Gå til innhold

Hvorfor er høyre et parti som alltid henger etter?


Anbefalte innlegg

GP950mAh skrev (47 minutter siden):

Nei, religion er i seg selv ikke kvinnefiendtlig, men enkelte religioner kan være det.

Det er ikke kvinnefiendtlig å være imot abort, mange kvinner er jo faktisk det og årsakene er svært varierende fra moralsk syn på abort og retten til liv til hva som er best for samfunnet.

Igjen. Religion er kvinnefiendtlig. Det er også kvinnefiendtlig å være imot abort. Ihvertfall hvis man er det i den forstand at man mener at kvinner skal gjennomgå en graviditet de ikke ønsker å gå gjennom. (og som det kanskje er farlig for dem selv å gjennomføre pga fysisk eller psykisk helse).  Tenker du at kvinner ikke kan være fiendtlige mot andre kvinner? Abort er et selvstendig valg. Er du imot abort, javel så ikke ta abort da. Men ikke press på andre folk dine egne valg. Religion handler nettopp om dette, å begrense, ydmyke og kontrollere kvinner. 

Men dette ble litt mye på siden, og hører kanskje bedre inn i aborttråden enn i denne tråden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
leticia skrev (23 minutter siden):

Igjen. Religion er kvinnefiendtlig. Det er også kvinnefiendtlig å være imot abort. Ihvertfall hvis man er det i den forstand at man mener at kvinner skal gjennomgå en graviditet de ikke ønsker å gå gjennom. (og som det kanskje er farlig for dem selv å gjennomføre pga fysisk eller psykisk helse).  Tenker du at kvinner ikke kan være fiendtlige mot andre kvinner? Abort er et selvstendig valg. Er du imot abort, javel så ikke ta abort da. Men ikke press på andre folk dine egne valg. Religion handler nettopp om dette, å begrense, ydmyke og kontrollere kvinner. 

Abort handler ikke om religion, man kan være imot abort uten å være religiøs slik man også kan være imot abort selv om man er kvinne selv fordi det er gode argumenter for hvorfor selvbestemt abort ikke bør være lovlig av samfunnshensyn eller moralske grunner. Det å skrive at kvinner som er imot abort er kvinnehatere og at all religion er kvinnefiendtlig er fullstendig feil og fordummende for debatten.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
GP950mAh skrev (23 timer siden):

Abort handler ikke om religion, man kan være imot abort uten å være religiøs slik man også kan være imot abort selv om man er kvinne selv fordi det er gode argumenter for hvorfor selvbestemt abort ikke bør være lovlig av samfunnshensyn eller moralske grunner. Det å skrive at kvinner som er imot abort er kvinnehatere og at all religion er kvinnefiendtlig er fullstendig feil og fordummende for debatten.

Abort (eller motstand mot abort) handler i hovedsak om religionens "moral" eller sagt på en annen måte. Det handler om religionens behov for å tenke at kvinner er eiendeler og ikke likeverdige som menn.  Man kan også  finne noen som ikke er religiøse, eller som er kvinner som også er imot abort. Men det endrer ikke bildet om at det i hovedsak er religionens ønske om å kontrollere kvinner som er hovedtema. 

Det finnes ingen gode grunner for hvorfor selvbestemt abort ikke skal være lovlig. Å forsøke å kontrollere hvordan andre kvinner foretar sin egen familieplanlegging er ikke noe annet enn ondskapsfullt. Men det passer ganske godt inn med andre ting gjort i religionens navn. Altså ondskapsfulle handlinger. 

Det som er fordummende er religion. Det viser også forskning, altså at religiøse i snitt har lavere IQ enn ikke - religiøse. 

https://www.nettavisen.no/religion/intelligens/iq/religiose-er-dummere-enn-ikke-troende/s/12-95-3660991

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, knopflerbruce said:

Nå er ikke Høyre erkekonservative, men de skal jo "tenke seg godt om" likevel - og ender opp med å bli etternølere fordi det ligger i den konservative sjelen å være treeeege med alt nytt.

(ikke at jeg syns eiendomsskatt er noe å trakte etter, det er en håpløs ide)

Men Solberg-regjeringa fikk til reformer innen VGS (skolen). Her er det vel AP som kommer etter? 

Hvem blir mest påvirket av profesjons-kamp innen skolen (dvs er mest konservative)? Forresten, det er vel mange skole-folk innen SV og som stritter imot reformer?

Endret av lada1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (13 timer siden):

Abort (eller motstand mot abort) handler i hovedsak om religionens "moral" eller sagt på en annen måte. Det handler om religionens behov for å tenke at kvinner er eiendeler og ikke likeverdige som menn.  Man kan også  finne noen som ikke er religiøse, eller som er kvinner som også er imot abort. Men det endrer ikke bildet om at det i hovedsak er religionens ønske om å kontrollere kvinner som er hovedtema. 

Nei, det handler ikke om religion nødvendigvis. Det er som sagt mange gode argumenter utenfor det religiøse for hvorfor selvbestemt abort ikke bør være lovlig.

leticia skrev (13 timer siden):

Det som er fordummende er religion. Det viser også forskning, altså at religiøse i snitt har lavere IQ enn ikke - religiøse. 

https://www.nettavisen.no/religion/intelligens/iq/religiose-er-dummere-enn-ikke-troende/s/12-95-3660991

At religiøse har lavere iq er en myte som vitenskapen for lengst har avvist. Det forskningen du viser til bekrefter er at ulike landsdeler med ulikt utdanningsnivå har ulik iq, noe som stemmer. Religiøse innad i land og landsdeler har ikke statistisk signifikant ulike iq enn ikke-troende.

 

Gir meg med det, dette er utenfor trådens tema.

Endret av GP950mAh
Lenke til kommentar
lada1 skrev (4 timer siden):

Men Solberg-regjeringa fikk til reformer innen VGS (skolen). Her er det vel AP som kommer etter? 

Hvem blir mest påvirket av profesjons-kamp innen skolen (dvs er mest konservative)? Forresten, det er vel mange skole-folk innen SV og som stritter imot reformer?

En "reform" er ikke noe bevis for å ikke være konservativ og overforsiktig. Venstre, et borgerlig(ish) ikke-konservativt parti har VESENTLIG flere forslag som viser nytenking enn det Høyre har.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
GP950mAh skrev (4 timer siden):

Det er som sagt mange gode argumenter utenfor det religiøse for hvorfor selvbestemt abort ikke bør være lovlig.

Nei, det finnes ingen gode argumenter for hvorfor abort ikke bør være lovlig. Helt uavhengig av om man bruker religion for å skade kvinner eller har andre årsaker til hvorfor man ønsker å skade kvinner. 

 

GP950mAh skrev (4 timer siden):

At religiøse har lavere iq er en myte som vitenskapen for lengst har avvist.

Og likevel har du ingen forskning å vise til. 

 

GP950mAh skrev (4 timer siden):

Det forskningen du viser til bekrefter er at ulike landsdeler med ulikt utdanningsnivå har ulik iq, noe som stemmer. Religiøse innad i land og landsdeler har ikke statistisk signifikant ulike iq enn ikke-troende.

Det forskningen jeg viser til bekrefter er at religiøse har lavere IQ enn ikke - religiøse. Ikke nødvendigvis fordi religiøse i utgangspunktet har en lavere IQ, men fordi at folk med lavere IQ har lettere for å tro på slike røverhistorier... 

 

GP950mAh skrev (4 timer siden):

Gir meg med det, dette er utenfor trådens tema.

Ja, det er utenfor trådens tema, men møt meg gjerne i aborttråden i stedet for :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (32 minutter siden):

Nei, det finnes ingen gode argumenter for hvorfor abort ikke bør være lovlig. Helt uavhengig av om man bruker religion for å skade kvinner eller har andre årsaker til hvorfor man ønsker å skade kvinner. 

Målet er ikke å skade kvinner, det er å beskytte retten til liv og samfunnets beste.

leticia skrev (32 minutter siden):

Og likevel har du ingen forskning å vise til. 

http://www.randalolson.com/2014/08/24/the-myth-of-the-smarter-atheist/

leticia skrev (33 minutter siden):

Det forskningen jeg viser til bekrefter er at religiøse har lavere IQ enn ikke - religiøse. Ikke nødvendigvis fordi religiøse i utgangspunktet har en lavere IQ, men fordi at folk med lavere IQ har lettere for å tro på slike røverhistorier... 

Religion er godt begrunnet i vitenskapen. Og som forklart viser ikke forskningen det du hevder, det er ingen forskjell på iqen til religiøse og ikke-religiøse.

Lenke til kommentar
GP950mAh skrev (31 minutter siden):

Målet er ikke å skade kvinner, det er å beskytte retten til liv og samfunnets beste.

Det er ikke til samfunnets beste at man ikke har mulighet til å avslutte et svangerskap. Å kunne ha mulighet til å avslutte et svangerskap er nettopp å beskytte retten til liv. 

 

GP950mAh skrev (32 minutter siden):

Religion er godt begrunnet i vitenskapen. Og som forklart viser ikke forskningen det du hevder, det er ingen forskjell på iqen til religiøse og ikke-religiøse.

Forskning? Den artikkelen du viser til er ikke forskning. Minner meg om en bruker på kvinneguiden som hele tiden legger ut denne artikkelen fra denne predikanten. Brukeren påstår også  at det er vitenskapelig bevist at Gud finnes. Hvis dere er samme person, bekreft gjerne, så skal jeg holde meg unna å sitere deg flere ganger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (14 minutter siden):

Det er ikke til samfunnets beste at man ikke har mulighet til å avslutte et svangerskap. Å kunne ha mulighet til å avslutte et svangerskap er nettopp å beskytte retten til liv. 

Å avslutte svangerskap er ikke å beskytte liv, det er å ta liv. Vil man beskytte liv må man fjerne muligheten til å avslutte liv uten svært gode begrunnelser, som man ikke trenger ikke hvor det er fritt frem frem til uke 12. 

leticia skrev (14 minutter siden):

Forskning? Den artikkelen du viser til er ikke forskning. 

Artikkelen bygger på forskning. Den forskningen som brukes som argument fra ateistene viser ikke forskjell i iq på troende og ikke-troende.

Endret av GP950mAh
Lenke til kommentar
Yakamaru skrev (40 minutter siden):

*host* Islam *HOST HOST*

Ikke bare Islam, men mange andre religioner er også kvinnefiendtlige. Nå har ikke jeg sjekket alle religioner, men de religionene vi i hovedsak omgir oss med i Norge i dag er kvinnefiendtlige ja.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
GP950mAh skrev (3 minutter siden):

Å avslutte svangerskap er ikke å beskytte liv, det er å ta liv.

Som sagt, ta gjerne diskusjonen i aborttråden såsant du ikke er den brukeren jeg refererer til på Kvinneguiden. Jeg gidder ikke å snakke med den brukeren. Jeg ønsker nemlig å diskutere på et litt mer seriøst nivå enn det der. 

 

GP950mAh skrev (6 minutter siden):

Artikkelen bygger på forskning. Den forskningen som brukes som argument fra ateistene viser ikke forskjell i iq på troende og ikke-troende.

Artikkelen er en meningsutveksling fra en person, og jeg kan ikke se at hans private mening /  "forskning" er fagfellevurdert på noen måte. Det kan godt hende at han har brukt forskningsmetoder, men resultatet blir likefullt feil da man ikke har annen forskning som sier det samme.  Forskningen, om forskjellen i IQ mellom religiøse og ikke - religiøse som jeg har vist til er derimot så omfattende, og består av så mange forskjellige undersøkelser at det ikke er tvil om at resultatet stemmer. 

Men jeg gidder ikke bruke mer tid på deg i denne tråden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (3 minutter siden):

Forskningen, om forskjellen i IQ mellom religiøse og ikke - religiøse som jeg har vist til er derimot så omfattende, og består av så mange forskjellige undersøkelser at det ikke er tvil om at resultatet stemmer. 

Nei, forskningen det vises til viser ikke forskjell i iq på religiøse og ikke-religiøse, den viser forskjell i iq på mennesker fra ulike landsdeler med varierende utdanningsnivå. Innad i landsdeler og land er det ingen statistisk signifikant forskjell i iq ut ifra tro og livssyn.

Lenke til kommentar
Yakamaru skrev (1 time siden):

*host* Islam *HOST HOST*

Jeg tror du har glemt den religionen som strippet landet vårt for demokrati, brente mye av vårt land sine tekster og historie, og fratok kvinner deres rettigheter, for tusen år siden, og som bare grunnet reformer fundert på sekulære humanistiske idealer har begynt å akseptere blasfemi, svekket posisjon grunnet demokrati, kvinners rettigheter, homofiles rettigheter

At en kråke er vingeklippet forsvarer ikke dens fortid som tyv: det er ikke dens egne fortjeneste at den fremstår bedre i dag, den måtte, for å overleve og bevare en viss makt og innflytelse i samfunnet.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (1 time siden):

Jeg tror du har glemt den religionen som strippet landet vårt for demokrati, brente mye av vårt land sine tekster og historie, og fratok kvinner deres rettigheter, for tusen år siden, og som bare grunnet reformer fundert på sekulære humanistiske idealer har begynt å akseptere blasfemi, svekket posisjon grunnet demokrati, kvinners rettigheter, homofiles rettigheter

At en kråke er vingeklippet forsvarer ikke dens fortid som tyv: det er ikke dens egne fortjeneste at den fremstår bedre i dag, den måtte, for å overleve og bevare en viss makt og innflytelse i samfunnet.

Du mener religionen som åpnet for å gifte seg av kjærlighet, som var mot slaveri og slavehandel, som forbød menneskeofring og var kritisk til storstilt rovmord og voldtekt, og som også gjorde slutt på troen på at status var medfødt? Den religionen?

Nå må folk snart få med seg at islam =/= kristendommen, og at det faktisk er mulig det er negative sider i muslimske kulturer, og at det går an å snakke om disse UTEN å komme med bisarr og fantasifull WHATABOUTISM om kristendommen.

For uansett hva kristne gjorde eller ikke gjorde for tusen år siden, gjør muslimer mye rart nå.

Endret av Entern
  • Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (3 timer siden):

Ikke bare Islam, men mange andre religioner er også kvinnefiendtlige. Nå har ikke jeg sjekket alle religioner, men de religionene vi i hovedsak omgir oss med i Norge i dag er kvinnefiendtlige ja.

Det tåpelige er at om disse skriftene var skrevet i dag, ville de neppe vært slik. De var et produkt av sin tid. Men siden det er en eller annen "guds ord", er det vanskelig å heve seg over svadaden. Kristendommen har i alle fall prøvd bittelitt, men ikke nok.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
knopflerbruce skrev (Akkurat nå):

Det tåpelige er at om disse skriftene var skrevet i dag, ville de neppe vært slik. De var et produkt av sin tid. Men siden det er en eller annen "guds ord", er det vanskelig å heve seg over svadaden. Kristendommen har i alle fall prøvd bittelitt, men ikke nok.

Mye blir et spørsmål om tolkning. Det kan være flere legitime tolkninger av samme tekst f.eks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...