Gå til innhold

Valg av pendlerbil Oslo-Drammen


Anbefalte innlegg

Quote

Det føles egentlig mer riktig å kjøpe en eldre EL-bil jeg kan kjøre kilometer på uten dårlig samvittighet, men jeg har angst for å kjøpe EL-bil til 200.000-400.000 uten en varig garanti på batteriet. Det er selvfølgelig et alternativ å gå for en lower-end bil som f. eks. en eldre Nissan Leaf, men det sitter langt inne å kjøre dette i årevis

Har du lyst har du lov selvsagt, men det finnes jo også en "2. generasjon" elbiler produsert fra 2018 eller 2019, som gjerne har større batterier og en WLTP på 250-300km, og som du kan få rundt 150 000, eller mellom 150 og 200. Eksempler er 2. generasjon av Huyndai Ioniq, E-golf, Kia Soul, Nissan Leaf. Det som gjerne er markant dårligere sammenlignet med helt nye biler er farten på hurtiglading, men om du stort sett lader hjemme, er dette et mindre problem.

Endret av likferd
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@Petter_1989 

Jeg tror det lar seg gjøre, om du er en tålmodig sjel. Men jeg ville også lagt inn i planene at du på sikt kanskje ser for deg at du finner jobb i Oslo. Pendle på E18 mellom Drammen og Oslo er én ting, men du skal igjennom Oslo også hver dag, så du får liksom dobbelt opp, bare ring 3 kan ta sin tid. Men som sagt, det lar seg gjøre :) 

Lenke til kommentar

Ser at Leaf blir nevnt. Veldig driftsikre biler det men vil annbefale deg å prøvekjøre en for å se om du sitter komfortabelt. Det er jo litt viktig når man skal kjøre mye.

De nyeste kan man vel justere rattet på..

Og det er vel ikke noe bil å planlegge ferieturer og slikt med da den har Chademo ladeplugg som det ikke bygges så veldig mye av lenger.

Og skal du ha en brukt bil så sjekk nøye etter rust. Eventuelt hent den en i  Nordnorge. 

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Takker for informerte råd. Mange er negative til E18 Oslo-Drammen, men her må jeg få sagt at det er 0 kø både til og fra jobb. Da jeg bodde i Drammen brukte jeg ofte 20min på en 10 min strekning pga kø, mens nå bruker jeg 35min-40min og 0 minutter i kø. Det er ikke tiden som er problemet, men kostnad knyttet til avstand og bom. 

 

Jeg ser at forsikringen i Tryg gjennom utdanningsforbundet inkluderer garanti på batteri inntill 10 år. Jeg regner med dette gjelder om batteri blir defekt, ikke bare ved skade ved påkjørsel osv? I så fall er jo der en trygghet hvis man f eks kjøper en ny Elbil og kjører ut batterigarantien tidlig. Spørsmålet er om man kan forhandle særavtale der man kan få batteri og drivenhet forsikret utover 10 år? Da er jo plutselig brukt elbil aktuelt.

 

 

IMG_1849.png

Endret av Petter_1989
Lenke til kommentar

Hva med en Tesla Model 3? Du kan jo vurdere å kjøpe en brukt 2021-2022 modell også f.eks? Hva ligger budsjettet på, og har du noen andre krav til bilen? 

Edit: Ser du nevner at du er avhengig av tilhengerfeste og god bagasjeplass. Model Y er kanskje mer gunstig da den er en del større enn model 3. Men kommer an på budsjett osv. 

Endret av Iterion
  • Liker 3
Lenke til kommentar
47 minutes ago, Iterion said:

Hva med en Tesla Model 3? Du kan jo vurdere å kjøpe en brukt 2021-2022 modell også f.eks? Hva ligger budsjettet på, og har du noen andre krav til bilen? 

Edit: Ser du nevner at du er avhengig av tilhengerfeste og god bagasjeplass. Model Y er kanskje mer gunstig da den er en del større enn model 3. Men kommer an på budsjett osv. 

Det er god bagasjeplass i Model 3. Problemet er høyden på bagasjerommet som gjør visse ting vanskelige å plassere.
Men har kjørt rundt med stor barnevogn i min i flere år nå uten større problemer. Men Y er selvfølgelig mere egnet om man ofte har mye bagasje.

En stor fordel med Model 3 (og Tesla generelt) er jo det ekstra bagasjerommet fremme. Det brukes mye hos meg.

Er forøvrig krok på model 3 og.

Ser de ligger fra 214 tusen på finn med krok. 409km WLTP på dem så du har rekkevidde nok til å pendle daglig. Må litt opp i pris om man vil ha større batteri og firehjulstrekk (279 for billigste awd med krok per dags dato)

Endret av Complexity
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
daruu skrev (1 time siden):

Jeg skumma fort igjennom tråden:

Hva slags bil/bilbehov har samboer? Kan dere greie dere med en citigo/up/mii + en fossilbil som dekker resten av behovet? Det tror jeg er det billigste - så lenge husholdningen trenger to biler da

Iterion skrev (1 time siden):

Hva med en Tesla Model 3? Du kan jo vurdere å kjøpe en brukt 2021-2022 modell også f.eks? Hva ligger budsjettet på, og har du noen andre krav til bilen? 

Edit: Ser du nevner at du er avhengig av tilhengerfeste og god bagasjeplass. Model Y er kanskje mer gunstig da den er en del større enn model 3. Men kommer an på budsjett osv. 

Samboer har ikke behov for bil i jobbsammenheng, så vi klarer oss fint med 1 bil. Burde vært tydeligere på behov i trådstarten.
- Brukes til pendling 10mil uten lader på jobb
- Kjøre til Stockholm noen ganger i året (frøkna er derfra)
- Være en god familiebil på sikt
- Mao. sikkerhet og god bagasjeplass er viktig
- Tilhengerfeste

Har en venn som er veldig fornøyd med Model 3, men de ønsker å bytte til Y pga. bagasjeplass. 

Endret av Petter_1989
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (11 timer siden):

@Petter_1989 

Jeg tror det lar seg gjøre, om du er en tålmodig sjel. Men jeg ville også lagt inn i planene at du på sikt kanskje ser for deg at du finner jobb i Oslo. Pendle på E18 mellom Drammen og Oslo er én ting, men du skal igjennom Oslo også hver dag, så du får liksom dobbelt opp, bare ring 3 kan ta sin tid. Men som sagt, det lar seg gjøre :) 

Drammen til Etterstad så er det kjappest igjennom Operatunelen, er mindre kø den veien, men er som regel kø fra Lysaker og til E-18 avkjøringen i Opera tunellen (Mosseveien), noe før hvis man kommer over i venstre felt. Ring 3 så står ofte kø ved Ullevål, så ved Store, så fra Lørentunellen og helt til avkjøringen til Våleranga tunellen.

Jeg ville nok ikke anbefalt å ha lån lenger enn det er batterigaranti på bilen. Har man maks uflaks, så ryker selve batteriet etter garantien går ut, og da sitter man fort med en ubrukelig bil og fortsatt en del lån. Men det går an å håpe de er kommet enda lenger med reperasjon av batteriene om 6-8 år. De fleste biler har som regel 8år eller 160.000 km garanti på batteriet, med kjøring Oslo Drammen 5 dager i uken så kan fort km være det som kommer før det er gått 8 år.

Ved å velge en billigere bil, type Nissan Leaf osv, så vil det være billigere i drift, men det kan i verste fall bety at man må ha lademulighet i begge ender av kjøre turen. Ville ikke anbefalt en bil med Chademo lading, da det blir færre og færre av disse laderene fremover hvis plutselig må innom en hurtigladestasjone.

Med en billig bil, så er det enklere å bytte den ut om kun noen få år også, og da få en ny og bedre brukt bil da også.

Hvis du er skeptisk til bruktbil, så kan du sjekke Bjørn Nyland på Youtube. Han har tidvis sær humor, men er kanskje bransjens grundigste tester av biler. Han har det siste halv året testet en god del eldre biler for å sjekke batteri kapasitet osv etter mange år. Han kjøpte en råtten 2013-Nissan Leaf, men har fått testet Kia Soul, VW E-Golf, Hyundai Ioniq BMW i3, samt flere eldre Teslaer også.

Kjøpet man en gammel bil, så får man leid test utstyr for å sjekke batteritilstanden skikkelig, hvor man får sertifikat tilbake. Da er det enkelt å ta det med til forhandler og få nytt batteri hvis det fortsatt er garanti på batteriet. Nytt batteri = så å si ny bil.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Det er god bagasjeplass i Model 3. Problemet er høyden på bagasjerommet som gjør visse ting vanskelige å plassere.
Men har kjørt rundt med stor barnevogn i min i flere år nå uten større problemer. Men Y er selvfølgelig mere egnet om man ofte har mye bagasje.

En stor fordel med Model 3 (og Tesla generelt) er jo det ekstra bagasjerommet fremme. Det brukes mye hos meg.

Er forøvrig krok på model 3 og.

Ser de ligger fra 214 tusen på finn med krok. 409km WLTP på dem så du har rekkevidde nok til å pendle daglig. Må litt opp i pris om man vil ha større batteri og firehjulstrekk (279 for billigste awd med krok per dags dato)

Helt enig. Bagasjeplassen i TM3 i seg selv er meget god. Så er det opptil TS å vurdere hvor stor selve åpningen på bagasjerommet må/bør være. For min del så holder det i massevis i hvert fall. Bruker frunken på min TM3 mye selv, den er meget kjekk å ha ja. For min del skulle det vært veldig mye og stor bagasje ofte, om jeg skulle ha ofra min model 3 for model Y :)Synes den ser mye bedre ut også er den vel også en del bedre å kjøre. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
53 minutes ago, Petter_1989 said:

Kjøre til Stockholm noen ganger i året (frøkna er derfra)

 

53 minutes ago, Petter_1989 said:

Har en venn som er veldig fornøyd med Model 3, men de ønsker å bytte til Y pga. bagasjeplass. 

Nå kommer det en ny Model Y til sommeren. Prisen på den gamle vil nok droppe ganske heftig da. Både for bilene Tesla har på lager og på bruktmarkedet. Bare sånn tips til din venn og kansje deg.

Model 3 har allerede droppet i pris grunnet alder og at det kom en ny modell nylig så der er det ikke noe å vente på.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Snakket med Tryg ang. forsikring. Med Elbil-forsikringen får man dekket 50% av utgiften ved defekt batteri på biler > 200.000 og < 10 år. Det gjør jo at det faktisk kan være innafor å reparere et batteri. Man kan vel tenke seg at prisene på slike reparasjoner har gått ned om 6-10 år...?

Lenke til kommentar
Petter_1989 skrev (2 timer siden):

Snakket med Tryg ang. forsikring. Med Elbil-forsikringen får man dekket 50% av utgiften ved defekt batteri på biler > 200.000 og < 10 år. Det gjør jo at det faktisk kan være innafor å reparere et batteri. Man kan vel tenke seg at prisene på slike reparasjoner har gått ned om 6-10 år...?

Tja, vanskelig å si.. Må nesten vurdere bilens tilstand og verdi først. Men med godt vedlikehold bør de fleste elbiler holde lenger enn 10 år spør du meg. Men om det er verdt det ift kostnader på servicer o.l, er jeg usikker på. Har ikke hatt noen gamle elbiler enda så vanskelig å si for min del. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 25.1.2024 at 10:39 AM, Nimrad said:

.........Du har brukt Tesla som eksempel så da blir det nok fort dessverre mye hyling da Tesla vekker mange følelser.

Du er rimelig ute å sykle hvis det eventuellt er henvisning til statistikk over feil og mangler på Tesla og det at de hyppig underkjennes på PKK med mer du mener med "mye hyling". Da vil jeg i såfall påstå du enten ikke har forstått problemer eller at du er usaklig, eventuellt begge deler...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (16 minutter siden):

Du er rimelig ute å sykle hvis det eventuellt er henvisning til statistikk over feil og mangler på Tesla og det at de hyppig underkjennes på PKK med mer du mener med "mye hyling". Da vil jeg i såfall påstå du enten ikke har forstått problemer eller at du er usaklig, eventuellt begge deler...

Jeg forstod innlegget som at det kom til å bli masse positive og masse negative poster vedr Tesla, både fra folk som har eid en og aldri eid en. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Petter_1989 skrev (7 timer siden):

Snakket med Tryg ang. forsikring. Med Elbil-forsikringen får man dekket 50% av utgiften ved defekt batteri på biler > 200.000 og < 10 år. Det gjør jo at det faktisk kan være innafor å reparere et batteri. Man kan vel tenke seg at prisene på slike reparasjoner har gått ned om 6-10 år...?

Da jeg kjøpte 1. gen Leaf for snart 12 år siden var "alle" andre bekymret for levetiden på batteriet og at jeg måtte bytte etter 5 år. Men batteriene varte og varte, og hadde fremdeles rundt 70% kapasitet igjen da den ble kondemnert av en semi. Og det var med et lite batteri som måtte lades minst hver dag, så kjøringen med den tilsvarte nok samme som om vår Model 3 hadde gått rundt 400 000. Det er nesten ingen biler som må bytte batteri, og skader du batteriet i kollisjon er mest sannsynlig bilen kondemnert. Jeg liker egentlig å kjøpe brukt bil som jeg ikke må være så redd for, men har kjøpt ny elbil begge gangene pga det var ikke noen brukte som dekket behovet til riktig prisforhold.

Vær også obs på at om du kjører 30 000+ i året så blir garanti-tiden din kort på nybil, og de fleste elbiler viser minimal ekstra slitasje på lange kjørelengder. Y er en fin og stor bil, men om du ikke virkelig trenger den ekstra plassen eller hengervekten så kan du spare mye på en brukt 3. Et stort batteri gjør også at du kan velge å lade når det er billig og dermed betale mye mindre enn gjennomsnittspris. Lavt forbruk gjør også at man på helgetur kan ankomme fredag kveld med nesten tomt batteri og bruke bilen en del på lørdagen uten å være redd for å ikke være fulladet på søndag når man skal hjem, selv om man bare kan lade på 10A.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...