Gå til innhold

Hvorfor er høyre et parti som alltid henger etter?


Anbefalte innlegg

Entern skrev (2 timer siden):

For uansett hva kristne gjorde eller ikke gjorde for tusen år siden, gjør muslimer mye rart nå.

Islam er en religion som er 600 år yngre enn kristendommen. Skal man sammenligne de 2 så kan det være naturlig å se hvordan de kristne oppførte seg på 1400 -tallet. (heksebrenning). Jeg forsvarer ikke den ene religionen over den andre bare så det er klart.  (også i flere religioner / religiøse retninger så gjør man mye rart nå).

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
leticia skrev (6 minutter siden):

Islam er en religion som er 600 år yngre enn kristendommen. Skal man sammenligne de 2 så kan det være naturlig å se hvordan de kristne oppførte seg på 1400 -tallet. (heksebrenning). Jeg forsvarer ikke den ene religionen over den andre bare så det er klart.  (også i flere religioner / religiøse retninger så gjør man mye rart nå).

Kristne brant ikke hekser på 1400-tallet. Kristne brant hekser på 1600-tallet. Generelt var 15-1600-tallet kristendommens store Taliban/Hamas/IS periode.💀

(Uansett litt enkelt å se det basert på alder. Hvis det hadde funket sånn, hadde jødene og buddhistene gått bananas i vikingtiden en gang. Det gjorde de ikke.😅)

Det er ganske mange kompliserte faktorer som spiller inn.

Faktisk kom jeg opp i temaet «religiøst funderte forfølgelser i Vesten i middelalder og tidlig nytid» i eksamen i historie mellomfag i sin tid så jeg kan snakke ganske lenge om dette temaet dersom dette er ønskelig 😀👍

Lenke til kommentar
Entern skrev (5 minutter siden):

Kristne brant ikke hekser på 1400-tallet. Kristne brant hekser på 1600-tallet. Generelt var 15-1600-tallet kristendommens store Taliban/Hamas/IS periode.💀

(Uansett litt enkelt å se det basert på alder. Hvis det hadde funket sånn, hadde jødene og buddhistene gått bananas i vikingtiden en gang. Det gjorde de ikke.😅)

Det er ganske mange kompliserte faktorer som spiller inn.

Faktisk kom jeg opp i temaet «religiøst funderte forfølgelser i Vesten i middelalder og tidlig nytid» i eksamen i historie mellomfag i sin tid så jeg kan snakke ganske lenge om dette temaet dersom dette er ønskelig 😀👍

Gjorde de ikke?

"Trolldomsprosessene, eller hekseprosessene, var rettslige undersøkelser av beskyldninger om trolldom. Dette ble ansett som en meget alvorlig forbrytelse i den vestlige verden i senmiddelalderen og tidlig nytid. Det vil si fra 1400-tallet og fram til om lag midten av 1700-tallet."

https://snl.no/trolldomsprosessene

Selv om den perioden hvor det meste skjedde, som du sier, skjedde på 1500 og 1600 tallet, så begynte det på 1400 tallet. 

Enig med deg i at det er mange ting som spiller inn. 

Ellers takk, jeg er ikke interessert i en lang utredning om religioner. Hadde det vært opp til meg så hadde ikke en eneste av dem eksistert. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
knopflerbruce skrev (59 minutter siden):

Det tåpelige er at om disse skriftene var skrevet i dag, ville de neppe vært slik. De var et produkt av sin tid. Men siden det er en eller annen "guds ord", er det vanskelig å heve seg over svadaden. Kristendommen har i alle fall prøvd bittelitt, men ikke nok.

Det kan godt hende at de ville sett annerledes ut hvis de ble nedskrevet i dag. Men det er faktisk mulig å følge litt med i tiden også, og justere seg etter den tiden man lever i nå. Deler av kristendommen har greid dette, men som du sier, ikke nok. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
leticia skrev (1 minutt siden):

Gjorde de ikke?

"Trolldomsprosessene, eller hekseprosessene, var rettslige undersøkelser av beskyldninger om trolldom. Dette ble ansett som en meget alvorlig forbrytelse i den vestlige verden i senmiddelalderen og tidlig nytid. Det vil si fra 1400-tallet og fram til om lag midten av 1700-tallet."

https://snl.no/trolldomsprosessene

Selv om den perioden hvor det meste skjedde, som du sier, skjedde på 1500 og 1600 tallet, så begynte det på 1400 tallet. 

Enig med deg i at det er mange ting som spiller inn. 

Ellers takk, jeg er ikke interessert i en lang utredning om religioner. Hadde det vært opp til meg så hadde ikke en eneste av dem eksistert. 


Ikke interessert i å tilegne deg kunnskap om viktige tema? Trist ☹️

Ville vært litt forsiktig med å stole for mye på SNL. At kjerneperioden for heksejakt var 1570 til 1680 har de dog rett i. Å henge  seg opp i at de sier det startet på 1400-tallet ville jeg vært meget forsiktig med. Heksejaktene henger sammen med reformasjon og motreformasjon og konflikten mellom protestanter og katolikker, der protestantene var klart verst på heksejakt (fantes ikke protestanter på 1400-tallet…).

Merk at heksejaktene faller sammen i tid med 

1) 30-årskrigen mellom protestanter og katolikker der millioner av tyskere strøk med og noen områder mistet 2/3 av befolkningen

2) den engelske borgerkrigen, også religionskrig, der Cromwell myrdet 500,000 katolske irer

Det er en sammenheng her.

Folk som ikke er religiøse er også religiøse vet du. De lar bare politikk (eller idrett!) ta religionens plass. Null forskjell. Unntatt at de verste politiske gruppene dette dekker, har gjort enda verre  ting enn noen religion. Ja det er vanskelig å være verre enn Cromwell, også ja visse politiske retninger med sterke apokalyptiske tendenser klarte det.

Lenke til kommentar
leticia skrev (8 minutter siden):

Det kan godt hende at de ville sett annerledes ut hvis de ble nedskrevet i dag. Men det er faktisk mulig å følge litt med i tiden også, og justere seg etter den tiden man lever i nå. Deler av kristendommen har greid dette, men som du sier, ikke nok. 

Kristendommen har faktisk fulgt ganske mye med i tiden…

Lenke til kommentar
Entern skrev (4 minutter siden):

ikke interessert i å tilegne deg kunnskap om viktige tema? Trist ☹️

Vi har vel bare forskjellig synspunkt på hva som er et viktig tema. 

 

Entern skrev (7 minutter siden):

Folk som ikke er religiøse er også religiøse vet du. De lar bare politikk (eller idrett!) ta religionens plass. Null forskjell

Folk som ikke er religiøse tror ikke på, og tilber ikke noe som ikke finnes. Selvsagt er det stor forskjell på å tilbe noe usynlig som skal "redde livet ditt etter du er dau" fremfor noe som er målbart og synlig mens du lever. 

 

Entern skrev (10 minutter siden):

Kristendommen har faktisk fulgt ganske mye med i tiden…

Nei, virkelig ikke... (det finnes kristne som har fulgt ganske mye med i tiden, men skriftene er vel ikke endret av den grunn...). 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (Akkurat nå):

Folk som ikke er religiøse tror ikke på, og tilber ikke noe som ikke finnes. Selvsagt er det stor forskjell på å tilbe noe usynlig som skal "redde livet ditt etter du er dau" fremfor noe som er målbart og synlig mens du lever. 

Der tar du feil. Massevis av mennesker som slett ikke er religiøse går rundt og tror på ting som ikke eksisterer og som i flere tilfeller ikke kan eksistere. Uansett om det er sosial rettferdighet, det klasseløse samfunn, markedet, markedets «usynlige hånd», raserenhet, osv osv osv etc etc etc.

Siddhartha Gautama & Yeshua ben Yusuf >>>>>>>>>>>> Karl Marx, Ayn Rand og resten av gjengen.

Lenke til kommentar
leticia skrev (36 minutter siden):

Det kan godt hende at de ville sett annerledes ut hvis de ble nedskrevet i dag. Men det er faktisk mulig å følge litt med i tiden også, og justere seg etter den tiden man lever i nå. Deler av kristendommen har greid dette, men som du sier, ikke nok. 

Bibelen er Guds ord og skal ikke tilpasses tiden eller hva som er woke eller politisk korrekt, de gjelder i all evighet uansett.

Lenke til kommentar
Entern skrev (12 minutter siden):

Der tar du feil. Massevis av mennesker som slett ikke er religiøse går rundt og tror på ting som ikke eksisterer og som i flere tilfeller ikke kan eksistere. Uansett om det er sosial rettferdighet, det klasseløse samfunn, markedet, markedets «usynlige hånd», raserenhet, osv osv osv etc etc etc.

Siddhartha Gautama & Yeshua ben Yusuf >>>>>>>>>>>> Karl Marx, Ayn Rand og resten av gjengen.

Dette blir litt for dumt for min del. Å sammenligne religion med ønsker for hvilken retning verden skal ta,  og økonomiske prinsipper som om det var i nærheten av det samme...:wallbash:...  Hadde du derimot dratt fram at folk tror på spøkelser og julenissen, tannfeen osv, kunne du hatt en sak...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
GP950mAh skrev (10 minutter siden):

Bibelen er Guds ord og skal ikke tilpasses tiden eller hva som er woke eller politisk korrekt, de gjelder i all evighet uansett.

Bibelen er skrevet av mennesker, og "gud" er oppfunnet av mennesker. Boka kan dermed så absolutt tilpasses tiden vi er i nå om ønskelig. 

Endret av leticia
endret ord
  • Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (Akkurat nå):

Bibelen er skrevet av mennesker, og "gud" er oppfunnet av mennesker. Eventyrboka kan dermed så absolutt tilpasses tiden vi er i nå om ønskelig. 

Gud har alltid vært og skapte mennesket, og Hans ord gjelder for alltid og skal ikke tilpasses hva mennesker mener er politisk korrekt eller woke.

Lenke til kommentar
GP950mAh skrev (6 minutter siden):

Bibelen er Guds ord og skal ikke tilpasses tiden eller hva som er woke eller politisk korrekt, de gjelder i all evighet uansett.

Det der er strengt tatt mer en muslimsk greie (der alt som står i Koranen alltid skal være slik den alltid har vært).

Den norske Bibelen f.eks. har variert ganske mye. Den nyeste oversettelsen klarer å kombinere moderne språk med troskap mot de hebraiske og greske originalene. Den forrige derimot var ekstremt «sosialrealistisk», oversatte Leviathan med «en krokodille» (hvorfor i all verden skulle Gud personlig drepe en vanlig krokodille?????) for eksempel.

Kristendommen har ofte tilpasset seg tiden. Fordi religion og kultur henger sammen og kultur forandrer seg. Derfor forandrer religionen seg og. Kristne år 800, år 1300, år 1600 og år 1950 er veldig forskjellige, akkurat slik samfunnene de levde i var veldig forskjellige. 
 

Jeg er klar over at noen, inkludert altfor mange kristne, tror at det vi tror i dag er det samme som for 200, 500 eller 1500 år siden men dette stemmer ikke. Altfor mange tror også at når du leser Bibelen, er «what you see what you get» men det er og veldig feil i mange tilfeller. Man kan ikke bare åpne Bibelen og lese i vei og tolke ting utifra sin egen oppfatning (som, uansett hvor konservativ du er, er et nåtidig menneskes) og tro dette er det det er.

Kristendommen er god, men religion er alvorlige greier, som medisin, eller juss. Ikke for amatører.

(siden jeg selv ikke er teolog blir jeg og som amatør å regne, om jeg enn har studert dette temmelig mye)

Lenke til kommentar
leticia skrev (8 minutter siden):

Dette blir litt for dumt for min del. Å sammenligne religion med ønsker for hvilken retning verden skal ta,  og økonomiske prinsipper som om det var i nærheten av det samme...:wallbash:...  Hadde du derimot dratt fram at folk tror på spøkelser og julenissen, tannfeen osv, kunne du hatt en sak...

Det er akkurat det samme.

Autoritære bevegelser som nazister og kommunister tror de gode vil kjempe mot de onde, og så vil de gode vinne og de onde snakker vi ikke mer om, og så blir verden et paradis. Dette er nøyaktig det samme du finner i Koranen og i Johannes’ Åpenbaring.

Som et eksempel.

Dette er ikke dumt i det hele tatt. Det er skrevet ganske mye tung faglitteratur om temaet.

Julenissen og Tannfeen derimot er litt teite eksempler siden det vel knapt er noen som tror på dem lenger når de begynner på barneskolen.

Lenke til kommentar
Entern skrev (2 minutter siden):

Det der er strengt tatt mer en muslimsk greie (der alt som står i Koranen alltid skal være slik den alltid har vært).

Den norske Bibelen f.eks. har variert ganske mye. Den nyeste oversettelsen klarer å kombinere moderne språk med troskap mot de hebraiske og greske originalene. Den forrige derimot var ekstremt «sosialrealistisk», oversatte Leviathan med «en krokodille» (hvorfor i all verden skulle Gud personlig drepe en vanlig krokodille?????) for eksempel.

Kristendommen har ofte tilpasset seg tiden. Fordi religion og kultur henger sammen og kultur forandrer seg. Derfor forandrer religionen seg og. Kristne år 800, år 1300, år 1600 og år 1950 er veldig forskjellige, akkurat slik samfunnene de levde i var veldig forskjellige. 
 

Jeg er klar over at noen, inkludert altfor mange kristne, tror at det vi tror i dag er det samme som for 200, 500 eller 1500 år siden men dette stemmer ikke. Altfor mange tror også at når du leser Bibelen, er «what you see what you get» men det er og veldig feil i mange tilfeller. Man kan ikke bare åpne Bibelen og lese i vei og tolke ting utifra sin egen oppfatning (som, uansett hvor konservativ du er, er et nåtidig menneskes) og tro dette er det det er.

Kristendommen er god, men religion er alvorlige greier, som medisin, eller juss. Ikke for amatører.

(siden jeg selv ikke er teolog blir jeg og som amatør å regne, om jeg enn har studert dette temmelig mye)

Støtter deg på denne @Entern, bortsett fra det du sier om at kristendommen er god. Men det kan forsåvidt hende at du har rett i at kristendommen er god, og at det heller er folks tolkninger og misbruk av skriftene til sin egen fordel som er ondt. (Men jeg må uansett få frem at den guden som omtales i det gamle testamentet mange steder ikke virker spesielt god  og snill altså. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Entern skrev (1 minutt siden):

Det er akkurat det samme.

Autoritære bevegelser som nazister og kommunister tror de gode vil kjempe mot de onde, og så vil de gode vinne og de onde snakker vi ikke mer om, og så blir verden et paradis. Dette er nøyaktig det samme du finner i Koranen og i Johannes’ Åpenbaring.

Som et eksempel.

Dette er ikke dumt i det hele tatt. Det er skrevet ganske mye tung faglitteratur om temaet.

Julenissen og Tannfeen derimot er litt teite eksempler siden det vel knapt er noen som tror på dem lenger når de begynner på barneskolen.

Men hvis vi tar kristendommen som eksempel, så blir det færre og færre (hvertfall her i Norge) som tror på den også etterhvert som man får mer kunnskap. Litt som Julenissen og tannfeen for voksne. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (1 minutt siden):

Støtter deg på denne @Entern, bortsett fra det du sier om at kristendommen er god. Men det kan forsåvidt hende at du har rett i at kristendommen er god, og at det heller er folks tolkninger og misbruk av skriftene til sin egen fordel som er ondt. (Men jeg må uansett få frem at den guden som omtales i det gamle testamentet mange steder ikke virker spesielt god  og snill altså. 

Takk ❤️

Kristne har selvsagt ofte vært alt annet enn gode ☹️

Guden i GT er…komplisert. De eldste skriftene i GT omhandler ting som skjedde for omtrent 4000 år siden (det refereres bl.a. til kong Hammurabi av Babylon i 1. Mosebok, han levde 1800 år f.Kr.), de yngste er fra hellenistisk tid et par hundre år f.Kr. (En av de yngre skriftene kan godt være inspirert av buddhismen!) og man må regne ganske klart med at ting er lagt til eller forandret i de eldre tekstene, osv. De aller eldste tekstene i GT kan fint tolkes ikke monoteistisk 😮😲

I tillegg tolkes ting ganske forskjellig av jøder og kristne 😅

Det er komplisert 😅

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (5 minutter siden):

Men hvis vi tar kristendommen som eksempel, så blir det færre og færre (hvertfall her i Norge) som tror på den også etterhvert som man får mer kunnskap. Litt som Julenissen og tannfeen for voksne. 

Vi blir nok aldri enige 😅 men andre mennesker inkludert mine nærmeste mener det samme som deg så null problem😊

leticia skrev (1 minutt siden):

@Entern selv om vi er grunnleggende uenige i dette med religion så syns jeg uansett at du er givende å diskutere med. Men nå er det på tide å få diskusjonen litt mer over på Høyre igjen, som var trådens tema. Sklir litt ut her 😛

Det har du helt rett i 😅👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 hours ago, knopflerbruce said:

En "reform" er ikke noe bevis for å ikke være konservativ og overforsiktig. Venstre, et borgerlig(ish) ikke-konservativt parti har VESENTLIG flere forslag som viser nytenking enn det Høyre har.

Men så langt som jeg forstår, så fikk Solberg-regjeringen i gang justering av skolesystemet som er mye spekket med profesjons-forsvarere. Høyre var vel ikke det partiet som strittet mest imot. Det er forøvrig fint at AP-regjeringen ser ut til å følge opp.

Skolesystemet kan bli under sterk forandring. Jeg tror at utdannelse kommer til å bli mye mer fleksibelt og optimalisert i 10-åra fremover. Jeg har en visjon om at enhver kan få oppdatert sitt "kompetanse-sertifikat" når som helst og Internet vil bli brukt mest mulig, men det kan ikke erstatte alt innen utdannelse. 

Her er forøvrig en smak av "min" framtid: https://www.houseofmath.com/  Dette kan erstatte *mye* gammeldags undervisning - men altså ikke alt. Det er egentlig latterlig å samle en skole-klasse av like gamle barn og så kjøre samme løpet for alle.

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...