Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjører passat - Hindre kulde


stamkunde

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Grill fra en Bluemotion?  😉 Mener å huske at det knapt var åpning i Bluemotion-grillene. Potensielt avhengig av årsmodell....

Men i praksis antar jeg at det har ganske begrenset betydning. Er vel også inntak under støtfanger osv. 

Hvis problemet er at det tar lang tid for bilen blir varm, så er det jo interessant om det er modell med webasto eller elektrisk tilleggsvarmer. Og da om webasto faktisk starter når det er kalt, eller om elektrisk tilleggsvarmer starter med tanke på evt. batterihelse.

Lenke til kommentar
NULL skrev (1 minutt siden):

Grill fra en Bluemotion?  😉 Mener å huske at det knapt var åpning i Bluemotion-grillene. Potensielt avhengig av årsmodell....

Men i praksis antar jeg at det har ganske begrenset betydning. Er vel også inntak under støtfanger osv. 

Hvis problemet er at det tar lang tid for bilen blir varm, så er det jo interessant om det er modell med webasto eller elektrisk tilleggsvarmer. Og da om webasto faktisk starter når det er kalt, eller om elektrisk tilleggsvarmer starter med tanke på evt. batterihelse.

Det er en knapp i bilen som har webasto funksjon.usikker hva og når den skal benyttes. Mens jeg kjører? Vil det gi ekstra varme i salongen?

Takk for god input. 

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (8 minutter siden):

Det er en knapp i bilen som har webasto funksjon.usikker hva og når den skal benyttes. Mens jeg kjører? Vil det gi ekstra varme i salongen?

Takk for god input. 

Den knappen gir deg muligheten til forhåndsvarming av kupe, såkalt Parkeringsvarmer.
I tillegg har alle norsksolgte VW med 2,0 diesel fra 2004 montert Webasto kjørevarmer. Den går når det er mindre enn 4 grader ute og kjølevæsken er under ca 70 grader.
Jeg har selv en 1.9TDI fra 2007 og den har dessverre ikke webasto, og den greier ikke holde temperaturen oppe når det er -5grader ute. Der skal jeg lage til en papp-plate som kan plasseres foran radiatoren i håp om å få noen ekstra grader på vinterstid.

Men selv om du har webasto, er det ikke sikkert at den virker. De går i "locked mode" dersom det er lite strøm på batteriet, lite diesel på tanken eller hvis det ligger en feilkode på pumpe, vifte eller brennkammer.
Da må den låses opp med diagnoseutstyr.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
32 minutes ago, stamkunde said:

Det er en knapp i bilen som har webasto funksjon.usikker hva og når den skal benyttes. Mens jeg kjører? Vil det gi ekstra varme i salongen?

Takk for god input. 

Webasto er ekstra kupevarme ja, det er poenget med løsningen. Sist jeg hadde en VW, startet webastoen opp automatisk når det var under en viss temperatur. Men det kan være at den har sluttet å fungere. Nå vet jeg ikke hvordan knapp du her har, men for biler med styrbar webasto vil det kunne være mulig å forhåndsstarte webastoen eller stille inn tidspunkt den skal starte på. Eller at bilen er levert med fjernkontroll for forhåndsstart. 

Utfordringen med Webasto som i utgangspunktet skal starte automatisk kan f.eks. være at ved mye småkjøring, har den sotet igjen. Det var også tidligere VW-modeller der Webasto sluttet å fungere hvis man hadde X antall starter med lite drivstoff på tanken - da måtte en feilkode slettes for at Webastoen skulle fungere igjen.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, stamkunde said:

det er nye begrep for meg. 

Finnes det to typer termostater?

EGR= Exhaust Gas Resirculation. Eksosgass blir ført tilbake i motoren for lavere NOx-utslipp.

DPF = Diesel Particulate Filter. Filtrerer ut sotpartikler og brenner de opp for å få mindre partikkelutslipp.

Begge disse er helt avhengige av at motoren blir kjørt skikkelig varm ganske ofte.

Noen biler har forskjellige termostater man kan montere. Usikker om Passat har dette.

Edit: Det idiotiske her er at EGR ødelegger for DPF. EGR reduserer eksostemperaturen, men DPF er avhengig av høy eksostemperatur. Noen litt nyere dieselbiler bruker derfor AdBlue i stedet for EGR for å redusere NOx.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
Opelduude skrev (5 timer siden):

Høres ut som du burde bytte bil snart for en 2008 modell er ikke verdt veldig mye i form av dyre tiltak uansett. 

Beste for deg hadde nok vært en elbil med app hvor du kan sette på varming av kupeen før du skal ut å kjøre. 

 

Så det beste er å kjøre bilen på dumpa istedenfor å kjøpe en kupevarmer til 800kr på Biltema? Det krever jo at du faktisk plugger i kabelen da, så det er jo en ulempe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (3 timer siden):

EGR= Exhaust Gas Resirculation. Eksosgass blir ført tilbake i motoren for lavere NOx-utslipp.

DPF = Diesel Particulate Filter. Filtrerer ut sotpartikler og brenner de opp for å få mindre partikkelutslipp.

Begge disse er helt avhengige av at motoren blir kjørt skikkelig varm ganske ofte.

Noen biler har forskjellige termostater man kan montere. Usikker om Passat har dette.

Edit: Det idiotiske her er at EGR ødelegger for DPF. EGR reduserer eksostemperaturen, men DPF er avhengig av høy eksostemperatur. Noen litt nyere dieselbiler bruker derfor AdBlue i stedet for EGR for å redusere NOx.

EGR hjelper litt på å få motor varm fortere da siden den kjører varm eksos inn i innsuget igjen. Har blendet den på min VW med webasto og den varmer seg kjapt opp. Holder en knapp på at webasto er blokkert i dette tilfelle og da mangler man 5kW varme. VW blokkerer den ved for mange forsøk på start ved tom tank, lavt batteri, tenn feil osv så det skal ikke mye til.

Om trådstarter kjører en 10min tur og stanser bilen hører en da webasto vifte som går etter bil sløkkes eller blir det helt stilt? 

Lenke til kommentar

Hvordan få motoren til å holde 90 grader på vinteren?

Hva med endre forhold på frostvæske?

Jeg kjørte polo en gang. Da kjøpte jeg den i sør og fungerte greit. Når jeg dro til nord og minus 30, så holdt motoren seg kun på 0 grader. Men kloke hoder skjønte det var feil termostat. Og byttet til den som tåler større kulde, og motoren ble normalt varm. Jeg husker ikke benevnelsene på de to termostatene. Godt mulig noen kan det her inne. 

Motoren var lenge 0 grader mens jeg kjørte. 25 minutter, Så begynte varmen å bli større. Men maktet kun 70-80 grader. 

 

Endret av stamkunde
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...