Gå til innhold

Erfaringer med Telia 1250 og 2,5Gbit lan hjemme?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Uderzo skrev (5 timer siden):

Jeg betaler 300kr for 1000Mbit, måler til omtrent 950/950.

WHAT!?

Vi betaler Telenor 1408 Kr. pr. måned for 500 / 500!!

Sånn blir det med bare en leverandør og null konkurranse... I nabofylket betaler de 898 Kr. pr. måned for samme hastighet.

EDIT:
Dette er inkludert Telenor T-We. Og vi bor, som Nightwish synger, "over the hills and far away". Vi fikk fiber først i 2019, før det satt jeg fortsatt på 13 / 0,75 Mbps ADSL.

Cyberpunk 2077: Phantom Liberty har en setning som passer bra til å beskrive dem:
Lina Malina: "I might be easy, but I'm not cheap."

Nok sidesprang her fra meg, jeg tror jeg skal sende en epost til Telehor og høre når de tenker å redusere prisene sine til fornufting nivå.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (4 minutter siden):

WHAT!?

Vi betaler Telenor 1408 Kr. pr. måned for 500 / 500!!

Sånn blir det med bare en leverandør og null konkurranse... I nabofylket betaler de 898 Kr. pr. måned for samme hastighet.

Tipper han bor i borettslag, selv om 300 var voldsomt billig. Jeg betaler 549,- for 750/350 fra Telia.

Lenke til kommentar
30 minutes ago, Landskap1 said:

@Terje2kJeg laster selvsagt ned filen lokalt, og laster opp når det trengs.

Som jeg prøvde å forklare og @Uderzo er inne på: Da avhenger det av hvilken overføringsteknologi du/din jobb bruker mellom deg og serveren.

For veldig mange overføringsmetoder vil den sterkt begrensede opplasningshastigheten sette en real demper på reell hastighet du får.

Og jo flere ledd det er mellom deg og serveren (ex. hvis din jobb ikke har serveren plassert i Telia nett, men må nedom Oslo for å peere mot en annen leverandør) så blir effekten av skjevheten ofte større.

Jeg fikk aldri i "praksis" 1250 Mbps når jeg hadde det, så jeg gidda ikke å betale for det mer enn 1 mnd. På speedtest så fikk jeg ish det når det ikke var kveld og mange brukte nettet, meeen hva skal jeg med det.

Dessuten du får jo "kun" 50Mbps på upload. Så når du skal laste opp filer går det jo "treigt" uansett.

Hadde det vært meg ville jeg heller ha spurt de om 750 linje og betalt for "dobbel opplastning" eller hva de kaller det nå. Måtte ringe inn å spørre for å få det (eksisterer ikke på "Min side" eller de offentlige sidene, da de mest sannsynlig vil ha færrest mulig kunder med "høy" upload).

Alternativt hvis de kan gi deg 500/50 linje (altså at du kan få opplasningshastigheten til toppabonomentet på 500 linje ville jeg mye heller ha valgt det og brukt "overskuddspengene" på noe annet).

Endret av Terje2k
Lenke til kommentar
14 minutes ago, PaladinNO said:

WHAT!?

Vi betaler Telenor 1408 Kr. pr. måned for 500 / 500!!

Sånn blir det med bare en leverandør og null konkurranse... I nabofylket betaler de 898 Kr. pr. måned for samme hastighet.

 

8 minutes ago, Olsenhower said:

Tipper han bor i borettslag, selv om 300 var voldsomt billig. Jeg betaler 549,- for 750/350 fra Telia.

Ja og for å da sammenligne "fair" må det borretslaget betaler (fellesdelen, pr. enhet) summeres sammen med hva man betaler selv for "oppgraderingen" for å sammenligne 1:1.

Noen borretslag betaler jo alene 400-600 kroner pr. abonnement fordi de har valgt en "stor" grunnpakke. 

Lenke til kommentar
Olsenhower skrev (12 minutter siden):

Tipper han bor i borettslag, selv om 300 var voldsomt billig. Jeg betaler 549,- for 750/350 fra Telia.

Ja, nytt stort borettslag, sentralt på østlandet, så installasjonskostnaden per enhet er lav. Jeg betaler dog 120kr ekstra for statisk IP, selv om jeg ikke tidligere har behøvd det så var lease tiden såpass lav at jeg var nødt til det, gidder ikke å styre med DDNS 😅

Terje2k skrev (1 minutt siden):

Noen borretslag betaler jo alene 400-600 kroner pr. abonnement fordi de har valgt en "stor" grunnpakke.

Det har ikke vi, mener å huske det var 10/10, noe for "bestemor", har ikke kostnaden foran meg med den er lav. Så jeg betaler under 400kr totalt.

Endret av Uderzo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lite sammeie her, 28 enheter ish. betalet 259,- kr mva ink mva for gigabit per enhet, enheteier betaler ikke noe mer utover felleskostnader og får derav "gratis" gigabit.  Som andre sier det er TVen som koster mange, så flere borrettslag burde si opp tven og fjerne helt i fra alle fellesavtaler  jeg har gjort det i alle der jeg har forhandlet ny avtale.   Telia er spessielt ille her ved at de priser tv dyrt som drar opp kostnader for alt. 

Bor midt i Oslo i bygg fra 1970 årene. GlobalConnect tok alle kostnader ved trekking av fiber til alle enheter mot 5 år binding hvor vi etter de 5 årene kan velge å gjenbruke fiberen på hvem vi ønsker.  kan si det nå det blir ikke telia ed mindre de betaler oss for å ta i bruk dem.... 

For min del burde telia på riving pålegg om alt av kobber de har i Oslo da det ikke er i bruk, telia har holdt tilbake Oslo i alt for mange år med dårlige tjenester. 

Ekstra bonus er at GC også dro ut all dritt kobber fra telia fra bygget  når  de la inn fiberen og gjenbrukte alle rør/kanaler.  

 

ja en faen har gått i meg for telia fordi telia mener de har bruksrett på tak uten vederlag i all evig tid selv etter utløp av avtalen for leveranse av tjenester, som har skadet taket og forårsaket vannskader i millionklassen når de dasser rundt på taket. (ja kan bevises med kameraovervåking, en enda nekter telia og ta på seg ansvar) 

Endret av -Night-
Lenke til kommentar
On 1.11.2023 at 2:29 PM, -Night- said:

telia veit at deres tid er over snart siden de har i alle  år nektet å bygge ut fiber så de melker det maksimalt på de som er dumme nok til å kjøpe av dem eller styrer som signerer avtaler med telia, har sittet i flere styre i flere bygg og i alle bygg har telia blit sagt opp innekort tid og erstattet med fiber. lynet, altiboks og nå sist global connect.  rundt 500 kunder telia har mistet pga deres tullete  "Hybrid" ikke fiber 

Ikke helt korrekt. Borettslaget jeg bor i nå har Telia. Vi reforhandlet ny avtale med de i fjor. 5 år, mens de strekker fiber og tar kostnadene med det. Etter 5 år, så eier borettslaget fiberen selv… Så nå har alle enhetene i borettslaget fiber 😊

Endret av kUaMooMoo
Lenke til kommentar
On 3.11.2023 at 1:35 PM, kUaMooMoo said:

Ikke helt korrekt. Borettslaget jeg bor i nå har Telia. Vi reforhandlet ny avtale med de i fjor. 5 år, mens de strekker fiber og tar kostnadene med det. Etter 5 år, så eier borettslaget fiberen selv… Så nå har alle enhetene i borettslaget fiber 😊

Les avtalen styre at signert.  telia forebeholder seg retten til å vederlagsfritt bruke ditt bygg som hub imot andre bygg i all evig tid også etter avtalen er utløpt.   selv om dere om 5 år kan bytte til noe andre kan telia enda kreve og bruke deres bygg videre og ha luftstrekk, legge nye strekk til andre bygg etc.  

Lenke til kommentar
19 hours ago, -Night- said:

Les avtalen styre at signert.  telia forebeholder seg retten til å vederlagsfritt bruke ditt bygg som hub imot andre bygg i all evig tid også etter avtalen er utløpt.   selv om dere om 5 år kan bytte til noe andre kan telia enda kreve og bruke deres bygg videre og ha luftstrekk, legge nye strekk til andre bygg etc.  

Klarte å finne noe negativt 👍 Har ikke lest papirene, så får ta deg på ordet…

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
kUaMooMoo skrev (På 3.11.2023 den 1:35 PM):

Ikke helt korrekt. Borettslaget jeg bor i nå har Telia. Vi reforhandlet ny avtale med de i fjor. 5 år, mens de strekker fiber og tar kostnadene med det. Etter 5 år, så eier borettslaget fiberen selv… Så nå har alle enhetene i borettslaget fiber 😊

Vårt borettslag har nettopp gjort det samme, så nå blir det endelig fiber fra kjelleren og opp til alle leiligheter 😎 Vi får 1000/1000 linje til bare 179Kr. Synes det høres utrolig billig ut, er prisen reell mon tro? 
Limer inn den infoen vi har fått, se sitat under: 👇👇

 

Sitat

Styret innhentet tilbud fra en rekke tilbydere, og har etter en vurdering av pris, bindingstid m.m. besluttet at vi inngår avtale med Telia, som innebærer en oppgradering av bredbåndsanlegget i borettslaget til fiber.

Det betyr at alle vil få 1000/1000 Mbit/s (Megabit per sekund) som basispakke. Prisen vil bli 179 kroner per måned og det er ingen etableringskostnad for borettslaget eller andelseierne.

Vi binder oss til Telia i 5 år for å "nedbetale" anlegget, men kan endre kollektiv abonnementstype/-pakke etter 3 år om det skulle være ønskelig.

At vi beholder Telia som leverandør gjør at man kan beholde tjenester man har i dag, og gjør overgangen smidig for de som benytter TV-tilbudet (Telia Play), selv om man fremover må betale for det som en ekstratjeneste.

De som kun benytter andre strømmetjenester eller allerede har en TV-tjeneste på hytta, kan velge å benytte den hjemme. For de som kun ønsker å se NRK, kan man benytte app på en smart-TV eller en enkel TV-boks (Apple-TV eller Chromecast). Begge deler vil gi en solid besparelse.

Så kan jeg jo legge til at nåværende pakke som jeg har nå koster ca 900 kr, 250/15 linje og TV-pakke. 

Endret av Travellingman
Lenke til kommentar
1 hour ago, Travellingman said:

Vårt borettslag har nettopp gjort det samme, så nå blir det endelig fiber fra kjelleren og opp til alle leiligheter 😎 Vi får 1000/1000 linje til bare 179Kr. Synes det høres utrolig billig ut, er prisen reell mon tro? 
Limer inn den infoen vi har fått, se sitat under: 👇👇

 

Så kan jeg jo legge til at nåværende pakke som jeg har nå koster ca 900 kr, 250/15 linje og TV-pakke. 

Grunnhastigheten på nettet går opp, men ser tv blir en tilleggstjeneste som du må betale for.

Hos oss så har vi noe som heter flex-avtale. Grunnpakken er 100/100 nett, tv med opptak og 50 tv-poeng som er inkludert i felleskostnader. Denne kan jeg gjøre om på. For eksempel gå ned til 30 tv poeng og øke hastighet til 250/250 uten å betale noe ekstra. Kan også velge bort tv helt og gå for 750/750 uten å betale noe ekstra eller 20/20 og 120 tv-poeng. Veldig greit å kunne gjøre det sånn.

Endret av kUaMooMoo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...