Gå til innhold

Valg av pendlerbil Oslo-Drammen


Anbefalte innlegg

Hello! 
Jeg trenger litt råd ang. valg av pendlerbil. Jeg har flyttet fra Drammen til Etterstad i Oslo for å bo med kjæresten, men ønsker å fortsette å jobbe i Drammen. Vi har gode parkeringsmuligheter, og det er veldig greit å pendle med bil da det ikke er kø denne retningen (4,5 mil/35min hver vei). Alternativet med kollektiv er T-bane -> tog -> buss, noe jeg ikke er så lysten på da det vil gå mye tid og energi til pendling. Med andre ord er jeg villig til å ta kostnaden med bil. 

De siste 10 årene har jeg holdt liv i en 04 V70 bensinbil. Jeg er hobbymekaniker, og har spart veldig mye penger i reparasjoner samt 0 verditap. Etter flyttingen ser det ut som besparelsen blir spist opp av bensin og bompenger  i januar ender det på rundt 1800kr i bom og 5000kr i bensin. Vi har foreløpig et 3-5 års perspektiv på Oslo-prosjektet, før vi tenker å flytte mot Drammen igjen. Det føles derfor meningsløst å betale så mye penger ut i rene driftskostnader over en så lang periode. Det er også et usikkerhetsmoment med å bruke V70en til pendling da det kommer uforutsigbare problemer som må fikses i tid og utid. 
Jeg har aldri eid en EL-bil, men det slår meg som det åpenbare alternativet. Jeg har gjort noen utregninger der jeg sammenligner dagens situasjon med en ny Tesla Model Y Long Range med dagens kampanjerente på 0,99%. Kostnaden i måneden de 3 første årene med 10 års nedbetaling blir marginalt billigere sammenlignet med V70en (kampanjerenta varer i 3 år). Her har jeg tatt utgangspunkt i 30.000km kjøring i året (20k i jobbpendling, 10k fritid), 20kr i bensin og snittpris på strøm på 0,93 øre kWh. 

image.png.b47c01686633935a3735e705e39ba98b.png

Andre alternativer jeg har undersøkt er brukte EL-biler som Audi E-tron, Tesla Model S, Model Y etc. Bil er viktig for meg, så jeg er nok litt kresen i hva jeg ønsker å kjøre. Det føles egentlig mer riktig å kjøpe en eldre EL-bil jeg kan kjøre kilometer på uten dårlig samvittighet, men jeg har angst for å kjøpe EL-bil til 200.000-400.000 uten en varig garanti på batteriet. Det er selvfølgelig et alternativ å gå for en lower-end bil som f. eks. en eldre Nissan Leaf, men det sitter langt inne å kjøre dette i årevis. Dessuten har jeg ikke lader på jobb, samtidig som det blir en del kjøring til Stockholm da kjæresten er derfra. Mao. er vi avhengig av en viss rekkevidde. Jeg er også avhengig av god bagasjeplass og tilhengerfeste. 

Vi er begge lektorer, så økonomien er grei. Dog er vi er midt i oppussing, så det er lite kapital å hente. En ny bil må evt. bli finansiert med ingen eller lav egenkapital. 

Dette ble en lengre utredning enn jeg tenkte. Tar i mot alle råd jeg kan få med stor takknemmelighet!

Endret av Petter_1989
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har pendlet Etterstad (bodde på Etterstadsletta i mursteinsblokkene) - Drammen for jobb, men kun 1 dag i uka i et års tid tidligere. Det er som du sier, kun mulig å gjøre dette med bil, praktisk. Tog tar for lang tid.

Som du nevner en kostbar reparasjon på den V70 vil fort sette regnskapet på hodet. Når du tillegg er helt avhengig av bilen er på veien hver dag så blir det pes å bruke tid på å få den på veien igjen, source billige deler gjøre rep selv også videre når du da også må bruke mye tid på kollektivt.

Som du vet med gamle biler, det kan godt hende du ikke får noen major reparasjoner, eller det kan hende det er noe som gjør at du må kaste bilen neste måned. 

Neste er om du skal gå for en bil som du ekslusivt bruker til pending. Da kan du kjøpe en billigere bil, men som ikke dekker hele bilholdet, og du må da ha to biler som gjør det dyrere på den måten. 

Det absolutt dyreste med en bil er verditapet. Du har har ført opp 5000 i mnd på lån Y, det tror jeg er for lavt. Ville jekket opp til 6500,- for å dekke verditapet og renter kanskje mer når du kjører på så mye i året. (min erfaring er fra å eie en Model 3, i 4 år og så selge den)

Det er allikevel det jeg ville valgt. Det er digg med to biler, og så lenge parkering ikke gir en veldig ekstra utgift hadde jeg gått for det. 

Som pendle bil hadde jeg valgt
VW up / Seat Mii / Skoda citigo. 2020 - (jeg har en 2020 citigo som pendlebil selv)

De klarer t/r komfortabelt på vinteren, og har mye igjen av batterigarant, og endel igjen av vanlig garanti, avhengig av hvor ny bil du finner.

Den klarer også greit å ligge i 100/110 over lengre tid på motorvei og fortsatt ha 10 mil rekkevidde på vinteren.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=336205137

 

Endret av bzzlink
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Deechon skrev (6 minutter siden):

Å jobbe i en annen by enn den du bor i er en skikkelig uting og kommer til å koste deg hundretusenvis av kroner over år hvis du reiser inn daglig eller nesten daglig.

Årskort Oslo-Drammen koster 17 010,- om man gidder å ta tidskostnaden med å reise kollektivt. I tillegg kommer årskort på buss i Drammen med kr. 8 530,-. Altså drøye 2000,- per måned for å pendle kollektivt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tesla kommer gang på gang dårligst ut både når det gjelder (bygg)kvalitet, kundetilfredshet og service, så DET burde du i alle fall ikke kjøpe!  Kjøp heller en Hyundai/Kia/Nissan. De har VESENTLIG bedre resultater på alle parameterene som Tesla feiler på... Særlig Kia/Hyundai kommer bra ut både når det gjelder alle tre parameterene, men også Nissan Leaf kommer veldig bra ut. Både nyere Leaf, Kia og Hyundai kommer med batteripakke med god rekkevidde.

Når det gjelder lån går det vel både å få lån  til (brukt)bil hos (brukt)bilforhandlere, og om det er marging for det kan det vel være billigere og bedre å utvide boliglånet og bruke på bil?

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (6 minutter siden):

Tesla kommer gang på gang dårligst ut både når det gjelder (bygg)kvalitet, kundetilfredshet og service, så DET burde du i alle fall ikke kjøpe!  Kjøp heller en Hyundai/Kia/Nissan. De har VESENTLIG bedre resultater på alle parameterene som Tesla feiler på... Særlig Kia/Hyundai kommer bra ut både når det gjelder alle tre parameterene,

Dette er dessverre veldig forskjellig fra forhandler til forhandler. Selv er jeg veldig godt fornøyd med servicen jeg fikk hos Tesla når jeg eide en Model S i 2015-2016, men servicen hos Hyundai-forhandleren når jeg eide Ioniq fra 2020-2021 var helt elendig og har sørget for at jeg aldri skal ha en Hyundai igjen.
Leaf scorer bra på driftssikkerhet, men er nitriste biler.

Jeg har selv 5mil hver vei til og fra jobb, og det er ikke tvil om at det er penger å spare på en elbil kontra fossilbil, så lenge man sammenligner to biler i samme prisklasse.
Men det billigste alternativet for meg, som også reparerer og tar service på egne biler, er en eldre dieselbil. Det siste året har jeg kjørt en 2008mod Golf 5 1.9TDI 4motion. Den kommer seg frem også på dager med farevarsel for snø, går på 0,5l på mila og en vanlig olje- og filterservice med olje og filter fra Biltema koster et sted mellom 1200-1500kr. Nye glødeplugger koster 125kr pr stk.
Med overgang til en dieselbil med lavere forbruk, kan du dele den drivstoffregningen din i to. Da blir det ganske mye dyrere med en nyere elbil altså.

Nå har jeg "oppgradert" til en tilsvarende gammel Passat, for å få 2.0 140hk og litt mer bagasjeromsplass. Den har marginalt høyere forbruk (0,56l på mila), ellers er det fortsatt lave delekostnader og relativt forutsigbart bilhold. Innkjøpsprisen på en slik bil i god stand er fra 30-50k, noe som gjør at du ikke trenger lån. Hvis noe alvorlig ryker, kan du faktisk selge bilen som repobjekt til 10k og tape minimalt med penger.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (7 timer siden):

Tesla kommer gang på gang dårligst ut både når det gjelder (bygg)kvalitet, kundetilfredshet og service, så DET burde du i alle fall ikke kjøpe!  Kjøp heller en Hyundai/Kia/Nissan. De har VESENTLIG bedre resultater på alle parameterene som Tesla feiler på... Særlig Kia/Hyundai kommer bra ut både når det gjelder alle tre parameterene, men også Nissan Leaf kommer veldig bra ut. Både nyere Leaf, Kia og Hyundai kommer med batteripakke med god rekkevidde.

Når det gjelder lån går det vel både å få lån  til (brukt)bil hos (brukt)bilforhandlere, og om det er marging for det kan det vel være billigere og bedre å utvide boliglånet og bruke på bil?

Kia/Nissan/Hyundai kommer sist når det gjelder delepriser og pris på (påkrevd og hyppig) service, mens Tesla er blant de billigste på deler og har ingen påkrevde servicer. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Kia/Nissan/Hyundai kommer sist når det gjelder delepriser og pris på (påkrevd og hyppig) service, mens Tesla er blant de billigste på deler og har ingen påkrevde servicer. 

Mulig, til gjengjeld slipper du for eksempel med de tre andre merkene at hjulopphenget bryter sammen og at Tesla skylder på "brukerfeil"...

Og med de tre andre merkene slipper du i motsettning til med Tesla at de havner helt på bunnen over biler som i for eksempel i Tyskland i oversikt over biler som hyppig underkjennes i PKK ("EU-kontroll") som også er tilfellet med Tesla...

Bare for å ta ennå to tilfeller jeg kommer på umiddelbart i tillegg til grunnene i det opprinnelige innlegget mitt...

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Petter_1989 skrev (9 timer siden):

Jeg har gjort noen utregninger der jeg sammenligner dagens situasjon med en ny Tesla Model Y Long Range med dagens kampanjerente på 0,99%. Kostnaden i måneden de 3 første årene med 10 års nedbetaling blir marginalt billigere sammenlignet med V70en (kampanjerenta varer i 3 år). 

Du skriver kostnader, men det du har regnet på er utgifter, og det er ikke det samme. Verditapet er en kostnad du ikke vet størrelsen på før bilen er solgt, og det blir ofte mer enn man håpet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
iknutis skrev (19 timer siden):

Dette er dessverre veldig forskjellig fra forhandler til forhandler. Selv er jeg veldig godt fornøyd med servicen jeg fikk hos Tesla når jeg eide en Model S i 2015-2016, men servicen hos Hyundai-forhandleren når jeg eide Ioniq fra 2020-2021 var helt elendig og har sørget for at jeg aldri skal ha en Hyundai igjen.
Leaf scorer bra på driftssikkerhet, men er nitriste biler.

Jeg har selv 5mil hver vei til og fra jobb, og det er ikke tvil om at det er penger å spare på en elbil kontra fossilbil, så lenge man sammenligner to biler i samme prisklasse.
Men det billigste alternativet for meg, som også reparerer og tar service på egne biler, er en eldre dieselbil. Det siste året har jeg kjørt en 2008mod Golf 5 1.9TDI 4motion. Den kommer seg frem også på dager med farevarsel for snø, går på 0,5l på mila og en vanlig olje- og filterservice med olje og filter fra Biltema koster et sted mellom 1200-1500kr. Nye glødeplugger koster 125kr pr stk.
Med overgang til en dieselbil med lavere forbruk, kan du dele den drivstoffregningen din i to. Da blir det ganske mye dyrere med en nyere elbil altså.

Nå har jeg "oppgradert" til en tilsvarende gammel Passat, for å få 2.0 140hk og litt mer bagasjeromsplass. Den har marginalt høyere forbruk (0,56l på mila), ellers er det fortsatt lave delekostnader og relativt forutsigbart bilhold. Innkjøpsprisen på en slik bil i god stand er fra 30-50k, noe som gjør at du ikke trenger lån. Hvis noe alvorlig ryker, kan du faktisk selge bilen som repobjekt til 10k og tape minimalt med penger.

Snakker vi da 0,5 på blanda kjøring? V70en ligger på 0,7-0,75 på strekningen Oslo-Drammen, men ender på 1,0 til slutt på gjennomsnittsforbruk inkl. fritid. Skulle jeg hatt en dieselbil måtte det blitt en stasjonsvogn eller tilsvarende. I tillegg ligger jeg på opp mot 2000kr i bom per mnd, som blir 10-12% dyrere med diesel enn med bensin. I tillegg er ikke lenger pumpeprisen på diesel billigere enn bensin... Usikker på om det er så mye å hente til slutt? 

bzzlink skrev (20 timer siden):

Jeg har pendlet Etterstad (bodde på Etterstadsletta i mursteinsblokkene) - Drammen for jobb, men kun 1 dag i uka i et års tid tidligere. Det er som du sier, kun mulig å gjøre dette med bil, praktisk. Tog tar for lang tid.

Som du nevner en kostbar reparasjon på den V70 vil fort sette regnskapet på hodet. Når du tillegg er helt avhengig av bilen er på veien hver dag så blir det pes å bruke tid på å få den på veien igjen, source billige deler gjøre rep selv også videre når du da også må bruke mye tid på kollektivt.

Som du vet med gamle biler, det kan godt hende du ikke får noen major reparasjoner, eller det kan hende det er noe som gjør at du må kaste bilen neste måned. 

Neste er om du skal gå for en bil som du ekslusivt bruker til pending. Da kan du kjøpe en billigere bil, men som ikke dekker hele bilholdet, og du må da ha to biler som gjør det dyrere på den måten. 

Det absolutt dyreste med en bil er verditapet. Du har har ført opp 5000 i mnd på lån Y, det tror jeg er for lavt. Ville jekket opp til 6500,- for å dekke verditapet og renter kanskje mer når du kjører på så mye i året. (min erfaring er fra å eie en Model 3, i 4 år og så selge den)

Det er allikevel det jeg ville valgt. Det er digg med to biler, og så lenge parkering ikke gir en veldig ekstra utgift hadde jeg gått for det. 

Som pendle bil hadde jeg valgt
VW up / Seat Mii / Skoda citigo. 2020 - (jeg har en 2020 citigo som pendlebil selv)

De klarer t/r komfortabelt på vinteren, og har mye igjen av batterigarant, og endel igjen av vanlig garanti, avhengig av hvor ny bil du finner.

Den klarer også greit å ligge i 100/110 over lengre tid på motorvei og fortsatt ha 10 mil rekkevidde på vinteren.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=336205137

 

Enig i at 2 biler er digg, og at det er fornuftig å gå for en billig elbil! Likevel må man betale dobbelt opp på forsikring og veiavgift, pluss lån på billig elbil. Eksempelet med Skoda Citigo gir meg terminbeløp på 1600 over 10 år. Da ender (grovt regna) 1600+1000*2 (2x forsikring/veiavgift)=3600 + forbruk og bom. Jeg ville nok hatt behov for å kjøre volvoen opp 1/2 til 1 tank+bomring i måneden (edit) til fritid pga plass osv, så da er vi på ca 4800 + pendlerstrøm på 400 og bompenger på 900, og da er vi oppe i over 6000. Da er vi ikke langt unna månedsprisen på f. eks. en ny model Y som dekker alle behov. Fordelen med 2-bils forslaget er jo minimalt verditap og at man ikke binder opp så mye penger i lånet. Rent økonomisk synes vi 8.000 i mnd er i overkant av hva vi kan bruke på bil, men det er vel kanskje det man må forvente når man skal pendle?

Endret av Petter_1989
Lenke til kommentar

Med 10 års lån og 30 tusen km i året vil du slite bilen langt raskere enn de nedbetaler den. Etter 3 års bruk er du da oppe i 90 tusen kilometer og garanti på bilen snart ut, unntatt batteri og motor. Samtidig etter 3 år øker renten betydelig og drar opp månedsbeløp, i tillegg til at andelen renter synker og avdrag øker mye, det øker kostnaden siden du ikke får så mye rentefradrag. 

Så ja, din løsning er relativt rimelig de første 3 årene. Etter det blir det verre. Garantier går ut, renter går opp. Service, reparasjon og dekk summerer seg fort opp. Honeymoon perioden med en ny bil går veldig fort over og striskjorte og havrelefse kommer fort.  Med bil til 550 og 5 % rente over 10 år vil du fortsatt skylde 412 tusen etter 36 terminer, trolig en del mer enn bilens verdi. Jeg ser folk som som forsøker å selge 3 år gamle biler til over 80 % av nyprisen, men det er neppe realistisk å få en sånn sum. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Petter_1989 skrev (21 timer siden):

Kostnaden i måneden de 3 første årene med 10 års nedbetaling blir marginalt billigere sammenlignet med V70en (kampanjerenta varer i 3 år).

Jeg skal ikke legge meg opp i bilvalg. Du har brukt Tesla som eksempel så da blir det nok fort dessverre mye hyling da Tesla vekker mange følelser.

Men jeg tenkte å komme med et par kommentarer på regnestykket ditt:

  1. Får ikke alle linjene til å gå opp helt. Volvoen koster 8400 per måned, men kun 88 tusen i året? 
  2. Nå er ikke rentekostnadene så høye på denne kampanjen, men husk at du får tilbake 22% av disse fra staten.

Det tredje og viktigste punktet: Det du har satt opp er penger ut per måned. Det er greit som et budsjett for hvor mye penger du må betale, men hvis du skal vite hva som svarer seg må du ta bort avdragene på Teslaen og erstatte med verditap (verditap bør du også inkludere på Volvoen). Da kommer nok Teslaen dårligere ut, men da får du et bedre grunnlag på om det verdt å få en nyere, tryggere, mer komfortabel bil.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
kremt skrev (24 minutter siden):

Med 10 års lån og 30 tusen km i året vil du slite bilen langt raskere enn de nedbetaler den. Etter 3 års bruk er du da oppe i 90 tusen kilometer og garanti på bilen snart ut, unntatt batteri og motor. Samtidig etter 3 år øker renten betydelig og drar opp månedsbeløp, i tillegg til at andelen renter synker og avdrag øker mye, det øker kostnaden siden du ikke får så mye rentefradrag. 

Så ja, din løsning er relativt rimelig de første 3 årene. Etter det blir det verre. Garantier går ut, renter går opp. Service, reparasjon og dekk summerer seg fort opp. Honeymoon perioden med en ny bil går veldig fort over og striskjorte og havrelefse kommer fort.  Med bil til 550 og 5 % rente over 10 år vil du fortsatt skylde 412 tusen etter 36 terminer, trolig en del mer enn bilens verdi. Jeg ser folk som som forsøker å selge 3 år gamle biler til over 80 % av nyprisen, men det er neppe realistisk å få en sånn sum. 

Dette er nok det som holder meg mest igjen. Fra et perspektiv der man beholder bilen ut låneperioden blir vel dette annerledes? Når garantien er ute kan jeg fikse mekaniske ting selv, og det er vel å forvente at bilen skal holde i minimum 10 år? Risikoen blir at batteriet ryker etter 6,5år når bilen har passert 190k og garantien er ute, men da har man vel ganske uflaks? 

Nimrad skrev (6 minutter siden):

Jeg skal ikke legge meg opp i bilvalg. Du har brukt Tesla som eksempel så da blir det nok fort dessverre mye hyling da Tesla vekker mange følelser.

Men jeg tenkte å komme med et par kommentarer på regnestykket ditt:

  1. Får ikke alle linjene til å gå opp helt. Volvoen koster 8400 per måned, men kun 88 tusen i året? 
  2. Nå er ikke rentekostnadene så høye på denne kampanjen, men husk at du får tilbake 22% av disse fra staten.

Det tredje og viktigste punktet: Det du har satt opp er penger ut per måned. Det er greit som et budsjett for hvor mye penger du må betale, men hvis du skal vite hva som svarer seg må du ta bort avdragene på Teslaen og erstatte med verditap (verditap bør du også inkludere på Volvoen). Da kommer nok Teslaen dårligere ut, men da får du et bedre grunnlag på om det verdt å få en nyere, tryggere, mer komfortabel bil.

EDIT: Du har rett, glemte forsikringen på utregningen av årskostnad på Volvoen. Riktig kostnad blir 101.500kr. Slik jeg ser det har ikke Volvoen noe å tape mer, den har gått 300k og er 20 år gammel. Teslaen vil tape seg; grunnen til at jeg ikke har tatt med det i regnestykket er at jeg ser for meg å ikke selge den -- at jeg har et 10-årsperspektiv. 

Endret av Petter_1989
Lenke til kommentar
Petter_1989 skrev (8 minutter siden):

Teslaen vil tape seg; grunnen til at jeg ikke har tatt med det i regnestykket er at jeg ser for meg å ikke selge den -- at jeg har et 10-årsperspektiv. 

Fair enough det. Da blir det riktigere, men da spørs det jo egentlig om det gir mening å sammenligne mot Volvoen. Den holder vel neppe ti år til?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Petter_1989 skrev (10 minutter siden):

Slik jeg ser det har ikke Volvoen noe å tape mer, den har gått 300k og er 20 år gammel. 

Og i første post skriver du at du kjøpte den 10 år gammel og har hatt null verditap til nå. 

Den eneste matematiske løsningen er at du kjøpte den for vrakpanten.

10 år gamle Volvoer koster nå 80000+.

Folk regner selvsagt som de vil, særlig når det kommer til å "investere"😉 i bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Petter_1989 skrev (2 timer siden):

Snakker vi da 0,5 på blanda kjøring? V70en ligger på 0,7-0,75 på strekningen Oslo-Drammen, men ender på 1,0 til slutt på gjennomsnittsforbruk inkl. fritid. Skulle jeg hatt en dieselbil måtte det blitt en stasjonsvogn eller tilsvarende. I tillegg ligger jeg på opp mot 2000kr i bom per mnd, som blir 10-12% dyrere med diesel enn med bensin. I tillegg er ikke lenger pumpeprisen på diesel billigere enn bensin... Usikker på om det er så mye å hente til slutt? 

0,5 på blandet ja, men 90% pendling og 10% til/fra butikken. Går billig de gamle 1.9 literne. :)
Fruen har tilsvarende Golf, men med 2.0 bensin og den ligger på 1l på blandet, akkurat som Volvoen din.

Jeg mener det er urealistisk at du skal ha et 10års perspektiv på elbilen, jeg har flere kollegaer som kjøpte elbil tidlig og som etter at garantitiden gikk ut har fått mye påkost på bilene sine. Jeg spår at elbiler vil ha kortere levetid enn tilsvarende fossilbiler.
Selv Nissan Leaf er dyrt når man må bytte alle bremser rundt om pluss elektrisk håndbrekk, vi snakker 20-25k på verksted (Auto88 utenfor Molde). Og selv om mye kan fikses selv på elbil også, er det enkelte ting man bør overlate til verksted, feks dersom AC-laderen slutter å virke utenfor garanti.

Jeg mener fortsatt at en fossilbil vil bli billigere for din bruk i en 10års periode, forutsatt at alt annet er likt som i dag (bom, drivstoffpriser, delepriser og deletilgang etc).

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Petter_1989 said:

grunnen til at jeg ikke har tatt med det i regnestykket er at jeg ser for meg å ikke selge den -- at jeg har et 10-årsperspektiv. 

Det blir fortsatt feil. Du bruker en god del penger her og nå på å kjøpe den. Dette må du hensynta på et vis. Hvis du forventer å kjøre den til hugging etter 10 år blir det enklest å avskrive den med 10% i året.

Lenke til kommentar
Mag ne skrev (1 time siden):

Og i første post skriver du at du kjøpte den 10 år gammel og har hatt null verditap til nå. 

Den eneste matematiske løsningen er at du kjøpte den for vrakpanten.

10 år gamle Volvoer koster nå 80000+.

Folk regner selvsagt som de vil, særlig når det kommer til å "investere"😉 i bil.

Bilen ble kjøpt i 2013 for 105k av mine foreldre, som fikk mye penger igjen på forsikring (mer enn den var verdt) da forrige bil ble kondemnert etter påkjørsel av en fyllekjører. Siden har den gradvis gått i arv til meg. I løpet av disse årene har jeg nok hatt utgifter på 30.000 til deler på reparasjoner osv., men har ikke gått ut med penger for å kjøpe den. 

iknutis skrev (7 minutter siden):

0,5 på blandet ja, men 90% pendling og 10% til/fra butikken. Går billig de gamle 1.9 literne. :)
Fruen har tilsvarende Golf, men med 2.0 bensin og den ligger på 1l på blandet, akkurat som Volvoen din.

Jeg mener det er urealistisk at du skal ha et 10års perspektiv på elbilen, jeg har flere kollegaer som kjøpte elbil tidlig og som etter at garantitiden gikk ut har fått mye påkost på bilene sine. Jeg spår at elbiler vil ha kortere levetid enn tilsvarende fossilbiler.
Selv Nissan Leaf er dyrt når man må bytte alle bremser rundt om pluss elektrisk håndbrekk, vi snakker 20-25k på verksted (Auto88 utenfor Molde). Og selv om mye kan fikses selv på elbil også, er det enkelte ting man bør overlate til verksted, feks dersom AC-laderen slutter å virke utenfor garanti.

Jeg mener fortsatt at en fossilbil vil bli billigere for din bruk i en 10års periode, forutsatt at alt annet er likt som i dag (bom, drivstoffpriser, delepriser og deletilgang etc).

Takk for innspill!

sverreb skrev (4 minutter siden):

Det blir fortsatt feil. Du bruker en god del penger her og nå på å kjøpe den. Dette må du hensynta på et vis. Hvis du forventer å kjøre den til hugging etter 10 år blir det enklest å avskrive den med 10% i året.

Henger ikke helt med. Regnestykket jeg har satt opp er med 2500kr i innskudd. 

Lenke til kommentar
sverreb skrev (16 minutter siden):

Det blir fortsatt feil. Du bruker en god del penger her og nå på å kjøpe den. Dette må du hensynta på et vis. Hvis du forventer å kjøre den til hugging etter 10 år blir det enklest å avskrive den med 10% i året.

Det er i praksis det han gjør ved å inkludere avdrag på 100% finansiering over 10 år.

Endret av Nimrad
  • Liker 2
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Nimrad said:

Det er i praksis det han gjør ved å inkludere avdrag på 100% finansiering over 10 år.

Ah, overså det. Regnet lån som finansieringskost, ikke avskriving. Reflekterte ikke videre over beløpet.

 

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...