Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilvask for amatører


Hareena

Anbefalte innlegg

3 hours ago, Hareena said:

Jævlig dyrt å henge på nettet nattestid. Hadde aldri hørt om keramisk lakkforsegling før nå. Bestilte den dyreste som var å oppdrive (9000kr), men i forhold til nybilpris er det jo lite.

Bare det beste er godt nok for min røde rubin!

Takk tipsene, godtfolk.

Skal du ikke ha antirust-understellsbehandling også? 😉.  (behandlingen de fleste biler har i utgangspunktet er ganske så begrenset....)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
NULL skrev (13 timer siden):

Skal du ikke ha antirust-understellsbehandling også? 😉.  (behandlingen de fleste biler har i utgangspunktet er ganske så begrenset....)

🙃 Har vært innom den og ja, men leste noe på et bilforum om produsentgaranti som begrenset seg hvis understellsbehandlig var gjort. Lurer på om det var en Teslasak, det har ikke jeg, sendte en mail til bilselger for å høre hans anbefaling. Han var (heldigvis?) på ferie, men ha ha det blir nok det neste, ja. Bare det beste er bra nok osv. 

Men helt seriøst, har man først spadd opp cash og kjøpt en splitter ny bil, bør man jo ta vare på den, ikke sant?

Endret av Hareena
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (8 timer siden):

Er ikke verdens undergang, men børstevask lager små riper i lakken som gjør at bilen blir lettere skitten igjen. Etterhvert blir lakken litt mattere og i sollys ser du at du har småriper.

Etpar maskinvask hver vinter trenger ikke være moe problem. Går du over bilen med en poleringsmaskin og en kjekk 1 stegs polering (med voks) får du bort det meste av vaskeriper.

Problemet med børstevask er at du lager utrolig mye arbeid du må rette opp i som tar mye tid for kortvarig glede. Å ikke bare på typiske utsatte steder. Men på hele bilen. Selv om jeg har alt av utstyr styrer jeg unna bilvask hjemme når kulden varer lenge. Da er børstefri vask et fint alternativ. Å har du coating/lps på bilen trenger man ikke så mye makt for å få den ren. 

Lenke til kommentar
12 hours ago, Hareena said:

🙃 Har vært innom den og ja, men leste noe på et bilforum om produsentgaranti som begrenset seg hvis understellsbehandlig var gjort. Lurer på om det var en Teslasak, det har ikke jeg, sendte en mail til bilselger for å høre hans anbefaling. Han var (heldigvis?) på ferie, men ha ha det blir nok det neste, ja. Bare det beste er bra nok osv. 

Men helt seriøst, har man først spadd opp cash og kjøpt en splitter ny bil, bør man jo ta vare på den, ikke sant?

Kommer an på behandlingen. Husk at mange biler får en enkel behandling når de ankommer Norge. Så kan man bygge på denne behandlingen, der de også tar bort deksler under bilen, i hjulbuer o.l. for å komme bedre til.

F.eks. mine biler ble av importør behandlet med Mercasol på Drammen havn. Men jeg valgte for begge også å kjøre en mer komplett behandling. Behandlingen måtte tas før bilen ble X mnd, for at man skulle få garantien.

Mye man kan gjøre, men blir en toitalvurdering. Hva er bilens verdi, hvor mye brukes den, hvor lenge tror man at man vil ha den, hva tror man da restverdi vil være og vil folk bry seg om ekstra lakk- og understellsbehandling etc. 

Lenke til kommentar
Labelle skrev (9 timer siden):

Problemet med børstevask er at du lager utrolig mye arbeid du må rette opp i som tar mye tid for kortvarig glede. Å ikke bare på typiske utsatte steder. Men på hele bilen. Selv om jeg har alt av utstyr styrer jeg unna bilvask hjemme når kulden varer lenge. Da er børstefri vask et fint alternativ. Å har du coating/lps på bilen trenger man ikke så mye makt for å få den ren. 

Jeg tar på meg ca 10-15 biler i året og bruker aldri børstevask, men om du uansett polerer bilen en gang i året er ikke 3-4 børstevask et stort problem. Mange har ikke god nok vedlikehold for å få bilen ren ved børsteløs - om man har det er deg lettere å få resultatet man ønsker
 

Ikke alle har samme interessegrunnlag, prøvde bare å si at detailere ofte overdriver litt. For de som har tilgang til oppvarmet vaskehall er det absolutt beste alternativ og ofte billigere enn maskinvask (80-150kr)

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (1 time siden):

Ikke alle har samme interessegrunnlag, prøvde bare å si at detailere ofte overdriver litt. For de som har tilgang til oppvarmet vaskehall er det absolutt beste alternativ og ofte billigere enn maskinvask (80-150kr)

Skulle gjerne hatt tilgang til oppvarmet (eller i det minste lukket) vaskehall, men den gang ei. Her har vi kun tilgang til en vidåpen vaskehall. Man står under tak riktignok, men det hjelper lite i minusgrader.

Så her blir det børsteløs maskinvask med underspyling, 3 - 4 ganger i løpet av vinteren.

Manuell vask hjemme resten av året.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hareena skrev (20 timer siden):

Jævlig dyrt å henge på nettet nattestid. Hadde aldri hørt om keramisk lakkforsegling før nå. Bestilte den dyreste som var å oppdrive (9000kr), men i forhold til nybilpris er det jo lite.

Bare det beste er godt nok for min røde rubin!

Takk tipsene, godtfolk.

Høres bra ut. Bruk aldri børstevask i automater, og husk du må ha bilen inn til kontrollvask hos de som la keramisk behandling typisk en gang I året. Og dette koster noen kroner.

Lenke til kommentar

Antar du holder til på vestlandet et sted siden du nevner ikke for kaldt, men raust med salting. Så da deler vi kanskje konteksten for bilhold.

Ser ut til at mange foran meg her har gitt gode tips til hva du bør gjøre. Om det gjenstår hva du ikke bør gjøre, kan nevnes håndvask på direkten, altså uten forvask. Vil helst se forvask med minimum anti-asfalt/olje (Prickbort) og avfetting (f.eks. Surfex). Som et tredje middel noe som fjerner metallpartikler (f.eks de ulike Iron-S, Iron-x osv). På vestlandet vil jeg ikke anbefale voks for vinteren (selvsagt bedre enn ingenting), helst en syntetisk lakkforsegling, f.eks Fusso som jeg selv har brukt siste 5-6 årene. Holder ca 12 måneder, på enkelte panel en del lenger også. 

Vask i automat med børsteløs på vinteren ja, om du ikke har oppvarmingsmuligheter. Jeg glemte selv litt kald vind en gang, ca 5 plussgrader, men med vinden ble det nok kaldere for jeg sto igjen med en islagt bil og høytrykkspyler som minnet om en snøstav. Man lærer heldigvis. 

Man blir "skadet" av å henge i detailingmiljøet noen år, men det er mye enkelt og bra grunnarbeid å lese seg frem til som gjør de kommende vaskene enkle og raske. 

Endret av Pop
Lenke til kommentar

Det er stor forskjell på hva slags maskinvask bensinstasjonene har, jeg har opplevd (Shell, Vettre) å kjøre bilen ut av børsteløs vask med fullt av såperester overalt. De nye maskinene med to båser hvor man må kjøre frem (YX) virker ganske gode og får av såpe/kjemi. 

Har driti meg ut flere ganger oppigjennom, fucket opp keramisk og måtte komme inn til proff detailer med lua i hånda. Brukt hurtigforsegnling som jeg ikke fikk skikkelig av hver gang og lagde skjolder. I de siste årene har jeg fått resultatet dit at jeg tar 4-5000 for å polere og coate en bil.

Lenke til kommentar

Jeg er kjempefan av Koch Chemie, ikke så alt for dyrt, produktserien er oversiktlig og enkel å forstå seg på. Produktene er som regel veldig moderate i bruk, og blandes ofte 1:200. Så om du kjøper en dunk så slipper du å kjøpe mer på noen år. Jeg handler alt her https://detailshop.no/brands/koch-chemie/
 

Alt etter produsent så har billakkene en variabel hardhet, bmw i3, honda, tesla og det meste av japanske biler har kjempemyk lakk og får en syk mengde små riper i lakk etter børstevask. Tyske biler og volvo har en mye hardere lakk og tåler bilvask i noen grad mer, men det vil fortsatt forekomme syke mengder små riper i lakken. Da må du gå over bilen med feks Koch Chemie P3.01 for å fjerne det meste av ripene på japansk bil, eller Koch Chemie P6.01 på tyske / svenske biler for å fjerne ripene. Mye arbeid. Du kan også legge en slags coating som ligger som ett slags "klarlakk" lag utenpå lakken din, og som ofte er veldig hard og vil være vanskeligere å lage riper i. Utenpå coating så kan du legge en sealant eller voks for å få en hydrofobisk effekt. Som feks Koch Chemie S0.03 i en skumkanon, eller håndvask med Koch Chemie NMS.

Forvask :
Avfetting https://detailshop.no/produkt/koch-chemie-teerwasche-a/
    -Pumpekanne for avfetting https://detailshop.no/produkt/koch-chemie-lavtrykk-1l-solvent/
Skum https://detailshop.no/produkt/koch-chemie-vorreiniger-b-5l-forvask/
Skånsom felgrens https://detailshop.no/produkt/koch-chemie-alkaline-wheel-cleaner-5l/
Metallpartikkelfjerner https://detailshop.no/produkt/koch-chemie-reactiverustremover/

Håndvask (med voks) https://detailshop.no/produkt/koch-chemie-nanomagic-shampoo/

Beskyttelse etter vask:
Våtvoks (skumkanon) https://detailshop.no/produkt/koch-chemie-hydro-foam-sealant-s0-03-1l/

Endret av Uferdig Setnin
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Iterion skrev (På 20.11.2023 den 8:09 PM):

Type bil har du kjøpt deg @Hareena? :) Merke, modell og elbil/fossil? Det kan også være lurt å ta understellsbehandling, så lenge det ikke går utover noen garanti ihvertfall.  Koster vanligvis ikke mer enn 3-4k, avhengig av størrelse på bilen, og type understellsbehandling. 

Jeg har kjøpt en Skoda Enyaq Sportline 80X iV med mye ekstrautstyr eks AWD og den omtalte dyre lakken. Den som våger å kritisere valget mitt skal dyppes i tjære og rulles i fjær!

Hør folkens, innrøm at den er lekker!

https://images.app.goo.gl/vY6Mrq8zRXy63tLq6

Det fulgte på en del bilpleienerder her, skulle ønske jeg delte lidenskapen, uansett - takk for alle råd. 

But I love my car♥️

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har jeg hentet min røde rubin fra bilpleien etter behandlingen «ceramic ultra». Den ser virkelig lekker ut, men det er vel det usynlige med en bedre beskyttelse og enklere renhold som teller. Pussig nok sto det bare Porscher parkert der🙂 MEN jeg lider ikke av snobberi og synes min bil er tøffere og mer fornuftig. Nå når jeg har begynt å bevege meg inn i bilpleieverdenen har jeg oppdaget nerdene på jobb og høstet anerkjennelse fra uventet hold😉

Når vi først er i gang: Angående understellsbehandling (dinitrol går ikke ut over garantien) hva pleier folk å velge for en nybil? Fullbehandling? Vognbunnbehandling? Ingen behandling, venter noen år?

Endret av Hareena
Lenke til kommentar

Så bra @Hareena! Legg gjerne til et bilde hvis du vil, det hadde vært artig å se :) Når det gjelder understellsbehandling, så er det lurt å ta ganske så kjapt når bilen er ny. Det mest vanlige er Tektyl eller mercasol behandling. Nå har ikke jeg tatt understellsbehandling selv, men det mest vanlige er å ta det når bilen er helt  ny, også etterbehandling vært 3-4 år. 

Lenke til kommentar
Iterion skrev (4 timer siden):

Det mest vanlige er Tektyl eller mercasol

Tja, hvilket språk er dette? Jeg har funnet Dinitrol. Bilselger sier denne behandlingen ikke påvirker garantien. Valget hos dinitrollene er 1) fullbehandling 2) vognbunnbehandling.

Jaha, hva er det disse trollene ikke gir meg om jeg velger alt 2?

Kjenner jeg blir takknemlig for stor gårdsplass og sjeldne kuldegrader her jeg bor. Bilpleieinteressen er absolutt oppadgående som følge av denne trådens oppmuntrende bidragsytere.

Lenke til kommentar
Hareena skrev (12 timer siden):

Tja, hvilket språk er dette? Jeg har funnet Dinitrol. Bilselger sier denne behandlingen ikke påvirker garantien. Valget hos dinitrollene er 1) fullbehandling 2) vognbunnbehandling.

Jaha, hva er det disse trollene ikke gir meg om jeg velger alt 2?

Kjenner jeg blir takknemlig for stor gårdsplass og sjeldne kuldegrader her jeg bor. Bilpleieinteressen er absolutt oppadgående som følge av denne trådens oppmuntrende bidragsytere.

Hehe du lærer noe nytt hver gang du nå 😉 Si at du skal ha full understellsbehandling, men spør gjerne om pris først. Usikker på hvor mye mer/mindre det koster med dinitrol ift de to jeg nevnte. Har ikke så mye erfaring med dinitrol. 

Lenke til kommentar
On 2.12.2023 at 9:20 AM, Hareena said:

Når vi først er i gang: Angående understellsbehandling (dinitrol går ikke ut over garantien) hva pleier folk å velge for en nybil? Fullbehandling? Vognbunnbehandling? Ingen behandling, venter noen år?

Bilen din har trolig en delbehandling fra importør. Anbefalingen da er normalt en "trinn 2"-behandling av samme type, hvor deksler etc. under bilen fjernes. Da har også denne aktøren fult ansvar nå det gjelder senere etterbehandlinger og evt. rustgaranti.

Har inntrykk av at de fleste baserer seg på Mercasol når det gjelder nybilbehandlinger på havna i Drammen. Og her finnes det vel godt om aktører rundt om i landet som kan gjøre etterbehandling og følger samme garantiprogram.

Så første tips er vel å sjekke med forhandler. Egentlig hadde det vel også vært greit å få tatt dette via forhandler i utgangspunbktet når bilen ble levert, og fått det som en del av prisen - ettersom bl.a. momsen da ville vært lavere når de ellers bare trikset inn litt mindre rabatt på bilen og mye rabatt på behandlingen....

Lenke til kommentar
NULL skrev (På 20.11.2023 den 6:07 PM):

Skal du ikke ha antirust-understellsbehandling også? 😉.  (behandlingen de fleste biler har i utgangspunktet er ganske så begrenset....)

Akkurat ja. Nå har jeg forsyne meg bestilt det også. Fikk påvist rust på den andre bilen min nettopp og da var jeg snar til å booke. Bare det beste er godt nok for min vakre nyanskaffelse. Denne tråden kostet meg sytten tusen😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...