Gå til innhold

Utgåtte Finn annonser listes på Google søk. Hvorfor?


plankeby

Anbefalte innlegg

Hei. Regner med denne kun passer inn her i off-tråden...

Det er mange skarpe personer her og jeg har undret meg over følgende:

Når jeg søker på Google om ulike produkter, kommer ofte treff på Finn annonser. Det er greit nok, men...

Det er like ofte Finn annonselenker på varer privatpersonen har markert som solgt, for mange dager siden.

Altså treff som da uansett ikke gir noen hensikt på Google søk. Nå skjer jo noe av det samme på butikker også.

Spurte Finn på chat om de viste hvor lenge en deaktivert annonse ga treff på Google søk, det visste de ikke. Spørsmålet er jo litt sært også. Er det Finn som må avlinke annonsen etter markert solgt, noen algoritmer mellom Finn og Google (andre søkemotorer).

Noen her som vet noe. 

Hilsen en som undrer seg over de store verdensproblemer 🙂 

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • plankeby endret tittelen til Utgåtte Finn annonser listes på Google søk. Hvorfor?
Videoannonse
Annonse

Google indekserer f.eks finn.no regelmessig, men det vil alltid være forsinkelser, altså tar det tid både for google å oppdage at en annonse er borte.
Det er ikke sikkert f.eks denne tråden kommer opp på google før om noen dager.

Jeg tviler på at finn.no og google har noe samarbeid om å legge til/fjerne annonselenker annet enn f.eks annonser.

Finn har skrevet litt om dette her: https://hjelpesenter.finn.no/hc/no/articles/305154-Hvordan-slette-annonseinformasjon-fra-Google-søk-

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, plankeby said:

Hei. Regner med denne kun passer inn her i off-tråden...

Det er mange skarpe personer her og jeg har undret meg over følgende:

Når jeg søker på Google om ulike produkter, kommer ofte treff på Finn annonser. Det er greit nok, men...

Det er like ofte Finn annonselenker på varer privatpersonen har markert som solgt, for mange dager siden.

Altså treff som da uansett ikke gir noen hensikt på Google søk. Nå skjer jo noe av det samme på butikker også.

Spurte Finn på chat om de viste hvor lenge en deaktivert annonse ga treff på Google søk, det visste de ikke. Spørsmålet er jo litt sært også. Er det Finn som må avlinke annonsen etter markert solgt, noen algoritmer mellom Finn og Google (andre søkemotorer).

Noen her som vet noe. 

Hilsen en som undrer seg over de store verdensproblemer 🙂 

Finnannonser som er markert som solgt ligger fortsatt ute på nettet i den forstand at folk som har annonsen oppe i form av nettleserfaner/har markert annonsen som "Favoritt"/har lenker til annonsen i kommunikasjon med selgeren og så videre fortsatt kan få opp annonsen.

Aner derimot ikke om Google som indekserer slik "aklla" er inne på har algoritmer som registrerer om en annonse er markert som Solgt/Gitt bort og så videre uten at annonsen er slettet. Så aner ikke om utgåtte annonser/annonser som er markert som Solgt/Gitt bort forsvinner fra nettsøk etter hvert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 minutes ago, aklla said:

Google indekserer f.eks finn.no regelmessig, men det vil alltid være forsinkelser, altså tar det tid både for google å oppdage at en annonse er borte.
Det er ikke sikkert f.eks denne tråden kommer opp på google før om noen dager.

Jeg tviler på at finn.no og google har noe samarbeid om å legge til/fjerne annonselenker annet enn f.eks annonser.

Finn har skrevet litt om dette her: https://hjelpesenter.finn.no/hc/no/articles/305154-Hvordan-slette-annonseinformasjon-fra-Google-søk-

"plankeby" skriver "på varer privatpersonen har markert som solgt", ikke at annonsen er slettet. Annonser som er markert som Solgt/Gitt bort/lignende er ikke "borte" i den forstand. De kommer bare ikke opp på søkeresultater på Finn, men ligger fortsatt tilgjengelig på nettet/i Finn-app'en.

Endret av Gjest MKII
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (10 timer siden):

"plankeby" skriver "på varer privatpersonen har markert som solgt", ikke at annonsen er slettet. Annonser som er markert som Solgt/Gitt bort/lignende er ikke "borte" i den forstand. De kommer bare ikke opp på søkeresultater på Finn, men ligger fortsatt tilgjengelig på nettet/i Finn-app'en.

Det mest ryddige av Finn ville vært å slettet annonsen to uker etter selgeren har markert den som solgt.

For det er vel ingen annen måte Finn kunne gitt beskjed til søkemotorer "slutt å registrere denne" annonsen?

Er mest nysgjerrig på det tekniske her. Kan sikkert ha nytte for noen å få treff på utgåtte solgt annonser på Finn.

Lenke til kommentar
On 13.12.2023 at 8:39 AM, plankeby said:

Det mest ryddige av Finn ville vært å slettet annonsen to uker etter selgeren har markert den som solgt.

For det er vel ingen annen måte Finn kunne gitt beskjed til søkemotorer "slutt å registrere denne" annonsen?

Er mest nysgjerrig på det tekniske her. Kan sikkert ha nytte for noen å få treff på utgåtte solgt annonser på Finn.

Synes det er bra når annonser på Finn ikke slettes så lenge de er merket med Utløpt/Solgt/Gitt Bort/lignende: Da går det å gå tilbake i historikken og se og sjekke annonser og informasjon i de i ettertid.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (1 time siden):

Synes det er bra når annonser på Finn ikke slettes så lenge de er merket med Utløpt/Solgt/Gitt Bort/lignende: Da går det å gå tilbake i historikken og se og sjekke annonser og informasjon i de i ettertid.

Enig, litt greitt og kunne vite hva en ting er "solgt/kjøpt" for om man skal kjøpe/selge tilsvarende og det ikke finnes noen aktive anonnser på Finn med tilsvarende gjennstander.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 12.12.2023 at 9:15 PM, plankeby said:

Hei. Regner med denne kun passer inn her i off-tråden...

Det er mange skarpe personer her og jeg har undret meg over følgende:

Når jeg søker på Google om ulike produkter, kommer ofte treff på Finn annonser. Det er greit nok, men...

Det er like ofte Finn annonselenker på varer privatpersonen har markert som solgt, for mange dager siden.

Altså treff som da uansett ikke gir noen hensikt på Google søk. Nå skjer jo noe av det samme på butikker også.

Spurte Finn på chat om de viste hvor lenge en deaktivert annonse ga treff på Google søk, det visste de ikke. Spørsmålet er jo litt sært også. Er det Finn som må avlinke annonsen etter markert solgt, noen algoritmer mellom Finn og Google (andre søkemotorer).

Noen her som vet noe. 

Hilsen en som undrer seg over de store verdensproblemer 🙂 

Det er Finn som må be om at siden ikke indekseres av Google. 
Gjøres ved å legge inn i koden på siden.

Mer her

https://developers.google.com/search/docs/crawling-indexing/remove-information

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...