Gå til innhold

Brillerens kun en gimmick?


Anbefalte innlegg

Jeg har etter mye om og men tegnet meg en såkalt brilleabonnement hvor jeg har valgt meg ut tre briller. En dyrere solbrille uten styrke, en lesebrille med styrke i glasset og en dyrere brille med progressive glass. 

Dette er trolig ikke rocket science og det enkle er ofte det beste. Så ingenting er bedre enn at man kan løse brillerensen på best mulig måte med ting man har fra før. 

Nye briller i dag har jo "glass" av plast. Disse plastglassene har en slags coating for å hindre gjennskinn etc. Vertfall har de dyrere glassene det. 

Greit nok... men det gikk noen tanker gjennom hodet mitt når Brilleland så flott dro frem en flaske med brillerens og en liten fin pakke med en liten mikrofiberklut inni, hvor dem sa at brillerens inkludert utstyr inkluderes i abonnementet så lenge jeg er abonnement. Går jeg tom, er det bare å hente mer etc. 

Hun påpekte at pakken jeg fikk var verdt 129 kroner. Det er nesten så man skulle tro man vant i lotto der og da på måten dette ble overgitt. Ikke noe galt med det sånn sett, men så begynte jeg å tenke litt. 

Hva i alle dager er det denne unike lille sprayen som koster alt fra 19.90 til opp mot 200 kroner inneholder som er så unikt at dem kan kalle det "brillerens"? Å hva er EGENTLIG den beste måten og vaske/rense briller på uten å lage riper på sikt?

Som gammel hobbydetailer (en som liker og holde lakken på biler i 100% shape etc.) så har jeg lært minst mulig berøring og må man berøre så bør man få området så rent som mulig før man gjør dette.

Jeg har søkt og lest og trolig funnet ut at den aller mest skånsomme måten og vaske/rense brilleglass på må være en ultralydvasker? Man legger brillene oppi og etter den er ferdig så tar man brillene ut, før man blåser av dem vannet. 100% uten berøring. Bruker man destillert vann så må vel dette være en nobrainer?

MEN... nå har man jo ikke med seg en ultralydvasker på innerlomma, så det jeg er ute etter er best mulig måte og rense brilleglassene på mens man er på farten. 

Er det like greit å bruke mildt zalovann? Feks. destilert vann blandet med litt zalo på en liten spruteflaske? Eller er denne brillerensen som man får kjøpt bedre?

Evt. andre forslag eller kanskje til og med erfaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ekstremt sjelden man faktisk trenger brillerens. Det finnes sikkert en ideell måte å rense briller på slik du etterspør, men i praksis så er det aller beste du kan gjøre å sørge for at du alltid har et godt pusseskinn med deg slik at du aldri bruker alternativ som tørkepapir, skjorta osv.  Skaff noen gode pusseskinn, gjerne med antiskli på ene sida, og ha de alltid med - når det dugger på treningstur om vinteren, når de blir våte av regn og du skal tørke de, når de dugger til i det du kommer innendørs, på reise, på jobb osv. Om du alltid bruker rene pusseskinn og aldri noen fysiske alternativ så er du veldig godt på vei.

Rennende lunka vann fra springen kan hjelpe om de er skikkelig skitne.

Lenke til kommentar

Fikk lesebrillene mine her om dagen og man ser jo fingermerker og skitt mye bedre på disse enn på solbriller. Jeg har erfart at den medfølegende tynne mikrofiberkluten som følger med og som ligger i etuiet er null verdt. Faktisk en ganske elendig klut. Den klarer ikke å absorbere skitten så den drar stort sett bare skitten rundt på glasset. Det er også vanskelig å komme til i hjørnene med denne kluten. 

Så prøbde jeg en tykk mikrofiberklut jeg har beregnet for bil. To sveip så var brillene skinnende rene. Uten noe som helst bruk av såpe/rensemiddel. 

så nå er jeg ute etter en mikrofiberklut som er liten i størrelse men som er tykkere som passer i etuiet :) 

Lenke til kommentar

Det kan variere hvor gode disse klutene er for briller. Jo glatter kluten er jo større er sannsynligheten til at den fungerer dårlig.

Er det inntørket møkk på brilleglassene så er det greit å ha på litt Jif Universal. Fungerer veldig bra på briller. Faktisk bedre enn alkohol/isopropanol.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Disse tynne brilleklutene funker nok bra på støv og mindre flekker, men jeg tror dem funker særdeles dårlig på fett fra fingre etc. fettet fra fingrene fester seg på koutens overflate og så lenge kluten er veldig tynn så blir det samme fettet smurt utover glasset ved neste korsvei. 

En tykkere mikrofiber absorberer dette langt bedre. Glassene mine ble 100% strøkne med noen få sveip med tykkere mikrofiber. Det har kåjeg så langt aldri klart med den tynne kluten. 

Så nå er jeg på utkikk etter brillekluter som er tykkere som får plass i etuiet :)

Lenke til kommentar

Brillerens er nok veldig dyrt uttynnet såpevann. Varmt vann funker bra. Belegget på plasten tåler ikke hva som helst, så å eksprimentere med behandlinger og kjemikalier er ikke helt uten risiko, jeg har sett noen som var ødelagt. Ultralydvasker fungerer ved kavitasjon, som er en aggressiv prosess, jeg ville aldri prøvd det på brillene.

Endret av Mag ne
Lenke til kommentar

Brillerensen fra optikeren kan du like godt bruke på visiret 😎 @Bjerknez

Har brukt lesebriller noen år nå pga "gammelmannsyn" og jeg erfarer at lunkent vann og en random flytende håndsåpe er det beste. 

Blir ikke kvitt all smuss/fett med pussekluter, men det er forskjell på briller også, noen har et belegg som er mer smussbestandig....

Lenke til kommentar

Testet håndvask under springen med litt zalo her om dagen. Jeg synes det ble mye renere med bare mikrofiber (ikke den tynne kluten). Litt brillerens i værste fall og tykk mikrofiber gjør susen. 

jeg har luktet på brillerensen jeg fikk fra Brilleland og det er åpenbart at det er noe spritbasert i denne vertfall. Men hvor kye vet jeg ikke. Den skummer også bittelitt, så jeg tipper sprit, litt såpe og kanskje destillert vann?

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (4 timer siden):

Disse tynne brilleklutene funker nok bra på støv og mindre flekker, men jeg tror dem funker særdeles dårlig på fett fra fingre etc. fettet fra fingrene fester seg på koutens overflate og så lenge kluten er veldig tynn så blir det samme fettet smurt utover glasset ved neste korsvei. 

En tykkere mikrofiber absorberer dette langt bedre. Glassene mine ble 100% strøkne med noen få sveip med tykkere mikrofiber. Det har kåjeg så langt aldri klart med den tynne kluten. 

Så nå er jeg på utkikk etter brillekluter som er tykkere som får plass i etuiet :)

Jeg pleier å handle slikt på Clas Ohlson. Disse kanskje?

https://www.clasohlson.com/no/Smart-Microfiber-optikklut/p/34-4534

Lenke til kommentar
Travellingman skrev (4 timer siden):

Brillerensen fra optikeren kan du like godt bruke på visiret 😎 @Bjerknez

Har brukt lesebriller noen år nå pga "gammelmannsyn" og jeg erfarer at lunkent vann og en random flytende håndsåpe er det beste. 

Blir ikke kvitt all smuss/fett med pussekluter, men det er forskjell på briller også, noen har et belegg som er mer smussbestandig....

På visiret bruker jeg mildt zalovann som jeg heller på en hendig liten spruteflaske :) disse visirene er uansett forbruksvare og jeg pleier å bytte dem sånn ca. En gang i året :) 

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (49 minutter siden):

Jeg pleier å handle slikt på Clas Ohlson. Disse kanskje?

https://www.clasohlson.com/no/Smart-Microfiber-optikklut/p/34-4534

Disse er mer eller mindre like dem tynne som jeg har. Ganske ubrukelige til å fjerne fettmerker. 

Dem greie til å fjerne støv og enkelte flekker mens man er på faryen, men totalt underlegne en skiskkelig mikrofiberklut som er tykkere. 

Kanskje jeg bare klipper av en del av den tykke kluten jeg har og legger denne i etuiet. 

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (18 minutter siden):

Brillepuss er bare isopropanol, så det er ikke vanskelig å mekke noe billig selv.

Er du sikker? Så vidt jeg vet så skummer ikke det? Å bruke ren isopropanol kan også i følge rykter ødelegge coatingen på brilleglassene på sikt....?

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (5 timer siden):

Så nå er jeg på utkikk etter brillekluter som er tykkere som får plass i etuiet :)

Prøv en fotobutikk (om du kan finne en). Jeg har en ganske tykk mikrofiberklut beregnet på objektiver, og den fungerer veldig godt. Den heter Lenspen Microklear.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
6 hours ago, :utakt said:

Optikere selger noe som ser ut som små våtservietter. Tynt papir satt inn med noe sprit. Jeg er miljøsvin og bruker slike. 

Gir brillene en kjapp spyl i vasken med lunkent vann hvis det blir for ille. 

Jeg kjøper slik også. Ganske lett å ha med seg og fungerer på alt, ikke bare på brillene. Jeg bruker dem for å rense elektroniske utstyr som mobiler, klokker og mange andre små enheter med skjerm, fungerer veldig bra!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...