Gå til innhold

Skjermkort og 8 pin strømforsyning


Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg har kjøpt nytt skjermkort til pc'n. Det har 2 innganger med 8 pins for strømforsyning, men jeg har bare 6+2 pins i min nåværende strømforsyning. Må jeg kjøpe ny PSU, eller kan jeg bruke en konverter som gjør om til 8 pin? og er det påkrevd å benytte begge inngangene med 8 pins, eller kan det holde å bruke den ene?

Om jeg må kjøpe ny PSU, hva anbefales da? Gamer ikke i storskala, men nå krevdes et bedre grafikkort enn det innebygde Intel (R) UHD Graphics 630.  Har kjøpt Arc A770 Challenger OC nå.

PC er en HP Desktop M01-F1xxx, med prosessor image.png.54fa2a24bb1b0b36a060da7c5fbed09b.png

Takknemlig for gode innspill her :)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tusen takk for gode svar. Da ser det ut som jeg må kjøpe ny strømforsyning, siden jeg bare finner 1x6 pin, og tydeligvis trenger to utganger.  Disse adapterene som splitter en 6 pin til 2x8 pin, kan de gjøre noen skade på kortet/maskinen, eller er risken bare at kortet ikke virker optimalt?

Lenke til kommentar
Bergen70 skrev (13 minutter siden):

Tusen takk for gode svar. Da ser det ut som jeg må kjøpe ny strømforsyning, 

Før du kjøper ny strømforsyning, sjekk at kabinettet og hovedkortet kan bruke vanlig strømforsyning. Storprodusentene som Dell og HP har en tendens til å lage sine egne ting, slik at vanlige strømforsyninger ikke vil passe.

Dell er vel verst på det. Googlet kjapt PC navnet du oppga, og det ga litt blandede resultater på bildene jeg så.

Hvis du er usikker, ta bilde av baksiden av PCen der strømkabelen går inn, samt bilde hvor man ser hele hovedkortet. Det er spesielt 24 pins kontakten som er av interresse her, om den har standard slik, eller er noe egen laget.

Hvis skjermkortet ditt trenger 2x8 pin, og du ikke få montert vanlig strømforsyning, så ville jeg sendt det i retur på angregrett (innen 14 dager), og heller kjøpt ett Nvidia RTX4060. Det hadde kun 1 strøm inngang. Ble litt overrasket når jeg satt det i PCen til en kompis, og så det ikke trengte mer strøm, hans eldgamle bruke 2x 6pin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det enkleste hadde nok vært å bruke et skjermkort som har bare en strømkontakt som RTX 4060, RX 7600 eller RX 6600.

Om HP bruker egne kontakter så er en avhengig av at HP har strømforsyninger som er store nok. Arc A770 skal vel helst ha 650W strømforsyning. Alternativt bytte kabinett, hovedkort og strømforsyning (ny pc).

En er avhengig av to kabler for at de skal tåle effekten (strøm). Det kan trekkes 150W på ene kabelen, 48W via hovedkort og resten på den andre kabelen.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (2 timer siden):

Før du kjøper ny strømforsyning, sjekk at kabinettet og hovedkortet kan bruke vanlig strømforsyning. Storprodusentene som Dell og HP har en tendens til å lage sine egne ting, slik at vanlige strømforsyninger ikke vil passe.

Dell er vel verst på det. Googlet kjapt PC navnet du oppga, og det ga litt blandede resultater på bildene jeg så.

Hvis du er usikker, ta bilde av baksiden av PCen der strømkabelen går inn, samt bilde hvor man ser hele hovedkortet. Det er spesielt 24 pins kontakten som er av interresse her, om den har standard slik, eller er noe egen laget.

Hvis skjermkortet ditt trenger 2x8 pin, og du ikke få montert vanlig strømforsyning, så ville jeg sendt det i retur på angregrett (innen 14 dager), og heller kjøpt ett Nvidia RTX4060. Det hadde kun 1 strøm inngang. Ble litt overrasket når jeg satt det i PCen til en kompis, og så det ikke trengte mer strøm, hans eldgamle bruke 2x 6pin.

Takk :)

Ser at min strømforsyning er på 310 Watt, så det er sikkert i minste laget, uansett hvilket kort jeg velger. Mulig jeg må byte kabinett om jeg må bytte strømforsyning også - kan bli en dyr affære dette ;) 

Lenke til kommentar

Arc 770 trekker iflg. Intel max 225W, og det er standard versjonen (ikke  overklokket 3.parts-kort). Standard-versjonen har 1x8pin + 1x6 pin strømkontakt, mens ditt har 2x8pin...kan tyde på  at kortet kan trekke mer enn 225W. Så en strømforsyning på 310W blir alt for lite. Intel  anbefaler minimum 650W.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skaper en del problemer om kontaktene ikke er standard. Det blir litt om en skal bytte både kabinett, strømforsyning og hovedkort. (ny CPU også kan kanskje være et alternativ)

Om en skal ha et nytt hovedkort så ser jeg at det selges fortsatt f.eks ASUS PRIME Z590M-PLUSMATX til kr 2199.

Så er det Windows lisensen, må en ha ny eller kan den flyttes over.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Svein M skrev (41 minutter siden):

Skaper en del problemer om kontaktene ikke er standard. Det blir litt om en skal bytte både kabinett, strømforsyning og hovedkort. (ny CPU også kan kanskje være et alternativ)

Om en skal ha et nytt hovedkort så ser jeg at det selges fortsatt f.eks ASUS PRIME Z590M-PLUSMATX til kr 2199.

Så er det Windows lisensen, må en ha ny eller kan den flyttes over.

Ja, ser den. Må jo vite at alt passer sammen. Brant meg på det i fjor, da jeg kjøpte komponenter som Komplett sa at passet sammen, og passet i min pc, men det passet jo ikke inn i kabinettet, selv om jeg hadde opplyst hva jeg hadde. Måtte sende alt tilbake, og kjøpte ferdig-pc, for å slippe de problemene en gang til. Sikkert lurest å bare ta det med til Harddisk, og så får de se hva som kan brukes ;). Mest usikker i fht å kjøpe ny strømforsyning, som evt ikke passer inni kabinettet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...