Gå til innhold

YouTube struper hastigheten

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
6 minutes ago, frohmage said:

For meg virker det som at det kun er én person bak det meste jeg ser på youtube. Har du en kilde på det?

Hvis du skal komme med teite påstander får du i det minste sørge for innsikten selv.

Den største youtuberen har godt over 700 ansatte og mindre har 5+. 150-ish er ikke uvanlig for en middels produksjon. Så jobber ikke alle med det samme prosjektet, men du skal ha mye innhold i pipelinen for å være konsistent.

Endret av BadCat
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Men youtube har blitt dårligere og dårligere, de sensurerer innhold basert på "ubehag" hos annonsører, historiske dokumentarer blir problematiske pga av at historie selvsagt er full av ubehagelige fakta. Slik innholdssensur burde de ikke drive med, men hele Google har jo i løpet av relativt kort tid blitt veldig annonsørfokusert i steden for brukerorientert.

Endret av agvg
  • Liker 1
Skrevet
BadCat skrev (3 minutter siden):

Hvis du skal komme med teite påstander får du i det minste sørge for innsikten selv.

Når det er din påstand er det du som må sørge for innsikten. Hvor stor del av videoer sett på YT er laget av et team på flere enn fem personer?

• Liker 2
Skrevet

99.9% interesserer meg ikke..så jeg  betaler selvfølgelig ikke. Ikke så mye på de andre tjenestene som netflix,prime,max osv som interesserer heller..så abonnerer heller ikke der. At folk kan leve av youtube er snodig. Men når jeg leser om influensere som viser frem seg selv og varer de reklamerer for så skjønner jeg jo at det er et marked for å fylle hjernen med luft også.

Vi lever i en snodig tid.

• Liker 1
Skrevet
frohmage skrev (22 minutter siden):

Når det er din påstand er det du som må sørge for innsikten. Hvor stor del av videoer sett på YT er laget av et team på flere enn fem personer?

Når en kommer over ett visst nivå er det svært vanlig å ha en editor eller to på kontrakt (ikke ansatt) som en sender rå video til som klipper til og redigerer videoer, om en er en livestreamer er det her og vanlig å ha en clipper/editor som ordner opp å pupbliserer videoer fra streamen din osv. Men youtube kanaler med faste ansatte utover deg selv er nok ikke vanlig forutenom de virkelig store tech kanalene og de som har millioner på millioner med følgere og gjerne livnærer seg på annet enn bare youtube videoer.  

• Liker 1
Skrevet
frohmage skrev (1 time siden):

Da må innholdet være bra nok til at folk gidder å se reklame. 

Gamer eller tek sitt ekstra abonnement demonstrerte nok det.

Hadde jeg visst at premium hadde gått til innholdsskaperne hadde jeg hatt en egen mening.

Nær 200 i måneden er drøyt for det abonnementet.

Skrevet

Youtube Premium er den eneste strømme-tjenesten jeg betaler for. 

Ser enormt mye på Youtube, og bruker Youtube Music både hjemme og i bilen. 

Skrevet

YT har blitt ganske mye mer aggressive med reklame over tid (årevis), men de har nok mye data på hvor mye folk tolererer. I forhold til reklamefinansiert lineær-TV så er de greit tolererbare.

Det er enkelte kanaler som dumper ut ting på kanskje en time så legger på max mengde reklame som kommer hvert 5. minutt, og da blir det litt i overkant sånn at mesteparten forlater rimelig kjapt, men dette er relativt sjelden. De gode og seriøse kanalene holder seg i 99,9% av tilfellene innenfor det akseptable.

Tipper den mest vanlige grunnen til at folk hopper på premium er at de tester 1 mnd trail og blir husvarm med det og tilter litt vinkel når reklamen kommer tilbake etterpå. Første dosen er alltid gratis, så jeg har klart å holde meg unna til nå da ting er bra nok for min del da det meste kan skippes. Det er nok mye research som tilsier at det har reklame-effekten uansett og seeren føler det blir mer akseptabelt å få reklame når den ikke blir så påtvunget. Dette redder nok også mange annonsører fra at de blir forhatte, selv om COOP Grill-reklamer begynner å henge i en ganske tynn tråd nå for min del. De er en av veldig få som har klart det for min del på YT.

Nå driver jo betalingsbaserte streaming-selskaper å eksperimenterer med videoannonser for å holde prisene akseptable, så det blir jo interessant å se hvordan dette påvirker markedet for videoannonser på YT. Det sies jo også at Google/Meta inkl. YT har tatt rundt 50% av det norske annonsemarkedet fra aviser

Skrevet
agvg skrev (På 11.6.2025 den 16.07):

Men youtube har blitt dårligere og dårligere, de sensurerer innhold basert på "ubehag" hos annonsører, historiske dokumentarer blir problematiske pga av at historie selvsagt er full av ubehagelige fakta. Slik innholdssensur burde de ikke drive med, men hele Google har jo i løpet av relativt kort tid blitt veldig annonsørfokusert i steden for brukerorientert.

Hvilke dokumentarer?

Hva mener du at de sensurerer innhold på grunn av ubehag hos annonsører? Mener du at annonsører ikke ønsker å vise reklamene sine tilknyttet visse temaer? Det er ikke sensur. Annonsørene er i sin fulle rett å kreve å f.eks. ikke bli vist i forbindelse med en video som hyller Hitler.

• Liker 1
Skrevet

YT sitt ess i ermet for annonsørene er at de har mye kunnskap om enkeltpersoner som gjør at de effektivt kan velge målgruppe for sine kampanjer.

Det er så mange innholdsskapere som klager over å bli demonetized for den minste ting annonsørene ikke liker, så tipper dette neppe får ødelegge mye for YT. De er alt for proaktive for at dette er noe stort problem, selv om de har enorme mengder video-opplastninger så har de også haugevis med automatiserte systemer hvor det ligger massevis med algoritmer som gjør automatiske vurderinger av innhold basert på innholdsanalyser. 

• Liker 1
  • 3 uker senere...
Skrevet (endret)
BadCat skrev (På 11.6.2025 den 11.38):

Se reklamen slik at jeg får penger.

Unnasluntrere det verste jeg vet.

problemet er når alternativet er bedre enn faktisk betale penger til det drittselskap.

man bør helst være snill med kundene før de forsvinner. 

ihverfall når bedriftseiere har funnet ut at avgjørelser fra kunstig intelligens er en smart ide.

omtrent blitt en trend.

Endret av joandreas

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...