Gå til innhold

Skjermkort og 8 pin strømforsyning


Anbefalte innlegg

SilverShaded skrev (2 timer siden):

Er vel bare å måle den PSU'n du har. En micro-ATX-type strømforsyning måler 150x86x100mm, mens en SFX-PSU måler bare 125x83.5x100mm.

Ja, har målt den jeg har i dag, og den er 16 x 9,5 x 7,3, så mindre enn det jeg ser på de nye i dag. 

Har ikke kommet over så små som du noterte her. 

Endret av Bergen70
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
xClaymanx skrev (1 time siden):

Merk også om det er ferdigbygd pc fra hp eller annet merke er det ikke sikkert at du har standard pinout (24 pin og 2x8 pin)

Ja, tenkte på det, og fant ikke den 24 pin, da jeg så etter. kan jo hende jeg misset noe, for er ikke superdreven på dette ;)

Lenke til kommentar

Ser ut som om du har denne strømforsyningen, og den er ikke standard. https://www.ipc-computer.eu/laptop-spare-parts/internal-power-supplies/internal-power-supplies-l63964-004-73816662

Her er det lite rom for oppgraderinger. Vil anbefale sette inn igjen gamle skjermkortet, salg av hele, og så kjøpe ny maskin istedet. Sorry.

Ser ut som minnet kan tas ut, men spørs om kanskje prosessoren kan være loddet på - vanskelig å si. I beste fall kan du gjenbruke prosessor, minnet og harddisk/SSD, i verste fall kun minnet...

Endret av Bruker-394945
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dumt det ikke var en 8-pin på den PSUen. Da kunne du i hvert fall byttet til et skjermkort som kun trenger 1x8-pin. Noe som RX 7600 eller RTX 4060 (med 8-pin til 12-pin adapter som er inkludert riktignok).

Det er mulig å hacke en 6-pin på en 8-pin, gitt at det er nok ampere på 12V til psuen. Men ville nok ikke gjort det om du ikke er komfortabel med det. https://blog.fhrnet.eu/2019/03/20/making-a-gpu-with-an-8-pin-work-with-a-6-pin-power/


EDIT: Jeg tror det skal gå fint med et RTX 4060 eller noe tilsvarende som har TDP på rundt ~100W, men da må du som sagt hacke litt

Endret av Slaps
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Bruker-394945 skrev (44 minutter siden):

Ser ut som om du har denne strømforsyningen, og den er ikke standard. https://www.ipc-computer.eu/laptop-spare-parts/internal-power-supplies/internal-power-supplies-l63964-004-73816662

Her er det lite rom for oppgraderinger. Vil anbefale sette inn igjen gamle skjermkortet, salg av hele, og så kjøpe ny maskin istedet. Sorry.

Ser ut som minnet kan tas ut, men spørs om kanskje prosessoren kan være loddet på - vanskelig å si. I beste fall kan du gjenbruke prosessor, minnet og harddisk/SSD, i verste fall kun minnet...

Det gamle skjermkortet er internt, og ikke fjernet. Har nettopp oppgradert til 32 RAM. Litt kjipt å måtte kjøpe helt ny maskin, siden jeg kjøpte den høsten 2022. Hører om det kan fikses med nytt kabinett og strømforsyning, men er litt skeptisk. Alternativt får jeg bare leve med den gamle løsningen en stund til, og la være å spille spill på den - ser jo ut som jeg spiller på grafikk fra 80-tallet...

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Om der er en 6-pins, så kan en bruke en GTX 1650 (f.eks MSI GeForce GTX 1650 VENTUS XS OC - 4GB GDDR6, størrelse er: 177 x 111 x 38 mm )

Den kan trekke 75W og kan greie seg med 300W strømforsyning.

Ellers er vel alternativ å sette inn en større strømforsyning fra HP. Men egentlig vil jeg anbefale å kjøpe en annen maskin om du skal ha større grafikkort.

Endret av Svein M
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vil du ha ting ryddig så ordner du en ny strømforsyning.

Ellers kan det være en opsjon å kjøpe en 5,25"-bay strømforsyning ekstra om det tilfredsstiller trekket fra skjermkortet.

Du kan godt "mekke" en 8-pins kontakt av molex-til-8pins adapter, men du må være sikker på at strømforsyningen klarer å levere behovet. Som tidligere sagt er ikke dette helt optimalt, men det kan virke. Molex-kontaktene må levere mye strøm.

Som sagt kan du godt kombinere flere strømforsyninger om det er en opsjon, men det blir litt Reodor Felgen-løsning

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bergen70 skrev (3 timer siden):

Det gamle skjermkortet er internt, og ikke fjernet. Har nettopp oppgradert til 32 RAM. Litt kjipt å måtte kjøpe helt ny maskin, siden jeg kjøpte den høsten 2022. Hører om det kan fikses med nytt kabinett og strømforsyning, men er litt skeptisk. Alternativt får jeg bare leve med den gamle løsningen en stund til, og la være å spille spill på den - ser jo ut som jeg spiller på grafikk fra 80-tallet...

Hvis du trenger grafikkort så er det to rimelige med 6-pins kontakt som gjelder - det vil antagelig funke, ca 2000,- Begge disse yter ca 60 fps på 1080-oppløsning.

https://www.prisjakt.no/product.php?p=5521051

https://www.prisjakt.no/product.php?p=5961504

Ikke lønnsomt å bytte noe her. For hovedkortet ditt må også byttes. Det er nemlig ikke standard størrelse eller standard feste for prosesskjøler (antagelig), garantert ikke standard fester til vanlige kabinetter og ikke standard strømkontakter. 

Vi snakker da kabinett: 1000,-

Strømforsyning: 1000,-

Hovedkort: 1500,-

Minne: gjenbrukes

Prosessor: gjenbrukes

prosessorkjøler: 300,-

Disk: gjenbrukes.

Grafikkort: fra 1800,-

Endret av Bruker-394945
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg tok med hele pc'n til Harddisk, og de så på hvilke muligheter som fantes - det var dessverre ikke så oppløftende. Så på et RTX 4060, men det krevde mer strøm enn antagelig PSU kunne levere, så anbefalte RTX 3050. Det passer sammen med strømforsyningen jeg har, og selv om det ikke er optimalt grafikkort vil jeg likevel merke stor forskjell fra det jeg har i dag. Å spille Hogwarts Legacy med Intel UHD Graphics 630 er en tålmodighetsprøve ;)

Tuuuusen takk for alle gode innspill jeg har fått her :). Vet at neste gang skal jeg bygge pc fra bunn, og ikke kjøpe noe ferdig som ikke kan oppgraderes ;)

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Bruker-394945 skrev (3 minutter siden):

Nei, for hovedkortet ditt må også byttes. Det er nemlig ikke standard størrelse eller standard feste for prosesskjøler (antagelig), garantert ikke standard fester til vanlige kabinetter og ikke standard strømkontakter. 

Hvis du trenger grafikkort så er det to rimelige Super med 6-pins kontakt som gjelder - det vil funke, ca 2000,-

Du har rett - hovedkortet måtte også byttes, og sikkert kabinettet også, og da var det til slutt bare RAM jeg kunne ta med videre. Ble litt mye å bytte ut i denne omgang, men skal passe på å ha rom for oppgraderinger ved neste kjøp. Hadde gjort det nå, om ikke denne pc bare var et år gammel ;) 

Lenke til kommentar
Bergen70 skrev (12 minutter siden):

Jeg tok med hele pc'n til Harddisk, og de så på hvilke muligheter som fantes - det var dessverre ikke så oppløftende. Så på et RTX 4060, men det krevde mer strøm enn antagelig PSU kunne levere, så anbefalte RTX 3050. Det passer sammen med strømforsyningen jeg har, og selv om det ikke er optimalt grafikkort vil jeg likevel merke stor forskjell fra det jeg har i dag. Å spille Hogwarts Legacy med Intel UHD Graphics 630 er en tålmodighetsprøve ;)

Tuuuusen takk for alle gode innspill jeg har fått her :). Vet at neste gang skal jeg bygge pc fra bunn, og ikke kjøpe noe ferdig som ikke kan oppgraderes ;)

 

Bra de fant et 3050 med 6-pin-kontakt, for da har du vel DLSS også som i mange spill gir bedre ytelse. Godt valg gitt forutsetningene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...