Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Lønner nattsenking seg?


Anbefalte innlegg

quantum skrev (2 timer siden):

Huset mitt har varmekabler i omtrent hele betongsålen. Om jeg senker temperaturen når jeg reiser bort for lang-helga, så er det riktig nok kaldt når jeg kommer tilbake, men det tar også forferdelig lang tid før det blir varmt igjen. Vi snakker over et døgn. 

Åpenbart fungerer betongsålen som et varmedeponi. Jeg er ganske sikker på at det mest økonomiske er å fyre når strømmen er billigst, dvs. mest om natten, og litt midt på dagen når folk er på jobb ellers. Med den tregheten vi snakker om her vil innetemperaturen forholde seg mer eller mindre jevn uansett når på døgnet forbruket er tror jeg.

Har vannbåren gulvvarme i betong i flere rom og 'Home Assistant' hjemmeautomatisering. Den slår av gulvvarmen (ved sirkulasjonspumpen) i 1 time kl X når den ser at strømmen kl (X+1) er billigere enn kl X.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
trikola skrev (1 time siden):

Har vannbåren gulvvarme i betong i flere rom og 'Home Assistant' hjemmeautomatisering. Den slår av gulvvarmen (ved sirkulasjonspumpen) i 1 time kl X når den ser at strømmen kl (X+1) er billigere enn kl X.

Planlegger noe lignende, morsomt prosjekt som bør kunne betale seg ganske raskt.

Lenke til kommentar

For mitt vedkommende blir besparelsen over natten liten. Men om jeg ikke trenger varm bolig om morgenen og lar varmen stå avslått frem til to-tre timer før arbeidsdagens slutt blir besparelsen veldig mye større.

Da har jeg regnet inn en trapp høyere på nettleien og et døgn med god svingning i pris mellom dag/natt, hvor prisen var høy dagtid.

Jeg har ikke så mye godt å si om gulvvarme annet enn for comforten. Varmepumpe synes jeg er gull verdt. Varmtvannet varmes kun om natten og bruker en enkel tidsbryter.

Ulempen er at det tar tid før gulv, vegger, sofaer og andre ting tar til seg varme, slik at oppstarttidspunkt blir veldig mange timer før man kommer hjem. En annen ting er at treverk ikke har godt av disse svingningene slik at det er en viss fare for trøbbel med dører, skapdører, parkett og annet.

Lenke til kommentar

Har sluttet helt å styre forbruket etter den nye strømstøtten kom. I dag er det ca 7 øre forskjell mellom billigste og dyreste time.

Nå som det er kaldt fyrer jeg i vedovnen når jeg kommer hjem. Bruker den kun når varmepumpen er mindre effektiv i kulda, den står på 21 grader. Når jeg legger meg setter jeg varmepumpen på 23 grader. Setter ned til 21 når jeg står opp.

Varmekabler står på 23,5 grader og den i gangen er regulatorstyrt, 30-40%. Trur den er på 35% nå.

Bruker mye mer kWh nå sammenlignet med i fjor men det er svært lite å spare nå sammenlignet med 2022/2023.

Lenke til kommentar

Jeg har 10 rom med varmekabler eller -folie, og har lyst til å bytte ut termostatbryterne på disse med noe jeg kan styre fra Home Assistant.

Jeg har også tenkt at man kan bruke strøm på disse de timene av døgnet som er billigst.

Et par av rommene er bare på annenhver uke (når barnet mitt er hos meg), og jeg ser det tar et døgns tid før det et behagelig lunk i gulvet.

Om strømmen er av flere timer av gangen tror jeg det går fint uten at det merkes.

Noen som har en zigbee-variant å anbefale til fordel for denne buketten?

tmp_b91a1906-0183-4ac1-b099-aafe1a1b0e2e.png.6380f1c5f653148fa0937b1ca04adfa8.png

Endret av 1Dr.E
Lenke til kommentar
21 hours ago, Travellingman said:

Ja det lønner seg. 

Mitt eksempel: Moderne leilighet, godt isolert og balansert ventilasjon. Tre radiatorer(fjernvarme) Monterte på smarte regulatorer fra Netatmo, styring med app eller innlogget konto i nettleser. Fungerer meget bra, jeg har nattsenking fra 23-08 hver natt. Minimumstemp på stua 20 grader og 17 på soverommet. Dagtemperatur er satt til 23,5 grader. 

Etter det første hele året i bruk sammenlignet med år tidligere med manuell regulering var forbruket ca 1/3 mindre. Og det synes jeg er ganske bra 👍

For fjernvarme der man betaler samme pris døgnet rundt og slipper å forholde seg til effekttariff er nok dette en no-brainer ja. Fyrer man med strøm blir det noe helt annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Smule8o skrev (Akkurat nå):

For fjernvarme der man betaler samme pris døgnet rundt og slipper å forholde seg til effekttariff er nok dette en no-brainer ja. Fyrer man med strøm blir det noe helt annet.

Fjernvarme gir ingen besparelser. Selv om man går opp et trinn på nettleien følger fjernvarmen strømprisen/spotprisen, men det som trekker ned fjernvarme er investeringskostnadene, vedlikeholdskostnadene og manglende mulighet for effektstyring. Med effektstyring mener jeg at det ofte er for lite varme i radiatorer til å booste, samt at det er mer komplisert å fjernstyre. Det er ikke umulig å få det til, men det krever mer kompetanse og investering enn det gjør å fjernstyre en panelovn. Man kan til og med bruke et tidsur til kr. 50,-.

I mange blokker er varmen styrt slik at det akkurat gir 20 grader i leilighetene. Radiatorene gir da ingen mulighet for boost-funksjonalitet.

Lenke til kommentar
31 minutes ago, Trulss said:

Fjernvarme gir ingen besparelser. Selv om man går opp et trinn på nettleien følger fjernvarmen strømprisen/spotprisen, men det som trekker ned fjernvarme er investeringskostnadene, vedlikeholdskostnadene og manglende mulighet for effektstyring. Med effektstyring mener jeg at det ofte er for lite varme i radiatorer til å booste, samt at det er mer komplisert å fjernstyre. Det er ikke umulig å få det til, men det krever mer kompetanse og investering enn det gjør å fjernstyre en panelovn. Man kan til og med bruke et tidsur til kr. 50,-.

I mange blokker er varmen styrt slik at det akkurat gir 20 grader i leilighetene. Radiatorene gir da ingen mulighet for boost-funksjonalitet.

Hos meg er i alle fall prisen vi betaler snitt stømpris pr. mnd minus et lite fradrag + "nettleie" og ymse. Det er altså ingen forskjell time for time. Avlesing/avregning skjer på månedsbasis. Dermed spiller det ingen rolle når på døgnet forbruket forekommer. Man har heller ingen mulighet til å "booste" nei, så om nattsenking skal være praktisk mulig forutsetter det mye kapasitet i forhold til behov. I en moderne godt isolert leilghet kan det tenkes at det er fullt mulig å oppnå.

Lenke til kommentar
Smule8o skrev (6 minutter siden):

Hos meg er i alle fall prisen vi betaler snitt stømpris pr. mnd minus et lite fradrag + "nettleie" og ymse. Det er altså ingen forskjell time for time. Avlesing/avregning skjer på månedsbasis. Dermed spiller det ingen rolle når på døgnet forbruket forekommer. Man har heller ingen mulighet til å "booste" nei, så om nattsenking skal være praktisk mulig forutsetter det mye kapasitet i forhold til behov. I en moderne godt isolert leilghet kan det tenkes at det er fullt mulig å oppnå.

Avregning skjer på samme måte som strømmen som før i tiden, før spotpris ble oppfunnet. Med spotpris har man mulighet til å slå av når det er ekstremt dyrt. Med fjernvarme blir dette regnet inn i månedlig pris og man slipper ikke unna.

Mange som har fjernvarme med egen måler har slått av radiatorene fordi det er gunstigere  å fyre med strøm. Det er lettere regulere og fjernstyre.

Lenke til kommentar

I vårt borettslag får vi bare avregning en gang hvert år, så jeg har i grunn null peiling på hva jeg betaler/forbruker fra måned til måned 😉 

Men med mine smarte regulatorer har jeg i hvert fall full kontroll på oppvarming av min leilighet. Kan stenge de av fullstendig om jeg vil, men det anbefales jo ikke, må i hvert fall ha litt frostsikringsvarme på. Men forbruket mitt har jeg beviselig redusert med ca 33%

Min leilighet ligger også midt i med naboer rundt om på alle sider, så selv om jeg har slått av all varme i tre uker når jeg har vært på ferie om vinteren, har det allikevel vært ca 14 grader i leiligheten ved hjemkomst.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Trulss said:

Avregning skjer på samme måte som strømmen som før i tiden, før spotpris ble oppfunnet. Med spotpris har man mulighet til å slå av når det er ekstremt dyrt. Med fjernvarme blir dette regnet inn i månedlig pris og man slipper ikke unna.

Fjernvarmepris fra min leverandør beregnes slik:
Fjernvarmeprisen for 2023 beregnes ut fra spotpris NO3 månedlig - 10% rabatt spotpris opp til strømstøttenivå + forbruksavgift + energiledd nettleie (KPI-justert fra 2019) + serviceledd. Reduksjon høye strømpriser for husholdning følger strømstøtte med 90% reduksjon for spotpris over 70 øre/kWh eks. mva. 

Så ja, man betaler "det samme" uansett når på døgnet/i måneden man bruker varmen.

4 minutes ago, Trulss said:


Mange som har fjernvarme med egen måler har slått av radiatorene fordi det er gunstigere  å fyre med strøm. Det er lettere regulere og fjernstyre.

Samtidig er fjernvarme billigere når strømprisen er på det høyeste. En del fjernvarmeleverandører gir også en viss rabatt i forhold til strømpris. Men ja, det er helt meningsløst å kutte forbruket i de timene prisen er høyest. 

Og selv om man slår av radiatorene må man ofte forstatt betale tilknytningsavgift (om man bor i et område med tilknytningsplikt). 

Men min kommentar gjaldt altså en som praktiserer nattsenking i sin bolig med fjernvame. Og der kan det godt være lønnsomt.

Lenke til kommentar
Travellingman skrev (Akkurat nå):

I vårt borettslag får vi bare avregning en gang hvert år, så jeg har i grunn null peiling på hva jeg betaler/forbruker fra måned til måned 😉 

Men med mine smarte regulatorer har jeg i hvert fall full kontroll på oppvarming av min leilighet. Kan stenge de av fullstendig om jeg vil, men det anbefales jo ikke, må i hvert fall ha litt frostsikringsvarme på. Men forbruket mitt har jeg beviselig redusert med ca 33%

Min leilighet ligger også midt i med naboer rundt om på alle sider, så selv om jeg har slått av all varme i tre uker når jeg har vært på ferie om vinteren, har det allikevel vært ca 14 grader i leiligheten ved hjemkomst.

Hvorfor slå av om du ikke sparer noe?

Lenke til kommentar
Travellingman skrev (6 minutter siden):

Sparer jo 8-9 timer med fjernvarme hvert døgn. 

Hjelper lite om ikke naboen slår av.

I en tidligere leilighet hadde vi samme opplegg, uten måler på vann eller varme. Mange lot varmtvannet renne hele vinteren fordi det ga ekstra varme og fuktighet i leligheten. Skal si deg fellesutgiftene er høye i det bygget!

Lenke til kommentar
muummi skrev (På 7.1.2024 den 9:03 AM):

Blir ikke klok på å lese om dette med nattsenking. Sikkert mange faktorer som spiller inn.

Har et hus fra 60 tallet. Både gamle og nye vinduer. 10cm isolasjon i veggene, etterisolert tak.

Lønner det seg å senke temperatur på panelovner fra 22-19 grader, om natten og når vi er på jobb om dagen?

Nei. Nattsenking lønner seg nok ikke. Vi har både det aspektet at nettleia er rimeligere mellom klokka 22.00 og 07.00, samtidig så er antagelig strømprisen også litt lavere om nettene enn ellers. Så hvis du går inn for sparetiltak ved å senke temperaturen så ville jeg heller hatt god varme på om natten, og heller senket temperaturen på dagtid. 

Lenke til kommentar
leticia skrev (3 minutter siden):

Nei. Nattsenking lønner seg nok ikke. Vi har både det aspektet at nettleia er rimeligere mellom klokka 22.00 og 07.00, samtidig så er antagelig strømprisen også litt lavere om nettene enn ellers. Så hvis du går inn for sparetiltak ved å senke temperaturen så ville jeg heller hatt god varme på om natten, og heller senket temperaturen på dagtid. 

Dette er direkte feil. Om man sover og arbeider så er man såpass mye off-line at det lønner seg. Det er også relativt enkelt å prøve en dag eller to siden man kan lese ut forbruk fra elhub og priser fra hvor-som-helst.

Dersom man skal ha det varmt til frokost så går mye av vinningen bort i spinningen, men om klarer ha varmen avskrudd fra kl. 2100 til kl 1400 så er det rom for besparelser.

En pensjonist som er mye hjemme vil ikke ha noen besparelser, så i dette tilfelle har du rett.

Lenke til kommentar
Trulss skrev (9 minutter siden):

Dette er direkte feil. Om man sover og arbeider så er man såpass mye off-line at det lønner seg. Det er også relativt enkelt å prøve en dag eller to siden man kan lese ut forbruk fra elhub og priser fra hvor-som-helst.

Dersom man skal ha det varmt til frokost så går mye av vinningen bort i spinningen, men om klarer ha varmen avskrudd fra kl. 2100 til kl 1400 så er det rom for besparelser.

En pensjonist som er mye hjemme vil ikke ha noen besparelser, så i dette tilfelle har du rett.

Jeg mottar gjerne en link som bekrefter det du sier, at å ha varmen avskrudd gir rom for besparelser. For jeg tenker at hvis man har varmen av i dette tidsrommet så må man kjøre på ekstra med varme når man kommer hjem for å ha en ok temperatur inne og for å holde et sunt inneklima. Nå snakket vi vel heller ikke om å skru av varmen i sin helhet heller da, men om å senke temperaturen. Ved å senke temperaturen når prisene er høyest så burde det være enkel logikk at man sparer mer enn hvis man senker temperaturen når prisene er lave. 

Men å ha en forholdsvis jevn varme på er nok det beste, spesielt med tanke på inneklimaet og at man ikke skal risikere å få fryste rør. 

Lenke til kommentar
leticia skrev (5 minutter siden):

Jeg mottar gjerne en link som bekrefter det du sier, at å ha varmen avskrudd gir rom for besparelser. For jeg tenker at hvis man har varmen av i dette tidsrommet så må man kjøre på ekstra med varme når man kommer hjem for å ha en ok temperatur inne og for å holde et sunt inneklima. Nå snakket vi vel heller ikke om å skru av varmen i sin helhet heller da, men om å senke temperaturen. Ved å senke temperaturen når prisene er høyest så burde det være enkel logikk at man sparer mer enn hvis man senker temperaturen når prisene er lave. 

Men å ha en forholdsvis jevn varme på er nok det beste, spesielt med tanke på inneklimaet og at man ikke skal risikere å få fryste rør. 

I dårlig isolerte hjem forsvinner varmen så fort varmen blir slått av. Varmen vil altså ikke holde seg i rommet fra natten før. Men det går nok fint å senke den de dyreste timene, og gjøre noen små justeringer.

Jeg har dessverre ingen  link, men er relativt enkelt å prøve ut praksis for alle som ønsker.

Lenke til kommentar
Trulss skrev (1 time siden):

Hjelper lite om ikke naboen slår av.

I en tidligere leilighet hadde vi samme opplegg, uten måler på vann eller varme. Mange lot varmtvannet renne hele vinteren fordi det ga ekstra varme og fuktighet i leligheten. Skal si deg fellesutgiftene er høye i det bygget!

Spiller ingen rolle hva naboen gjør, det er måler med fjernavlesing på mine radiatorer. De er stengt av om natta, kun den på stua som slår inn i kortere perioder om tempen går under 20 grader. 
Bruker heller ikke spesielt lang tid før leiligheten er oppe i driftstemperatur om morgenen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...