Gå til innhold

Hvem tjener på vestlig mistillit og misnøye?


Anbefalte innlegg

En ting er politikere og kjendiser som har gjort seg sårbare ved en praksis med løgn, upopulær sentralisering og fanteri.
Der følger media godt med.
En annen ting er det øvrige pessimistiske klage og hylekoret som får altfor stor spalteplass.

Er dette representativt eller finnes det en stor andel «plantet» negativitet som har en skjult agenda ?
En agenda som forsøker å ødelegge tilliten og åpenheten som vestlige demokratier er så avhengig av.
Diverse diktaturer har åpent erklært en «ny verdensorden».
En metode er å undergrave vestlige demokratier fra innsiden.

Konspirasjonsteorier eller realiteter ?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo, men vi har jo fått flere slike avsløringer.

Spiegel: Russisk desinformasjonskampanje avdekket i Tyskland – Siste nytt – NRK

Det er jo klart at alt vi leser, ser, hører og opplever har sine motiv og agenda. Bankene har trodd renta ikke vil heves mer hver eneste runde (og fått feil) for å spre økonomisk optimisme for at folk skal våge å forbruke mer/ta opp mer lån.

Første bud og steg 1 i alle kommunikasjonsmodeller er jo å redegjøre for avsenderen og kartlegge motiv.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (10 minutter siden):

Det er en konspirasjonsteori, by the dictionary. "Realitet" kan du bare utelukke helt til du klarer å komme med noe håndfast.

En ting er sikkert; Putin og Xi gråter ikke over i hovedsak vestlige problemer som mistillit, «løse kanoner på dekk» i USA, Brexit, fransk bondeopprør, massiv internasjonal fordømmelse av Israel med støttespillere,  synkende støtte til Ukraina, galopperende energipriser, flyktningkriser , klimakriser osv osv

Ved å støtte og fyre opp under det ensidig problemorienterte fokuset, kan man oppnå mye.
Særlig hvis egen befolkning hindres i å ha den samme bekymringen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du har en forutsetning om at kritikken som fremstår ikke er konstruktiv. Jeg hadde sendt et takkebrev til Putin og Xi Jin Ping om de hjalp oss med oppvasken i Norge.

Men nå vet vi navnet på gravejournalistene som kommer med disse avsløringene, og jeg synes ikke de navnene høres veldig russiske eller kinesiske ut.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (26 minutter siden):

Du har en forutsetning om at kritikken som fremstår ikke er konstruktiv. Jeg hadde sendt et takkebrev til Putin og Xi Jin Ping om de hjalp oss med oppvasken i Norge.

Men nå vet vi navnet på gravejournalistene som kommer med disse avsløringene, og jeg synes ikke de navnene høres veldig russiske eller kinesiske ut.

Med konstruktiv kritikk menes å kritisere samtidig som man foreslår bedre og realistiske alternativer.
Jeg ser flest skandaleoverskrifter og clickbaits. Dette kan ikke kalles konstruktivt.
Derfor bør media være mer bevisste.

Når det er sagt, er de fleste sakene på dagsorden overmodne selvfølgeligheter hvor samfunnsplanleggerne har lagt hodet på blokken pga kompetansemangel, egoisme eller partiprogram.
Mye mer interessant er de sakene som går under radaren og som folk flest ikke får innblikk i.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (2 timer siden):

Jeg ser flest skandaleoverskrifter og clickbaits. Dette kan ikke kalles konstruktivt.
Derfor bør media være mer bevisste.

Men nå antydet du at det var varslerne som hadde skjulte motiver. Det er ikke de som slår ihjel daue hester og skriver villedende overskrifter.

Om du antyder at det er mediene som har skjulte motiver så sier du plutselig at fremmede myndigheter har kontroll over norsk media, og det er i hvert fall en teori som er vanskelig å selge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (1 time siden):

Men nå antydet du at det var varslerne som hadde skjulte motiver. Det er ikke de som slår ihjel daue hester og skriver villedende overskrifter.

Om du antyder at det er mediene som har skjulte motiver så sier du plutselig at fremmede myndigheter har kontroll over norsk media, og det er i hvert fall en teori som er vanskelig å selge.

Kortslutningen din er påfallende.
Problemet er ikke først og fremst tabloidpressen som løper i flokk etter jakt på likerklikk.

Oppfordringen min går til de som beskytter demokrati, ytringsfrihet og en balansert gravejournalistikk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Inspector skrev (14 minutter siden):

Oppfordringen min går til de som beskytter demokrati, ytringsfrihet og en balansert gravejournalistikk.

Der er vi enige, men disse er også de som setter fyr på debatten, så jeg kjøper ikke helt at dette er skitkasting fra fremmede makter.

 

Entern skrev (1 time siden):

Nå er vel faktisk det meste av norsk media (aviser) eid av store selskaper som Schibsted. Mens de tidligere var selvstendige. Må de nå følge føringer fra eierne.

Jeg/vi har også vært under eierskap til Schibsted (og Edda Media, Amedia, TU Media og Storyhouse Egmont), og de tar veldig lite redaksjonell kontroll utover at vi skal følge god presseskikk.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (3 minutter siden):

Der er vi enige, men disse er også de som setter fyr på debatten, så jeg kjøper ikke helt at dette er skitkasting fra fremmede makter.

 

Jeg/vi har også vært under eierskap til Schibsted (og Edda Media, Amedia, TU Media og Storyhouse Egmont), og de tar veldig lite redaksjonell kontroll utover at vi skal følge god presseskikk.

Godt å høre 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vesten klarer helt fint å oppløse seg selv med korrupsjon og grådighet. Det er selvsagt passende å skylde på fjerne diktaturregimer, men hvor mye skyld de faktisk har er uvisst. To ting blir det hvertfall mer av: Politikk og økonomi. Det er politikk og økonomi i nærmest ALT i dagens samfunn. Vesten elsker å gjøre ting så dyrt og komplisert som mulig. Den vanlige borger skal ikke sitte igjen med en eneste krone etter faste utgifter, staten og bankene skal ta beslag på alt. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (10 timer siden):

Vesten klarer helt fint å oppløse seg selv med korrupsjon og grådighet. Det er selvsagt passende å skylde på fjerne diktaturregimer, men hvor mye skyld de faktisk har er uvisst. To ting blir det hvertfall mer av: Politikk og økonomi. Det er politikk og økonomi i nærmest ALT i dagens samfunn. Vesten elsker å gjøre ting så dyrt og komplisert som mulig. Den vanlige borger skal ikke sitte igjen med en eneste krone etter faste utgifter, staten og bankene skal ta beslag på alt. 

Hvem sitt ærend gjør du ved å svartmale på denne måten?
Er du bare kronisk pessimist eller har du en agenda ?
Er du klar over hvem som omfavner slike meninger og hvordan disse kan påvirke svake sjeler ?

Hvis du åpner øynene for hva som skjer ute i den store verden, vil du raskt oppdage at vestlige demokratier har en mye bedre fortid, nåtid og fremtid enn de fleste andre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man opplever mer vestlig mistillit fordi vesten er et av de få koalisjonene (EU for eksempel) som faktisk har et ganske høyt nivå av tillit, tross hva man hører diverse steder.

Det er mye propaganda i Russland eller Kina også, fra vestlige aktører med pro-demokratisk agenda, men forskjellen i disse landene, fra folkets perspektiv, er at det er ingen eksisterende tillit i utgangspunktet. De vet hvilket land de lever i. Det er null tillit til staten, null tillit til naboen, for det meste (litt anekdotalt fra Russiske og kinesiske venner jeg har, men det stemmer i større grad enn det gjør i Europa).

Det er en realitet at propagandamaskineriet jobber hardt for å skape splid og mistillit, men konspirasjonsteoriene er tydelige om man tror det er en samlet makt som trekker i samme retning, eller om det er kun rettet mot vesten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
kremt skrev (12 timer siden):

Vesten klarer helt fint å oppløse seg selv med korrupsjon og grådighet. Det er selvsagt passende å skylde på fjerne diktaturregimer, men hvor mye skyld de faktisk har er uvisst. To ting blir det hvertfall mer av: Politikk og økonomi. Det er politikk og økonomi i nærmest ALT i dagens samfunn. Vesten elsker å gjøre ting så dyrt og komplisert som mulig. Den vanlige borger skal ikke sitte igjen med en eneste krone etter faste utgifter, staten og bankene skal ta beslag på alt. 

Jeg tror ikke vesten oppløser seg selv ved at vi oppdager korrupsjon. Det er i mitt hode det motsatte, vi avdekker korrupsjon og innser styrken av det systemet vi har, at vi har makt til å gjøre noe med det.

Å gjøre ting dyrt og komplisert er heller ikke et unikt kjennetegn for vesten. I mange korrupte land gjør de ting raskt og billig, på papiret, men konsekvensene ofte blir at det ikke er gjort sikkert nok og ekstra kostnader og liv påløper. Det blir dyrere.

Jeg kan være enig i at det er mye politikk som kunne blitt gjort på en bedre måte, og vi vet om mye sløsing i statsbudsjettet, takket være aktører som sløseriombudsmannen. Disse problemene kan tas tak i og løses, sakte men sikkert. At problemene finnes betyr ikke enden av vestlig levesett eller system.

Og ja, det finnes skatter og lånerenter. Å kalle dette for beslag er drøyt, dersom vi betaler for en tjeneste (lån) og trygghet, stabiliet og levestandard (skatt). Jeg kan ikke snakke for alle andre, men jeg sitter igjen med en god sum etter alt dette er trukket fra selv. Såklart, det er litt tunge tider nå med inflasjon og dyre priser, og noe av dette er staten skyldig i, men det er heller ikke for meg et signal på oppløsning av vesten, akkurat som at vesten ikke falt på 80-tallet heller.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Norsk løgnmedia vil ha oss til tro at alle land har skyhøy inflasjon pga krigen i Ukraina, men det stemmer ikke. Flust av vestlige land som har en inntektsutvikling som overstiger inflasjonen, og det betraktelig.

Vi er et særland pga idiotiske skatte og næringspolitikk, masseinnvandring, svak valuta, og en elite som fråtser i statlige midler til sine egne personlige prosjekter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
freedomseeker skrev (8 timer siden):

Norsk løgnmedia vil ha oss til tro at alle land har skyhøy inflasjon pga krigen i Ukraina, men det stemmer ikke. Flust av vestlige land som har en inntektsutvikling som overstiger inflasjonen, og det betraktelig.

Skulle gjerne sett en kilde - gjerne en tabell.

Lenke til kommentar
Entern skrev (På 30.1.2024 den 7:52 PM):

Nå er vel faktisk det meste av norsk media (aviser) eid av store selskaper som Schibsted. Mens de tidligere var selvstendige. Må de nå følge føringer fra eierne.

Schibsted legger ingen slike føringer på redaksjonene i mediene de eier. Dette er frie medier som er redaksjonelt helt uavhengige.

Hadde det vært sånn at Schibsted-eid media måtte følge føringer ovenfra ville ikke Norge vært øverst i verden på lista over pressefrihet :) 

https://www.nhri.no/2023/norge-fortsatt-pa-toppen-av-verdens-pressefrihetsindeks/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...