Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Henlagte saker på klarering «hemmelig»?


Gjest 8f0e3...556

Anbefalte innlegg

Gjest 8f0e3...556

Hei,

Innledning: Forstått det slik henlagte saker (uten siktelse) ikke vises på uttømmende rulleblad, men usikker på hvorvidt sikkerhetsklarering vil se dette. 

Saken: Lang historie kort fikk jeg for et par år siden et brev om at en sak mot meg var henlagt, fordi politiet ikke så det hensiktsmessig å bruke ressurser på å avklare hvorvidt det var gjort en straffbar handling. Til den dag i dag er jeg ikke helt sikker hva saken gjalt, og frykten for at noe kunne skje videre gjorde at jeg bare la den fra meg. Men, nå skal jeg søke en jobb hvor det står at man må kunne klareres for nivå «hemmelig», og er redd for at denne saken vi forhindre at jeg kan søke / arbeide her. Noen som vet noe mer her?

Skal nevnes at jeg for ikke alt for mange år siden var i militæret på førstegangstjeneste, og ble klarert (uvisst nivå). 

 

Anonymous poster hash: 8f0e3...556

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest cdd89...31a

Selv om Politiet ikke har "noe negativt å melde" på uttømmende så har likevel klareringsmyndighet noe å si på slikt om du ikke har nevnt det i POB. Klareringsmyndighet sletter aldri informasjon de henter fra registre selv om registrene de henter fra sletter ting og tang. Hadde selv en kollega for noen få år siden som 17 år etter en mindre hendelse fikk påpakning når han ikke nevnte hendelsen på sin andre reklarering (altså 15 år etter han begynte i jobben), og han var bare så vidt nevnt i en annen bekjent (sjåfør) sin sak. Så selv etter 2 runder med sikkerhetsklarering hvor han ikke nevnte det så var det hans feil når de fant dette i gamle dokumenter i runde 3..

Vær ærlig i alle spørsmål, for nesten alt er "ting du kan rette opp i" (spesielt hvis det er mange mange år siden), men det du aldri kan korrigere er "uærlighet". Hvis du først blir tatt i å ha svart ja/nei på et spørsmål som de finner ut er løgn så er løpet kjørt (selv hvis du søker på nytt etter karensperioden). I beste fall finner arbeidsgiver en annen stilling til deg, men i de fleste tilfeller har du ødelagt en karrierevei fordi du løy.

Anonymous poster hash: cdd89...31a

Lenke til kommentar
Gjest cdd89...31a skrev (22 minutter siden):

Selv om Politiet ikke har "noe negativt å melde" på uttømmende så har likevel klareringsmyndighet noe å si på slikt om du ikke har nevnt det i POB. Klareringsmyndighet sletter aldri informasjon de henter fra registre selv om registrene de henter fra sletter ting og tang. Hadde selv en kollega for noen få år siden som 17 år etter en mindre hendelse fikk påpakning når han ikke nevnte hendelsen på sin andre reklarering (altså 15 år etter han begynte i jobben), og han var bare så vidt nevnt i en annen bekjent (sjåfør) sin sak. Så selv etter 2 runder med sikkerhetsklarering hvor han ikke nevnte det så var det hans feil når de fant dette i gamle dokumenter i runde 3..

Vær ærlig i alle spørsmål, for nesten alt er "ting du kan rette opp i" (spesielt hvis det er mange mange år siden), men det du aldri kan korrigere er "uærlighet". Hvis du først blir tatt i å ha svart ja/nei på et spørsmål som de finner ut er løgn så er løpet kjørt (selv hvis du søker på nytt etter karensperioden). I beste fall finner arbeidsgiver en annen stilling til deg, men i de fleste tilfeller har du ødelagt en karrierevei fordi du løy.

Anonymous poster hash: cdd89...31a

NSM burde vært avskaffet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...