2N1711 Skrevet 5. november Skrevet 5. november Aginarikar skrev (22 timer siden): Ser på litt forskjellig på Aliexpress nå, det jeg finner 3 forskjellige produkter som Choice til greie priser rundt 200kr + 40kr + 80kr, og ved å bestille disse samtidig går jeg over minimumsbeløp for gratis frakt. Er det dumt å gå for dette/større sjanse for å bli krevd dobbel mva/gebyr nå? Jeg har nok kun bestilt enkeltpakker via Choice tidligere. Jeg har alltid kjøpt flere ulike ting som Choice, og hittil har alt kommet uten ekstra momskrav. Du kan se av pakkesporingen hos ali (ikke hos noen av de andre som viser sporing) at det mange ganger står at pakken har kommet til "consolidation warehouse" som er et oppsamlingslager hvor flere pakker legges inn i en pakke som er den du til slutt mottar. Da står det "leave consolidation warehouse" og et nytt felles sporingsnummer dukker opp. Jeg har passert 150 del-ordre, og mottatt rundt 50 pakker. 1
Aginarikar Skrevet 5. november Skrevet 5. november Takk for svar alle. Kikket litt på Temu og fikk på den ene siden et godt inntrykk fordi tilbakemeldinger fra kunder som har kjøpt samme produkt så ut til å funke like bra som hos AliExpress med bilder av det de har mottatt osv. Kunne kjøpt to av tre «simple» produkt som mobiletui og et luftfilter der, men når det gjaldt et Hdmi-adapter var det kun utdaterte utgaver av dette å finne på Temu i samme prisklasse. Og det var sånn jeg også oppfattet Wish ved sin lansering, en slags endestasjon lengst ned på rangstigen av aktørene. Så det ble AliExpress/Choice igjen.
Dubious Skrevet 5. november Skrevet 5. november Jeg hadde nok valgt ALi eller Ebay over Temu, men så lenge det er en stor sjanse for at det blir dobbel moms så blir det boikott. Fikk dobbel moms når jeg kjøpt noe fra Ebay. Etter mye fram og tilbake så fikk jeg tilbake momsen fra Ebay, hele 36 kroner.
sedsberg Skrevet 5. november Skrevet 5. november eBay er litt ymse siden det er en salig blanding av private og mer eller mindre proffesjonelle over hele verden. Ser ut til at kineserne der har fått nokså god kontroll mens fra f.eks. Tyskland så kan man bare regne med dobbel moms først som sist. Kjøpte noe fra Japan og selv med god kommunikasjon med selger så endte det opp med dobbel moms. Selger gjorde så godt han kunne og jeg fikk se skjermbilde av skjemaet han fylte ut. Det var ikke noe eget felt for VOEC men det ble fylt inn i samme felt som andre land med lignende løsninger benytter. Viser seg at det var feil. Kul umulig for en person på andre siden av planeten å vite. Neste gang klarte jeg å finne ut spesifikt hvilket felt VOEC skulle skrives i. Da gikk det igjennom tollen. 2
sdf123 Skrevet 5. november Skrevet 5. november Hva er trikset når Aliexpress krever kvittering på betalt beløp, og du sender bildet av kvitteringen for momsen som du betalte men får avslag på manglende bevis? Jeg har nå betalt først moms til Aliexpress og så ved henting av pakke.
Dragonlove Skrevet 5. november Skrevet 5. november sedsberg skrev (7 timer siden): eBay er litt ymse siden det er en salig blanding av private og mer eller mindre proffesjonelle over hele verden. Ser ut til at kineserne der har fått nokså god kontroll mens fra f.eks. Tyskland så kan man bare regne med dobbel moms først som sist. Kjøpte noe fra Japan og selv med god kommunikasjon med selger så endte det opp med dobbel moms. Selger gjorde så godt han kunne og jeg fikk se skjermbilde av skjemaet han fylte ut. Det var ikke noe eget felt for VOEC men det ble fylt inn i samme felt som andre land med lignende løsninger benytter. Viser seg at det var feil. Kul umulig for en person på andre siden av planeten å vite. Neste gang klarte jeg å finne ut spesifikt hvilket felt VOEC skulle skrives i. Da gikk det igjennom tollen. Bruker og gå veldig greitt og få refusjon hos Ebay Hello XX, Thank you for contacting eBay Customer Service regarding your order: XX. My name is Amar and I am glad to assist you with your concern related to VAT refund. I understand that you are concerned regarding the refund of the VAT amount charged to you again even though it was already paid on eBay. Rest assured, I will check the details and do the needful to help you in this matter and resolve this matter too. Let me first take a moment to sincerely thank you for being a valued member of the eBay community for the past 21 years. Your continued trust and loyalty mean a great deal to us. XX, I want to assure you that I reviewed the transaction details and would like to confirm that you have already pay the VAT at the time of checkout. I really appreciate your efforts for sharing the documents pro-actively. Rest assured, you are not supposed to be charged for the VAT again and I will help you with resolution on this issue. I am please to let you know that I have successfully initiated your refund based on the documents you provided. We value your membership with eBay, and we are committed to ensuring your experience is positive. Please be advised that you will receive the refund in 48 hours. Our system will notify you about the refund completion. I commend you for your patience and professionalism in handling this matter. I appreciate your efforts to resolve the issue. We are always here to help our precious, loyal and valuable members like you. It is been a pleasure assisting you, and I am glad that I was able to resolve your query today. Thank you for contacting eBay Customer Service. Have a great day!! Stay Blessed. Kind Regards, Amar eBay Customer Service
discostu Skrevet 6. november Skrevet 6. november sdf123 skrev (22 timer siden): Hva er trikset når Aliexpress krever kvittering på betalt beløp, og du sender bildet av kvitteringen for momsen som du betalte men får avslag på manglende bevis? Jeg har nå betalt først moms til Aliexpress og så ved henting av pakke. Jeg gav opp, sendte bilder av alt mulig både til kredittkortselskapet, ali og sjekket opp med posten og tollvesenet. Alle bare fraskriver seg alt ansvar og Ali var verst, ber først om dokumentasjon og så leker de dum og forstår ikke hva VOEC er og etter mye frem og tilbake avslutter de bare saken og sier at tollbiten må jeg ta med local customs. Skal sies at siden sist har jeg lagt inn en ny bestilling fra ali som gikk rett igjennom, men kun pga jeg ikke fant varene på temu. Forsøker mest mulig holde meg til Temu fremover, selv om jeg egentlig foretrekker Ali, bare orker ikke forholde meg til selskaper som ikke evner å følge regler.
sdf123 Skrevet 6. november Skrevet 6. november Hehe, har akkurat samme opplevelsen. Avslår de nå, så gir jeg opp.
Aginarikar Skrevet i går, 08:51 Skrevet i går, 08:51 (endret) On 4/13/2025 at 10:01 AM, SLO7H said: Hver gang jeg har betalt for mye MVA så har det alltid vært slik at Posten er umulig å ha med å gjøre. Det må betales, og så sender jeg inn søknad om refusjon til skatteetaten, der må man lege ved dokumentasjon og beløp som skal tilbakebetales. Ventetiden er LANG. Det står at det kan ta opptil 9 måneder. Har selv opplevd at det tar over 6 måneder, på et punkt mister man oversikten fordi det er så lenge. Men man får i hvert fall pengene tilbake. Har man betalt toll ved en feil så er det tolletaten man tar det med 🫠 En annen morsom ting. Systemet er lagd slik at en fra utlandet kan sende deg en pakke, oppgi en verdi som er ganske høy, men sørge for at den er liten nok til at den kan havne i postkassen. Da regnes pakken som mottatt når den legges i Postkassen, og du får en faktura på en meget høy MVA. som du bare må betale fordi du har mottatt den. For å få pengene tilbake så må du returnere den og så sende inn dokumentasjon på det til skatteetaten. Jeg har mast veldig mye på Posten angående dette fordi jeg har havnet i situasjoner hvor dette skjedde (med veldig små beløp) men det var varer jeg kjøpte men MVA var feil. Så jeg spurte om det scenarioet som jeg skrev over, dette gjorde jeg i flere runder og fikk svar som "dessverre, det er ikke vi som har laget dette systemet, det er politikere som har bestemt dette". Tenk på det folkens, Posten gidder ikke løfte det opp som et problem, så da må enten noe gå virkelig galt for noen og få en stor media sak, eller så må det komme nok folk på banen for å få dette endret. Kan du utdype det med å sende søknad om refusjon til Skatteetaten? Har selv konkludert med at de er den skyldige part siden de gir Posten lov til å stjele, men ikke at de tok henvendelser om det seriøst... Endret i går, 08:52 av Aginarikar Skrivefeil
Mr.M Skrevet i går, 16:22 Skrevet i går, 16:22 er det "min tur" nå mon tro, å betale dobbel moms? bestilte 6 varer, hvorav en ikke var Choice-merket. ser at 5 av tinga er sendt samlet, så da kommer vel 1 i annen sending. var det ikke dette som er "oppskriften" på å risikere dobbel-mva? eller, ingen automatikk i det?
Dubious Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden Hater når butikker deler opp pakker, og sender de hver for seg. Moms er en ting, men det blir ofte dobbelt opp med gebyr. Om vi bare kunne gjort noe fornuftig med EØS og hatt det samme systemet som EU.
^fmj Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden Mr.M skrev (3 timer siden): er det "min tur" nå mon tro, å betale dobbel moms? bestilte 6 varer, hvorav en ikke var Choice-merket. ser at 5 av tinga er sendt samlet, så da kommer vel 1 i annen sending. var det ikke dette som er "oppskriften" på å risikere dobbel-mva? eller, ingen automatikk i det? Det kan godt hende at det går bra.
toralfb Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden Mr.M skrev (3 timer siden): er det "min tur" nå mon tro, å betale dobbel moms? bestilte 6 varer, hvorav en ikke var Choice-merket. ser at 5 av tinga er sendt samlet, så da kommer vel 1 i annen sending. var det ikke dette som er "oppskriften" på å risikere dobbel-mva? eller, ingen automatikk i det? Etter det jeg har oppfattet er det helt tilfeldig når det blir dobbel mva AliExpress. Hva som gjør feilen oppstår, og om AliExpress faktisk betaler inn mva i de tilfeller den betales dobbelt er usikkert.
sdf123 Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden sdf123 skrev (På 6.11.2025 den 21.53): Hehe, har akkurat samme opplevelsen. Avslår de nå, så gir jeg opp. Jeg kan informere at det å ikke gi opp hjelper. Og være så detaljert som mulig, selv om det er svært åpenlyst. Jeg fikk tilbake beløpet jeg måtte betale til Posten.
2N1711 Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) Dubious skrev (17 timer siden): Hater når butikker deler opp pakker, og sender de hver for seg. Moms er en ting, men det blir ofte dobbelt opp med gebyr. Om vi bare kunne gjort noe fornuftig med EØS og hatt det samme systemet som EU. Du har fått med deg at EU kan komme til å skrote hele greia pga. Temu? Når man handler med choice, er den ene butikken i praksis Alixpress. Den siste pakka selges av noen som bare bruker ali som butikkvindu, og pakker, og sender, varene selv. De står også for tolldeklareringen, og det er der det går galt for mange av dem. Endret 3 timer siden av 2N1711 1
Dubious Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden 2N1711 skrev (39 minutter siden): Du har fått med deg at EU kan komme til å skrote hele greia pga. Temu? Uansett hva som skjer, så holder jeg meg langt unna Ali og Ebay så lenge folk får dobbel moms. Skulle gjerne kjøpt noe fra Vevor, men en får dobbel moms der også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå