Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Lønner nattsenking seg?


Anbefalte innlegg

Travellingman skrev (38 minutter siden):

Spiller ingen rolle hva naboen gjør, det er måler med fjernavlesing på mine radiatorer. De er stengt av om natta, kun den på stua som slår inn i kortere perioder om tempen går under 20 grader. 
Bruker heller ikke spesielt lang tid før leiligheten er oppe i driftstemperatur om morgenen. 

Da fungerer det etter hensikten, men bakdelen er at leiligheten trolig ble flere hundre tusen dyrere å bygge som følge av fjernvarme. Driftsutgiftene er nok også tilstede, og siden man må ha strøm ved siden av blir det litt "smør på flesk".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Travellingman skrev (1 minutt siden):

Strøm ved siden av? Eneste annen oppvarming er kabler på badet. Ikke noe dyr leilighet(OBOS) dette da jeg kjøpte den i 2012. 

Hvorfor installere både fjernvarme og strøm når kostnaden er lik for begge? Da blir det "smør på flesk" og det lite økonomisk forsvarlig. 

Det spiller ingen rolle om du fyrer med strøm eller fjernvarme siden prisen er lik, om jeg skal si det med andre ord.

Lenke til kommentar

Tar så lang tid å varme opp igjen at vinninga går opp i spinninga, om huset var etterisolert eller at man hadde vært bortreist så hadde det stilt seg andredelens.

På varmepumper så er det like greit å la de gå, når de kjøler seg ned så er det mye hardere på kompressoren når den starter igjen også.

Lenke til kommentar

Kan legge til forbruket hos meg det siste døgnet, samt fra lørdag

Har automatisk hev og senk av temperaturen i en 78kvm treleilighet bygget i 1998. Kun ett bad med varmekabler, kun nabo under og til den ene siden.

Skrur kun på varmen i badet om morgenen for å få litt lunk i gulvet der før jeg drar på jobb, ellers så er det på fra kl 15 til 21.30. VVB er peaken som vises midt fra midnatt, da jeg kun har den på om natten, fra kl 01 til 06. Lørdag så starter varmen kl 8 og går til kl 01 på natten.

Den ene høye peaken mandag er 7 minutter med airfryer.

Resten av huset er satt til 16 grader i sparemodus, og 22 grader i komfort.

Da kan de som ønsker regne på om det lønner seg eller ikke

 

 

 

Screenshot_20240109_070257_Tibber.thumb.jpg.9d19ad88ccea04cc09cdea65b44a2c41.jpgScreenshot_20240109_070250_Tibber.thumb.jpg.d6dcd8a97569fca36278fc60850f40f6.jpg

Lenke til kommentar
muummi skrev (På 7.1.2024 den 9:03 AM):

Blir ikke klok på å lese om dette med nattsenking. Sikkert mange faktorer som spiller inn.

Har et hus fra 60 tallet. Både gamle og nye vinduer. 10cm isolasjon i veggene, etterisolert tak.

Lønner det seg å senke temperatur på panelovner fra 22-19 grader, om natten og når vi er på jobb om dagen?

Om det lønner seg økonomisk kommer an på hvor mye investeringer du må gjøre for å få nattsenking av innetemperaturen,  hvilket tidsperspektiv du regner på, og hvordan døgntariffen på strømprisen slår ut. Men det er udiskutabelt at du vil spare energi til oppvarming på natsenking av innetemperaturen fordi varmetapet til et hus/leilighet er proporsjonalt med husets utvendige overflateareal ganger temperaturforskjellen mellom ute og inne. Jo større temperaturforskell, desto mer energi må man bruke for å holde varmen. Dette gjelder uansett hvordan man varmer opp huset. 

I min husholdning har vi NOBØs energistyringssystem på varmekablene (bad, gangen og vaskerom) og panelovnene  som gjør det veldig enkelt via en app til telefonen å regulere oppvarmingen av de rommene som brukes til komforttemperatur (vi har valgt å la den være 22 °C) og la resten av huset stå på frostsikringstemperatur (7 °C). For eksempel varmer vi opp kjøkkenet kun på morgenen og ettermiddagen i hverdagene (reguleres av en ukeplan vi har definert systemet skal bruke), stua varmes opp på ettermiddag og kveld, soverommene står på frostsikring. Har vi behov for avvik fra ukeplanen ordnes det enkelt med appen. Det tar kun ett tasterykk å overstyre ukeplanen fra komfort til frostrikring eller motsatt for hvert oppvarmingspunkt. 

Lenke til kommentar
freedomseeker skrev (7 timer siden):

Tar så lang tid å varme opp igjen at vinninga går opp i spinninga, om huset var etterisolert eller at man hadde vært bortreist så hadde det stilt seg andredelens.

Dette er ikke riktig. 

Fysikkens lover sier at varmetapet fra et varmt objekt til dens kaldere omgivelser er proposjonalt med objektes overflateareal ganger temperaturforskjellen mellom objektet og dets omgivelser.  Dette gjelder uansett hva den spesifikke varmekapsiteten til objektes masse måtte være.

 

Endret av Tronhjem
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Tronhjem skrev (41 minutter siden):

Dette er ikke riktig. 

Fysikkens lover sier at varmetapet fra et varmt objekt til dens kaldere omgivelser er proposjonalt med objektes overflateareal ganger temperaturforskjellen mellom objektet og dets omgivelser.  Dette hjelper uansett hva den spesifikke varmekapsiteten til objektes masse måtte være.

Om systemet aldri kommer i fasen hvor den lave temperaturen kun skal opprettholdes (fase 2), dvs selve nedsenking (fase 1) er avsluttet og gjenoppvarming (fase 3) ennå ikke begynt, så kan jeg ikke se at man sparer noe (og forutsatt at alt annet, særlig energipris, er konstant).

For å komme i en nevneverdig lang fase 2 hvor sparingen forgår er en natt kanskje for kort, men det er jo avhengig hvor lavt man senker ned. Om senketiden (fase 2) på hytta er fra påske til høst så skjønner alle at det er lønnsomt.

Endret av trikola
Lenke til kommentar
1Dr.E skrev (20 timer siden):

Jeg har 10 rom med varmekabler eller -folie, og har lyst til å bytte ut termostatbryterne på disse med noe jeg kan styre fra Home Assistant.

Jeg har også tenkt at man kan bruke strøm på disse de timene av døgnet som er billigst.

Et par av rommene er bare på annenhver uke (når barnet mitt er hos meg), og jeg ser det tar et døgns tid før det et behagelig lunk i gulvet.

Om strømmen er av flere timer av gangen tror jeg det går fint uten at det merkes.

Noen som har en zigbee-variant å anbefale til fordel for denne buketten?

tmp_b91a1906-0183-4ac1-b099-aafe1a1b0e2e.png.6380f1c5f653148fa0937b1ca04adfa8.png

Veldig mange termostater har en egen inngang for nattsenking, denne er ofte merket med et klokkesymbol. ved å koble til L på den inngangen setter termostaten ned temperaturen med 3-5 grader. For støpte betonggulv kan varmen ofte være helt av i flere timer uten problem. Jo mer masse i gulvet jo lengre kan den stå av.

Man kan også justere opp slik at "nattsenkttemperaturen" er passe og så booster gulvet ekstra varme når det er billig. Prøver meg fram litt her selv. Hva som er mest effektivt for hvert hus avhenger mye av hvor mye masse i gulv og hvor godt isolert huset er. 

Lenke til kommentar
Trulss skrev (16 timer siden):

Da fungerer det etter hensikten, men bakdelen er at leiligheten trolig ble flere hundre tusen dyrere å bygge som følge av fjernvarme. Driftsutgiftene er nok også tilstede, og siden man må ha strøm ved siden av blir det litt "smør på flesk".

Har du en kilde for den påstanden? Jeg kjøpte en ny leilighet ifjor, jeg kan vanskelig se for meg at fjernvarme koster spesielt mye per leilighet, infrastrukturen leverer varme til hundrevis av leiligheter.

Ved siden av? Jeg bruker ikke strøm for oppvarming, gulvvarme på badet, varmtvann, og radiator er tilkoblet fjernvarme.
Jeg kan justere temperaturen innendørs selv og jeg betaler kun for energien jeg selv bruker, naboer kan ha 25 grader innendørs uten at det berører meg.
Har installert en termostat som er appstyrt og setter ned temperaturen om natten og på dagen når jeg er på jobb, fra 22 grader til 20 grader. Vet ikke om jeg sparer så veldig mye på det, siden leiligheten er veldig godt isolert, temperaturen går ofte ikke ned til 20 grader, selv ikke i dette kalde været :) 
Temperaturen er for øyeblikket ca. 21 grader(satt til 20c).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (56 minutter siden):

Har du en kilde for den påstanden? Jeg kjøpte en ny leilighet ifjor, jeg kan vanskelig se for meg at fjernvarme koster spesielt mye per leilighet, infrastrukturen leverer varme til hundrevis av leiligheter.

Ved siden av? Jeg bruker ikke strøm for oppvarming, gulvvarme på badet, varmtvann, og radiator er tilkoblet fjernvarme.
Jeg kan justere temperaturen innendørs selv og jeg betaler kun for energien jeg selv bruker, naboer kan ha 25 grader innendørs uten at det berører meg.
Har installert en termostat som er appstyrt og setter ned temperaturen om natten og på dagen når jeg er på jobb, fra 22 grader til 20 grader. Vet ikke om jeg sparer så veldig mye på det, siden leiligheten er veldig godt isolert, temperaturen går ofte ikke ned til 20 grader, selv ikke i dette kalde været :) 
Temperaturen er for øyeblikket ca. 21 grader(satt til 20c).

Man trenger ikke dokumentere at installering av fjernvarme ikke er gratis. Når man likevel må ha innlagt strøm blir det helt bortkastet. Det ville atlså vært mye mer lønnsomt å heller henge opp panelovner.

Når fjernvarme koster det samme som spotpris på strøm blir det heller ingen gevinst på sikt.

Lenke til kommentar
trikola skrev (2 timer siden):

Om systemet aldri kommer i fasen hvor den lave temperaturen kun skal opprettholdes (fase 2), dvs selve nedsenking (fase 1) er avsluttet og gjenoppvarming (fase 3) ennå ikke begynt, så kan jeg ikke se at man sparer noe (og forutsatt at alt annet, særlig energipris, er konstant).

For å komme i en nevneverdig lang fase 2 hvor sparingen forgår er en natt kanskje for kort, men det er jo avhengig hvor lavt man senker ned. Om senketiden (fase 2) på hytta er fra påske til høst så skjønner alle at det er lønnsomt.

Du tenker for komplisert og trekker feil konklusjon. Det er ingen grunn til og bare unødig kompliserende å trekke inn veggenes varmekapasitet. 

Se heller på varmebalansen over husets yttervegger. Den gir at over tid må summen av energi tilført for å varme opp huset være eksakt lik summen av varmetapet til dets omgivelser i samme tidsrom for å oppfylle kravet til bevaring av energien. 

Ergo, når varmefluksen fra hustes indre gjennom ytterveggen og ut til dets omgivelser er proporsjonal med temperaturforskjellen mellom innetemperaturen og utetemperaturen, må man spare energi til oppvarming ved å senke innetemperaturen (selv i korte tidsrom). Noe annet vil være et brudd på energibevarelsen. 

Lenke til kommentar
Tronhjem skrev (2 minutter siden):

Du tenker for komplisert og trekker feil konklusjon. Det er ingen grunn til og bare unødig kompliserende å trekke inn veggenes varmekapasitet.

Tror du har sitert feil. Har ikke skrevet et ord om vegger og varmekapasitet 🙂

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor folk ikke kjøper et tidsur til kr. 50 og forsøker dersom man interessert og går å lurer.
Just saying.

Man kan også lage et regneark som tar utgangspunkt i tidligere forbruk fra elhub og importere prisene fra sin leverandør. Da kan man manipulere tallene for å se hva som skal til for å komme dit man ønsker.

Lenke til kommentar
Trulss skrev (1 minutt siden):

Man trenger ikke dokumentere at installering av fjernvarme ikke er gratis. Når man likevel må ha innlagt strøm blir det helt bortkastet. Det ville atlså vært mye mer lønnsomt å heller henge opp panelovner.

Når fjernvarme koster det samme som spotpris på strøm blir det heller ingen gevinst på sikt.

Klart du må, du hevder at det koster hundretusenvis per leilighet, noe jeg tviler på er tilfellet. Ingen har påstått at det er gratis.
Etter min erfaring så er komforten/inneklimaet bedre med fjernvarme enn panelovner.
Jeg slipper også å ha egen varmtvannsbereder og kan bruke plassen til noe mer fornuftig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De fleste jeg kjenner har nå slått av sin fjernvarme og bruker panelovner fordi de sparer en del kroner på dette. De kan da enkelt fjernstyre varmeovnene og få daglig oversikt over kostnadene. Dessverre blir det mer problematisk å koble ut varmtvannet fra fjernvarmen.

Mange tror at vann gir en varmepumpe-effekt, men det er helt feil. Fasiten er egentlig 1:1 i varmefaktor men dessverre går det bort en del varmetap i rør på steder man ikke egentlig ønsker oppvarming som kjellere, inne i vegger osv. Med en elektrisk varmeovn får man 100% effekt akkurat der hvor man ønsker. Eller enda bedre, en varmepumpe.

Lenke til kommentar
Trulss skrev (10 minutter siden):

De fleste jeg kjenner har nå slått av sin fjernvarme og bruker panelovner fordi de sparer en del kroner på dette. De kan da enkelt fjernstyre varmeovnene og få daglig oversikt over kostnadene. Dessverre blir det mer problematisk å koble ut varmtvannet fra fjernvarmen.

Jeg venter fremdeles på dokumentasjon på at fjernvarme øker boligprisen med hundretusener av kroner.
Jeg kan fjernstyre radiatoren og få daglig oversikt over forbruket. Sistnevnte forutsetter dog et moderne anlegg.
Som du selv sier, fjernvarmeprisen følger strømprisen, hva sparer de på å bruke panelovner i stedet?

Her kan jeg følge med på forbruk.
image.thumb.png.e02c6deb30f28b4bed02fad6382cd042.png

Lenke til kommentar
Uderzo skrev (30 minutter siden):

Jeg venter fremdeles på dokumentasjon på at fjernvarme øker boligprisen med hundretusener av kroner.
Jeg kan fjernstyre radiatoren og få daglig oversikt over forbruket. Sistnevnte forutsetter dog et moderne anlegg.
Som du selv sier, fjernvarmeprisen følger strømprisen, hva sparer de på å bruke panelovner i stedet?

Her kan jeg følge med på forbruk.
image.thumb.png.e02c6deb30f28b4bed02fad6382cd042.png

Du forstår sikkert at det er vanskelig å dokumentere hva det koster å installere fjernvarme i nye boliger, men at det er langt fra gratis er vi vel enige om. Du får google og se om du kan finne noe, men hva tror du det koster? Du vel også enig i at det er som smør på flesk når man allerede har installert strøm?

Hva man sparer er på tidsstyringen og at man får 100% tilbake i form av varme der man trenger det.

Venner jeg refererer til at har ikke topp moderne anlegg med fjernstyring slik du har. Flere av dem har også vedlikeholdskostnader med tette radiatorer, filterbytte med mer. Så at fjernvarme er fordyrende i alle ledd er helt sikkert.

Lenke til kommentar
Trulss skrev (39 minutter siden):

Du forstår sikkert at det er vanskelig å dokumentere hva det koster å installere fjernvarme i nye boliger, men at det er langt fra gratis er vi vel enige om. Du får google og se om du kan finne noe, men hva tror du det koster? Du vel også enig i at det er som smør på flesk når man allerede har installert strøm?

Da burde du ikke komme med påstander om at det øker boligprisen med hundretusener. Du får google selv, det er du som kom med påstanden.
Nå snakker du plutselig om ettermontering av fjernvarme? Ja, det koster mye, men få borettslag etc. vil gjøre noe slikt, det gir jo ingen mening.

Trulss skrev (42 minutter siden):

Hva man sparer er på tidsstyringen og at man får 100% tilbake i form av varme der man trenger det.

Venner jeg refererer til at har ikke topp moderne anlegg med fjernstyring slik du har. Flere av dem har også vedlikeholdskostnader med tette radiatorer, filterbytte med mer. Så at fjernvarme er fordyrende i alle ledd er helt sikkert.

Trenger ikke noe toppmoderne anlegg for fjernstyring, jeg byttet ut termostaten med denne.
https://www.elkjop.no/product/hjem-rengjoring-og-kjokkenutstyr/inneklima-og-varme/oppvarming/termostat/tado-smart-radiator-thermostat-starterkit-v3/126824
Vedlikehold er det leverandør som har ansvar for(med mindre det er lufting av radiator som du kan gjøre selv) og ikke noe som faktureres den enkelte. Hva slags filterbytte snakker du om?

Lenke til kommentar

Var en enkel googling så får man opp antatt kostnad for installasjon av fjernvarme: https://www.boligsmart.no/pris/fjernvarme

Går man fullt ut så får man også fjernet den dyre varmtvannsberederen, da de har varmevekslere for varmtvann for slikt også. De byttet en 5m lang og 2m i diameter stor VVB med en varmeveksler som var på størrelsen med en skoeske på ett bygg vi bygde for mange år siden. Det var varmtvannet til 125 leiligheter.

Den store kostnaden er nok installasjon videre inn i bygget.

Om det lønner seg, sikkert ikke. Hvis jeg ikke husker feil, så i hvertfall i Oslo, så følger kostnaden på fjernvarme prisen på strøm, så kostnaden blir ca. det samme, selv om det egentlig kunne vært billigere med fjernvarme. Det var en eller annen sak om det når strømprisene gikk veldig opp.

Har en tidligere kollega hvor de hadde "gratis" fjernvarme bygd inn i felles utgiftene på leiligheten, og siden han ikke på den tiden fant regulator for radiatorere som han enkelt kunne implimentere mot sitt smarthus system, så hadde han veldig lyst å bare sette de på fullt, og regulere med å åpne vinduet. Da han enkelt fant vindusåpner han kunne styre automatisk. Som bonus hadde han også fått mer frisk lust. Han gjorde heldigvis ikke det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...