Gå til innhold

Kan jeg nekte å ta en vakt? Eventuelt si ja, men med høyere lønn?


Anbefalte innlegg

Hvis jeg jobber deltid og får timelønn og har kontrakt der det står at arbeidstiden min er 3 dager per uke.
Hvis arbeidsgiver ringer på morgenen en av de dagene jeg ikke jobber og spør om jeg kan jobbe pga sykdom.el, kan jeg nekte? Eventuelt si at jeg ikke kan fordi jeg har andre planer den dagen? 

Eventuelt kan jeg spørre arbeidsgiver om dobbelt timelønn den dagen hvis jeg sier ja? Pga kort varsel og flere timer enn det som står i kontrakten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanligvis så vil en deltidsjobb tilsi x antall timer i uken + eventuelle uforutsette vakter.

Dobbel timelønn tror jeg du kan se langt fra, men om man takker nei fordi man ikke orker å jobbe blir man nok trolig lite populær. Sånt vil vel føre til at man mister jobben også etterhvert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er generelt avtalefrihet om lønn. Hvis dette er arbeid som du ikke allerede er forpliktet til i kontrakten din, så er det fritt frem å avtale andre vilkår.

Om det er lurt eller ikke er et annet spørsmål. Om man ønsker eller trenger ekstravakter i blant er det dumt å si nei eller forhandle for mye, da havner man nederst på listen etterhvert.

Endret av MailMan13
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har faktisk opplevd å få tilbud om dobbelt lønn for å stille opp. Da var jeg faktisk ganske langt unna jobben den dagen og sa at det rett og slett var vanskelig for meg å stille opp. 

Arbeidsgiver var nok ganske desperate etter å fylle den vakten og de skjønte kanskje at de kunne øke sjansene for at jeg ville ta den ved å tilby dobbelt lønn den dagen

Endret av ltdata
Lenke til kommentar

Slike situasjoner som nevnes bør ikke være totalt ukjent for en profesjonell arbeidsgiver.

Min tanke om slikt er å være fleksibel der jeg har mulighet.

Har hatt on-call vakter som er relativt rolige hvor man blir kompensert for å måtte være tilgjengelig på veldig kort varslel. Det vil i praksis si at man holder seg hjemme og er tilgjengelig på mobil.

Det du egentlig snakker om er uplanlagte unntakssituasjoner.

Hvis det ikke er regulert i kontrakten så er det vel lagt opp til individuelle løsninger alt etter situasjonen. Brenner det på dass vil vel de fleste stille opp, men når dette blir mer vane enn spesielle unntak så bør det være mer på stell.

Er det viktige ting som gjentar seg ofte ville jeg diskutert dette med leder for å ha en spiselig løsning for begge parter der dere begge føler dere trygge på plikter, rettigheter og kompensasjon.

Det mest åpenbare er å kunne ta ut ekstra fri eller få utrykningsbetalt.

Lenke til kommentar
ltdata skrev (På 5.1.2024 den 1:35 PM):

Hvis arbeidsgiver ringer på morgenen en av de dagene jeg ikke jobber og spør om jeg kan jobbe pga sykdom.el, kan jeg nekte?

Ja. De fleste gode ledere til til og med si til sine ansatte at de personlig driter i om du sier nei eller ikke, men det er deres jobb som leder å ringe å spørre.

Dårlige ledere vil ta det som en fornærmelse og kanskje gjengjelde ved å ikke fornye kontrakter etc.

Lenke til kommentar
ltdata skrev (På 5.1.2024 den 3:42 PM):

og hvis det ikke står noe spesielt om dette i kontrakten?

sjekk hva tarifen sier om ekstra arbeid ved deltid, dette kan allerede være avklart av fagforeningen, enten lokalt eller i en hovdeavtale som er gjeldene for din bedrift . 

du står fritt til og si nei til ekstra vakter. kontrakten din er på x timer i uken og du er ikke forpliktet til og jobbe mere. 

Lenke til kommentar

Om det ikkje er avtalt noko anna i arbeidsavtale eller tariffavtale så er det reglane etter arbeidsmiljølova som gjeld.

Arbeidstida skal i utgangspunktet være avtalt. Det følgjer av arbeidsmiljølova § 14-6 om minstekrav til arbeidsavtaler.
I arbeidsavtalen skal det mellom anna være definert kva som er dagleg og ukentleg arbeidstid, og at dersom det er snakk om periodevis arbeid så skal arbeidsavtalen gi godt nok grunnlag for å berekne når arbeidet skal utførast.
Om din arbeidsavtale ikkje oppfyller minstekrava så støttar ein seg til det som ein har praktisert som vanleg arbeidstid (fordi dette er beviseleg ei ordning som begge partar har stilletiande akseptert som greitt).

Arbeid utover avtalt arbeidstid vil då måtte være basert på einigheit mellom partane.

Så har arbeidsmiljølova nokre unntak. Du kan påleggast å møte på jobb dersom det er nødvendig for å avverge for for eller skade på liv eller eigedom, mot at ein minimum får kompanserande kviletid.

 

Det at dette i det heile tatt blir eit spørsmål viser vel eigentleg at arbeidsavtalen er for dårleg eller at den blir ulikt oppfatta.

Eg tenker at når du blir oppringt den same morgonen og bedt om å møte på jobb for å dekke sjukefråfall så må dette handterast på ein av følgjande måter:

  • Det må være basert på at du som tilsett seier deg villig til å møte på jobb på kort varsel. For deg med deltidsstilling så må det då avklarast om den arbeidsdagen skal tellast som ein av dine tre vanlege arbeidsdagar, eller om den kjem i tillegg som ein fjerde arbeidsdag, samt eventuelt andre forhold som må avklarast på førehand. Du vil i utgangspunktet ikkje ha rett til overtidsbetalt (då må arbeidstida være meir enn 9 timar på ein dag eller 40 timar den veka. Tariffavtaler har ofte anna grense for overtid på 37,5 timar per veke).
    Det er ingenting i vegen for at ein kan forhandle der og då om å få dobbelt betalt, eller anna overtidsbetaling.
  • Dersom du skal kunne påleggast å møte på jobb så må det være fare for liv og eigedom, at det kostar pengar at du ikkje kjem på jobb er ikkje eit godt nok grunnlag.
  • Alle forespørslar kan du sjølvsagt takke nei til. Hadde du vært avtaleforplikta til å stille opp på kort varsel så hadde du ikkje fått spørsmål om du kunne jobbe, då hadde du fått beskjed om å møte.
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mato skrev (På 8.1.2024 den 7:28 PM):

sjekk hva tarifen sier om ekstra arbeid ved deltid, dette kan allerede være avklart av fagforeningen, enten lokalt eller i en hovdeavtale som er gjeldene for din bedrift . 

du står fritt til og si nei til ekstra vakter. kontrakten din er på x timer i uken og du er ikke forpliktet til og jobbe mere. 

Hei Mato, off-topic men ser du har jobbet med NDT lenge, har tenkt å være voksenlærling i 4år nå og har kontaktet noen bedrifter. Har ikke noe erfaring med TIP/Industriteknologi på VGs, kunne du gitt meg noen ting som er verdt å kunne før intervjuv/arbeid. Takk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...