Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Betale i norsk valuta


Kaplan

Anbefalte innlegg

Jeg ladet for temmelig lenge siden min elbil på en norsk ladestasjon. Denne ladingen ble gjort Powerpass, en slags form for ladeavtale jeg fikk på kjøpet da jeg kjøpte bilen. En epost ikke lenge etter fortalte meg at dette kom på ca 70 norske kroner, og at det allerede var belastet mitt kredittkort.

image.png.8a0aff6ac36f6d3db0fbbfd36c6451b7.png

Jeg tenkte ikke mye over dette etter det, før jeg begynte å få noen truende eposter ca 1 år etter om at jeg ikke hadde betalt, og at jeg skyldte et eller annet selskap så og så mange euro. Jeg avviste dette, henviste til kredittkorttrekk og foretok meg ikke mer før de insisterte på at jeg skulle betale ca 10 euro til en tysk bank. Jeg skjønte da at kredittkorttrekket ikke hadde gått gjennom, og sa jeg ville betale, men da i NOK til en norsk bank.

Jeg hørte ikke mer før det nå tydeligvis er gått til inkasso hos et tysk selskap som heter Atriga. De forlanger 25 euro fra meg, inklusive gebyrer osv.

Jeg henviste til tidligere kommunikasjon, og sa at jeg kunne betale, men ikke ville betale gebyrer etc, og ville betale i NOK. De sender meg da noen goddagmann-økseskaft-greier og sier jeg kan betale med Paypal, og at NOK ikke er aktuelt.

Har de rett til å drive på denne måten? Løper jeg noen risiko ved å vende det døve øret til og insistere på å betale hovedstolen i NOK?

image.png.93c5acf38245443d0bdf2704f5387b06.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Llandari skrev (11 timer siden):

Jeg ville sjekket at dette ikke er en scam. Du har fått kvittering på at du har betalt og du kan selvsagt også gå tilbake og sjekke at kortet ditt er belastet for nevnte beløp. Jeg ville kontaktet Powerpass og spurt om Atriga har noe med dem å gjøre i det hele tatt.

Jeg har gjort en grei sjekk på dette, og det er legit nok. Trekket gikk aldri gjennom, og epostene er greie nok, alle ref matcher.

Lenke til kommentar
16 hours ago, Kaplan said:

Jeg ladet for temmelig lenge siden min elbil på en norsk ladestasjon. Denne ladingen ble gjort Powerpass, en slags form for ladeavtale jeg fikk på kjøpet da jeg kjøpte bilen. En epost ikke lenge etter fortalte meg at dette kom på ca 70 norske kroner, og at det allerede var belastet mitt kredittkort.

image.png.8a0aff6ac36f6d3db0fbbfd36c6451b7.png

Jeg tenkte ikke mye over dette etter det, før jeg begynte å få noen truende eposter ca 1 år etter om at jeg ikke hadde betalt, og at jeg skyldte et eller annet selskap så og så mange euro. Jeg avviste dette, henviste til kredittkorttrekk og foretok meg ikke mer før de insisterte på at jeg skulle betale ca 10 euro til en tysk bank. Jeg skjønte da at kredittkorttrekket ikke hadde gått gjennom, og sa jeg ville betale, men da i NOK til en norsk bank.

Jeg hørte ikke mer før det nå tydeligvis er gått til inkasso hos et tysk selskap som heter Atriga. De forlanger 25 euro fra meg, inklusive gebyrer osv.

Jeg henviste til tidligere kommunikasjon, og sa at jeg kunne betale, men ikke ville betale gebyrer etc, og ville betale i NOK. De sender meg da noen goddagmann-økseskaft-greier og sier jeg kan betale med Paypal, og at NOK ikke er aktuelt.

Har de rett til å drive på denne måten? Løper jeg noen risiko ved å vende det døve øret til og insistere på å betale hovedstolen i NOK?

image.png.93c5acf38245443d0bdf2704f5387b06.png

Det ligger en avtale i bunn her, som fulgte med når du kjøpte (?) bilen.

For å være sikker i din sak, må du lese denne. Men jeg skulle tro at det er enklere for deg å betale, da de trolig har alt på det rene i henhold til avtalen.

Det er ikke uvanlig at de inneholder klausuler om at de kan overføre fordringer, hvilke lands lover som gjelder og hvilke valutaer innkrevingen skal skje i.

 

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Rhabagatz said:

Det er ikke uvanlig at de inneholder klausuler om at de kan overføre fordringer, hvilke lands lover som gjelder og hvilke valutaer innkrevingen skal skje i.

Hvis bilen er kjøpt i utlandet. Ellers så gjelder jo norsk forbrukerkjøpslov.

Men er jo enig i at det er lurt å få tingene ut av verden i stedet for å bruke tid på en liten fillesak.

Lenke til kommentar
17 minutes ago, arne22 said:

Hvis bilen er kjøpt i utlandet. Ellers så gjelder jo norsk forbrukerkjøpslov.

Men er jo enig i at det er lurt å få tingene ut av verden i stedet for å bruke tid på en liten fillesak.

Men hvis det er manglende betaling, er det et brudd på avtalen fra kjøpers side. Men, jo, dette er et komplisert juridisk spørsmål som slett ikke er så klart som "allmenn fornuft" skulle tilsi.

Det som er klart er at hvis saken til slutt havner i forliksrådet, vil utfallet være et beløp i norske kroner. Men det var dette med rettssted, da, som jo kan være et annet ved brudd på avtalen fra kjøpers side.

Endret av Rhabagatz
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Rhabagatz said:

Det som er klart er at hvis saken til slutt havner i forliksrådet, vil utfallet være et beløp i norske kroner. Men det var dette med rettssted, da, som jo kan være et annet ved brudd på avtalen fra kjøpers side.

Bestemmes av kjøperens/skyldnerens bosted, hvis kjøpet har skjedd i Norge og etter norsk rett.

Lenke til kommentar
49 minutes ago, Rhabagatz said:

Det som er klart er at hvis saken til slutt havner i forliksrådet, vil utfallet være et beløp i norske kroner. Men det var dette med rettssted, da, som jo kan være et annet ved brudd på avtalen fra kjøpers side.

Kvifor det? Vil ikkje norsk rett kunne fastsettje eit beløp i euro?

Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (1 time siden):

Det ligger en avtale i bunn her, som fulgte med når du kjøpte (?) bilen.

For å være sikker i din sak, må du lese denne. Men jeg skulle tro at det er enklere for deg å betale, da de trolig har alt på det rene i henhold til avtalen.

Det er ikke uvanlig at de inneholder klausuler om at de kan overføre fordringer, hvilke lands lover som gjelder og hvilke valutaer innkrevingen skal skje i.

 

Overføre fordringer og underlegge avtalen annet lands rett ja, men at kreditor skal kunne endre valuta etter at et kjøp er gjort er en helt absurd avtalebestemmelse jeg aldri har sett før, og som antageligvis vil være ugyldig så lenge landet hvis rett avgjør dette er et EU-land. 

Lenke til kommentar
20 minutes ago, Herr Brun said:

Rhabagatz bare snakker om ting han ikke har peiling på. 

Det var da voldsomt.

Her er det jeg har skrevet:
1. Det er en underliggende avtale i bånn som må leses før man tar standpunkt til saken. Denne kan inneholde klausuler som gjør seg gjeldende.
2. Sakens kjerne er avtalebrudd fra kjøpers side, tvilsomt om man da kan påberope seg å være forbruker.
3. I forliksrådet vil oppgjøret skje i NOK i denne saken (min spådom), ved et annet rettssted kan retten velge å bruke en annen valuta.

Du må gjerne påpeke hvor jeg tar feil, eller hvorfor jeg ikke har peiling. Og, ikke minst, kanskje du burde komme med noen hjelpende råd til trådstarter.

Lenke til kommentar
12 hours ago, Rhabagatz said:

1. Det er en underliggende avtale i bånn som må leses før man tar standpunkt til saken. Denne kan inneholde klausuler som gjør seg gjeldende.

Hvis dette er tilfellet innenfor det som i utgangspunktet er et forbrukerkjøp, da vil jo denne underliggende avtalen være ulovlig og med andre ord ugyldig. Dette framgår av §3:

https://lovdata.no/lov/2002-06-21-34/§3

12 hours ago, Rhabagatz said:

2. Sakens kjerne er avtalebrudd fra kjøpers side, tvilsomt om man da kan påberope seg å være forbruker.

Når næringsdrivende selger en vare til forbruker, da dreier det seg om et forbrukerkjøp, som man ikke kan avtale seg vekk i fra. En avtale som gir forbruker dårligere vilkår enn det som følger av forbrukerkjøpsloven er jo i utgangspunktet ulovlig og ugyldig.

12 hours ago, Rhabagatz said:

3. I forliksrådet vil oppgjøret skje i NOK i denne saken (min spådom), ved et annet rettssted kan retten velge å bruke en annen valuta.

 Dette vil jo være saksøktes verneting, som er i Norge, hvis tingen er kjøpt i Norge. Da blir det jo en avtale eller en dom som går på NOK.

https://lovdata.no/artikkel/verneting/45

Endret av arne22
Lenke til kommentar
6 hours ago, arne22 said:

Hvis dette er tilfellet innenfor det som i utgangspunktet er et forbrukerkjøp, da vil jo denne underliggende avtalen være ulovlig og med andre ord ugyldig. Dette framgår av §3:

https://lovdata.no/lov/2002-06-21-34/§3

Når næringsdrivende selger en vare til forbruker, da dreier det seg om et forbrukerkjøp, som man ikke kan avtale seg vekk i fra. En avtale som gir forbruker dårligere vilkår enn det som følger av forbrukerkjøpsloven er jo i utgangspunktet ulovlig og ugyldig.

 Dette vil jo være saksøktes verneting, som er i Norge, hvis tingen er kjøpt i Norge. Da blir det jo en avtale eller en dom som går på NOK.

https://lovdata.no/artikkel/verneting/45

Ok. Jeg ser at forbrukerlovgivnings kap. 9 dekker dette tilfellet.

takk for opplysende svar.

 

Endret av Rhabagatz
Lenke til kommentar

Lading reguleres ikke av forbrukerkjøpsloven. Se forbrukerkjøpsloven §§ 1 og 2 - loven gjelder for salg av ting til forbrukere, bestilling av ting som skal tilvirkes for forbrukere, levering av vann, kjøp av fordringer/rettigheter, og avtaler med nettselskaper om overføring av elektrisk energi. Loven gjelder ikke kjøp av tjenester, kjøp av fast eiendom, avtale om oppføring av bygning eller anlegg på fast eiendom,  eller avtaler med kraftleverandører om levering av strøm. 

Ellers er det slik at man kan avtale at tysk forbrukerlovgivning skal gjelde for avtaleforholdet, se forbrukerkjøpsloven § 3. 

Og på toppen av dette så regulerer ikke forbrukerkjøpsloven spørsmålet om valuta i det hele tatt (se lovens §§ 37 til 39 om forbrukerens plikter knyttet til kjøpesummens størrelse, betalingstid, og betalingssted). Hvis forbrukerkjøpsloven hadde vært relevant for dette spørsmålet, så hadde den ikke forbudt selger å kreve erstatning for valutatap. 

Hva forliksrådet avsier dom for vil avhenge av hva saksøkers/klagers påstand går ut på. Saksøker/klager kan (og i utgangspunktet må) angi sin påstand i euro, hvis det underliggende avtaleforholdet legger opp til at saksøker har et krav i euro. 

Lenke til kommentar
On 13.12.2023 at 3:20 PM, Kaplan said:

Denne ladingen ble gjort Powerpass, en slags form for ladeavtale jeg fikk på kjøpet da jeg kjøpte bilen.

Jeg ville nå ment at hvis en avtale hovedsakelig er et forbrukerkjøp av en ting, og når man legger til en tilleggsavtale om kjøp av elektrisk energi til bilen, da skulle avtalen som helhet fortsatt være et forbrukerkjøp ved at den alt overveiende delen av avtalen er et forbrukerkjøp.

Hvis det hadde blitt inngått en egen separat og selvstendig avtale om kjøp av elektrisk energi til lading av bil, da ville dette i utgangspunktet ha vært en annen problemstilling.

En annen problemstilling, ut over dette, det er jo om salg elektrisk energi fra ladeautomater er salg fra en "kraftleverandør" i lovens forstand. Forbrukerrådet har jo hatt mange syn på saken hva angår lading av bil fra ladestasjon, og hvorfor skulle så Forbrukerrådet ha en meninger om kjøp som ikke er "forbrukerkjøp"?

https://www.forbrukerradet.no/siste-nytt/naf-og-forbrukerradet-krever-enklere-prising-pa-ladestasjonene/

Uansett så skal vel "strømkunden" saksøkes for Forliksrådet i sin hjemstedskommune, hvis man skal kunne tvangsinndrive kravet? 

 

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...