Gå til innhold

Unge som bærer kniv i byene. Er vi for milde?


Anbefalte innlegg

Selfuniverse skrev (1 time siden):

Kjefting på barn har ingen langvarig nytteverdi. Det er nok bare negative effekter på barnets sinn man oppnår ved å kjefte. Grensesetting med oppklarende informasjon i rolige samtaler er en bedre vei å gå.

Hvis man kjefter på ett barn, så lærer man barnet samtidig, at hvis man kommer i en konflikt, så skal man bli sint og drive med psykisk terror på den andre parten. Det blir da lært adferd som vanligvis ikke passer inn i ett fredelig orientert samfunn.

Jeg foreslår at man kan vise barnet hvordan man vil at barnet skal være, ved å være det selv. Altså ett godt forbilde. Vanskelig å være perfekt, men det viktigste er hva man gjør i de fleste dagene i året.

Kriminelle voksne personer er i stor overvekt også blandt de som ble fysisk eller psykisk mishandlet som barn. Men det er ikke nødvendigvis automatisk, f.eks hvis man har minst en fredelig voksen i sitt miljø som man kan se på som ett eksempel på at det er mulig å være fredelig.

Å være fredelig med barna sine har ekstra bonuser, ved at man får ett bedre forhold, mindre konflikter, respekt, og forståelse begge veier.

Det er et faktum at mange unge voldsforbrytere kommer fra hjem med mye vold, både fysisk og psykisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 FRA VG Lørdag 23. Desember: 

"Politimesteren viser til at siste året har det vært en betydelig økning i ungdomskriminalitet.

– Vi ser også at de stadig blir yngre, og at volden stadig blir grovere, fortsetter hun.

Siden siktede er under kriminell lavalder kunne han ikke pågripes, men meldte seg selv til politiet lørdag morgen."

Det er et dilemma at man kan tenke barn er offer for fraværende foreldre. Samtidig har barn også i Norge hatt en annerledes utvikling med å være små voksne i stedet.

Når det er unge innvandrere som står for mye vold, handler det om mange årsaker. Ikke bare foreldre som er fraværende, etter tradisjonelt syn på oppdragelse i Norge.

Noen kommer fra kulturer der vold og konflikter står sterkt, der politi og myndigheter er noe som er korrupt og upålitelig. Manglende tillit til myndigheter hos visse grupper ble ekstra tydelig under corona.

Ser man til Sverige og den ekstreme utviklingen i voldsmiljøer hos unge, så er det en sterk bevissthet at man ikke kan straffes for drap og annet.

Aftenposten har artikler om unge gutter som blir sendt ut for å oppholde seg på gata. Da blir man fort en del av gjenger ute.

Endret av plankeby
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Entern skrev (1 time siden):

Det er et faktum at mange unge voldsforbrytere kommer fra hjem med mye vold, både fysisk og psykisk.

Ikke uenig i dette. Men en del barn barn som vokser opp med dårlige foreldre blir ikke snappet opp før det er for sent. Barn som knivstikker, kjører stjålte biler, raner andre barn osv har passert mange grenser.

De stikker av fra barnevernsinstitusjoner eller brenner dem opp. De ble kalt barnevernsranere og lagde mareritt i lokalsamfunn som hadde slike institusjoner. De trenger noe lagt mer og kan være til stor fare for andre. 

Endret av plankeby
  • Liker 2
Lenke til kommentar
plankeby skrev (Akkurat nå):

Ikke uenig i dette. Men en del barn barn som vokser opp med dårlige foreldre blir ikke snappet opp før det er for sent. Barn som knivstikker, kjører stjålte biler, raner andre barn osv har passert mange grenser.

De stikker av fra barnevernsinstitusjoner eller brenner dem opp. De trenger noe lagt mer og kan være til stor fare for andre. 

Det er jeg helt enig i. Jeg unnskylder ikke ungdommene eller handlingene deres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Feynman skrev (19 timer siden):

Usikker på hvor mye slike reaksjoner hjelper om man ikke finner ut av hvorfor det er flere barn som føler behov for å gå rundt med kniv.

Godt poeng, da jeg vokste opp i tenårene var det en kurdisk gjeng som drev mye kvalme I lokalmiljøet, og politiet gjorde ingenting, og lokale ungdommer måtte gå med kniv for å forsvare seg. Enden på visa var at gjengen fikk juling av lokalbefolkningen, og dermed demped de seg, og behovet for å gå med kniv bortfalt. 

Nå er vell problemet så stort i Oslo og omegn at juling vil nok ikke hjelpe. Det må nok hardere skyss til og et virkemiddel er nok å gå etter foreldrene å få de dømt for grov omsorgssvikt, og bli regnet som uegnet til å ha barn, og dermed kan de ikke "oppdra" (om det de driver med kan kalles det) barn som lander på kjøret. 

 

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (18 timer siden):

Dessverre så virker det ut som vi investerer mindre i den viktigste systematiske oppdragelsen vi har, som er skolevesenet. 

Enig i dette, og jeg vil også nevne at fritidsaktiviteter er er viktige, men det har blitt veldig dyrt. Tror det er viktig å investere penger i dette. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (18 timer siden):

Dessverre så virker det ut som vi investerer mindre i den viktigste systematiske oppdragelsen vi har, som er skolevesenet. For barn som begår alvorlig kriminalitet så har jeg inntrykk av at oppfølging fra barnevernet er ganske vanlig.

Skolevesenet viktigste oppgave bør ikke være oppdragelse, det er et foreldreansvar. Skolene har i de siste årene fått for mye ansvar for barns oppdragelse.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (1 time siden):

Enig i dette, og jeg vil også nevne at fritidsaktiviteter er er viktige, men det har blitt veldig dyrt. Tror det er viktig å investere penger i dette. 

Og gratis ungdomsklubber. Slike trenger ofte ikke store tilskuddene, men er de første som ryker når korttenkede politikere skal "spare". 

Samtidig er det mye stoffer i omløp som ikke akkurat dyrkes hjemme, og det er jo rein sponsing av de samme gjengene som enten går med kniv eller gjør at noen "må" ha dette fordi de vil beskytte seg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det å hele tiden peke på at foreldrene til problembarna må ta ansvar forstår nok ikke hverdagen til barn og unge overhode.

Et barn i dag får en EKSTREM stor påvirkning fra "nye" sosiale medier.

De mediene de forbruker i dag er hovedsakelig designet for bombardere de med korte flashy videoer som appen vet at de responderer på. Hvordan i alle dager skal foreldre klare å ha i nærheten av påvirkningskraften dette har?

Nekte de sosialemedier? Det er fullstendig sosialt selvmord for barnet. Det er der ALLE er.

Full kommunikasjonskontroll? Tenk på din egen barndom og hvor inngripende det hadde vært om mor/far viste alt du snakket med venner/kjærester om.

Vi må ved lov stoppe skadelige sosiale medier og vi må få på plass bevisstheten rundt hvor ekstremt farlig dette er. Vi som beviste borgere må SLUTTE å  mate elefanten i rommet og fjerne TT,Snap,++

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (2 timer siden):

Enig i dette, og jeg vil også nevne at fritidsaktiviteter er er viktige, men det har blitt veldig dyrt. Tror det er viktig å investere penger i dette. 

Vi har nok bommet på flere plan over tid. Vært for naive.

Fritidsaktiviterer er viktig, men heller ikke en universalløsning. Foreldre som velger å ikke ta del av samfunnet er nok en stor risikofaktor for barna. Barna blir de myndige hjemme eller foreldrene følger ikke med på hva de gjør. 

I skolen har elevene og de som lager bråk fått makta. Lærere risikere å miste jobben eller få kraftig advarsel om de påpeker uakseptabel oppførsel i klassen. Ref krenkelseparagrafen som har fratatt lærere all autoritet i klasserommet. Det vet elevene. Dermed kan man, om man vil, lage pøbel i klassen hver dag. 

Vi har fått en ekstrem berøringsangst, der pøbelen får makta ved å føle seg krenket osv. Skolen kan ikke utvise elever som opptrer truende. 

Selvsagt er ikke represalier (med prat i etterkant) løsning på alt, men totalt fravær av dette kan være mer ødeleggende. 

Aftenposten belyser både dette, og mye annet. Avisen har vist hvordan lærere som bare har hevet stemmen til bråkmakere har mistet jobben eller fått anmerkning. Ikke rart folk unngår lærerutdanning. 

Endret av plankeby
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (2 timer siden):

mediene de forbruker i dag er hovedsakelig designet for bombardere de med korte flashy videoer som appen vet at de responderer på. Hvordan i alle dager skal foreldre klare å ha i nærheten av påvirkningskraften dette har?

Nekte de sosialemedier? Det er fullstendig sosialt selvmord for barnet. Det er der ALLE er.

Tja, hva med å lære de å være kritisk og tenke selv? Jeg hadde en morfar som lærte meg mye om dette, og har derfor alltid tatt egne valg. Alle som har prøvd å henge meg ut for jeg ikke følger strømmen har gitt opp ganske fort når de ser det preller av. 

 

Og nå når ingen har råd til noe, så blir det fort at foreldre må jobbe mer og bruke enda mindre tid på oppdragelse.

 

Jeg har også forståelse for at det er vanskelig og oppdra barn på en god måte når de er en stor familie i en liten leilighet, men det er ikke en unnskyldning. Det er mulig å flytte til et sted med mer plass og mindre press. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (11 timer siden):

Tja, hva med å lære de å være kritisk og tenke selv? Jeg hadde en morfar som lærte meg mye om dette, og har derfor alltid tatt egne valg. Alle som har prøvd å henge meg ut for jeg ikke følger strømmen har gitt opp ganske fort når de ser det preller av. 

 

Og nå når ingen har råd til noe, så blir det fort at foreldre må jobbe mer og bruke enda mindre tid på oppdragelse.

 

Jeg har også forståelse for at det er vanskelig og oppdra barn på en god måte når de er en stor familie i en liten leilighet, men det er ikke en unnskyldning. Det er mulig å flytte til et sted med mer plass og mindre press. 

Noen tenker veldig ulikt på det å få mange barn. Noen får svært mange barn selv om man har dårlig økonomi og bor trangt. Å bo trangt er litt subjektivt. Noen får 6-8 barn, selv om man ikke har stor inntekt. Andre stopper på færre barn, fordi man ser kostnader og investeringer i barna. 

I innvandrerfamilier er det også mye penger som sendes til slekt i hjemlandet. Dermed får barna her det enda trangere økonomisk.

I intervju med politiet på NRK nyheter 23.Desember, spørres det om knivbruk blant unge. Det er også tema et det er i innvandrermiljøer utfordringen er stor. Politiet ser volden er økende. 

Endret av plankeby
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (På 23.12.2023 den 12:19 PM):

Norge har hatt lover mot kjøp av ulike kniver, men dette burde kanskje utvides?

Muligens aldersgrense eller noe slikt.

Er jo fortsatt lovlig med mange typer kniver som ikke har noen grunn til bruk.

Regelverket er på plass, det er mange kniver som er ulovlege i alle tilfeller som balisong og springkniv, og i tillegg er ein del knivar ulovlege om det blir vurdert slik at ein ikkje har eit aktverdig formål som jaktknivar om ein ikkje driv jakt, osv. 

Det som er problemet er at det er kjempelett å bestille slike knivar frå eller i utlandet utan at kniven blir stoppa i tollen, og det er nesten aldri kontrollar (blant anna fordi grensegangen mellom lovleg visitering etter våpen og ulovleg visitering er tynn). 

Bøtene for å bli tatt med kniv svir ein del, ser ut til å typisk være bøter på 10 til 20 000 kr, så det er mykje pengar for ein 15 åring (14 åringar kan ikkje straffast), men eg er usikker på kva som er typisk bøtesats for mindreårige, og i tillegg så blir vel dette bøter som uansett ikkje blir betalt sidan det nok ikkje er mange av ungsommane som går med kniv som også har deltidsjobb og dermed lønn som det kan tas lønntrekk frå. 

Det sagt så er det vanskeleg å handtere regelverket ettersom "aktsamt formål" er veldig open for tolking. I tillegg er politiet også utsatt for anklagar om profilering, for det er nok langt større sjangs for at ein 19 åring med pakistanske foreldre får bot for å gå på gata med lommekniv enn ein 50 år gamle kvite mann, sjølv om ingen av dei har spesielt god grunn til å ha ein kniv i lomma. 

Lenke til kommentar

Det er en økende trend dette, og den samme unnskyldningen blir brukt her:
"Var ikke meningen at han skulle dø"
Dette er ikke godt nok, og vi framstår som alt for milde her.

Her er en sak fra Tidens Krav, hvor en mann stakk ned en femtiåring. Fornærmede ble stukket fem ganger i ryggen og var nær døden. Nå har lagmannsretten dømt dette som noe mildere....

image.png.fc5a0c7ba2b107dbe3175b1c5a79e6e7.png

Nøyaktig det samme ser vi her i saken i Bærum:
image.png.3d1908fa5119e37ad861c7ae0de45223.png

Du bærer kniv, da er det en stor sannsynlighet for at noen blir alvorlig skadd eller drept. Bøter for å bruke telefon i bil økes helt hinsides, men straffereaksjonene for å bære kniv/bruke kniv er alt for milde.

Endret av BertNaked
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Entern skrev (39 minutter siden):

Når det gjelder den aktuelle knivmordsaken i Bærum, kan det virke som om det handler om en konflikt mellom gjenger, siden politiet har gått ut og «bedt partene senke konfliktnivået». Omtrent så nære de kan komme å kalle det gjengoppgjør uten å kalle det gjengoppgjør.

Er jo også spesielt at en voksen mann på 26 år lander i slåsskamp med en gutt på 14 år. Tror det ligger mye bak her som vi ikke får vite om enda. 

Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (15 minutter siden):

Er jo også spesielt at en voksen mann på 26 år lander i slåsskamp med en gutt på 14 år. Tror det ligger mye bak her som vi ikke får vite om enda. 

Ja det er veldig spesielt, og jeg tror og det ligger mye bak vi ikke vet. Vi får se om vi får vite mye mer, får håpe det beste👍

Dersom det er gjengrelatert lover det ikke godt. Det minner i så fall om svenske gjengers bruk av mindreårige leiemordere. Men det er altfor tidlig å konkludere med at det er det det handler om, heldigvis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Entern skrev (4 timer siden):

Ja det er veldig spesielt, og jeg tror og det ligger mye bak vi ikke vet. Vi får se om vi får vite mye mer, får håpe det beste👍

Dersom det er gjengrelatert lover det ikke godt. Det minner i så fall om svenske gjengers bruk av mindreårige leiemordere. Men det er altfor tidlig å konkludere med at det er det det handler om, heldigvis.

Det kommer nok mer fram etterhvert.

Slik som at 14 åringen har flere forhold på seg og flere sterke bekymringer fra politiet fra før. Barnevernet blir lett passive med å gå inn i bekymringer for tyngre kriminelle unge. 

Hva advokatene sier ut til publikum er ofte bare svada, det er advokatens rolle å framstille sin klient som offer og angrende uansett. 

 

Endret av plankeby
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (Akkurat nå):

Det kommer nok mer fram etterhvert.

Slik som at 14 åringen har flere, forhold på seg og flere sterke bekymringer fra politiet på ham fra før. Barnevernet blir lett passive med å gå inn i bekymringer for tyngre kriminelle unge. 

Hva advokatene sier ut til publikum er ofte bare svada, det er advokatens rolle å framstille sin klient som offer og angrende uansett. 

 

Gode poenger 👍

Det var politiet som uttalte seg i nyhetsslippet jeg så. Fikk inntrykk av at det var en konflikt som inkluderte flere. 14-åringen har visst mottatt drapstrusler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Entern skrev (21 timer siden):

Ja det er veldig spesielt, og jeg tror og det ligger mye bak vi ikke vet. Vi får se om vi får vite mye mer, får håpe det beste👍

Dersom det er gjengrelatert lover det ikke godt. Det minner i så fall om svenske gjengers bruk av mindreårige leiemordere. Men det er altfor tidlig å konkludere med at det er det det handler om, heldigvis.

Nå har familien til drepte afghaneren kalt inn pressekonferanse i morgen. Det beste hadde vært om begge familiene hadde stilt opp, slik at vi kunne få begge sider av saken. Jeg tviler på at dette vil dempe konfliktnivået mellom partene. 

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/bussdrapet-i-baerum-familien-til-kaller-inn-til-pressekonferanse.dKScj1wIC?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row19_pos1&utm_medium=dre-658d688eead4ef27b19966ff

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...