Gå til innhold

Migrering fra WordPress til "custom" webside, hva må man tenke på?


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har i dag en nettside (blogg) drevet ved hjelp av wordpress (hostet hos domene.no), men jeg synes at jeg kan lage bedre nettsider (altså grafisk) med hjelp av HTML, CSS og JavaScript. Jeg er nybegynner så jeg har hjelp av ChatGPT også.

Det jeg lurer på er hva jeg må tenke på før jeg forlater WordPress og starter fra bunn? Jeg kom over en guide om hvordan man lager en dynamisk blogg med html, css og js med bruk av node.js, kan noen si om dette er en god måte å gjøre det på? Har funnet ut at Firebase støtter node.js, så da tenkte jeg å bruke dette.

Det jeg ser for meg er å skrive kode for homepage, men ønsker å bruke en slags editor for selve artiklene / innholdet.

 

Tar gjerne imot forslag til videre steg, jeg ønsker å lære litt fullstack-utvikling i prosessen, men jeg har ingen ønske om å gå i dybden, det holder for meg å lære om det grunnleggende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
oddeh skrev (20 timer siden):

Så du ønsker å lage ditt eget CMS? Det er en veldig omfattende jobb og mange fallgruver sikkerhetsmessig!

Er ikke så kjent med begrepet CMS, men om jeg forstår det rett så ønsker jeg at innholdet mitt (artiklene) skal ligge på f.eks. Firebase, og at Firebase skal hoste det hele med f.eks. node.js. Men det var valg av "leverandør" og runtime som var ukjent for meg, og hva jeg burde gå for.

For å koke det helt enkelt, hva burde jeg gjøre om jeg ikke vil bruke WordPress eller andre "no-code" verktøy men gjøre alt selv?

Lenke til kommentar
baguett skrev (8 minutter siden):

Er ikke så kjent med begrepet CMS, men om jeg forstår det rett så ønsker jeg at innholdet mitt (artiklene) skal ligge på f.eks. Firebase, og at Firebase skal hoste det hele med f.eks. node.js. Men det var valg av "leverandør" og runtime som var ukjent for meg, og hva jeg burde gå for.

For å koke det helt enkelt, hva burde jeg gjøre om jeg ikke vil bruke WordPress eller andre "no-code" verktøy men gjøre alt selv?

Firebase er vel bare en nosql database. Altså noe man lagrer noe i.

html/css/js holder til å lage selve ui’et/nettsiden. Om du behøver noe mer avhenger av ønsket funkajonalitet. 

Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (31 minutter siden):

Firebase er vel bare en nosql database. Altså noe man lagrer noe i.

html/css/js holder til å lage selve ui’et/nettsiden. Om du behøver noe mer avhenger av ønsket funkajonalitet. 

Jeg tror kanskje du sikter til Firestore, som er en del av Firebase? Firebase støtter såvidt jeg vet hosting ++, så jeg tror at Firebase sådan kan virke som en slags back-end for en blogg-nettside. Men mulig at jeg tar feil!

Lenke til kommentar

Det er viktig å begynne med et skikkelig arkitektonisk mønster, som MVC.

Du skal tenke på sikkerhet. Santizing av input osv.

Ser du vil bruke Firebase, det fungerer bra det, men tenk at det er mange ting som skal på plass. autentisering, filopplastinger og nedlastinger, caching, søkemotoroptimalisering, API og ruting (express f.eks), feilhåndtering, logging og mye mye mer, listen er lang 🙂

Jeg har kodet flere CMS, back in the days kodet jeg det i PHP (grøss), men har også laget flere varianter med node.js backend, både i javascript og typescript. brukt flere forskjellige tjenester for lagring av innhold, SQL, NoSQL.

Det er en utrolig morsom og lærerik utfordring!

Anbefaler deg å kikke på typescript da et strengere språk gjør at du skriver bedre kode. Det er basically javascript, men altså strengere.. Typescript kompilerer til javascript :)

En bra tutorial her hvordan du kommer i gang med typescript: 

 

For frontend har jeg valgt å lene meg på React rammeverket om det er prosjekter av litt størrelse.

React, vite, tailwind er en bra frontend stack, sjekk hvordan du kommer i gang her om det er interessant: https://tailwindcss.com/docs/guides/vite

Du skal tenke på sikkerhet (SQL injeksjoner, XSS Cross-Site-Scripting, http headers), da tenker jeg at du bør se noen tutorials, det er mye å tenke på, spesielt om du skal tillate andre å opprette innhold på siden din, som kommentarer etc, men noe så enkelt som et skjema kan misbrukes til å ødelegge for deg om du ikke gjør skikkelig sanitizing av det som skrives inn i input felt. Hvis noen ondsinnede finner et skjema, og du ikke har gjort ordentlig jobb med sanitizing har du fort blitt et offer for hacking. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ta en kikk på norske Sanity sine starter templates: https://www.sanity.io/templates

Der er mange eksempler på blogg og lignende som et utgangspunkt, men det er fortsatt din egen kode. Da får du en veldig fin editor til innholdet ditt.

Edit: som denne, https://www.sanity.io/templates/blog-with-built-in-content-editin. Det er bare å trykke "Deploy med Vercel" så blir du guidet til en Sanity-konto for editor, en Vercel-konto for deploy / hosting, og kobling til github-kontoen din for repoet. 

Om du liker å se litt mer kode så kan du følge guiden fra github-repoet i stedet: https://github.com/sanity-io/nextjs-blog-cms-sanity-v3/

Endret av Phantom Software
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...