Gå til innhold

Erfaringer med Telia 1250 og 2,5Gbit lan hjemme?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt 1000 Mbit i mange år(ikke Telia), veldig sjelden jeg får brukt linjen fullt ut(med unntak av tjenester som bruker p2p teknologi).
Pris vs hastighet så er nok ikke Telia 1250 verdt det, men som du etterspør, det kommer an på om du faktisk får 1250. 
Bare det å måle det kan bli et problem, i såfall vil jeg anbefale speedtest.net sin desktop app, basert på min erfaring så er det best case scenario for å kunne måle raske linjer(blant web baserte testere).

Prisene til Telia (uten eventuelle rabatter) er veldig høye, 750 Mbit til 1079 og 1250 Mbit til 1379, wow.
Rimelig frekt av Telia at de tilbyr 750 i stedet for 1000 Mbit. Og med 1250 så krever det mer av eget utstyr for å kunne utnytte det fullt ut. Så du kan ende opp med å betale mer, uten at du egentlig kan dra så mye nytte av det.

1250 er nok for spesielt interesserte, som f.eks nerder som oss, så du får håpe at noen har erfaringer som de kan dele. Jeg tipper at Telia ikke har solgt så mange av 1250 linjene 😅

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Det spørs om du blir nødt til å bestille det og teste det ut 😅
Etter min erfaring så må tjenesten støtte flertrådede opplasting, du vil nok ikke oppnå så store hastigheter med å laste opp en og en fil, enten må du laste opp mange filer samtidig eller at filen deles opp i flere deler, lastes opp og deretter settes i sammen igjen.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar
1 hour ago, Uderzo said:

Jeg har hatt 1000 Mbit i mange år(ikke Telia), veldig sjelden jeg får brukt linjen fullt ut(med unntak av tjenester som bruker p2p teknologi).
Pris vs hastighet så er nok ikke Telia 1250 verdt det, men som du etterspør, det kommer an på om du faktisk får 1250. 
Bare det å måle det kan bli et problem, i såfall vil jeg anbefale speedtest.net sin desktop app, basert på min erfaring så er det best case scenario for å kunne måle raske linjer(blant web baserte testere).

Prisene til Telia (uten eventuelle rabatter) er veldig høye, 750 Mbit til 1079 og 1250 Mbit til 1379, wow.
Rimelig frekt av Telia at de tilbyr 750 i stedet for 1000 Mbit. Og med 1250 så krever det mer av eget utstyr for å kunne utnytte det fullt ut. Så du kan ende opp med å betale mer, uten at du egentlig kan dra så mye nytte av det.

1250 er nok for spesielt interesserte, som f.eks nerder som oss, så du får håpe at noen har erfaringer som de kan dele. Jeg tipper at Telia ikke har solgt så mange av 1250 linjene 😅

enester måten telia 1250 kan snakkes om er at de har høyere uthastighet enn 750 eller hva nå den under er. telia melker nettet for alt det er og nekter gi høyer ut hastigheter. 

 

 

 

Lenke til kommentar

Ahh, la ikke merke til at hastighetene er usymmetriske både på fiber og HFC. En ting er at opphastigheten er dårlig på HFC, men på fiber er det dustete synes jeg.
Og med de prisene, jesus f-ing christ :yucky:

Jeg hadde ikke betalt ekstra for 1250, du sparer kanskje noen minutter når du laster ned noe, men er det verdt det?
Jeg ser at Telia har maks 500 Mbit opp på fiber, da hadde ikke jeg giddet å betale for noe mer enn det ned. Prisen er allerede skyhøy, uten rabatter på hele 989kr for 500/500.

Jeg betaler 300kr for 1000Mbit, måler til omtrent 950/950.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Uderzo said:

Ahh, la ikke merke til at hastighetene er usymmetriske både på fiber og HFC. En ting er at opphastigheten er dårlig på HFC, men på fiber er det dustete synes jeg.
Og med de prisene, jesus f-ing christ :yucky:

Jeg hadde ikke betalt ekstra for 1250, du sparer kanskje noen minutter når du laster ned noe, men er det verdt det?
Jeg ser at Telia har maks 500 Mbit opp på fiber, da hadde ikke jeg giddet å betale for noe mer enn det ned. Prisen er allerede skyhøy, uten rabatter på hele 989kr for 500/500.

Jeg betaler 300kr for 1000Mbit, måler til omtrent 950/950.

telia veit at deres tid er over snart siden de har i alle  år nektet å bygge ut fiber så de melker det maksimalt på de som er dumme nok til å kjøpe av dem eller styrer som signerer avtaler med telia, har sittet i flere styre i flere bygg og i alle bygg har telia blit sagt opp innekort tid og erstattet med fiber. lynet, altiboks og nå sist global connect.  rundt 500 kunder telia har mistet pga deres tullete  "Hybrid" ikke fiber 

Endret av -Night-
Lenke til kommentar
1 minute ago, mobile999 said:

Altibox er verre.

kommer ann på fellesavatlen men ja de er dyre. 

 

2 minutes ago, mobile999 said:

Lynet? 1499 for 500. Ny vinner!

 

Med  fellesvatale på lynet

image.png.44cfc1d59fc08aa38d7f0b4295e6fa99.pngme 

 

Global connect betaler sammeiet nå 240kr per enhet og alle sammen får gigabit inkludert i felleskostnader .

 

 

telia må gå og legge seg 

Lenke til kommentar
-Night- skrev (1 time siden):

Med  fellesvatale på lynet

Jeg hadde Lynet der jeg bodde før, en fellesavtale på 400kr(mener det var 250/250 for alle i borettslaget) med mulighet for oppgraderinger, blant annet til 1Gbit mot 300 ekstra, så totalt så betalte jeg 700kr for internett.
Det er mer spiselig enn Altibox og Telia, med forbehold om gode fellesavtaler.

Lenke til kommentar
39 minutes ago, Uderzo said:

Jeg hadde Lynet der jeg bodde før, en fellesavtale på 400kr(mener det var 250/250 for alle i borettslaget) med mulighet for oppgraderinger, blant annet til 1Gbit mot 300 ekstra, så totalt så betalte jeg 700kr for internett.
Det er mer spiselig enn Altibox og Telia, med forbehold om gode fellesavtaler.

er det , ser på avtalen for der det ble inngått med lynet  dog noen gammel nå, var det

250/250 som standard for alle, 259kr per enhet ink mva.  så kunne enklete oppgrader til gigabit/gigabit/ for 199 i mnd.  ser at prisene harøkt siden da men men enda bedere en stjelTelia.

 

uansatt vi er laaangt uvoer hva OT spurte her, har gigabit selv med GC tilbyr opptill 10g, da er det 10g sfp+ i cpe, og 10g porter ut fra den som  går rett i min router og jeg ville få ihvertfall 9g/9g. 

Endret av -Night-
Lenke til kommentar
2 hours ago, mobile999 said:

Altibox er verre.

Men nå sammeligner du eple og pære og jeg vil påstå Altibox er på ingen måte verre. 

Nå er jeg helt enig i at Altibox er heller ikke billig. Stort sett ingen av leverandørene i Norge er billige, absolutt alle har økt prisene voldsomt siste 3-4 år uten at de har økt kvaliteten eller kapasiteten på leveransen noe nevneverdig.

Altibox (sjekket vikenfiber) tar 1329 pr. måned for 1000/1000. Telia tar 1379 for 1250/50...

Jeg hadde ANY DAY, valgt 1000/1000 fremfor 1250/50. Sistnevnte er kun et "markedsføringsstunt" fra Telia hvor de kan "skryte" at de leverer raskere nett enn andre, men ved at man har så sterkt begrenset upload vil det i praksis si at man ikke klarer å utnytte download på samme måte som synkrone hastigheter ---> Enkel win for Telia, da de kan overselge kapasitet mer enn hvis de hadde levert synkron.

  1. Altibox leverer synkrone hastigheter på dedikert linje
    1. Ingen GPON eller DOCSIS, hvor begge er delt medium og har teknikker/kryptering/modulering ++ som medfører økt latency+jitter+bufferbloat. 
  2. Telia leverer på delt medium (mer aggresiv deling av kapasitet ute i aksessnett)
    1. SPESIELT Telia som kjører med kraftig overbelastet upload i HFC, det er iallefall min erfaring her, jeg flyttet nylig (solgte bolig) fordi jeg var så lei HFC nettet til Telia. Det er desidert det dårligste internettet jeg har hatt siden jeg hadde ADSL.
    2. Hos meg var Jitter + Latency på upload veldig sammenlignbar med jitter + upload man får over 4G. Faktisk så var Telia 4G periodevis (kveldstid) bedre enn uploaden var på HFC.
  3. Telia leverer massevis over koaks, mao. man sliter med el-støyproblematikk som man ikke får på fiber

 

4 hours ago, Landskap1 said:

Redigerer store video og bildefiler i jobben, og de blir lagret i private cloud som har god kapasitet til slikt :)

Da vil du vel bli skuffet, med så strupet upload vil du mest sannsynlig få en enorm asymmetri i requests som gjør at forespørsler fra din PC hoper seg opp (står i kø) som gjør at du får ikke utnyttet nedlastningshastigheten.

4 hours ago, Uderzo said:

Etter min erfaring så må tjenesten støtte flertrådede opplasting, du vil nok ikke oppnå så store hastigheter med å laste opp en og en fil, enten må du laste opp mange filer samtidig eller at filen deles opp i flere deler, lastes opp og deretter settes i sammen igjen.

Både og, hvis man får levert usymmetrisk linje vil denne effekten bli større.

MAO. Ved at Telia leverer usymmetriske hastigheter vet de at throughput i nettet deres nedstrøms (mot kunder, "download") vil gå ned, for klientene til kundene klarer ikke å forespørre servere/andre på samme rate --> lettere for de å overselge kapasitet også nedstrøms.

På speedtest og lignende så vil ikke dette synes da speedtest vil sende mer forespørsler mot klient enn det man faktisk forespørrer (for man avtaler, "send meg så masse som mulig og ta tiden"). 

Derfor vil du også se at du klarer å bruke kapasiteten på tjenester som bruker tilsvarende mekanismer med flere strømmer og gjerne over UDP hvor server kan "dumpe" mer data mot klient, uten at klient faktisk forespørr denne dataen individuelt.

Worst case her som demonstrerer dette godt er om man har en VPN forbindelse som går over TCP. I TCP må pakker "ack'es" og da setter begrenset upload en stor demper på "reell throughput" også om latencyen er høyere på upload

Sidespor: latency i HFC-nett er på ingen måte synkron, når mange kunder på kveldstid bruker nettet samtidig øker latency på upload kraftig da den er en oversolgt ressurs ---> Blir mer fri kapasitet på download fordi kundene står i "upload kø".

Poenget mitt her er vel at dette feltet er ganske mye mer komplisert enn bare hva man får på speedtest og that's it.

Usymmetrisk hastighet kan "se fint ut" på en speedtest, og fungere knall til 10x Netflixstrømmer, men fungere svært dårlig på 10x VPN tuneller eller annen trafikk som ikke kan "utnytte" samme prinsipp med å pushe masse data en vei uten "toveis kommunikasjon" mot klient.

Og i tillegg til dette, generelt sett når man snakker hastigheter over 100-500 Mbps (ish):

  • Der er mange serverleverandører som "shaper" enkeltkunder slik at en kunde ikke skal stjele all kapasiteten til serveren.
    • Det gjelder spesielt de som har server med 1 Gbps tilkobling (mindre tilbydere).
  • Peeringavtaler hos ISP (hvem kobler til hvem), kapasitet på disse og CDN nettverk får en mye større innvirkning på "reell througput" man faktisk får.
  • Høyere latency mellom klient/server medfører også redusert throughput (og det igjen er sterkt avhengig av teknologi, routing paths og peering)
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...