Gå til innhold

Spørsmål om øl


Anbefalte innlegg

Jeg har et godt tips til dere som lurer på hvilket ØL som er godt etc. 

Dra på polet (eller evt. i butikken). Kjøp dere en ØL av hver dere vil smake på. Artif hvis dere er to personer. Da deler dere hver ØL i et glass og prøvesmaker. Ta bilde av hver ØL dere drikker og gi den en karakter som du mener den er verdt. 

På den måten kan du bygge deg opp en mening selv i steden for å spørre andre som trolig har en helt annen smak enn deg. 

Det er sosialt, gøy og lærerikt. Kanskje finner du også din favorittøl. 

Dette har jeg gjort mange ganger og selv om det nå blir sjeldnereå finne en ØL som overgår det jeg allerede liker, så dukker det stadig opp nye smaker som jeg liker og som jeg noterer meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bjerknez skrev (45 minutter siden):

Breial? 😅

Vi snakker ØL her ikke sant? 

Bjerknez skrev (5 timer siden):

Men ja, det er mye dårlig ØL også. Jeg drikker sjelden eller aldri såkalt ButikkØL i "Pils" klassen. Det synes jeg er skikkelig dårlig greier. Det går ned på en fest en varm sommerdag, men jeg går ikke inn på utesteder og restauranter som ikke tilbyr annet enn ett par slag med lys pils. 

Selv liker jeg Hveteøl og spesielt Paulaner, men nå er jo det Tysk da.

Paulaner er jo butikkØL i Tyskland, det er ikke noe spesielt med det. Og da fremstår det litt sånn "breialt" å rakke ned på norsk butikkØL. Og man blir fort en sær type dersom man er en gjeng folk i lystig lag, som brått nekter å gå inn på et utested eller restaurant som ikke har "fint" nok ØL. 

Jeg aner ikke hvorfor du skriver ØL med store bokstaver.

Endret av Reign
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Reign skrev (Akkurat nå):

Paulaner er jo butikkøl i Tyskland, det er ikke noe spesielt med det. Og da fremstår det litt sånn "breialt" å rakke ned på norsk butikkøl. Og man blir fort en sær type dersom man er en gjeng folk i lystig lag,, som brått nekter å gå inn på et utested eller restaurant som ikke er "fint" nok. 

Just my two cents.

Det hjelper vel lite om Paulaner er butikkøl i Tyskland når man ikke får tak i Hveteøl eller Paulaner i norske matbutikker?

Vi snakker om ØL her som koster 20-50 kroner flaska. Er fint lite som er fjongt og flott med det. 

Butikkølen i Norge er stort sett det samme skvipet alt sammen. Tynt og smakløst ØL. Dog er noe butikkøl bedre enn annet. Personlig sverger jeg til Frydenlund fatøl hvis jeg MÅ kjøpe butikkøl. 

Når man har drukket ØL  i over 30 år, så bygger man seg til slutt om en mening. 

Om ØL'et selges i matbutikker i Tyskland spiller liten trille. jeg går etter smaken JEG liker og ikke etter hvor ØL'en selges.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (11 minutter siden):

Det hjelper vel lite om Paulaner er butikkøl i Tyskland når man ikke får tak i Hveteøl eller Paulaner i norske matbutikker?

Vi snakker om ØL her som koster 20-50 kroner flaska. Er fint lite som er fjongt og flott med det. 

Butikkølen i Norge er stort sett det samme skvipet alt sammen. Tynt og smakløst ØL. Dog er noe butikkøl bedre enn annet. Personlig sverger jeg til Frydenlund fatøl hvis jeg MÅ kjøpe butikkøl. 

Når man har drukket ØL  i over 30 år, så bygger man seg til slutt om en mening. 

Om ØL'et selges i matbutikker i Tyskland spiller liten trille. jeg går etter smaken JEG liker og ikke etter hvor ØL'en selges.

Finnes da hveteØL på butikken i Norge.

Jeg har ikke sagt noe at man ikke får ha en mening. Jeg sier bare noe om hvordan meningen din oppfattes når du ordla deg som du gjorde.

Nok om det, poenget var ikke en lengre diskusjon, det var bare påpekning.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Reign skrev (3 minutter siden):

Finnes da hveteØL på butikken i Norge.

Jeg har ikke sagt noe at man ikke får ha en mening. Jeg sier bare noe om hvordan meningen din oppfattes når du ordla deg som du gjorde.

Nok om det, poenget var ikke en lengre diskusjon, det var bare påpekning.

Ja, det hender at Nøisom selger dette noen steder men da kjøper jeg heller en Paulaner på polet som koster omtrent det samme. Den har også mer slokohol i seg og smaker litt mer. 

Nå er butikkene jeg er i stort sett Rema og Kiwi da det er enklest for min del. Jeg drar heller innom polet enn å kjøre innom Meny eller en annen butikk. Prisen er uansett omtrent det samme. 

 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (9 timer siden):

Jeg tror jeg blir nødt til å teste denne paulanern, det er ikke første gang du omtaler den som gudenes nektar 😜

 

Bjerknez skrev (8 timer siden):

Det er jo smak og behag selvsagt, men liker du ØL som er lett og drikke og som smaker litt mer enn vanlig butikkpils så er Paulanern veldig god. Synes jeg. 

Merk at du må helle den i et halvliterglass (hele flasken) slik at du også får med hveten i bunn. Det gjør øl'en litt "grumsete" og ugjennomsiktig, men det forbedrer smaken. 

Paulaner er noe jeg alltid bunkrer opp med. En sikker vinner her i heimen :)

Finner du WIlBeer Ninkasa som er en ØL på 0.75l og koster rundt 160 spenn på polet så test denne også. Ganske sterk med sine 10ish prosent, men den er knallgod :)

Paulaner er godt, og det kommer fra meg, en fyr som foretrekker britisk og irsk øl! :) 

Jeg foretrekker Dunkel, altså den mørke hveteølen deres :) 

Bjerknez skrev (4 timer siden):

Jeg har et godt tips til dere som lurer på hvilket ØL som er godt etc. 

Dra på polet (eller evt. i butikken). Kjøp dere en ØL av hver dere vil smake på. Artif hvis dere er to personer. Da deler dere hver ØL i et glass og prøvesmaker. Ta bilde av hver ØL dere drikker og gi den en karakter som du mener den er verdt. 

På den måten kan du bygge deg opp en mening selv i steden for å spørre andre som trolig har en helt annen smak enn deg. 

Det er sosialt, gøy og lærerikt. Kanskje finner du også din favorittøl. 

Dette har jeg gjort mange ganger og selv om det nå blir sjeldnereå finne en ØL som overgår det jeg allerede liker, så dukker det stadig opp nye smaker som jeg liker og som jeg noterer meg.

Kjempegod idé :) 

Anbefaler også å prøve ut alt som ser godt eller bare interessant/kult ut. Jeg er en litt sånn IPA fyr, men har blitt veldig glad i surøl etterhvert etter et par impulskjøp på polet :D 

Lenke til kommentar
Entern skrev (8 minutter siden):

Anbefaler også å prøve ut alt som ser godt eller bare interessant/kult ut.

Ha-ha..🤪 Jeg kjenner jeg er ferdig med den tida der nå etter x-varianter; jordbær, sjokolade, sitroner og gudhvermansen.

Selv om øl med leverposteismak ville høres uortodokst og litt artig ut, har jeg neimen ikke lyst til å smake på sånt surreball. 

Kall meg konservativ..😂

Lenke til kommentar
Sovna skrev (29 minutter siden):

Ha-ha..🤪 Jeg kjenner jeg er ferdig med den tida der nå etter x-varianter; jordbær, sjokolade, sitroner og gudhvermansen.

Selv om øl med leverposteismak ville høres uortodokst og litt artig ut, har jeg neimen ikke lyst til å smake på sånt surreball. 

Kall meg konservativ..😂

Ser den, min grense er øl med baconsmak.😅

Evt. øl med akoholprosent 15%+😅

Lenke til kommentar
6 hours ago, Reign said:

Paulaner er jo butikkØL i Tyskland, det er ikke noe spesielt med det. Og da fremstår det litt sånn "breialt" å rakke ned på norsk butikkØL. Og man blir fort en sær type dersom man er en gjeng folk i lystig lag, som brått nekter å gå inn på et utested eller restaurant som ikke har "fint" nok ØL. 

Jeg aner ikke hvorfor du skriver ØL med store bokstaver.

Om ølet selges på butikken eller en hemmelig sjappe som kun hipstere vet om spiller da ingen rolle :hmm:

Og jeg er enig med Bjerknez, Paulaner fra polet er nydelig. 

Lenke til kommentar

En flaske Paulaner på systembolaget koster 22.50,- NOK pr. Flaske. Det er billigere enn den billigste butikkøl'en her hjemme og under halve prisen av hva den koster på Vinmonopolet. 

Du har lov til å ha med deg rundt 10 liter ØL uten å fortolle og vil du ha med mer så koster det kun 10ish kroner pr. Flaske å fortolle over de 10 literne. Jeg kjøpte på det meste 4 stk kasser (12 stk. pr. Kasse) med paulanere og det kostet meg totalt rundt 1400 kroner. Inkludert fortolling. 

Til sammenligning koster 4 kasser med det billigste butikkølet her hjemme rundt 1600 kroner.Er liksom ikke så mye å lure på mener jeg. Vertfall ikke for min egen del. :)

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (1 time siden):

En flaske Paulaner på systembolaget koster 22.50,- NOK pr. Flaske. Det er billigere enn den billigste butikkøl'en her hjemme og under halve prisen av hva den koster på Vinmonopolet. 

Du har lov til å ha med deg rundt 10 liter ØL uten å fortolle og vil du ha med mer så koster det kun 10ish kroner pr. Flaske å fortolle over de 10 literne. Jeg kjøpte på det meste 4 stk kasser (12 stk. pr. Kasse) med paulanere og det kostet meg totalt rundt 1400 kroner. Inkludert fortolling. 

Til sammenligning koster 4 kasser med det billigste butikkølet her hjemme rundt 1600 kroner.Er liksom ikke så mye å lure på mener jeg. Vertfall ikke for min egen del. :)

Hva er det som gjør at du foretrekker Paulaner fremfor andre weissbeer? 

Jeg var fan av Paulaner før, helt til jeg fant Weihenstephaner..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...