Gå til innhold

Bærbar Strømstasjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ser at at Lithium Batteri 12V 125Ah kan belastes med 100A. Så det blir ca 1200 watt i 75 minutter. Vekt ca 14 kg.

edit: Jeg fant bare et tilfeldig litium "bilbatteri" på sparelys.no for å se hva et slikt batteri har av spesifikasjoner. Jeg har ikke noe kjennskap til bærbar strømstasjoner.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (1 minutt siden):

Jeg ser at at Lithium Batteri 12V 125Ah kan belastes med 100A. Så det blir ca 1200 watt i 75 minutter.

Blir ikke rare varmen av det... 

Litt avhengig av hva som skal varmes opp selvsagt. Men slike strømstasjoner er jo grisedyre uansett. Hadde nesten virdert å satt inn varmepumpe i steden, men jeg regner med at dette er "off grid"?

Da vill jeg droppet strømbanken og satset på solcellepanel inkludert en batteripakke. Et solcellepanel og en batteripakke som klarer å holde liv i en liten vifteovn 24/7 krever en god del strøm og lading. 

Men som nevnt, utdyp mer rundt hva du skal varme opp og eller mer om prosjektet. 

Lenke til kommentar
Por que skrev (7 timer siden):

Hei. Er det noen som har erfaring med bærbar strømstasjon med 220 og usb uttak. Jeg tenker bl.a. å koble til én varmevifte til den. Hvor stor strømstasjon bør jeg da kjøpe ? Takk

Hei igjen og mange takk for alle innspill. Jeg glemte helt av å si hvor mye og hvor jeg har tenkt å bruke denne varmeviften. Beklager det så mye. Jeg har en 21 fot båt med en liten  kahytt på som jeg ønsker å varme litt opp under kalde vinter turer på sjøen.  Jeg har kun  ett batteri i båten,  og det rekker til båtens instrumenter mm. 

Lenke til kommentar

Å varme opp kahytten på en liten 21 foter klarer man vel med en vanlig defa varmer beregnet for bil og 12V? Evt. sett inn et 12V batteri til i parallel med det som allerede er i båten så får du mer kapasitet. 

Feks. en slik:
https://www.thansen.no/bil/utstyr/vinterutstyr/kupevarmer/kupevarmer-12v-150w/n962991/pn1208805

150W og 12V betyr at ovnen trekker rundt 12 ampere pr. time på full guffe. 

Kjøper du et blybatteri til til båten kun til ovnen, på la oss si 100 amperetimer så kan du i teorien få ovnen til å spy ut varme i hele 8 ish. timer i strekk mellom hver opplading. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Bjerknez said:

Å varme opp kahytten på en liten 21 foter klarer man vel med en vanlig defa varmer beregnet for bil og 12V? Evt. sett inn et 12V batteri til i parallel med det som allerede er i båten så får du mer kapasitet.

Aldri i livet at 120 W holder i en båt.

Synes fortsatt at det er  for lite informasjon. Om det er under gange og du har dieselmotor kan en defroster være i ide.

Ellers synes jeg at nevnte parafinovnen gir mest varme og minst (gass)risiko for pengene.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Bjerknez said:

Å varme opp kahytten på en liten 21 foter klarer man vel med en vanlig defa varmer beregnet for bil og 12V? Evt. sett inn et 12V batteri til i parallel med det som allerede er i båten så får du mer kapasitet. 

Feks. en slik:
https://www.thansen.no/bil/utstyr/vinterutstyr/kupevarmer/kupevarmer-12v-150w/n962991/pn1208805

150W og 12V betyr at ovnen trekker rundt 12 ampere pr. time på full guffe. 

Kjøper du et blybatteri til til båten kun til ovnen, på la oss si 100 amperetimer så kan du i teorien få ovnen til å spy ut varme i hele 8 ish. timer i strekk mellom hver opplading. 

De der har jeg prøvd. De er absolutt ubrukelige! Brukte en som defroster på bakruta i en bil. Var så vidt jeg fikk en liten rund flekk i rimen på ruta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (48 minutter siden):

De der har jeg prøvd. De er absolutt ubrukelige! Brukte en som defroster på bakruta i en bil. Var så vidt jeg fikk en liten rund flekk i rimen på ruta.

Enig, vifteovn på 12v er helt bortkastet. Jeg er ikke i tvil om at en dieselvarmer er veien å gå her. :)

Lenke til kommentar
iknutis skrev (49 minutter siden):

Enig, vifteovn på 12v er helt bortkastet. Jeg er ikke i tvil om at en dieselvarmer er veien å gå her. :)

Har ikke testet disse vifteovnene selv, men som nevnt så vet jeg/vi lite om hvilke temperaturer det er snakk om her. Skal man kjøre båt mellom isflakene, eller snakker vi kjølige høstturer i her på sørlandet?

Å hva er det som er definisjonen på kaldt her?

Men ja, det kan godt være du har rett, for all del. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (25 minutter siden):

Har ikke testet disse vifteovnene selv, men som nevnt så vet jeg/vi lite om hvilke temperaturer det er snakk om her. Skal man kjøre båt mellom isflakene, eller snakker vi kjølige høstturer i her på sørlandet?

Å hva er det som er definisjonen på kaldt her?

Men ja, det kan godt være du har rett, for all del. 

Uansett hvilke temperaturer det er snakk om, har en slik 12v el-varmer null effekt. Til og med i kupeen på en vanlig bil.
En kollega av meg kjøpte to slike en vinter han skulle til Våler på glattkjøring og kupeviften i bilen var gåen, holdt på å fryse i hjel. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
iknutis skrev (1 minutt siden):

Uansett hvilke temperaturer det er snakk om, har en slik 12v el-varmer null effekt. Til og med i kupeen på en vanlig bil.
En kollega av meg kjøpte to slike en vinter han skulle til Våler på glattkjøring og kupeviften i bilen var gåen, holdt på å fryse i hjel. :)

Ja, det er nok begrenset hva en slik ovn klarer, men her snakker du vel trolig en litt annen bruk siden vi snakker om vinter her med minusgrader?

Kan jo være at denne ovnen hadde hatt bedre effekt hvis det bare var kjølig en vanlig høstkveld. Det er stor forskjeld på og få -10 grader til å bli 15-20 grader og 10 grader til å bli 15-20 grader. 

Men du kan selvsagt ha helt rett. 

Lenke til kommentar

Har testbodd litt i båter opp gjennom årene og gjort litt erfaringer. De båtene som jeg har hatt har vært litt større, henholdvis 30, 32 og 33 fot, men prinsippet blir vel noenlunde det samme.

Elektrisk oppvarming ved hjelp av batteri, det blir alt for inneffektivt og dyrt, så det er bare å glemme. Man skal helst opp i 2.000 watt elektrisk ovn før at det monner noe særlig. Med 4-5 plussgrader ute, så fungerer det ok med 2.000 Watt. Er det kaldt for eksempel -8 Selv om nåværende båt er på 33 fot, så har den 3 innvendige seksjoner eler lugarer, slik at "midtseksjon" kanskje kan tilsvare en litt mindre båt.

Skal man ha en veldig enkel og billig løsnig for oppvarming, så er en gassovn på 1.200 Watt et alternativ.

https://www.maritim.no/gass-varmeovn-med-shut-off

Men 1.200 Watt er nok i minste laget, og så lager den litt lukt og dårlig inneklima, men som "best mulig nødløsning" så kan den fungere.

En parafinovn på ca 2-3.000 Watt er et billig alternativ, men den gir en grusom stank og dårlig inneklima. Man må lufte så mye at varme forsvinner og lampeparafin koster ca 50 kr pr liter.

https://webshop.nettbaat.no/products/parafinovn

Om bord i den båten som jeg har nå så har jeg 3 løsninger som fungerer bra og som hver for seg klarer å holde båten varm.

  • Landstrøm og 2 x 2.000 Watt elektriske ovener. Enklest, men kan være dyrest i drift.
  • Taylors dieselbrenner. Fungerer bra når den har blitt varm, men kan være litt tricky å få i gang. Gir ca 2.200 Watt.
  • Webasto elektrisk dieselbrenner på 5 kilowatt av samme typs som man kan kjøpe som "billig kinakopi".

Webastoen er jo veldig enkel i bruk, men det krever nok litt kunnskaper å monter en slik. (Min var ferdigmontert i båten.)

Webastoen er nok den som fungerer best og som gir mest behagelig varme, men den forbruker både strøm og diesel og så gir den også litt støy. (Sus fra vifte og i rør og "klikking" fra dieselpumpe.

Skal man ha en enkel løsning her og nå, så blir det en gassvarmer, men den gir som nevnt litt problemer med inneklima.

Edit:

Det finnes også en type transportabel dieselbrenner som er bygd som "alt i ett aparat". Krever både diesel og strøm (til vifte og eventuelt pumpe). Har aldri prøvd en sånn.

https://www.fruugonorge.com/diesel-luftvarmer-12v-5kw-all-on-one-dieselvarmer-fjernkontroll-lcd-5l-for-rv-trailer-camper-van-bat-og-innendors/p-204738616-435307039

Hvis man skal bruke en slik, så må man jo ha et eksosrør for å få avgassene ut av båten

 

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...