Gå til innhold

Elektriske busser tåler ikke kulden – tas ut av trafikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (7 minutter siden):

13.000 avganger på ett døgn

regner de avganger fra hvert stoppested eller?

de sier også at bussene tilbakelegger en distanse tilsvarende 3 ganger rundt ekvator i løpet av døgnet.

synes det høres voldsomt ut? :roll:

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (8 minutter siden):

regner de avganger fra hvert stoppested eller?

de sier også at bussene tilbakelegger en distanse tilsvarende 3 ganger rundt ekvator i løpet av døgnet.

synes det høres voldsomt ut? :roll:

Vet ikke.

Bare busslinje 31 har rundt 60.000 passasjerer hver dag, så det er stor skala og mange mennesker kan bli påvirket av en liten feil.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (17 minutter siden):

Bybussene i Oslo går ofte. Linje 37 går vel nesten hvert femte minutt, da er vi på i underkant av 300 avganger i døgnet. Når flere linjer blir berørt, så ... ja, det kan sikkert bli 13.000 avganger totalt sett. 

skal ikke motsi deg, kan vel fort bli stort antall med flere hundre busser i sving i Oslo.

buss hvert femte minutt, vil det si 24 busser i timen, hvorav 12 går fra startpunkt, og de andre 12 fra endeholdeplass?

ifølge google (jeg er ikke lokalkjent) går linje 37 mellom Nydalen - Helsfyr (hvor lang tid ca. bruker bussen på strekningen?)

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (22 minutter siden):

skal ikke motsi deg, kan vel fort bli stort antall med flere hundre busser i sving i Oslo.

buss hvert femte minutt, vil det si 24 busser i timen, hvorav 12 går fra startpunkt, og de andre 12 fra endeholdeplass?

ifølge google (jeg er ikke lokalkjent) går linje 37 mellom Nydalen - Helsfyr (hvor lang tid ca. bruker bussen på strekningen?)

Ja, det blir vel riktig med 12 avganger i hver retning. Ish. Deler av døgnet er det hvert femte minutt, noen perioder har litt sjeldnere avganger. 

Kjøretid for linje 37 er 39 minutter i flg. rutetabell. https://ruter.no/globalassets/rutetabeller/buss-oslo/buss-30-37-rutetabell-10122023.pdf

Endret av :utakt
  • Liker 3
Lenke til kommentar

apropos 3 ganger rundt ekvator som Ruter hevder, det kan nok være realistisk,

snublet over denne, fra Midt-Norge (forskjellen er selvsagt at Ruter kjører med fulle busser da) men illustrerer at det fort blir store avstander tilbakelagt

Kjører to ganger jorda rundt hver eneste uke med tom buss

https://www.nearadio.no/nyheter/i/kEKGEj/kjoerer-to-ganger-jorda-rundt-hver-eneste-uke-med-tom-buss

mye rart å lese:

Sitat

En av rutene mange sliter med å forstå logikken i, er ettermiddagsruta fra Røros til Trondheim.  Denne starter fra Røros klokken 1700 fem dager i uka, men stanser ikke for å plukke opp passasjerer før den kommer til Støren. Derfra kan passasjerene sitte på til Melhus. Der må alle gå av og ta toget den siste biten inn til Trondheim, mens bussen fortsetter til byen uten passasjerer.

:blink:

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (22 minutter siden):

apropos 3 ganger rundt ekvator som Ruter hevder, det kan nok være realistisk,

snublet over denne, fra Midt-Norge (forskjellen er selvsagt at Ruter kjører med fulle busser da) men illustrerer at det fort blir store avstander tilbakelagt

Kjører to ganger jorda rundt hver eneste uke med tom buss

https://www.nearadio.no/nyheter/i/kEKGEj/kjoerer-to-ganger-jorda-rundt-hver-eneste-uke-med-tom-buss

mye rart å lese:

:blink:

https://www.nearadio.no/nyheter/i/695gWW/atb-snur-og-gjeninnfoerer-bussruter

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Avisa Oslo har fått tilgang til en intern melding som er sendt til Unibuss' ansatte.

Selskapets økonomidirektør Remi Eliassen melder:

«Vi har over de siste to årene hatt høyere kostnader enn inntekter. I 2023 ligger Unibuss an til å ende på over 80 millioner kroner i minus. Vi arbeider for tiden med budsjettet for 2024 og jeg ser at vi ligger an til å gå med et betydelig underskudd også i 2024»

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det burde huskes at sprengkulde ikke er uvanlig for kinesiskbygde busser fordi Mandsjuria i Nordøst-Kina har meget strenge vintervær med sibirvind som er enda verre enn i Norge. BYD og Yutong har dermed erfaring på dette feltet. 

Redaktøren: Infrastruktur, Infrastruktur og Infrastruktur før busser kjøpes inn - Bussmagasinet

Det er tegn på alvorlig administrasjonsfeil fordi ingen andre by har opplevd liknende forhold som Oslo, det har vist seg at det er forskjellige ladesystemer, da bussprodusentene ikke vil ha felles ladesystem, hver for seg, utilstrekkelig arbeid - innfasingen av 505 elbusser skjer for raskt for Ruter administrasjonen - og manglende effektivisering i møte med bussmangel som selvsagt vil skje ved sprengkulde. Det er ikke uvanlig at ekstremvær slå ut kollektivtrafikk i Oslo. Mye tyder på at det var dårlig planlegging omkring vognløp og lading i møte med dårlig utbygging av ladeinfrastruktur som forårsaket busskollapsen i Oslo. Altfor mange buss måtte lades når det ikke var nok kapasitet. 

Lenke til kommentar

I følge Avisa Oslo(pluss-sak) så er nå samtlige 70 elbusser ute av drift. 13 av disse har de fått solgt, sannsynligvis på billigsalg, til Avinor for å busse passasjerer fram og tilbake til flyet. 

Bussinnkjøpet ble forsert av det forrige byrådet og det kommenteres fra sjåførene at det å fase inn litt saktere og i henhold til opprinnelig plan(som Ap/MDG forkastet), ville vært mye mer fornuftig. Det er også kjøpt inn førstegenerasjonsbusser uten CCS-lading som nå er standard. Nyere busser har også bedre batteriteknologi. 

Men ifølge Lægran i Ruter så har de "lært" en hel masse av de 70 bussene som nå er skrot og som kostet en milliard i innkjøp. 

Endret av uname -i
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (38 minutter siden):

I følge Avisa Oslo(pluss-sak) så er nå samtlige 70 elbusser ute av drift. 13 av disse har de fått solgt, sannsynligvis på billigsalg, til Avinor for å busse passasjerer fram og tilbake til flyet. 

Bussinnkjøpet ble forsert av det forrige byrådet og det kommenteres fra sjåførene at det å fase inn litt saktere og i henhold til opprinnelig plan(som Ap/MDG forkastet), ville vært mye mer fornuftig. Det er også kjøpt inn førstegenerasjonsbusser uten CCS-lading som nå er standard. Nyere busser har også bedre batteriteknologi. 

Men ifølge Lægran i Ruter så har de "lært" en hel masse av de 70 bussene som nå er skrot og som kostet en milliard i innkjøp. 

Så nå skal flyene også bli forsinket?
Herregud for en gal verden.

Lenke til kommentar

Lans busskjøp kostet en milliard 2024-kroner – nå er bussene vraket

Bussene ble kjøpt inn av Ruter i 2019 og presentert med stor festivitas på Rådhusplassen i Oslo av det daværende rødgrønne byrådet.

Oslo-bussene går på anbud, men det kom så en såkalt endringsordre underveis i anbudstiden, opplyser plandirektør Snorre Lægran i Ruter. Det daværende rødgrønne byrådet, med miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg i spissen, krevde at kollektivtransporten skulle bli utslippsfri i et raskere tempo.

Dermed ble det kjøpt 70 elbusser til 850 millioner kroner. Det tilsvarer en milliard kroner i januar 2024. Disse skulle gå i rute fram til ny kontraktsrunde i 2023.

Lans busskjøp kostet en milliard 2024-kroner – nå er bussene vraket (msn.com)

Endret av Wall Dorf
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Lans busskjøp kostet en milliard 2024-kroner – nå er bussene vraket

Bussene ble kjøpt inn av Ruter i 2019 og presentert med stor festivitas på Rådhusplassen i Oslo av det daværende rødgrønne byrådet.

Oslo-bussene går på anbud, men det kom så en såkalt endringsordre underveis i anbudstiden, opplyser plandirektør Snorre Lægran i Ruter. Det daværende rødgrønne byrådet, med miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg i spissen, krevde at kollektivtransporten skulle bli utslippsfri i et raskere tempo.

Dermed ble det kjøpt 70 elbusser til 850 millioner kroner. Det tilsvarer en milliard kroner i januar 2024. Disse skulle gå i rute fram til ny kontraktsrunde i 2023.

Lans busskjøp kostet en milliard 2024-kroner – nå er bussene vraket (msn.com)

Lenke til kommentar

 

Keolis Sverige har tatt bladet fra munnen og sagt det mange har tenkt, men i liten grad sagt. Nemlig dette: Utnytt bussenes fulle levetid, og spar penger. 

En vanlig buss har i dag en levetid på rundt 15 år. Men anbudene går gjerne over åtte eller ti år, og det er ofte et krav om at bussenes gjennomsnittlige alder ikke skal overskride en aller annen grense. Det er altså en fare for at bussen skrotes mens den fortsatt har en levetid på noen år. Økonomisk? Neppe!

Keolis foreslår i stedet at avtalene ikke skal fokusere på alder på bussene, men derimot at bussenes funksjonalitet sikres gjennom hele kjøretøyets levetid. Videre peker selskapet på et viktig element, nemlig at anbudene må baseres på eksisterende standarder, eksempelvis Bus Nordic, og at det ikke tillates avvik. Dermed kan bussene flyttes mellom forskjellige anbudsområder uten å måtte tilpasses spesifikke krav i forskjellige områder.

De forholdene som Keolis peker på, forsterkes ved innføring av elbusser som medfører andre økonomiske forutsetninger. Elbussene gir økte investeringskostnader, men har også økt levetid sammenlignet med dieselbusser. Keolis påpeker også at ladeinfrastrukturen må være kompatibel i alle områder, slik at en elbuss enkelt kan settes i trafikk i et annet område enn det den er anskaffet til.

Bruk bussene lenger, og spar penger - Bussmagasinet

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...