Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjører passat - Hindre kulde


stamkunde

Anbefalte innlegg

stamkunde skrev (51 minutter siden):

Hvordan få motoren til å holde 90 grader på vinteren?

Hva med endre forhold på frostvæske?

Jeg kjørte polo en gang. Da kjøpte jeg den i sør og fungerte greit. Når jeg dro til nord og minus 30, så holdt motoren seg kun på 0 grader. Men kloke hoder skjønte det var feil termostat. Og byttet til den som tåler større kulde, og motoren ble normalt varm. Jeg husker ikke benevnelsene på de to termostatene. Godt mulig noen kan det her inne. 

Motoren var lenge 0 grader mens jeg kjørte. 25 minutter, Så begynte varmen å bli større. Men maktet kun 70-80 grader. 

 

Webasto

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
TheKims skrev (4 timer siden):

Så det beste er å kjøre bilen på dumpa istedenfor å kjøpe en kupevarmer til 800kr på Biltema? Det krever jo at du faktisk plugger i kabelen da, så det er jo en ulempe.

Han har laget sikkert 30 tråder her de siste 1,5 årene om den bilen og at det stadig er noe galt og nye spørsmål. 

Høres ut som det er på tide med noe som ikke krever så mye vedlikehold når man ikke kan utføre noe særlig selv. En 2008 Passat er ikke akkurat kjennetegnet på kvalitet. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
stamkunde skrev (3 timer siden):

Hvordan få motoren til å holde 90 grader på vinteren?

Hva med endre forhold på frostvæske?

Jeg kjørte polo en gang. Da kjøpte jeg den i sør og fungerte greit. Når jeg dro til nord og minus 30, så holdt motoren seg kun på 0 grader. Men kloke hoder skjønte det var feil termostat. Og byttet til den som tåler større kulde, og motoren ble normalt varm. Jeg husker ikke benevnelsene på de to termostatene. Godt mulig noen kan det her inne. 

Motoren var lenge 0 grader mens jeg kjørte. 25 minutter, Så begynte varmen å bli større. Men maktet kun 70-80 grader. 

 

Dagens dieselbiler klarer ikke å holde temperaturen oppe uten at de har en ekstra varmer som er med å hjelper til. 

Du bør aller først sjekke om Webasto-kjørevarmeren din faktisk virker. Den skal starte opp og gå samtidig med bilen og bidrar til at varmen holde oppe. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Opelduude skrev (17 minutter siden):

Dagens dieselbiler klarer ikke å holde temperaturen oppe uten at de har en ekstra varmer som er med å hjelper til. 

Du bør aller først sjekke om Webasto-kjørevarmeren din faktisk virker. Den skal starte opp og gå samtidig med bilen og bidrar til at varmen holde oppe. 

Enig. Gjøres med diagnose eller rett og slett legge seg ned under bilen og se om det kommer eksos ut av det lille eksosrøret fra webastoen.
Ikke rot med frostvæsken din, å justere blandingsforholdet har ingenting med temperaturen å gjøre.
Mange importbiler har termostat som åpner tidligere enn norsksolgte biler, men det er da snakk om 4-7 grader normalt. Ikke 20 som er det både jeg og du sliter med. :)
Min lå jevnt på 70 grader hele veien til og fra jobb i dag, helt orginal motor med orginal egr-ventil. Det er ikke unormalt og ikke noe galt med motoren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
iknutis skrev (1 time siden):

Enig. Gjøres med diagnose eller rett og slett legge seg ned under bilen og se om det kommer eksos ut av det lille eksosrøret fra webastoen.
Ikke rot med frostvæsken din, å justere blandingsforholdet har ingenting med temperaturen å gjøre.
Mange importbiler har termostat som åpner tidligere enn norsksolgte biler, men det er da snakk om 4-7 grader normalt. Ikke 20 som er det både jeg og du sliter med. :)
Min lå jevnt på 70 grader hele veien til og fra jobb i dag, helt orginal motor med orginal egr-ventil. Det er ikke unormalt og ikke noe galt med motoren.

Så da er løsningen å dekke grillen oppe og nede. 

 

Hvilken bil er varm? Gjelder det kun bensin?

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (9 minutter siden):

Så da er løsningen å dekke grillen oppe og nede. 

 

Hvilken bil er varm? Gjelder det kun bensin?

Dieselbiler blir også varme, men ikke like fort som bensin og det kan være et problem når det er veldig kaldt. Enkelte dieselbiler med automat er programmert til å holde et høyere turtall til de er varme.

Men du har webasto, så du får bare skru på den og bilen din vil bli varm.

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (15 timer siden):

Så da er løsningen å dekke grillen oppe og nede. 

 

Hvilken bil er varm? Gjelder det kun bensin?

Løsningen din er aller først å få sjekket om Webastoen din faktisk virker. 

I stedet for at du styrer noe voldsomt med kjøp av ny bil og setter himmel og jord i bevegelse. 

Du bør stikke innom et verksted som kan vise deg og hjelpe deg aller først. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
freedomseeker skrev (16 timer siden):

Dieselbiler blir også varme, men ikke like fort som bensin og det kan være et problem når det er veldig kaldt. Enkelte dieselbiler med automat er programmert til å holde et høyere turtall til de er varme.

Men du har webasto, så du får bare skru på den og bilen din vil bli varm.

jeg skjønner ikke veldig om den, siden dette er 2008 modell. Men ser lampa lyser når jeg trykker den, og  har ikke sjekket fullt og helt funksjonen. Mulig jeg skal trykke på den og se effekten? det viktigste er at jeg ikke skal fryse når jeg starter bilen kald. - 15 og mer er kaldt. 

Lenke til kommentar
Opelduude skrev (1 time siden):

Løsningen din er aller først å få sjekket om Webastoen din faktisk virker. 

I stedet for at du styrer noe voldsomt med kjøp av ny bil og setter himmel og jord i bevegelse. 

Du bør stikke innom et verksted som kan vise deg og hjelpe deg aller først. 

jeg skal lese meg frem i instruksjonsboken for å se hva den sier der. Men jeg vil gjerne se det i praksis at det fungerer. Jeg har ikke forstått dette med webasto knappen. Men ser jeg kan trykke på den når bilen står stille og når jeg kjører. 

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (1 time siden):

kan være defekt termostat. Hvis den står konstant åpen/halvåpen så sliter man med å få opp varmen.

men jeg får varme i bilen, men ikke så mye som jeg ønsker. Ser det er et svakhet når det er - 10 og mer. Jeg har defa oppvarming i bilen, ok, på morgenen, men noen ganger har jeg ikke tilgang til motorvarmer, og da er det kaldt i bilen. Men reagerer på at det er så lenge det er 0 grader på motoren. 

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (3 minutter siden):

jeg skjønner ikke veldig om den, siden dette er 2008 modell. Men ser lampa lyser når jeg trykker den, og  har ikke sjekket fullt og helt funksjonen. Mulig jeg skal trykke på den og se effekten? det viktigste er at jeg ikke skal fryse når jeg starter bilen kald. - 15 og mer er kaldt. 

Trykk på knappen for å starte webastoen mens bilen er av, så vil du etter kort tid høre om den starter eller ikke. Om den virker, og varmer, vil du høre den, og den vil vel også starte klimaannlegget i bilen, selv om bilen er av? Slik er det hvertfall på vår Skoda.

Lenke til kommentar
Håvard skrev (4 minutter siden):

Trykk på knappen for å starte webastoen mens bilen er av, så vil du etter kort tid høre om den starter eller ikke. Om den virker, og varmer, vil du høre den, og den vil vel også starte klimaannlegget i bilen, selv om bilen er av? Slik er det hvertfall på vår Skoda.

mitt inntrykk er at bilen må startes før webastoen kan benyttes. Fordi da lyser lampen. Men mulig den jeg må trykke på for å få langt mer effekt at bilen blir langt raskere varm. 

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (På 17.11.2023 den 11:14 PM):

Så da er løsningen å dekke grillen oppe og nede. 

 

Hvilken bil er varm? Gjelder det kun bensin?

Jeg kan ikke bastant si at det er en løsning, men jeg skal prøve det selv. :)

Bensinmotorer går generelt varmere enn diesel ja.

Mr.M skrev (20 timer siden):

kan være defekt termostat. Hvis den står konstant åpen/halvåpen så sliter man med å få opp varmen.

Kan være, men om den står åpen hele tiden får man ikke 70 grader en gang, da ligger den oftest rundt 50 grader på vinteren. Jeg har testet med to termostater på min og disse motorene går bare litt kaldt rett og slett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
stamkunde skrev (18 timer siden):

mitt inntrykk er at bilen må startes før webastoen kan benyttes. Fordi da lyser lampen. Men mulig den jeg må trykke på for å få langt mer effekt at bilen blir langt raskere varm. 

Stemmer, motoren og dermed kupeen skal bli raskere varm om webastoen går. Har du sett under bilen for å se om du finner eksosrøren til webastoen? Hvis du har parkeringsvarmer, som kan brukes uten at motoren går, har du et display inne i bilen din med klokke og dato.

Hvis du har kjørevarmer, har du en knapp på ac-panel som starter webasto manuelt MEN den skal altså starte automatisk når det er kaldt ute.

i -15 tror jeg du vil oppleve at det er småkjølig i kupeen uansett. 

Lenke til kommentar
iknutis skrev (1 time siden):

Stemmer, motoren og dermed kupeen skal bli raskere varm om webastoen går. Har du sett under bilen for å se om du finner eksosrøren til webastoen? Hvis du har parkeringsvarmer, som kan brukes uten at motoren går, har du et display inne i bilen din med klokke og dato.

Hvis du har kjørevarmer, har du en knapp på ac-panel som starter webasto manuelt MEN den skal altså starte automatisk når det er kaldt ute.

i -15 tror jeg du vil oppleve at det er småkjølig i kupeen uansett. 

Dette er gjort i fabrikk. 

Det er ikke noen display med klokke og dato. Ja, jeg har AC-panel i bilen, men er ikke det kun som Aircondition? iallfall har jeg en annen knapp som er webasto. Jeg burde sikkert lest i instruksjonsboken om dette. Men er det kombinasjon med AC og webasto?

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (9 minutter siden):

Dette er gjort i fabrikk. 

Det er ikke noen display med klokke og dato. Ja, jeg har AC-panel i bilen, men er ikke det kun som Aircondition? iallfall har jeg en annen knapp som er webasto. Jeg burde sikkert lest i instruksjonsboken om dette. Men er det kombinasjon med AC og webasto?

På Audi kan man starte webasto / aux heater inne på menyen på skjermen i bilen. Om det er likt på din bil vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...