom firmaet til faren sin kamerat, får gode,karakterer pga privat leksehjelp og seiler opp på den måten

  • Liker 1
Lenke til kommentar
56 minutes ago, majer said:

I Norge er det lagt opp til at man oppnår suksess ved å "lure" systemet. Det gjelder enten man doper seg og skaper seg et navn i idretten, bruker merkevaren til å bygge hytter der andre ikke får lov, selger og flytter til Sveits, eller ved at man vokser opp på Oslo vest, får arbeidserfaring gjennom firmaet til faren sin kamerat, får gode,karakterer pga privat leksehjelp og seiler opp på den måten

Det pleier å være folk med den holdningen som jukser. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Ikke glem at Barnevernet slettet eposter etter å ha spurt om mulig straff først, for svaret de fikk var at brudd på Offentlighetsloven ikke fører til sanksjoner.. Hvis det ikke kan eller blir håndhevet, er det da vits i å ha loven der i det hele tatt?

Hvis Superman ikke kan straffes, gjelder egentlig loven for han?

Lenke til kommentar
majer skrev (1 time siden):

I Norge er det lagt opp til at man oppnår suksess ved å "lure" systemet. Det gjelder enten man doper seg og skaper seg et navn i idretten, bruker merkevaren til å bygge hytter der andre ikke får lov, selger og flytter til Sveits, eller ved at man vokser opp på Oslo vest, får arbeidserfaring gjennom firmaet til faren sin kamerat, får gode,karakterer pga privat leksehjelp og seiler opp på den måten

Meiner du at det er vanleg at norske toppidrettsutøvarar dopar seg og kjem unna med det?

Når det gjeld ein del av det andre du kritiserer har det ikkje noko med juks å gjere, men at nokre av ulike årsaker er betre stilt enn andre.

majer skrev (31 minutter siden):

Hva så? Samfunnet legger opp til det. Ønsker man rettferdig konkurranse så stemmer man blodrødt

Og der finst det ikkje juksemakarar eller folk som ynskjer å mjøle si eiga kake meiner du? Som eksempel kan ein nemne simpelt tjuveri av solbriller.

Ein risikerer dessutan at enno fleire bedrifter blir lagt ned eller kjøpt av utlendingar, samt at enno fleire nordmenn flyttar til Sveits. Mange av dei som har flytta til Sveits har ikkje noko imot å betale skatt, men dei er ikkje fornøgde med innretninga. Verdien av bedrifter er ikkje nødvendigvis i samsvar med inntektene frå år til år, og i verste fall må eigarane selje aksjar for å kunne betale formuesskatten.

Ein kan difor argumentere for at folk bør stemme på Høgre. Fleire rikingar vil då bli verande i Norge og betale skatt, og det vil bli fleire arbeidsplassar og bedrifter på norske hender. Sidan heile kaka blir større blir det også meir å fordele. Stoltenberg hadde i si tid eit fornuftig slagord: Ein må skape for å kunne dele. Arbeidarpartiet hadde tidlegare ein politikk der ein både tok omsyn til næringslivet og til ei god sosial fordeling.

Når det gjeld partia på ytre venstre (Raudt og SV) er dette parti som er motstandarar av NATO og hjelp til Ukraina, og som i praksis støttar opp om diktatorar og land som truar verdensfreden. Dette er svært farleg i ei tid der Russland og Kina ynskjer å leggje under seg naboland eller utvide makta si på bekostning av demokratiske land. Dette skjer samstundes som det er politisk krise i USA og støtta til Ukraina og NATO vaklar. Dette er åleine god nok grunn til ikkje å stemme på Raudt eller SV.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (2 timer siden):

Meiner du at det er vanleg at norske toppidrettsutøvarar dopar seg og kjem unna med det?

Når det gjeld ein del av det andre du kritiserer har det ikkje noko med juks å gjere, men at nokre av ulike årsaker er betre stilt enn andre.

Og der finst det ikkje juksemakarar eller folk som ynskjer å mjøle si eiga kake meiner du? Som eksempel kan ein nemne simpelt tjuveri av solbriller.

Ein risikerer dessutan at enno fleire bedrifter blir lagt ned eller kjøpt av utlendingar, samt at enno fleire nordmenn flyttar til Sveits. Mange av dei som har flytta til Sveits har ikkje noko imot å betale skatt, men dei er ikkje fornøgde med innretninga. Verdien av bedrifter er ikkje nødvendigvis i samsvar med inntektene frå år til år, og i verste fall må eigarane selje aksjar for å kunne betale formuesskatten.

Ein kan difor argumentere for at folk bør stemme på Høgre. Fleire rikingar vil då bli verande i Norge og betale skatt, og det vil bli fleire arbeidsplassar og bedrifter på norske hender. Sidan heile kaka blir større blir det også meir å fordele. Stoltenberg hadde i si tid eit fornuftig slagord: Ein må skape for å kunne dele. Arbeidarpartiet hadde tidlegare ein politikk der ein både tok omsyn til næringslivet og til ei god sosial fordeling.

Når det gjeld partia på ytre venstre (Raudt og SV) er dette parti som er motstandarar av NATO og hjelp til Ukraina, og som i praksis støttar opp om diktatorar og land som truar verdensfreden. Dette er svært farleg i ei tid der Russland og Kina ynskjer å leggje under seg naboland eller utvide makta si på bekostning av demokratiske land. Dette skjer samstundes som det er politisk krise i USA og støtta til Ukraina og NATO vaklar. Dette er åleine god nok grunn til ikkje å stemme på Raudt eller SV.

Tenker på idrettsutøvere på starten av 2000- tallet og tidligere. Det er ikke tilfeldig at Norge plutselig ble en ski-nasjon og at de mest kjente langrennsløperne vi hadde alle la opp etter vi fikk bedre analyseverktøy

Personen som stjal et par solbriller og hadde psykiske problemer mistet jobben. Det samme kan ikke sies om Erna. Tajik gikk og mens folk i høyre som hadde gjort det samme ble sittende. 

De fleste som står frem med at de har flyttet til Sveits har tjent penger på boliger- ikke ved å skape bedrifter som skaper arbeidsplasser 

Dette er på siden av tema, men la gå. Rødt og SV stilte spørsmål ved å gi våpen til Ukraina som er et av de mest korrupte landene i Europa. Viktig å vite hva ressurser går til. Nå kan det også se ut som Ukraina taper krigen samtidig som vi tar inn folk i Norge som kunne forsvart landet mot Russland. Ikke nok med det, men vi gir dem 500 000 i året uten å stille krav mens de stakkars ukrainerne som er igjen må kjempe måneder og år i strekk. Så har vi Erna som elsker Kina og gjør alt for å blidgjøre dem. Kritisere Erdogan har hun heller ikke gjort

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gaea skrev (4 minutter siden):

Han med "høy IQ" i artikkelen fremstår både dum, snever og nedlatende, og umoralsk. Snakk om å drite seg ut. 

Vil ikke kalle det å «drite seg ut»

Jeg vil heller kalle han en kynisk utnytter av systemet og som i tillegg stimulerer til mistillit og svindel.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
3 hours ago, majer said:

Tenker på idrettsutøvere på starten av 2000- tallet og tidligere. Det er ikke tilfeldig at Norge plutselig ble en ski-nasjon og at de mest kjente langrennsløperne vi hadde alle la opp etter vi fikk bedre analyseverktøy

Tycker väl att Norge har varit en ski-nasjon rätt länge och både innan och efter tiden du nämner. Är väl inte så förvånad att Norge har varit det heller med tanke på statusen och tillgang till snö. 

Lurer lite på vilket land du bör flytte till där jag antar allt är så mycket bättre. Folk med pengar har ingen fördel, arv spelar ingen roll, ingen har leksehjälp och får alltså inte högre karaktärer.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (3 timer siden):

Tycker väl att Norge har varit en ski-nasjon rätt länge och både innan och efter tiden du nämner. Är väl inte så förvånad att Norge har varit det heller med tanke på statusen och tillgang till snö. 

Lurer lite på vilket land du bör flytte till där jag antar allt är så mycket bättre. Folk med pengar har ingen fördel, arv spelar ingen roll, ingen har leksehjälp och får alltså inte högre karaktärer.

- Nordmenn var mistenkt for doping av FIS (aftenposten.no) Updrag granskning skrev om nordmenn sine blodverdier. For fem år siden viste jeg bakvakt og forvakt disse verdiene og spurte hva de tenkte. Jeg ga de ikke navnene på utøverne da. De var skråsikre på at det var doping. Det skal sies at jeg synes å huske at Aukland motbeviste påstandene som var rettet mot seg ved å ta en gentest som viste en sjelden mutasjon. Det samme kan ikke sies om Ulvang, Dæhlie, Mikkelplass og co. Alle de hadde langt høyere blodverdier enn det Martin J Sundby, Johaug og Northug har. Selv verdens beste kvinnelige maratonløper (fram til superskoene til Nike) hadde hemoglobin på 13. 

Reglene for mistenkelige prøver intreffer ved 17,5. Gjennomsnittet for mannlige langrennsutøvere lå på 17-17,5 mellom 2000 og 2001. Sundby har til sammenligning fått målt 14 komma et eller annet. Norsk toppidrettslege har aldri sett noen over 17. 

Edit. Jeg vil også sende et forsvar av Hjelmeseth som lå på 15,6 på det meste etter et høydeopphold

Endret av majer
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, majer said:

- Nordmenn var mistenkt for doping av FIS (aftenposten.no) Updrag granskning skrev om nordmenn sine blodverdier. For fem år siden viste jeg bakvakt og forvakt disse verdiene og spurte hva de tenkte. Jeg ga de ikke navnene på utøverne da. De var skråsikre på at det var doping. Det skal sies at jeg synes å huske at Aukland motbeviste påstandene som var rettet mot seg ved å ta en gentest som viste en sjelden mutasjon. Det samme kan ikke sies om Ulvang, Dæhlie, Mikkelplass og co. Alle de hadde langt høyere blodverdier enn det Martin J Sundby, Johaug og Northug har. Selv verdens beste kvinnelige maratonløper (fram til superskoene til Nike) hadde hemoglobin på 13. 

Reglene for mistenkelige prøver intreffer ved 17,5. Gjennomsnittet for mannlige langrennsutøvere lå på 17-17,5 mellom 2000 og 2001. Sundby har til sammenligning fått målt 14 komma et eller annet. Norsk toppidrettslege har aldri sett noen over 17. 

Nu var det ikke om norska langrennslöpare har fått doping anklager jag skrev om utan påstanden att Norge plötsligt blev en ski-nation. En sak som var speciellt på dopingens 90-tal var också hur bra länder som Italien var jämfört med senare. 

Du har också en fin blanding av folk och påstander. Mikkelplass var aktiv på 80-talet, Aukland var aktiv fra 90 talet och fram till förra  året och la knappast upp når det kom bättre analys verktøy. De andra la vel opp i vanlig alder noen forskjellige år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
majer skrev (1 time siden):

- Nordmenn var mistenkt for doping av FIS (aftenposten.no) Updrag granskning skrev om nordmenn sine blodverdier. For fem år siden viste jeg bakvakt og forvakt disse verdiene og spurte hva de tenkte. Jeg ga de ikke navnene på utøverne da. De var skråsikre på at det var doping. Det skal sies at jeg synes å huske at Aukland motbeviste påstandene som var rettet mot seg ved å ta en gentest som viste en sjelden mutasjon. Det samme kan ikke sies om Ulvang, Dæhlie, Mikkelplass og co. Alle de hadde langt høyere blodverdier enn det Martin J Sundby, Johaug og Northug har. Selv verdens beste kvinnelige maratonløper (fram til superskoene til Nike) hadde hemoglobin på 13. 

Reglene for mistenkelige prøver intreffer ved 17,5. Gjennomsnittet for mannlige langrennsutøvere lå på 17-17,5 mellom 2000 og 2001. Sundby har til sammenligning fått målt 14 komma et eller annet. Norsk toppidrettslege har aldri sett noen over 17. 

Edit. Jeg vil også sende et forsvar av Hjelmeseth som lå på 15,6 på det meste etter et høydeopphold

Dersom ein tek blodprøve står det i journalen at normalverdien på Hb er 13-17. Hb varierer sikkert også med kjønn og alder, men ein Hb på 13 skulle i utgangspunktet vere like mykje "unormalt" som 17. Det mest "normale" skulle vere ein stad midt mellom ytterpunkta.

Dessutan varierer dette med genetiske forhold, miljø, påkjenningar på kroppen osv. Det finst folk som må gå på medisinar fordi blodet blir for tjukt. Sidan høg Hb gjev ein fordel skulle ein også tru at det var litt større andel toppidrettsutøvarar med naturleg høg Hb enn snittet i befolkninga. På 90-talet budde- og trena ein også i høgdehus, noko som sidan vart forbode for norske toppidrettsutøvarar. Dermed måtte ein trene i naturleg høgde i staden.

Elles har nok du heilt sikkert meir greie på dette enn meg. Men så lenge desse idrettsutøvarane vart kontrollerte opp og ned, og til alle døgnets tider er dei å rekne som uskuldige til ein evt. finn bevis for noko anna.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (18 minutter siden):

På 90-talet budde- og trena ein også i høgdehus, noko som sidan vart forbode for norske toppidrettsutøvarar. Dermed måtte ein trene i naturleg høgde i staden.

Dette blir vel fusk på en måte med.? 
Flat earth maskin 🤔  (off-topic 🤔😅)

https://hypoxico.com/ 

"Perform altitude training anywhere on earth with the pioneer and world leader in simulated altitude."

Endret av Regardé
  • Liker 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (15 timer siden):

Dersom ein tek blodprøve står det i journalen at normalverdien på Hb er 13-17. Hb varierer sikkert også med kjønn og alder, men ein Hb på 13 skulle i utgangspunktet vere like mykje "unormalt" som 17. Det mest "normale" skulle vere ein stad midt mellom ytterpunkta.

Dessutan varierer dette med genetiske forhold, miljø, påkjenningar på kroppen osv. Det finst folk som må gå på medisinar fordi blodet blir for tjukt. Sidan høg Hb gjev ein fordel skulle ein også tru at det var litt større andel toppidrettsutøvarar med naturleg høg Hb enn snittet i befolkninga. På 90-talet budde- og trena ein også i høgdehus, noko som sidan vart forbode for norske toppidrettsutøvarar. Dermed måtte ein trene i naturleg høgde i staden.

Elles har nok du heilt sikkert meir greie på dette enn meg. Men så lenge desse idrettsutøvarane vart kontrollerte opp og ned, og til alle døgnets tider er dei å rekne som uskuldige til ein evt. finn bevis for noko anna.

Kondisjonsutøvere har gjennomsnittlig lavere verdier enn folk som ikke holder på med idrett, men resten stemmer

Endret av majer
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...