Gå til innhold

EU-Kampen er i gang


Anbefalte innlegg

Inspector skrev (5 minutter siden):

En ting er å signalisere at EU støtter FNs resolusjoner, men du skriver selv at EU har gått hardt ut mot denne politikken og forsøker å tvinge Polen til å endre et demokratisk vedtak. Er ikke det innblanding i lokale forhold ?

Jo. Men i Polen, og mange andre land, (mis)bruker man demokratiske virkemidler for å undertrykke andre mennesker. Har man da i realiteten et demokrati når man ender opp med å frata enkelte mennesker sine rettigheter? 

For den saks skyld - hadde det vært folkeavstemning om EU-medlemskap i dag, hadde jeg stemt ja. Hadde ja-mulighet vært "ja, og nei-siden må nå ha egne toaletter", hadde jeg stemt nei. 

Jeg forstår og er enig i mange av nei-sidens argumenter, men synes andre argumenter veier tyngre. Det er partier jeg stemmer på som jeg også er uenig med, men også partier jeg aldri vil stemme på som jeg kan være enig med. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Inspector skrev (10 minutter siden):

En ting er å signalisere at EU støtter FNs resolusjoner, men du skriver selv at EU har gått hardt ut mot denne politikken og forsøker å tvinge Polen til å endre et demokratisk vedtak. Er ikke det innblanding i lokale forhold ?

Nei det er ikke innblanding i lokale forhold. Som et vilkår for å bli medlem i EU måtte Polen anerkjenne de grunnleggende prinsippene i EMK, herunder kravet om en fri og uavhengig presse, og uavhengige domstoler.

Hvis Polen ikke vil underlegge seg disse prinsippene kan polakkene bare melde seg ut av EU. Og det samme gjelder Victor Urban og hans nå halvfascistiske Ungarn.

Det er sterkt underkommunisert at EU også er en sterk tilhenger av de grunnleggende menneskerettigheter. Og som bl.a. har bidratt til at Spania og Portugal nå er liberale demokratier.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Medlem skrev (10 timer siden):

Utenfor EU har Norge en større grad av kontroll over matproduksjonen
Utfordringer for landbruket i EU, matforsyning og genredigering var tema for årets landbrukspolitiske konferanse. Nå kan du se hele konferansen i opptak
https://neitileu.no/aktuelt/-utenfor-eu-har-norge-en-storre-grad-av-kontroll-over-matproduksjonen

Europas arme arbeidere
Arbeid skulle være veien ut av fattigdom, men de arbeidende fattige blir stadig flere i EUs indre marked
https://neitileu.no/aktuelt/europas-arme-arbeidere 

(Arbeidsmarkedet i EU er på vei mot et løsarbeidersamfunn hvor deltidsstillinger, midlertidige stillinger, kontraktsarbeid blir mer vanlig)


Flytte makt og beslutninger så langt bort fra velgerne at man ikke kan holde noen til ansvar er en politisk struktur ingen nordmann skal godta. Saker som demokrati, arbeidsrettigheter, fiskeri, jordbruk, suverenitet, myntenhet, sentralbank, selvråderett og selvstendighet er enda viktigere i dag enn de var i går

NEI til salg av Norge. NEI til EU

Propagandaen til NEI til EU er det vel (nesten) ingen som biter på Du får nesten komme med noen nøytrale kilder hvis du skal bli tatt seriøst. . 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Neffi skrev (17 minutter siden):

Dette er jo utelukkende fordi vi har et matmonopol styrt av 3 aktører i landet (norgesgruppen, rema og coop), fordelt på 2 grossister. 

Alle andre land ville splittet opp et slikt maktgrep, mens her skjer det neppe etter de sammenslås til 1. Da lurer vi bare på hvorfor bøndene klager så fælt.

At Norge har verdens dyreste mat fordi der bare er tre dagligvarekjeder er en myte som norske bønder og deres fagforening, også kjent som Senterpartiet, holder i live for alt det det er verdt.

For få år siden var der fem kjeder, først trakk Lidl seg ut, og deretter fulgte ICA. Og en av årsakene var nettopp at det er svært krevende å drive dagligvarehandel i Norge fordi norsk matvareregime ikke følger noen som helst prinsipper som har md konkurranse å gjøre. Norge har i realiteten en slags planøkonomisk dagligvarehandel, og planøkonomien fikk dødsstøtet i 1989, men lever fortsatt i beste velgående i norsk dagligvarehandel.

Når et kilo norsk hvitost, eksempelvis Norvegia, koster to til tre ganger så mye som en tilsvarende EU ost, nytter det ikke å skylde på dagligvarekjedene. Bøndene har også langt på vei skaffet seg nær monopol på videreforedling gjennom TINE, Nortura og andre foretak.

Og du skylder på dagligvarekjedene? 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (57 minutter siden):

De som ser på UK nå og tenker at «det var en bra løsning» eller «EUs feil» synes å være i en egen virkelighet. Det er så langt fra sannheten (samt historien om hvorfor det ikke ble en løsning (hint UK er idioter og sa nei til en avtale lik EØS)) at man blir skremt.

Helt riktig.. jeg bor store deler av vinteren i Spania, og er glad for hvor enkelt det er å forflytte seg i EU..og hvor likt alt er som hjemme i Norge. Men sitter en på finnskogane i en hytte, forstår jeg bekymringen.

De engelske jeg møter der nede, er helt oppgitt over at tannløse fylliker på puben hjemme i UK stemte UK ut av EU...

Dette er folk som har et verdensbilde fra forrige århundre..

EU er bortimot den eneste som har fortjent fredsprisen...tenk litt over det...å les europeisk krigshistorie..

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Neffi skrev (51 minutter siden):

Joda, men akkurat nå sitter jeg å ser til vår nærmeste nabo/bror. Og de åpne grensene har ikke staten klart å håndtere på en god måte. Er vi klar for dette nå?

Det har ingenting med EU å gjøre, men en hjernedød sosialist politiker i Sverige, som åpnet dørene..

Mange EU land har en restriktiv innvandringspolitikk, mye strengere en Norge.. nettopp det bekymrer de innvandrer vennlige politikerne i Norge, og de er derfor mot EU medlemskap.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor unngår alle Ja-folkene å svare meg på spørsmålet mitt om hvordan vi skal gjøre det med de åpne grensene? Da med tanke på hvordan det står til i Sverige nå?

Windfarmer skrev (10 minutter siden):

Og du skylder på dagligvarekjedene? 

Har du noen gang forsøkt å føre regnskap for en norsk bonde? Eller for å snu på det, hadde du overlevd på inntektene? Jeg hadde ikke det.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Bare for å avslutte for min del i alle fall nå (og for være litt mot-polarisende):

Jeg tror virkelig ikke at et norsk EU-medlemskap vil løse problemene i Norge vi har nå. Tvert i mot kan enkelte av dem bli noe forsterket, men voldsomme endringer tviler jeg på at vi ser. Men et medlemskap mener jeg er viktig for å løse framtidens problemer, og gjør oss bedre rusta til hva som måtte komme. Vi vekk i fra at hver skal sitte på sin lille tue og løse verdensproblemer fra kun sitt synspunkt. 

Dritt i verden merker vi allerede. La oss være rusta for å takle enda mer dritt, og det gjør vi best sammen. Selv jeg også trIves best i øyeblikket når verden er låst ute, men det hjelper kanskje ikke i morra.

the 3 X skrev (6 minutter siden):

Helt riktig.. jeg bor store deler av vinteren i Spania, og er glad for hvor enkelt det er å forflytte seg i EU..og hvor likt alt er som hjemme i Norge. Men sitter en på finnskogane i en hytte, forstår jeg bekymringen.

De engelske jeg møter der nede, er helt oppgitt over at tannløse fylliker på puben hjemme i UK stemte UK ut av EU...

Dette er folk som har et verdensbilde fra forrige århundre..

EU er bortimot den eneste som har fortjent fredsprisen...tenk litt over det...å les europeisk krigshistorie..

Dette er også mitt inntrykk av engelskfolk jeg møter; de skjønner ikke hva man tenkte med når det gjaldt Brexit.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Neffi skrev (Akkurat nå):

Hvorfor unngår alle Ja-folkene å svare meg på spørsmålet mitt om hvordan vi skal gjøre det med de åpne grensene? Da med tanke på hvordan det står til i Sverige nå?

Vi har allerede mer åpne grenser med EU enn det f.eks. Storbritannia noensinne hadde (Schengen, og åpent mellom Skandinavia før det). Hvis du tenker på innvandring, så er dette opp til hvert enkelt land (store forskjeller her innad i EU). 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
panzerwolf skrev (Akkurat nå):

Vi har allerede mer åpne grenser med EU enn det f.eks. Storbritannia noensinne hadde (Schengen, og åpent mellom Skandinavia før det). Hvis du tenker på innvandring, så er dette opp til hvert enkelt land (store forskjeller her innad i EU). 

Ok, jeg har fått med meg at vi var med på noe dublinavtale-greier, men mangler alt av informasjon i forhold til regelverk. Håper dere selv vet, for alle ser mer ut til å være opptatt av å kritisere politiske retninger og figurer, enn å ha tenkt selvstendige tanker, og det bekymrer meg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Neffi skrev (1 minutt siden):

Hvorfor unngår alle Ja-folkene å svare meg på spørsmålet mitt om hvordan vi skal gjøre det med de åpne grensene? Da med tanke på hvordan det står til i Sverige nå?

Har du noen gang forsøkt å føre regnskap for en norsk bonde? Eller for å snu på det, hadde du overlevd på inntektene? Jeg hadde ikke det.

Kanskje du heller skulle sett til Danmark. De er vel strengere på innvandring enn det Norge er. Problemene Sverige opplever er ikke pga åpne grenser innad i EU, men pga at de har tatt imot mange flere innvandrere enn Danmark  fra land utenfor EU. 

Hvordan landbruket er organisert i Norge er vel en god grunn til hvorfor man heller burde se til EU sitt landbruk. Det er for mange hobbybønder i Norge. Tar et eksempel på norsk landbruks føring av regnskap som jeg har hørt fra andre. 

Når de skal søke subsidier ut fra antall dyr så har de mange dyr. Når de skal betale skatt så var visst mange av dyrene på mystisk vis forsvunnet... (Kanskje de rett og slett ikke hadde så mange dyr som de sa da de skulle søke subsidier) ;) Bare et eksempel, og ingen påstand om hvor vanlig dette er.

Men ja, det norske landbruket burde se til EU hvordan landbruket organiseres der. Ikke noe galt med å være hobbybonde altså, men da må man nesten forvente at man ikke har en inntekt man kan leve på. De færreste som driver med en hobby kan leve av inntekten fra hobbyen sin. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
the 3 X skrev (20 minutter siden):

Det har ingenting med EU å gjøre, men en hjernedød sosialist politiker i Sverige, som åpnet dørene..

Mange EU land har en restriktiv innvandringspolitikk, mye strengere en Norge.. nettopp det bekymrer de innvandrer vennlige politikerne i Norge, og de er derfor mot EU medlemskap.

Dette er jo bare en del av Brexit retorikken. Nei til EU gjengen forsøker altså å skylde svenske tilstander på EU.

Hvorfor kan de ikke heller snakke om danske tilstander der Danmark har vært EU medlem like lenge som Sverige, og som har en strammere innvandringspolitikk enn Norge. 

En vesentlig årsak til Brexit skyldes en misforståelse om at det var EU som var årsaken til all innvandringen til GB. Delvis var dette rett da en EU's fire friheter, fri flyt av arbeidskraft som også gjelder i Norge, ledet til innflytting av folk fra det tidligere Øst - Europa, særlig polakker. Men polakkene reiser nå hjem fordi det er bedre å bo i Polen enn i GB.

Det Brexit gjengen ikke fikk med seg er at EU ikke har noe som helst med innvandring fra resten av verden, eksempelvis Nord Afrika og Midt Østen. Dog med et viktig unntak, når GB meldte seg ut av EU meldte de seg også ut av Dublinavtalen som gav GB rett til å sende asylsøkere til opprinnelseslandet. Så innvandringsargumentet er aldeles latterlig, GB har mistet kontroll over innvandringen enn etter Brexit.  

Endret av Windfarmer
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Neffi skrev (1 minutt siden):

Ok, jeg har fått med meg at vi var med på noe dublinavtale-greier, men mangler alt av informasjon i forhold til regelverk. Håper dere selv vet, for alle ser mer ut til å være opptatt av å kritisere politiske retninger og figurer, enn å ha tenkt selvstendige tanker, og det bekymrer meg.

Mener den går ut på innvandrere skal kunne returneres til landet først kom til. Tror ikke denne er en del av EØS.

Deler for øvrig veldig din bekymring der. Debatter blir altfor ofte polariserte - det finnes sjelden en fasit, men man må veie argumenter opp mot hverandre. Tenker man seg litt om og går i dybden/har en god diskusjon, vil man ofte innse at man også er litt enig med enkelte av meningsmotstanderens argumenter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (2 minutter siden):

Dette er jo bare en del av Brexit retorikken. Nei til EU gjengen forsøker altså å skylde svenske tilstander på EU.

Hvorfor kan de ikke heller snakke om danske tilstander der Danmark har vært EU medlem like lenge som Sverige, og som har en strammere innvandringspolitikk enn Norge. 

En vesentlig årsak til Brexit skyldes en misforståelse om at det var EU som var årsaken til all innvandringen til GB. Delvis var dette rett da en EU's fire friheter, fri flyt av arbeidskraft som også gjelder i Norge, ledet til innflytting av folk fra det tidligere Øst - Europa, særlig polakker. Men polakkene reiser nå hjem fordi det er bedre å bo i Polen enn i GB.

Det Brexit gjengen ikke fikk med seg er at EU ikke har noe som helst med innvandring fra resten av verden, eksempelvis Nord Afrika og Midt Østen. Dog med et viktig unntak, når GB meldte seg ut av EU meldte de seg også ut av Dublinavtalen som gav GB rett til å sende asylsøkere til opprinnelseslandet. Så innvandringsargumentet er aldeles latterlig, GB har mistet kontrollen over innvandringen etter Brexit.  

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Neffi skrev (28 minutter siden):

Hvorfor unngår alle Ja-folkene å svare meg på spørsmålet mitt om hvordan vi skal gjøre det med de åpne grensene? Da med tanke på hvordan det står til i Sverige nå?

Har du noen gang forsøkt å føre regnskap for en norsk bonde? Eller for å snu på det, hadde du overlevd på inntektene? Jeg hadde ikke det.

Og du fortsetter å spre EU myter.

Det eneste organ som kan gjøre noe effektivt med fremmedkulturell innvandring til Europa er EU.

Når det gjelder svenske tilstander er dette et resultat av svenske politiske valg, ikke EU regler. Og når det gjelder innvandring av svensk organisert kriminalitet til Norge har heller ikke det noe med EU å gjøre, men et nordisk samarbeid fra 1950 tallet som i praksis opphevet innvandringskontroll mellom de nordiske landene. Finland, Danmark, Sverige, Island, Førøyene og Norge har i praksis hatt ett felles arbeidsmarked og passfrihet mellom landene i flere tiår.

Det var en stor tabbe av Angela Merkel å sette grensene på vidt gap i 2014. Det begynner nå å bli bred politisk enighet i store deler av EU om at den fremmedkulturelle innvandringen til Europa må bremses eller aller helst opphøre. Fortsetter dette slik det har gjort de siste tiårene, vil det kunne destabilisere Europa.

Og den eneste løsningen på dette spørsmålet er en felles europeisk politikk med felles grensekontroll og like regler bl.a. for asylrett m.m.

Den som benytter innvandringsargumentet som et argument mot EU medlemskap, har virkelig ikke skjønt noe som helst.

Og når det gjelder å føre regnskap for norske bønder, har jeg aldri forsøkt det. Jeg er ikke regnskapsfører. Men kanskje du heller skulle forsøke å føre regnskap for de ca. 5,3 millioner nordmenn som ikke er blant de ca. 40.000 norske bøndene.

Hvorfor skal vi ha 30% høyere matpriser enn på østsiden av Svinesundbroen? 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (50 minutter siden):

Hvorfor skal vi ha 30% høyere matpriser enn på østsiden av Svinesundbroen? 

Har du sett leveringsavtalene produsenter får med monopolistene? (Nei, ikke vi heller, for det er INGEN som har innsyn) Hvordan de blir presset til å lage EMV (egne merkevarer) for kjedene og nektet inngang hvis de ikke betaler dyrt for bestemte hylleplasser, eller hvis de ikke kan levere til hele kjeden? Forstår du hva det gjør for sluttbrukeren? Det innskrenker tilbudet vårt, og presser prisene opp. De skaper et produksjonslandskap med skyhøye inngangsbarrierer som småaktører ikke kan delta i. Hvilke alternative salgskanaler har de? Matbod på torget?

Det er fri konkurranse som kan få ned prisene, og det har vi over hodet ikke idag!

https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Saker/Sak/?p=88673

Endret av Neffi
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Medlem skrev (På 27.10.2023 den 4:19 PM):

Regime i Brussel ønsker mer maktoverføring fra nasjonalstatene "Abolition of veto powers, more EU powers in health, energy, defence, and social and economic policies"

Flytte makt og beslutninger så langt bort fra velgerne at man ikke kan holde noen til ansvar er en politisk struktur ingen nordmann skal godta. Saker som demokrati, arbeidsrettigheter, fiskeri, jordbruk, suverenitet, myntenhet, sentralbank, selvråderett og selvstendighet er enda viktigere i dag enn de var i går.

Det er ikke noe "regime" i Brussel.

Faktum er at situasjonen i verden nå viser at man er avhengig av allianser for å overleve. Jeg har lenge vært skeptisk til EU, men nazistaten Russland har vist oss at vi trenger å være i både økonomiske og militære allianser for å beholde vår frihet.

For du påstår at vi mister vår frihet, men faktum er at dette er marginalt. Det er enda større fare for at vi blir fratatt all frihet hvis vi står utenfor.

Det er jo det ondskapens akse, ved blant annet Russland og Kina, ønsker.

  

Neffi skrev (2 timer siden):

Hvorfor unngår alle Ja-folkene å svare meg på spørsmålet mitt om hvordan vi skal gjøre det med de åpne grensene? Da med tanke på hvordan det står til i Sverige nå?

Det er et gode for nordmenn at vi kan reise fritt innenfor EØS. Dette har lite med innvandring å gjøre som sådan. Innvandringen blir aktuell ved EØS eller EUs grenser. Hvis vi ønsker å påvirke systemet til å stramme inn ved grensene så har vi større mulighet til det i EU enn utenfor.

Endret av Markiii
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Neffi skrev (4 timer siden):

Har du sett leveringsavtalene produsenter får med monopolistene? (Nei, ikke vi heller, for det er INGEN som har innsyn) Hvordan de blir presset til å lage EMV (egne merkevarer) for kjedene og nektet inngang hvis de ikke betaler dyrt for bestemte hylleplasser, eller hvis de ikke kan levere til hele kjeden? Forstår du hva det gjør for sluttbrukeren? Det innskrenker tilbudet vårt, og presser prisene opp. De skaper et produksjonslandskap med skyhøye inngangsbarrierer som småaktører ikke kan delta i. Hvilke alternative salgskanaler har de? Matbod på torget?

Det er fri konkurranse som kan få ned prisene, og det har vi over hodet ikke idag!

https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Saker/Sak/?p=88673

Hvorfor tror du hobby bøndene er EU motstandere... pga høye matpriser..??

Bøndene, og deres distribusjons selskaper er jo selv hovedårsakene til de kunstig høye prisene vi har i dag..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mye som tyder på at Norges gullalder er over, og da kan EU være en positiv ting. Eliten som styrer der har jo omtrent årlig korrupsjonsanklager mot seg. En av de verste må jo være Ursula von der Leyen. Er ikke så fan av overklasser eliter som skal styre alt og gjemmer seg bak en haug av byråkrati. 

Men samtidig kan EU være en positiv ting mtp uavhengighet fra USA. Da kan jo Europa kjøre sitt eget løp når det gjelder utenrikspolitiske spørsmål og ikke kun legge seg på rygg ovenfor USA. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...