Gå til innhold

EU-Kampen er i gang


Anbefalte innlegg

The Very End skrev (12 timer siden):

Litt off topic med relevant; hvis målet er å ikke selge seg ut til fremmede aktører; bør ikke deres organisasjon ha en egne nettside dere administrerer? Er jo rimelig spenstig å selge alle sine personopplysninger og være helt avhengig av en rik kødd i Amerika for å levere kampanjesidene. Konsisitet min gode mann!

Jo, helt enig. Sliter i utgangspunktet med "se denne videoen, så får du sannheten"-argumenter.

EU er virkelig ikke perfekt, men det har endret seg mye siden gubbe-styret på 80-tallet. Historisk har det vært mye bråk i Europa, men et Europa som heller kan utnytte forskjellene og dermed de forskjellige styrkene enn å se på dette som problemer, vil være en stabil og sunn enhet.

Uansett om vitenskapen har feil eller rett når det gjelder klimaendringer, så er det temmelig irrasjonelt at man skal gjøre seg avhengig av begrensede ressurser som kun noen land har mye av, og som misbruker dette (nyeste store eksemplet er jo Russland). EU viser derimot vilje til å endre på dette og til å se framover.

Mange i Storbritannia angrer også på Brexit, og man tror også utfallet hadde vært annerledes nå fordi de gamle som var ivrigst på at "alt var bedre før" rett og slett har dødd.

For mange som vokser opp i dag, og særlig innen Schengen i Europa, så betyr grenser mindre og mindre. Kontakt over nettet er et fint eksempel ("Hvorfor skal jeg være redd for hen i et annet land? Hen er jo så hyggelig å spille med"). Reiser man i Schengen, og særlig med bil/tog merker man knapt grenser lenger.

EU er langt i fra perfekt, men det er jaggu ikke Norge heller. Derimot synes jeg EU viser en langt større langsiktighet og endringsvilje enn det Norge har gjort på mange år. Her tenker man i beste fall til neste valg, men stort kun neste budsjettperiode.

Jeg har alltid vært for et EU uansett fordi det er samlende og roer ned gamle gnukker som bare må være uvenner pga historiske hendelser i stedet for å se framover. 

Norsk EU-medlemskap har jeg vært i mot, men har forandret mening fordi EU også har forandret seg.

  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
the 3 X skrev (3 minutter siden):

personlig driter jeg i kongehuset

Deg om det, og det er vel sånn de fleste ja-folkene er. 
‘Kongeriket Noreg er eit fritt, sjølvstendig, udeleleg og uavhendeleg rike’ er en så viktig linje at den står først i grunnloven. Tenk på det

Vi sier som 'Norges mest torturerte mann' Lauritz Andreas Sand som heller ikke ønsket utenlandske krefter velkommen...
https://lokalhistoriewiki.no/images/Nei-støtten_2009_06_01_008.JPG

NEI til salg av Norge. NEI til EU

  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Inspector said:

EUs skremselspropaganda virker tydeligvis på et Stortingsflertall som ikke tør å representere befolkningsflertallet i EU-saken.

Hvis reservasjonsretten hadde vært benyttet litt oftere enn hvert jubelår, ville saken sett annerledes ut.
 

De som ser på UK nå og tenker at «det var en bra løsning» eller «EUs feil» synes å være i en egen virkelighet. Det er så langt fra sannheten (samt historien om hvorfor det ikke ble en løsning (hint UK er idioter og sa nei til en avtale lik EØS)) at man blir skremt.

Endret av The Very End
Redigerte bort unødvendig sarkasme
  • Liker 5
Lenke til kommentar
The Very End skrev (1 minutt siden):

De som ser på UK nå og tenker at «det var en bra løsning» eller «EUs feil» får meg til å lure hvordan de får til å smøre sin egen nistepakke på morgenen. Det er så virkelighetsfjernt og historieløst at man blir bekymret.

UK gjorde feil av å gå ut. Men polariseringen i deres stue var verre enn å gå ut.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Flytte makt og beslutninger så langt bort fra velgerne at man ikke kan holde noen til ansvar er en politisk struktur ingen nordmann skal godta. Saker som demokrati, arbeidsrettigheter, fiskeri, jordbruk, suverenitet, myntenhet, sentralbank, selvråderett og selvstendighet er enda viktigere i dag enn de var i går

Norsk kraft skal styres fra Norge. Ikke av EU!
https://www.facebook.com/NeitilEU/videos/1092865164860136

Kort avstand mellom politikere og folk er et gode
https://www.facebook.com/watch/?v=203078234705333

Mors tyrannis - NEI til EU

Endret av Medlem
  • Liker 2
Lenke til kommentar
panzerwolf skrev (2 minutter siden):

 

EU er langt i fra perfekt, men det er jaggu ikke Norge heller. Derimot synes jeg EU viser en langt større langsiktighet og endringsvilje enn det Norge har gjort på mange år. Her tenker man i beste fall til neste valg, men stort kun neste budsjettperiode.

 

Det er riktig. Derfor burde EU holdt seg til den opprinnelige ideen hvor krigstrøtte land var interessert i å få i gang handel og økonomisk vekst. Nå har «elefanten» vokst seg så stor og mektig at begrepene tøyes, overtrampene rettferdiggjøres og medaljens bakside bortforklares.
Begrepet «blendet av egen makt» har vel aldri passet bedre….

  • Liker 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (12 minutter siden):

Tror du at EU-borgerne ikke har noe forhold til landet sitt lenger?

Joda, men akkurat nå sitter jeg å ser til vår nærmeste nabo/bror. Og de åpne grensene har ikke staten klart å håndtere på en god måte. Er vi klar for dette nå?

Endret av Neffi
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Neffi skrev (10 minutter siden):

UK gjorde feil av å gå ut. Men polariseringen i deres stue var verre enn å gå ut.

Jeg mener at Brexit var positivt på mer enn en måte.
EUs indre spenninger og destruktive mekanismer ble belyst på en måte som maktmonopolet har forsøkt å skyve under teppet i mange år. EU-vennene bør være fornøyd med at EU blir tvunget til å bli mer selvkritiske og ydmyke.
Hvis Brussel hadde brukt enda mer kynisk makt mot UK, ville EU på lang sikt råtnet på rot….

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Drømmen om medbestemmelsesrett - Fakta er at ved et medlemskap vil Norge få en 13 - 14 seter i en sal med 750 plasser. Norge vil ikke 'få en hånd på rattet' som politikere og ja-pressen prøver å innbille oss. Vi havner ikke engang i baksetet. Norge må finne seg i å havne kneblet i bagasjen

Nei og atter nei - Norge og EU i 50 år
https://tv.nrk.no/program/MDFP13002012

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg kan forstå at EU er en slags union for å holde Europa samlet og dermed unngå større konflikter i Europa. Men det kan slå fort sprekker. Norge har andre forutsetninger enn land "nedi" kontinentet og jeg tror ikke EU bryr seg en døyt om hva som er spesielt med Norge annet enn olje og gassressursene som nå er en del av EU-markedet. Vi trenger tøffe politikere som ikke lar seg bli rævkjørt av EU-politikere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Inspector skrev (17 minutter siden):

Det er riktig. Derfor burde EU holdt seg til den opprinnelige ideen hvor krigstrøtte land var interessert i å få i gang handel og økonomisk vekst. Nå har «elefanten» vokst seg så stor og mektig at begrepene tøyes, overtrampene rettferdiggjøres og medaljens bakside bortforklares.
Begrepet «blendet av egen makt» har vel aldri passet bedre….

Men samtidig så la jo dette grunnlaget for videre utvikling og samarbeid.

Og de "overtrampene" er småtterier sammenlignet med overtrampene som myndighetene i f.eks. Polen har forsøkt seg på for å verne om såkalte tradisjonelle familieverdier. Her har jo EU gått hardt ut mot dette, og presenterer sånn sett like verdier med Norge (jeg vil faktisk heller har litt høyere strømregning enn å bli bannlyst av myndighetene fordi jeg synes alle mennesker skal ha like rettigheter - og jeg er ikke spesielt rik heller).

Og tilbake til Polen - enkelte områder erklærte seg for LGBT-frie. Dette er ikke offisielle EU-verdier, men er jo helt i tråd med at lokal bestemmelse eksisterer. Kan man da si at man ikke har lokal bestemmelse og at Brussel bestemmer alt? 

Eller Berlin? Noe større forhold, men er på mange måter en "stat i staten" pga lokale bestemmelser.

Så, nei, Brussel (for øvrig en veldig liberal by) bestemmer langt i fra alt for lokale myndigheter. På godt og vondt.

Endret av panzerwolf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (6 minutter siden):

Jeg mener at Brexit var positivt på mer enn en måte.
EUs indre spenninger og destruktive mekanismer ble belyst på en måte som maktmonopolet har forsøkt å skyve under teppet i mange år. EU-vennene bør være fornøyd med at EU blir tvunget til å bli mer selvkritiske og ydmyke.
Hvis Brussel hadde brukt enda mer kynisk makt mot UK, ville EU på lang sikt råtnet på rot….

Hvis noen skulle forlate EU, var det forståelig at det ble UK. En tidligere stormakt som kjenner «lusa på gangen» og som har lært av sine egne feil som koloniherre og militær stormakt. 
Overherredømme hvor maktapparatet er plassert « på den andre siden av jorden» skaper ingen bærekraftige løsninger…

Lenke til kommentar
Medlem skrev (På 27.10.2023 den 4:19 PM):

Vedum etter Høyre-uttalelser: − EU-kampen er i gang
Støttet av Sveriges tidligere statsminister, Carl Bildt, løfter Høyres utenrikspolitiske talsperson, Ine Eriksen Søreide, i dag EU-debatten i Norge. EU-kampen er igang, svarer Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum og gir en garanti
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Xb0pKm/hoeyre-topp-naa-maa-vi-ta-eu-debatten
 

Regime i Brussel ønsker mer maktoverføring fra nasjonalstatene "Abolition of veto powers, more EU powers in health, energy, defence, and social and economic policies"

Flytte makt og beslutninger så langt bort fra velgerne at man ikke kan holde noen til ansvar er en politisk struktur ingen nordmann skal godta. Saker som demokrati, arbeidsrettigheter, fiskeri, jordbruk, suverenitet, myntenhet, sentralbank, selvråderett og selvstendighet er enda viktigere i dag enn de var i går.

Vi sier som 'Norges mest torturerte mann' Lauritz Andreas Sand som heller ikke ønsket utenlandske krefter velkommen...
https://lokalhistoriewiki.no/images/Nei-støtten_2009_06_01_008.JPG

Det er jo et effektivt hjelpemiddel å bringe tortur inn i EU - debatten.

"Si nei til EU - alternativet er tortur."

Norge er for mange praktiske formål allerede medlem av EU gjennom EØS avtalen. Og grunnen til at vi ikke er medlem skyldes først og fremst at norske bønder sammen med sin fagforening, også kjent som Senterpartiet, synes det er helt OK at vi skal ha verdens dyreste mat

Norsk politikk, Nett på sak | Norge har verdens dyreste mat, og politikerne har ikke løsningene (nettavisen.no)

Der er ca. 40.000 bønder i Norge og disse 40 tusen ødelegger mer for seg selv enn de aner. Ved siden av de direkte landbrukssubsidiene betaler det norske folk ca. 30% mer for maten enn eksempelvis svenskene. Hver norsk bonde mottar nå ca. kr. 900.000 i støtte i form av direkte subsidier, tollmurer og andre tiltak:

Norsk politikk, Nett på sak | Her er bøndenes utrolige regnestykke som fikk staten til å legge milliarder på bordet (nettavisen.no)

Er dette bærekraftig?

I 1994 hadde vi et et avtaleforslag med EU som vi stemte nei til. Det var en stor tabbe, den avtalen får vi neppe igjen. Avtalen sikret at Norge kunne fortsette å subsidiere norske bønder i de strøk det er nødvendig med subsidier for å opprettholde bosetningen. Kun de områder som er egnet til landbruk, deler av Østlandet, Jæren og Trøndelag, skulle konkurrere med EU, resten kunne Stortinget subsidiere så mye de ville.

Og hvem betaler for dette? Prisen for å si nei til denne avtalen er at Norges utvilsomt viktigste, største og mest bærekraftige næring; fiske, fangst og oppdrett, blir møtt med tollmurer når de skal eksportere til EU. Vi kan selge ubearbeidet fisk med en relativt  lav tollsats, men skapes det bærekraftige arbeidsplasser langs kysten er tollsatsene så høye at det er bare å glemme:

Fiskeribladet: Norge må gi mer fisk eller ost for å få lavere fisketoll inn i EU | Fiskeribladet

Der er ca. 20.000 arbeidsplasser i EU som baserer seg på at tollsatsene fra Norge inn til EU er så høye at det er umulig å videreforedle dette i Norge.

Og hva får vi igjen for dette? Norvegia, verdens tåpeligste ost, som koster tre ganger så mye som en nederlandsk Goudaost?

La meg si det tydelig; jeg innser, og er villig til å betale for, at deler av norsk landbruk må subsidieres. Alternativet er at deler av Norge blir fraflyttet og gjengrodd.

Men denne oppkonstruerte EU - motstanden Senterpartiet har utsatt det norske folk for i tiår etter tiår, er først og fremst skadelig for norske bønder og det norske folk. Senterpartiet har omgjort den norske bondestand til en gjeng NAVere, som sutrer høyere og høyere for hvert år som går.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
panzerwolf skrev (1 minutt siden):

Men samtidig så la jo dette grunnlaget for videre utvikling og samarbeid.

Og de "overtrampene" er småtterier sammenlignet med overtrampene som myndighetene i f.eks. Polen har forsøkt seg på for å verne om såkalte tradisjonelle familieverdier. Her har jo EU gått hardt ut mot dette, og presenterer sånn sett like verdier med Norge (jeg vil faktisk heller har litt høyere strømregning enn å bli bannlyst av myndighetene fordi jeg synes alle mennesker skal ha like rettigheter - og jeg er ikke spesielt rik heller).

Og tilbake til Polen - enkelte områder erklærte seg for LGBT-frie. Dette er ikke offisielle EU-verdier, men er jo helt i tråd med at lokal bestemmelse. Kan man da si at man ikke har lokal bestemmelse og at Brussel bestemmer alt? 

Eller Berlin? Noe større forhold, men er på mange måter en "stat i staten" pga lokale bestemmelser.

Så, nei, Brussel (for øvrig en veldig liberal by) bestemmer langt i fra alt for lokale myndigheter. På godt og vondt.

En ting er å signalisere at EU støtter FNs resolusjoner, men du skriver selv at EU har gått hardt ut mot denne politikken og forsøker å tvinge Polen til å endre et demokratisk vedtak. Er ikke det innblanding i lokale forhold ?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (13 minutter siden):

vi skal ha verdens dyreste mat

Dette er jo utelukkende fordi vi har et matmonopol styrt av 3 aktører i landet (norgesgruppen, rema og coop), fordelt på 2 grossister. 

Alle andre land ville splittet opp et slikt maktgrep, mens her skjer det neppe etter de sammenslås til 1. Da lurer vi bare på hvorfor bøndene klager så fælt.

Endret av Neffi
  • Liker 5
Lenke til kommentar
fwj__ skrev (7 minutter siden):

Jeg kan forstå at EU er en slags union for å holde Europa samlet og dermed unngå større konflikter i Europa. Men det kan slå fort sprekker. Norge har andre forutsetninger enn land "nedi" kontinentet og jeg tror ikke EU bryr seg en døyt om hva som er spesielt med Norge annet enn olje og gassressursene som nå er en del av EU-markedet. Vi trenger tøffe politikere som ikke lar seg bli rævkjørt av EU-politikere.

Det er riktig.
Når altfor mye makt havner på altfor få hender, vil dette stimulere til navlebeskuelse og selvrettferdighet.

Det grelleste eksempelet er vel at Torbjørn Jagland, nærmest på egen hånd, delte ut Nobels fredspris til en union med ekspansive idealer, også militært.
At dette skremte vannet av Russland, var det få som hadde evner til å forutse. Nå brukes planen om å bygge en EU-hær for alt det er verdt av en presset diktator for å rettferdiggjøre sin egen absurde eksistens.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...