Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Jord er koblet til N i stikkontakt


Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg planla å koble til et ekstra utenpåliggende stikk fra en en eksisterende kontakt. Dette har jeg gjort mange ganger før, men når jeg åpnet denne stikkontakten ble jeg i stuss. Det er to doble innfelte stikk, og i den jeg skulle koble meg til går jord inn i hhv jord og N. Når jeg åpner stikket ved siden av og trekker i jordkabelen her(som er koblet til jord) ser jeg helt klart at dette er kabelen som er koblet til i N i denne kontakten. N fra denne kontakten går altså inn i jord på nabokontakten. 

Jeg turte ikke gjøre noe med dette og turte i allefall ikke koble til noe mer. De stikkene som står der fungerer "som de skal", men jeg ble begymret for hva som kan skje om det skulle oppstå en jordfeil eller noe annet.

Er dette en lovlig og trygg måte å gjøre ting på? Hva er grunnen til at man gjør det på denne måten i tilfelle?

Huset er bygget i 1999/2000

 

 

kontakt1.png

 

kontakt3.png

kontakt2.png

Endret av pal.carlsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikkje trygt eller lovleg.

Konsekvensen er jo i essens at du *lager* jordfeil i nettet når du bruker den kontakten.

Om du finn slike godbiter bør du få elektriker til å ta ein sjekk av heile installasjonen, for det der er så grov feil at du nesten garantert vil finne andre - farlege - ting.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Marzo skrev (5 minutter siden):

Det er brukt feil merket kabel, men den er nok "riktig" i form av at sikringen ikke ryker hvis man setter noe i stikkontakten. 

Før du gjør noe mer ville jeg ringt en elektriker og fått han til å byttet til korrekt kabel.

Jeg kan bekrefte at ikke noe ryker, for kona har et nattlys og en ladeenhet for klokke/telefon/airpods koblet til. Spørsmålet er om det er farlig om jeg kobler til en støvsuger eller noe annet som utstyr med en potensiell defekt? 

 

Jeg skjønner ikke helt at det hjelper om fargen på kabelen byttes heller. Det blir jo feil farge på kabelen et sted uansett når man kobler N til jord. :(

Lenke til kommentar

Det er nok koblet riktig, men kabelen som er L er også GulGrønn selv om den gir L. 
Det betyr at man ikke vet hvilken kabel som er riktig når man feks bytter stikkontakt. 

Men det er helt umulig å si noe om hvor mye som er galt her uten å faktisk åpne kontaktene på samme kurs. 
Dette er en jobb for en elektriker

  • Liker 2
Lenke til kommentar
pal.carlsen skrev (13 minutter siden):

Hei. 

Jeg planla å koble til et ekstra utenpåliggende stikk fra en en eksisterende kontakt. Dette har jeg gjort mange ganger før, men når jeg åpnet denne stikkontakten ble jeg i stuss. Det er to doble innfelte stikk, og i den jeg skulle koble meg til går jord inn i hhv jord og N. Når jeg åpner stikket ved siden av og trekker i jordkabelen her(som er koblet til jord) ser jeg helt klart at dette er kabelen som er koblet til i N i denne kontakten. N fra denne kontakten går altså inn i jord på nabokontakten. 

Jeg turte ikke gjøre noe med dette og turte i allefall ikke koble til noe mer. De stikkene som står der fungerer "som de skal", men jeg ble begymret for hva som kan skje om det skulle oppstå en jordfeil eller noe annet.

Er dette en lovlig og trygg måte å gjøre ting på? Hva er grunnen til at man gjør det på denne måten i tilfelle?

Huset er bygget i 1999/2000

 

 

kontakt1.png

 

kontakt3.png

kontakt2.png

Siden det sannsynligvis er TN anlegg det er snakk om så ser jeg to senarioer. En er at elektriker har gått tom for blå pn og rett og slett tatt en spansk en. Det andre alternativet er litt skumlere, i et TN anlegg skal N og jord forgreines fra hverandre i hver sine ledere fra første fordeling fordi den potensielle lasten skal gå via N og ikke jord, hvis dette er en direkte feilkobling så vil lasten kunne gå via jordlederen noe som øker sjangsen for strømgjennomgang i rom som har utstyr med et annet jordingpotensiale som f.eks våtrom med vannrør og avløp.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ein gul/grøn ledning fungerer like fint som ein blå, men du veit ikkje korleis det ser ut i andre enden. Om den er brukt som blå ledning og det ikkje finnes andre feil så kan ein trekke ei blå krympestrømpe over ledningen. Då ser ein faglært kva som er gjort og at intensjonen er riktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det fins ikke N i et 230 volts anlegg, kun fase og fase, evt alle faser L1-L2-L3.  Du måler helt korrekt spenning mellom en fase og jord (teoretisk skal være 132 volt men spenningen varierer konstant). 

Hvis du hadde et 400 volts anlegg ville du målt 230 fase-null, 230 fase-jord, 0 jord-null. Eventuelt kan du få lignende verdier med et 230 volts anlegg med grov jordfeil, men jeg tror nettselskapene har blitt flinkere til å rette slikt med de smarte målerne da de ser verdier konstant. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (20 minutter siden):

Det fins ikke N i et 230 volts anlegg, kun fase og fase, evt alle faser L1-L2-L3.  Du måler helt korrekt spenning mellom en fase og jord (teoretisk skal være 132 volt men spenningen varierer konstant). 

Hvis du hadde et 400 volts anlegg ville du målt 230 fase-null, 230 fase-jord, 0 jord-null. Eventuelt kan du få lignende verdier med et 230 volts anlegg med grov jordfeil, men jeg tror nettselskapene har blitt flinkere til å rette slikt med de smarte målerne da de ser verdier konstant. 

TN er et 400V anlegg der man kan hente ut 230V mellom fase og N og er helt vanlig på nyere boliginstallasjoner. Norge er en av de få landene i Europa der IT anlegg fortsatt dominerer, men i nyere tid har det blitt mer å mer vanlig med TN anlegg, også mot boliginstallasjoner.

Lenke til kommentar

I eit så nytt hus vil det vel alltid vere jordfeilbrytar, enten som eigen kurs eller som automatsikringar med innebygde jordfeilbrytarar. Om dette fungerer skal det heller ikkje kunne vere jordfeil.

Elles er vel ei mogelegheit å kontakte eit elektrikarfirma og be om elkontroll, gjerne med termografering. Det kostar litt, men då får du også ein skikkeleg kontroll på heile det elektriske anlegget. Elektrikaren kan også kople opp den ekstra kontakten, slik at du slepp å gjere dette sjølv. (Det har du jo strengt tatt ikkje lov til heller).

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
25 minutes ago, Powertrainer said:

TN er et 400V anlegg der man kan hente ut 230V mellom fase og N og er helt vanlig på nyere boliginstallasjoner. Norge er en av de få landene i Europa der IT anlegg fortsatt dominerer, men i nyere tid har det blitt mer å mer vanlig med TN anlegg, også mot boliginstallasjoner.

Og poenget er? Jeg skjønner alt du sier her, null problem. Jeg poengterte bare at her var det ganske sikkert snakk om 230 volts anlegg ut fra målte spenninger. Hvis nye hus bygges i eksisterende områder kan de helt fint få 230 volts anlegg. Det var vel omtrent på starten av 90-tallet man begynte med 400 volt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For store dimensjoner er det ikke uvanlig å bare trekke sorte ledere og så merke de tydelig i endene, ledningene virker likt uavhengig av om de er sorte eller rosa, fargene er der for å holde orden. Hvis den gul/grønne lederen er koblet likt i begge ender, altså på N i begge ender så er det nok bare en som har gått tom for andre farger og brukt gul/grønn istedet. 

 

Men det er veldig "fy" å bruke gul/grønn leder til spenning, og spesielt i boliger hvor det ofte endres her og der uten spesielt mye dokumentasjon. Det er også feil å gjøre dette uten å merke om lederen. Sånn sett gir det litt bekymring for hvordan resten er gjort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
kremt skrev (35 minutter siden):

Og poenget er? Jeg skjønner alt du sier her, null problem. Jeg poengterte bare at her var det ganske sikkert snakk om 230 volts anlegg ut fra målte spenninger. Hvis nye hus bygges i eksisterende områder kan de helt fint få 230 volts anlegg. Det var vel omtrent på starten av 90-tallet man begynte med 400 volt. 

Ser nå at han har målt 130V mellom fase-jord, har ikke finlest i tråden så det tar jeg på meg, da er det nok et IT nett det er snakk om. Da er det nok ganske sannsynlig at elektrikeren har brukt gul/grønn pn som faseleder, ikke helt etter boka men men.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...