Gå til innhold

Foodora, gråmarked for uhygenisk mat?


Anbefalte innlegg

Vi vet og har lært de siste årene, at via Foodora får man kjøpt mat fra steder som ikke eksisterer. Altså at et kjøkken kan kalle seg flere ulike navn på Foodora.

Nå er det igjen saker fra kjøkken med rotter, kakerlakker og uhygiene. Der mattilsynet har nektet servering inntil forhold er ordnet. Spisestedene kan fortsatte å selge mat via Foodora under andre navn.

Foodora er en gave til useriøse aktører som ikke tilfredsstiller vanlige krav om hygiene. Foodora baserer seg på tillit, noe visse med lavere moral utnytter. 

Når det blir store nok lokale avisoppslag og det vises til at Foodora distribuerer mat fra stedet, ført da reagerer Foodora.e

Det er selvsagt umulig for Foodora, å vite om kjøkkenet holder krav til hygiene og matproduksjon. Da selskapet kun leverer mat.

Et grep kunne være at det ikke lages mange "falske" navn på ett kjøkken. At Foodora endrer policy der. 

Wolt vet jeg ikke noe om. Kanskje samme policy og opplegg der?? 

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • plankeby endret tittelen til Foodora, gråmarked for uhygenisk mat?
Videoannonse
Annonse
plankeby skrev (5 timer siden):

Vi vet og har lært de siste årene, at via Foodora får man kjøpt mat fra steder som ikke eksisterer. Altså at et kjøkken kan kalle seg flere ulike navn på Foodora.

Det vet vi, men det er ikke nødvendigvis synonymt med dårlig mathygiene.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (22 timer siden):

Det vet vi, men det er ikke nødvendigvis synonymt med dårlig mathygiene.

Absolutt ikke. Men siste saken fra Avisa Oslo nå i Januar, viser utfordringen med tillitsbasert system uten kontroll. 

Å bestille fra Foodora er ikke som å spise ute, der sted blir fysisk stengt, om det er for ille. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (8 minutter siden):

Jeg forstår ikke helt, hvem bestiller mat fra et sted de aldri har sett eller hørt om?

Tja, man søker etter en matrett man vil ha og så dukker det opp et sted som høres bra ut og maten er akkurat det man har lyst på?

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Markiii said:

Tja, man søker etter en matrett man vil ha og så dukker det opp et sted som høres bra ut og maten er akkurat det man har lyst på?

Ah, ok. Jeg tenkte man valgte seg ut restauranten hvis mat man visste eller hadde hørt var god, e.l. Da lærte jeg noe nytt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (20 minutter siden):

Jeg forstår ikke helt, hvem bestiller mat fra et sted de aldri har sett eller hørt om?

Det er det tydeligvis mange som gjør. Derfor er det marked for at et kjøkken går under x antall ulike navn på Foodora. I større byer er det ikke så lett å vite hva som er bra og dårlig heller. Restauranter og spisesteder som ikke finnes i virkeligheten, men bare på Foodora kalles "spøkelserestauranter". 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
2 minutes ago, plankeby said:

Det er det tydeligvis mange som gjør. Derfor er det marked for at et kjøkken går under x antall ulike navn på Foodora. I større byer er det ikke så lett å vite hva som er bra og dårlig heller. 

Jeg ville tenkt at det er en risikabel måte å bestille mat på, fra et sted man aldri har hørt om.
Men ja, hvis folk er villige til å ta slike sjangser så vedvarer vel problemet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Neffi skrev (10 minutter siden):

Men hvem bestiller gjennom en leverandør som har minus i stjerner på Trustpilot, og et rykte verre enn det som gjorde et dårlig rykte til en ting? 

Hvem er disse menneskene? Hvordan har de klart seg så langt?

 

Folk lar seg lure på ulike områder. 

Vet ikke om Foodora merker restauranter som er ekte? Er smart business å ha ett kjøkken under mange ulike navn på Foodora. 

Svakheten jeg nevner er at stedet kan være stengt for å ta imot gjester grunnet hygiene eller annet, men kan fortsette hos Foodora. 

Både nå og tidligere har Foodora reagert etter at media og andre med påtrykk har vist til dårlig hygiene. Men, det er litt for sent. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...