Gå til innhold

Hva mener dere er de mest undervurderte utdanningene?


Anbefalte innlegg

Det er sikkert langt flere, men dette er hva jeg kommer på: 

Innovasjon og entreprenørskap: samfunnet endrer seg stadig raskere. Det gjør at vi trenger mennesker som har kunnskap om å tilpasse driften til disse endringene. På studiet har man gjerne langt mer gruppearbeid og praktiske gjennomføringer enn ved de fleste andre studier. Mens MBA baserer seg på det som har fungert hittil baserer i og e seg på fremtiden 

Sosiologi: Sosiologer henter kunnskap både fra statsvitenskap, filosofi, samfunnsøkonomi og sosialantropologi. Man sitter dermed igjen med en helt unik forståelse for samfunnet 

Musikkterapi: man kan bety utrolig mye for veldig mange mennesker og glede dem på kort tid. Man kan hjelpe dem både kognitivt, sosialt og fysisk. Det vil aldri en psykolog eller fysioterapeut ha muligheten til

Vernepleie og sykepleie: mange verdsetter disse yrkene fra før av, men har en feiloppfatning om hva yrkene dreier seg om. Det spørs selvfølgelig på hvilken avdeling de jobber på, men hovedfokuset til disse yrkene er egentlig kommunikasjon. Hvem andre snakker så myr med folk i ulike livsfaser, med ulike bakgrunner og utfordringer? Jeg synes det er rart det ikke er flere av disse innenfor markedsføring, ledelse osv

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utdanning som leder til en spesifik jobb er undervurdert. Du stiller mye sterkere om du har evnene arbeisgiverene spør etter, enn om du bare har mye generell kunnskap om noen emner. Det er også ingenting som hindrer noen med en spesfik utdanning til å søke på jobber som krever mer generell kunnskap.

Altfor mange velger studier som sosiologi og ender opp med å bli arbeidsledig og må tilslutt akseptere enn underbetalt irrelevant jobb.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Enig med Camlon over. Generell kunnskap om innovasjon og entrepenørskap er 14 på dusinet, det kan en få på online-kurs eller etterutdanning. Faktisk fagkunnskap, det å faktisk kunne sette tall bak ideene, er mer verdt. Selvfølgelig er kommunikasjon viktig i sykepleie og vernepleie, men har en ikke fagkunnskaper om medisin og anatomi, er det lite verdt. La oss for alt som er hellig ikke søle bort sykepleiere på markedsføring av produkter ingen trenger, til det er de alt for verdifulle i helsevesenet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fagbrev er undervurdert. I Norge kan man leve ett veldig godt liv med "kun" fagbrev. Men det er fortsatt noe sett ned på og stigmatisert. Selv har jeg kun ett fagbrev da jeg fortsatt mangler noen studiepoeng på min B.Sc, og det har gitt meg ett relativt godt økonomisk liv og ett kjekt arbeidsliv. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (1 time siden):

Utdanning som leder til en spesifik jobb er undervurdert. Du stiller mye sterkere om du har evnene arbeisgiverene spør etter, enn om du bare har mye generell kunnskap om noen emner. Det er også ingenting som hindrer noen med en spesfik utdanning til å søke på jobber som krever mer generell kunnskap.

Altfor mange velger studier som sosiologi og ender opp med å bli arbeidsledig og må tilslutt akseptere enn underbetalt irrelevant jobb.

Det er sant. Ikke alltid det lønner seg å studere de aktuelle tingene. Man kan jo sammenligne en sosiolog med en spesialsoldat. Begge kan mye om det meste, men ingen av de er best i noe. En spesialsoldat vil feks ikke slå en minedykker i dykking, en feltoperatør i felt eller beredskapatroppen i antiterror. De fungerer godt i små grupper, men i større team har man muligheten til å ha enda mer spesialiserte mennesker, og det er det som er vanlig i arbeidslivet

Lenke til kommentar
Eikabird skrev (1 time siden):

Enig med Camlon over. Generell kunnskap om innovasjon og entrepenørskap er 14 på dusinet, det kan en få på online-kurs eller etterutdanning. Faktisk fagkunnskap, det å faktisk kunne sette tall bak ideene, er mer verdt. Selvfølgelig er kommunikasjon viktig i sykepleie og vernepleie, men har en ikke fagkunnskaper om medisin og anatomi, er det lite verdt. La oss for alt som er hellig ikke søle bort sykepleiere på markedsføring av produkter ingen trenger, til det er de alt for verdifulle i helsevesenet.

Man kan få litt kunnskap ved å ta noen kurs, men man får ikke dybdekunnskapen. Det kan man vel gjøre med alle teoretiske emner- alt fra IT til entreprenørskap og økonomi. Det er når man går i dybden at man virkelig kan anvende det. Man kan selvfølgelig gå i dybden i alle emner ved å bruke moocs, men det er ikke så vanlig

Jeg tviler eks på at man gjennom et 14 timers online-kurs i entreprenørskap lærer noe særlig om hvordan man skal tenke rundt arbeidsplaner, kø, når man skal la være å ekspandere etc (ikke at jeg kan det)

Endret av majer
Lenke til kommentar

Det spørs litt kva du legg i undervurdert. Både sosiolog og musikkterapeut er undervurdert i den forstandstand at dei fleste ikkje veit kva kompetanse som ligg i disse utdanningane, men eg er ikkje einig i at dette er undervurderte utdanningar om du tenker på undervurdert som i utdanningar der det er enklare enn folk trur å få seg jobb.
Musikkterapeutar kan bidra med nyttig kompetanse, men det er ganske langt mellom kvar gong eg ser stillingsutlysingar som spesifikt etterspør denne kompetansen.

Etter mitt syn så er dei mest undervurderte utdanningane alle dei vanlege og litt kjedelige utdanningane som gir jobbar som det alltid er behov for sjølv om yrket ikkje gir særleg høg status.
Fagbrev er nemt, kanskje særleg innafor bygg og anlegg, helse og omsorg, samt salg og service vil det alltid være behov for for fleire fagfolk. Lønnsnivået er eignetleg ganske bra og i mange jobbar er det i tillegg gode moglegheiter for å skaffe seg meir inntekt ved å jobbe overtid, ekstravakter eller rett og slett ein deltidsjobb.

Eg er heilt einig i at innovasjon og entreprenørskap både er og blir ein viktig kompetanse, men eg er noko meir usikker på om utdanninga i seg sjølv er undervurdert. Dei fleste entrepenørar og innovasjonørar er tross alt sjølvlærte og har kanskje vel så mykje nytte av at dei har ei anna utdanning eller erfaring å lene seg på enn at dei har formalisert utdanning i entrepenørskap. Innanfor innovasjon så meiner eg at ein sjølvlært entrepenør har ganske like føresetnadar for å få ein god idé som ein som har tatt utdanning i faget.

I tillegg så finnes det ein del yrker/utdanningar som har viktige funksjonar men som er såpass få at ein ofte ikkje tenker over dei. Den aller mest kjente gruppa her er vel heisreperatørane som er veldig få men som har fått mykje oppmerksomheit fordi dei tek seg godt betalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (Akkurat nå):

Det mest utakknemelige yrket slik jeg ser det må vel være hjelpleier. Lav lønn, endeløse arbeidsdager og sjelden man får full stilling. Jobben dem gjør er veldig viktig å jeg synes det er synd at det er sånn. 

Barnehage lærere også. For en prestasjon og de tar til takke med smuler. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (10 minutter siden):

I tillegg så finnes det ein del yrker/utdanningar som har viktige funksjonar men som er såpass få at ein ofte ikkje tenker over dei. 

Sosionom, ergoterapi og logopedi for å nevne noen. Veldig usynlige yrker og som dessverre ikke blir priorirert nok fordi alt fokuset rettes mot sykepleiere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Barnehage lærere også. For en prestasjon og de tar til takke med smuler. 

Ah ja, hvordan kunne jeg glemme det. Har jobbet som konstituert barnehagelærer (ikke utdannet barnehagelærer) , og herregud, fy søren, fikk så uendelig respekt for det yrket der. En del anser barnehage som en oppbevaringsplass for barn, og glemmer hvor mye fag det er i alt man gjør. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gaea skrev (3 minutter siden):

Ah ja, hvordan kunne jeg glemme det. Har jobbet som konstituert barnehagelærer (ikke utdannet barnehagelærer) , og herregud, fy søren, fikk så uendelig respekt for det yrket der. En del anser barnehage som en oppbevaringsplass for barn, og glemmer hvor mye fag det er i alt man gjør. 

Absolutt, har barn i barnehagen nå og det har gitt meg utrolig respekt for den jobben de gjør og det er trist hvor lite de sitter igjen med og helt sykt hvordan toppene i den bransjen tjener seg skamrike og flytter ut av landet for å slippe skatt. Tragisk bransje faktisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (19 minutter siden):

Tja, hvordan da? De får jo godt betalt for all skiten de går igjennom i det minste. Samme med leger. 

Det må eventuelt være fordi tannlegar (og veterinærar) blir satt litt i skyggen av legeutdanninga som har langt høgare status til tross for at utdanningslengda er ganske lik, og at grunnpreget i yrka også er relativt like.

Lenke til kommentar

Med tanke på spisskunnskap så setter jeg faktisk tannlege høyere enn en typisk fastlege/turnuslege. 

Jeg er mer imponert over det en tannlege gjør kontra en turnuslege. En tannlege opererer jo på en måte i munnhulen din. Et yrke som krever høy presisjon. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (8 minutter siden):

Med tanke på spisskunnskap så setter jeg faktisk tannlege høyere enn en typisk fastlege/turnuslege. 

Jeg er mer imponert over det en tannlege gjør kontra en turnuslege. En tannlege opererer jo på en måte i munnhulen din. Et yrke som krever høy presisjon. 

Men det er jo litt av poenget, en tannlege er en lege i spesialisering. En fastlege skal håndtere "alt" på en måte. 

 

For å sette det litt på spissen så hadde jeg aldri spurt tannlegen om å ta en titt på kulene for så å ta en ekg da jeg har følt litt ubehag i brystet 😛

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (10 minutter siden):

Men det er jo litt av poenget, en tannlege er en lege i spesialisering. En fastlege skal håndtere "alt" på en måte. 

 

For å sette det litt på spissen så hadde jeg aldri spurt tannlegen om å ta en titt på kulene for så å ta en ekg da jeg har følt litt ubehag i brystet 😛

Ja, jeg er enig med deg. Men jeg synes uansett at en tannlege er den som bør tjene mest. En fastlege har jeg for meg bare har generell kunnskap og kan vel ikke stort annet enn å ta sting og sjekke blodtrykk. Evt. sende deg videre til et høyere nivå. 

En tannlege føler jeg er et langt mer "eksklusivt" yrke. 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...