Gå til innhold

Har banken noe med hva jeg bruker pengene mine til?


Tabby

Anbefalte innlegg

Har banken noen rett til å komme med innvendinger - overprøve - hva jeg bruker pengene mine på?

Når man sender penger til noen/betaler regninger i nettbank skriver man oftest hva pengene skal gå til. Enten det skal være "betaling for maling av garasjen", "glassvase kjøpt på Finn.no", "ferie til Gdansk" eller " lån til tante Inger".

Kan jeg risikere at banken stanser en overføring og gir meg beskjed om at jeg feks ikke kan gi "lån til tante Inger"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar.

Jeg har alltid skrevet hva betalingen gjelder og aldri fått stoppet noen overføring.

En kjenning av meg opplevde stadig å få stoppet sine helt normale, legitime overføringer.

Om banken har et slikt kontroll-regime er det pussig at det stadig dukker opp historier om folk lurt av "prinsesser i nød og på flukt" og "lover-boys som bare trenger litt økonomisk hjelp for å komme på besøk til sin kjære".

 

Lenke til kommentar
Tabby skrev (19 minutter siden):

Om banken har et slikt kontroll-regime er det pussig at det stadig dukker opp historier om folk lurt av "prinsesser i nød og på flukt" og "lover-boys som bare trenger litt økonomisk hjelp for å komme på besøk til sin kjære".

 

Jeg har ikke store kunnskaper om hvitvaskingsloven, men jeg antar bankene har masker som automatisk markerer overføringer som burde undersøkes nærmere.

Fokuset på dette har blitt mye større pga en nylig endring i lovverket (mener jeg å huske). Det ble f.eks utlyst unormalt mange hvitvasking compliance stillinger i fjor.

Sist uke fikk Askim/Spydeberg Sparebank en heftig bot pga manglende rutiner vedrørende hvitvasking.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil tippe at banker har ulike regler for å "flagge" transaksjoner. Kan feks være at  ordene "svart arbeid" i kombinasjon flagger transaksjonen. 

Mtp stadig strengere krav/ansvar bankene har for å stoppe svindel (Olga saken feks) og hvitvasking/terror finansiering så vil en bank alltid ha en viss overvåkning av transaksjoner.  

Så hvis transaksjoner blir flagget eller er mistenkelig så har banken plikt til å undersøke videre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Psykake skrev (3 minutter siden):

Mulig overføringer til utenlandske bettingselskap?

Nei. Jeg har overført en gang til det store utland (Sverige 😄). Det gikk uten problemer. Tror ikke min kjenning har overført til utlandet heller, men han har stadig problemer. (Han driver neppe med hvitvasking eller annen kriminalitet!)

Er det da nøkkelord som "lån" som får banken til å stoppe overføringen? Det burde da ikke være bankens sak om jeg vil låne "tante Inger" 10.000 kr for eksempel?

Lenke til kommentar
Tabby skrev (24 minutter siden):

Nei. Jeg har overført en gang til det store utland (Sverige 😄). Det gikk uten problemer. Tror ikke min kjenning har overført til utlandet heller, men han har stadig problemer. (Han driver neppe med hvitvasking eller annen kriminalitet!)

Er det da nøkkelord som "lån" som får banken til å stoppe overføringen? Det burde da ikke være bankens sak om jeg vil låne "tante Inger" 10.000 kr for eksempel?

Er du genuint interessert i hvilke transaksjoner som blir flagget til økokrim så finnes det flere podcaster hvor bransjen stiller nettopp økokrim-sjefen til veggs fordi kun en promille av en promille av de enorme mengdene transaksjoner som de rapporterer fører faktisk til noe som helst i form av etterforskning eller siktelser. En av de podcastene jeg foretrekker rundt dette emnet er The Laundy, men de var tidlig ute og siden den gang er det mange andre som har begynt med det samme: https://www.strise.ai/the-laundry-podcast

Endret av ali q
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (33 minutter siden):

De rapporterer deg vel bare videre til myndighetene?

De rapporterer vel sjelden til myndighetene, fordi de vet at disse vanlige nordmenn ikke er kriminelle. 

Hvis det gjelder DNB, er DNB strengere enn andre med å stanse alle typer overføringer. Selv om det er oppgitt at det går til familiemedlemmer. De som er ansatt i DNB og deres venner får sikkert lov til å overføre alt hva de ønsker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nepa skrev (6 minutter siden):

De rapporterer vel sjelden til myndighetene, fordi de vet at disse vanlige nordmenn ikke er kriminelle. 

Hvis det gjelder DNB, er DNB strengere enn andre med å stanse alle typer overføringer. Selv om det er oppgitt at det går til familiemedlemmer. De som er ansatt i DNB og deres venner får sikkert lov til å overføre alt hva de ønsker. 

Tror du virkelig at man i 2023 har mennesker med norske lønninger til å sitte å gjøre slik jobb som lett kunne vært automatisert selv tilbake i 1980?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hva man skriver i tekst som kommentar til pengeoverføring skal ikke ha noe å si. Hva man overfører til har mer å si. Man står ikke fritt til å overføre til hvilken konto man vil. Hver dag forlater store summer både Norge og andre land i Europa til andre verdensdeler, via pengeoverføring i ulike innvandrerbutikker. 

Endret av plankeby
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Tabby skrev (8 minutter siden):

Ikke?

Banken vil kunne spørre deg nærmere om du brått sender alt du har spart til en kjent svindler i Kongo, eller til den kurdiske reven osv. 

Altså hvem du sender til. 

Svar på ditt spørsmål er ja. Du har også signert på at du ikke kan støtte terror, mafia og hvitvasking med å bruke banken som mellomledd. 

Endret av plankeby
  • Liker 2
Lenke til kommentar
plankeby skrev (5 minutter siden):

Banken vil kunne spørre deg nærmere om du brått sender alt du har spart til en kjent svindler i Kongo, eller til den kurdiske reven osv. 

Spørsmålet gjelder innenlands overføring "til tante Gerda". 

Og om mine digitale penger fra lønn eller trygd blir sendt til en mann i utlandet, er disse pengene allerede hvite. Om jeg derimot hadde en uregistrert frisørsalong eller håndverkervirksomhet, var det noe annet. 

Lenke til kommentar

Overføringene som ble stoppet var så vidt jeg forsto helt lovlige, men av typen "Sofa kjøpt på Finn" og " lån til tante Inger". Reelle personer og reelle ting.

Jeg undrer meg over at banken kan ha noe med om jeg (eller noen andre) vil ta den risikoen det er å for eksempel låne en venn eller slektning en stor eller liten sum penger.

At de sjekker grundig overføringer til kjente eller mistenkte kriminelle mottagere er mer forståelig.

Lenke til kommentar
Tabby skrev (3 timer siden):

Har banken noen rett til å komme med innvendinger - overprøve - hva jeg bruker pengene mine på?

Når man sender penger til noen/betaler regninger i nettbank skriver man oftest hva pengene skal gå til. Enten det skal være "betaling for maling av garasjen", "glassvase kjøpt på Finn.no", "ferie til Gdansk" eller " lån til tante Inger".

Kan jeg risikere at banken stanser en overføring og gir meg beskjed om at jeg feks ikke kan gi "lån til tante Inger"?

Tekstfeltet brukes normalt til eget bruk, notater f.eks, banken bryr seg ikke om hva som står der.
Når banken stopper en transaksjon så er det er det som regel automatikk, omstendigheter får systemet til å flagge en overføring. Det kan være kombinasjon av beløp, mottaker, adferd osv.
Det er for å forhindre kriminalitet, enten kunden er offer for det eller er den kriminelle. Bankene er bundet av lover til f.eks jobbe mot hvitvasking, riktignok er ikke alle banker spesielt flinke på det feltet.

Hvis man stadig opplever problemer så bør man stille seg selv noen spørsmål, for det er ikke normalt at man opplever dette stadig vekk.

 

Endret av Uderzo
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (7 minutter siden):

Tekstfeltet brukes normalt til eget bruk, notater f.eks, banken bryr seg ikke om hva som står der.
Når banken stopper en transaksjon så er det er det som regel automatikk, omstendigheter får systemet til å flagge en overføring. Det kan være kombinasjon av beløp, mottaker, adferd osv.
Det er for å forhindre kriminalitet, enten kunden er offer for det eller er den kriminelle. Bankene er bundet av lover til f.eks jobbe mot hvitvasking, riktignok er ikke alle banker spesielt flinke på det feltet.

Hvis man stadig opplever problemer så bør man stille seg selv noen spørsmål, for det er ikke normalt at man opplever dette stadig vekk.

 

Det er akkurat det jeg tenkte også. Hvis jeg - eller min kjenning - tar risken på at "tante Inger" betaler tilbake, så har vel ikke banken noe med det å gjøre? Banken kan da ikke nekte en å bruke sine egne penger på en - muligens - dum måte (så lenge det er lovlig).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...