Gå til innhold

Hotell velger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

0) Finn hvilket hotell du ønsker.

1) Finn sted å booke gjennom. Sjekk pris og hvilket rom du vil få via forskjellige bookingtjenester og også rett fra hotellet som gjerne er vanskelig å finne. Trivago er grei for å finne priser på flere bookingtjenester, men du tjener ingenting på å booke via linkene der. Pass på at enkelte hoteller har kjipe rom for de som booker gjennom bookingtjenester som hotels-com og booking-com. Et hotell jeg var på i Kina ga de som kom med slik bestilling et kjellerrom med lysgrav. For et par hundre ekstra per dag kunne de oppgradere til et vanlig rom over bakken. Jeg hadde gjort min research og booket rett fra hotellet og sparte mye i forhold til de som booket via de vanlige bookingtjenestene.

For en tur i Europa senere i år booket jeg også rett fra hotellet da jeg fikk penthouseleilighet til samme pris som det billigste rommet via andre bookingtjenester. Vanligvis er prisene likere og da bruker jeg helst hotels-com som gir 10% bonus som tas ut i hotellnetter. Hotels-com er i ferd med å kutte drastisk i bonustjenesten og har allerede gjort det i USA, men har enda ikke gjort det i Europa hvor de som fortsatt reiser er mye mer prissensitive enn reisende i USA.

2) Start med kickback-link når du booker. Jeg bruker Via-Trumf som gir 4-8% kickback til mange bookingtjenester og kjeder. Det er mange som driver med kickback og kampanjer og konkurranse mellom dem. Det er fullt mulig å få 10% kickback eller mer om du følger med her. Ikke book via app som både gir høyere priser og ikke lar deg bruke kickback-link. Flere gir også høyere pris om du booker fra Apple-maskin(betyr at du er rik) eller om du klikker mye rundt og de tror det er masse interesse og setter opp prisen. Fredag eller lørdag er ofte den billigste dagen å gjennomføre bookingen.

3) Betal med kredittkort som gir bonusopptjening. Her bør du få 1-2 prosent.

Det jeg har beskrevet er "tripple dip", at du tjener bonus i 3 ledd. Om du gjør litt research og følger oppskriften over gir dette 15-20% prisreduksjon på hotelloppholdet. Om du er aktiv følger med på kampanjer i alle 3 ledd kan du spare 20-30 prosent på oppholdet.

Min rekord er femdobbel dip for hotellopphold, men det er for spesielt interesserte. 😉

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det svarer jo ikke hva du spør om, men med hotell får man jo litt det man betaler for. Jeg bruker stort sett Thons i Norge, rett og slett fordi jeg vet omtrent hva jeg får. De har grei standard på rom samt har alle "mine" kriterier for bra hotell-frokost, samt stort sett ligger lavt i pris innenfor hva jeg anser som et akseptabelt segment av hoteller. Medlemsprogrammet gir rabatt på hotell på 8-12 prosent, uavhengig av bonus. Bonusen gir noen fordeler, men er ikke noe spesielt å hente her.

Hospits med sovesal er jo alltids billigst, hvis pris trumfer alt, med eller uten rabatter.

Jeg bruker visa/MC med cashback på hotell. Hvis du allerede har Norwegian reward, har de bonuspoeng for overnatting via Hotels.com. 

Lenke til kommentar

Jeg leser alltid at det lønner seg mere å ringe hotellet og bestille rom direkte, enn å bruke tjenester som trivago og hotels.com. Det er lettere å få oppgradert rom eller bytte rom hvis man booker direkte hos hotellet også.

For disse "enkle" tjenestene tar litt ekstra, pluss man må bruke dem som kontaktpunkt hvis noe er galt med rommet eller bookingen, ikke selve hotellet.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Yippee007 skrev (13 timer siden):

Hva lønner det seg bruke av trivago, hotels.com, strawberry og booking? 

Tenker med tanke på pris og oppsparing av poeng.

  • Trivago, kayak, finn.no reise etc er søkemotorer som søker opp hoteller hos andre, men som ikke selger noe.
  • Hotels, booking, hotwire.com etc er steder som selger rom for andre.
  • Strawberry, Radisson, Thon etc er hoteller som selger egne rom.

Jeg bruker ulike løsninger: Bruker først en søkemotor for å få oversikt. Sjekker så nøyaktig pris ved å bruke flere steder som selger rom, der jeg legger inn mine rabatter/avtaler. Booker der jeg får best vilkår.

Lenke til kommentar
Bytex skrev (17 timer siden):

Jeg leser alltid at det lønner seg mere å ringe hotellet og bestille rom direkte, enn å bruke tjenester som trivago og hotels.com.

Noen ganger kan det være mulig å få det veldig mye billigere ved direkte henvendelse om hotellet har ledige rom, men de ønsker ikke at de billige prisene skal spres så man får det ved direkte henvendelse eller gjennom tjenester som hotwire som ikke opplyser hotellnavnet før booking er gjennomført. Dette er bare tilgjengelig kort tid før oppholdet og om man venter med å bestille risikerer man at det er helt fullt eller mye dyrere.

Man kan selvsagt være heldig, med jeg fant at prisen økte oftere enn å gå ned og det er også mere styr og usikkerhet for om man fikk bo i området man ønsker. Satser derfor ikke lengere på dette, men folk er forskjellige.

Det jeg satser på er å finne om det er hoteller som har lavere listepris enn bookingtjenestene og de finnes. Det kan bookes god tid i forveien.

Bytex skrev (17 timer siden):

Det er lettere å få oppgradert rom eller bytte rom hvis man booker direkte hos hotellet også.

Det gjelder kun om man har status hos hotellkjeden. Om man ikke reiser mye med et fast reisemønster er det vanskelig å få status i en hotellkjede. Jeg har status hos hotels-com og det har gitt meg oppgraderinger og ekstra hos flere kjeder og også hos uavhengige hotell.

Bytex skrev (17 timer siden):

For disse "enkle" tjenestene tar litt ekstra, pluss man må bruke dem som kontaktpunkt hvis noe er galt med rommet eller bookingen, ikke selve hotellet.

Har aldri hatt problemer med det. Som oftest vil hotellet løse problemer som oppstår og klarer de ikke det så har man en ekstra klageinstans. I Cairns fikk jeg et hotellrom som ikke hadde boblebad slik som i rombeskrivelsen. De bare trakk på skuldrene i resepsjonen og sa at det hadde ingen rom så de kunne ikke gjøre noe. Jeg skrev en klage til Booking-com før jeg la meg og  regnet med en generisk beklagelse, men at de i alle fall fikk korrigert rombeskrivelsen.

Booking-com så ut til virkelig å ha eskalert den saken. Da jeg våknet hadde de skjøvet et brev under romdøren. Brevet var signert an hotelldirektøren som beklaget så mye og ga meg oppgradeing til presidentsuiten. Den hadde boblebad!

Her er siste oppgradering som jeg fikk i desember etter å ha bestilt billigste rom via hotels-com:

20231227_155955.thumb.jpg.49e9eef67931d7d6a1ed69bd8e5bec71.jpg

 

Endret av robertaas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som går igjen er at når man har kjøpt rommene billig, får man mange ganger de dårligste rommene overnattingsstedet har. Jeg klager dersom jeg ikke er fornøyd, og som regel får jeg bytte til noe bedre. Dette kan være rom som er nær støy (trafikkert vei/gate, heis, kjøletårn/AC-kompressor etc), eller som er ekstra slitne eller lukter sterkt av hasjrøyk (USA).

Lenke til kommentar

Vi reiser ganske lite og var på jakt etter en løsning som kunne samle alt på ett sted når vi først skulle bestille en del overnattinger på en tur. Vi brukte derfor booking.com sist gang vi var på tur og synes det fungerte greit da vi fikk samlet alt på ett sted. Vi fikk nok ikke billigste pris - men tror ikke det var så stor forskjell heller. Eneste ulempen var dette at vi ble "fristet" til å skrive omtaler om stedene - og på det ene stedet med dyrest overnatting ga vi ikke topp score noe som endte med at stedet ringte oss og ba oss endre score. Det synes jeg var ubehaglig - endret selvfølgelig ikke score! 

 

Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (12 timer siden):

...Eneste ulempen var dette at vi ble "fristet" til å skrive omtaler om stedene - og på det ene stedet med dyrest overnatting ga vi ikke topp score noe som endte med at stedet ringte oss og ba oss endre score. Det synes jeg var ubehaglig - endret selvfølgelig ikke score! 

Hotels.com, Hotwire og andre ber også om omtaler. Jeg skriver som regel dette, og beskriver hva som var bra og dårlig, da det kan være nyttig for andre. Selv om jeg har gitt dårlig score, har jeg aldri blitt kontaktet, kanskje fordi jeg har tydelig beskrevet årsaken til scoren.

Lenke til kommentar
robertaas skrev (På 8.2.2024 den 12:13 AM):

0) Finn hvilket hotell du ønsker.

1) Finn sted å booke gjennom. Sjekk pris og hvilket rom du vil få via forskjellige bookingtjenester og også rett fra hotellet som gjerne er vanskelig å finne. Trivago er grei for å finne priser på flere bookingtjenester, men du tjener ingenting på å booke via linkene der. Pass på at enkelte hoteller har kjipe rom for de som booker gjennom bookingtjenester som hotels-com og booking-com. Et hotell jeg var på i Kina ga de som kom med slik bestilling et kjellerrom med lysgrav. For et par hundre ekstra per dag kunne de oppgradere til et vanlig rom over bakken. Jeg hadde gjort min research og booket rett fra hotellet og sparte mye i forhold til de som booket via de vanlige bookingtjenestene.

For en tur i Europa senere i år booket jeg også rett fra hotellet da jeg fikk penthouseleilighet til samme pris som det billigste rommet via andre bookingtjenester. Vanligvis er prisene likere og da bruker jeg helst hotels-com som gir 10% bonus som tas ut i hotellnetter. Hotels-com er i ferd med å kutte drastisk i bonustjenesten og har allerede gjort det i USA, men har enda ikke gjort det i Europa hvor de som fortsatt reiser er mye mer prissensitive enn reisende i USA.

2) Start med kickback-link når du booker. Jeg bruker Via-Trumf som gir 4-8% kickback til mange bookingtjenester og kjeder. Det er mange som driver med kickback og kampanjer og konkurranse mellom dem. Det er fullt mulig å få 10% kickback eller mer om du følger med her. Ikke book via app som både gir høyere priser og ikke lar deg bruke kickback-link. Flere gir også høyere pris om du booker fra Apple-maskin(betyr at du er rik) eller om du klikker mye rundt og de tror det er masse interesse og setter opp prisen. Fredag eller lørdag er ofte den billigste dagen å gjennomføre bookingen.

3) Betal med kredittkort som gir bonusopptjening. Her bør du få 1-2 prosent.

Det jeg har beskrevet er "tripple dip", at du tjener bonus i 3 ledd. Om du gjør litt research og følger oppskriften over gir dette 15-20% prisreduksjon på hotelloppholdet. Om du er aktiv følger med på kampanjer i alle 3 ledd kan du spare 20-30 prosent på oppholdet.

Min rekord er femdobbel dip for hotellopphold, men det er for spesielt interesserte. 😉

 

 

Har merket at hotels driver med noe dritt ift fordelene. Noen ganger får jeg ikke rewards og når jeg kontakter support sier de det er pga jeg har bestilt fra min US bruker. Jeg har kun en bruker og alt dukker opp på denne, så det må være noe internt i deres system. De lover å fikse men skjer ingenting. Har fortsatt 3 forskjellige bestillinger uten rewards. Men jeg gir meg ikke.

Om de fjerner 10% bytter jeg, men vet ikke om det er noen andre som tilbyr noe bedre?

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (54 minutter siden):

Bruker konsekvent hotels.com. hver 10 natt gratis. Har vell hatt 20 gratis netter sålangt.

Jeg sjekker med flere, men ender ofte opp med hotels.com. Mest pga hotels.com-reward og at man får Trumf i tillegg (gjennom ViaTrumf), og cashback gjennom kredittkortet.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...