Gå til innhold

EU-Kampen er i gang


Anbefalte innlegg

Neffi skrev (11 minutter siden):

@Snikpellik

Syns det blir for drøyt jeg. At vi skal inn i EU fordi Ungarn eller andre land sliter med sin innenrikspolitikk. Klart de kan ha godt av en overformyndig. Det betyr ikke at vi trenger det. 

Kan ikke se at noen her har sagt vi skal inn i EU på grunn av det.

Sitat

Og det handler netopp om nasjonalhistorie, kultur og indentitet, som du drar slutninger til som noe negativt.

Aka, hvis vi alle blir identitetsløse så oppstår ikke konflikter.

Hvor i alle dager gjør jeg det? Mener du EU-medlemskap visker ut nasjonalhistorie, kultur og identitet? Hvordan, og hvordan er dette EU og ikke hvert enkelt lands eget ansvar å forvalte?

Jeg er forøvrig ikke for norsk EU-medlemskap, men klarer jo å se alt det som er positivt med EU-samarbeidet i Europa.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Yakamaru skrev (4 minutter siden):

Vi kan gjøre handel med andre land. Vi må ikke gjøre handel med EU eller EU-land. Bare fordi de "ekslusivt" betyr det ikke at de er nødvendigvis bedre. Kanada, USA, Taiwan, Australia, +++.

Vi gjør handel med "andre land".

Å ikke handle med våre naboland i EU og fra før største handelspartnere høres ut som oppskriften på å sende Norge ut i en meningsløs økonomisk kollaps.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Vi gjør handel med "andre land".

Å ikke handle med våre naboland i EU og fra før største handelspartnere høres ut som oppskriften på å sende Norge ut i en meningsløs økonomisk kollaps.

EU vil handle med Norge så lenge Norge har strøm, gass og olje. Alt går bra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, Snikpellik said:

Vi gjør handel med "andre land".

Å ikke handle med våre naboland i EU og fra før største handelspartnere høres ut som oppskriften på å sende Norge ut i en meningsløs økonomisk kollaps.

EU har standarder som gjør at lille Norge må kaste hundrevis av tonn med alt ifra poteter til gulrøtter hvert år fordi de passer ikke "standardene" til EU, alt ifra størrelse til fasong. Mat som vi ellers kunne spist som er helt innafor ellers. Vi trenger EU mye mindre enn det EU trenger oss. Vi klarer oss fint selv som et land. Å tro at vi MÅ ha handel er tullete. Selv om EUs market er nærmest betyr det ikke at de er det beste. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fri flyt av arbeidskraft, hvem har fått for seg at det er utelukkende positivt? Norske arbeidstakere blir stadig byttet ut med utenlandske. Den norske havner på NAV. Hvordan ser kalkulatoren ut for samfunnsøkonomien da?

Fordi en polsk trailersjåfør isteden er den som frakter sofaen min og din, tror jeg ikke et sekund på at den har blitt billigere for oss. Den gevinsten forsvinner alle andre steder..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nesten fristet til å starte en spleis ment for den som klarer å komme med et skikkelig godt argument for medlemskap i EU. Det hadde vært så fint for å få balansert argumentene og virkelig tenkt på spørsmålet. Altså, et godt argument som har årsak og konsekvens relevans, og som ikke kan løses på andre enklere måter. Et argument som ikke lyver eller løper et pre-motivert ærend.

Bare et sånt; 'Det hadde styrket båndet mellom Norsk og Svensk statssamarbeid.' Eller 'Vi hadde fått en mer stabil valuta' (gitt at vi endret til Euro). Helt enkle argumenter hadde gitt noe konkret, i stedet for sånne utsøkte 'hvis om atte', og masse reinspikka løgn basert på frykt-manipulasjon og senarioer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Yakamaru skrev (1 time siden):

Å nei å nei å nei, de nekter oss tilgang til markedet dems, detta er en total krise folkens. #SadFace

Hvem skal vi nå handle og gjøre forretninger med? >:

Vi kan gjøre handel med andre land. Vi må ikke gjøre handel med EU eller EU-land. Bare fordi de "ekslusivt" betyr det ikke at de er nødvendigvis bedre. Kanada, USA, Taiwan, Australia, +++.

Det vil være dårligere avtaler som gir økt toll på norsk eksport, som vil føre til tapte arbeidsplasser og velferd for nordmenn. Det er naturlig at vi handler med våre naboland og som en del av det indre markedet nyter vi godt av svært lukrative handelsvilkår vi ikke vil få noe annet sted takket være EØS-avtalen.

Selv for Storbritannia har det gått svært dårlig å begynne som gateselgere på verdensmarkedet og forhandle frem egne avtaler istedenfor å forhandle gjennom EU som en samlet, sterk blokk. Skal lille Norge uten noen gode forhandlingskort prøve på det samme vil det går dårlig og norsk levestandard og velferd kollapse. Nasjonalistenes politikk vil være en katastrofe for Norge.

Endret av GP950mAh
  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snikpellik said:

Du sitter på ekte og argumenterer for at Norge ikke skal handle med EU-land? Er du seriøs?

????

Nei. Nå får du roe deg ned litt. Jeg sier at vi ikke  da vi har andre alternativer som kan være bedre, Sniki my boy. Ser det er en gjenganger at du enten misforstår det som er skrevet eller putter ord i kjeften på folk som ikke var der i første omgang. Slutt, det ser bare tåpelig ut for din del.

Hvis folk her er så fans av EU er det ingen som skal nekte dere til å flytte til et EU-land.

Lenke til kommentar
Medlem skrev (På 27.10.2023 den 9:22 PM):

Systemet i EU rigget sånn at de største landene allerede har mest makt. Dette er ikke lenger nok. Land som Tyskland og Frankrike ønsker å herske i EU ved å fjerne enstemmighet og vetorett, altså den eneste muligheten et lite land har til å si nei
https://www.dagsavisen.no/nyheter/verden/2022/07/17/scholz-vil-fjerne-eu-vetorett-i-sikkerhetspolitikk/
 

Norsk kraft skal styres fra Norge. Ikke av EU!
https://www.facebook.com/NeitilEU/videos/1092865164860136

Kort avstand mellom politikere og folk er et gode
https://www.facebook.com/watch/?v=203078234705333

JA til FN, JA til NATO - NEI til EU

Sverigedemokraternas ungdomsparti åpner for «swexit»
Om maktoverføringen til Brussel fortsetter «på et uakseptabelt vis», må Sverigedemokraterna jobbe for utmelding av EU, mener ungdomspartiet Ungsvenskarna
https://www.itromso.no/nyheter/i/veB7JX/sverigedemokraternas-ungdomsparti-aapner-for-swexit

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Yakamaru skrev (11 minutter siden):

????

Nei. Nå får du roe deg ned litt. Jeg sier at vi ikke  da vi har andre alternativer som kan være bedre, Sniki my boy. Ser det er en gjenganger at du enten misforstår det som er skrevet eller putter ord i kjeften på folk som ikke var der i første omgang. Slutt, det ser bare tåpelig ut for din del.

Jeg svarer bare på det du skriver. Det ser da unektelig ut til at du mener Norge ikke skal handle med EU, ref. hva du skrev:

Vi trenger EU mye mindre enn det EU trenger oss. Vi klarer oss fint selv som et land. Å tro at vi MÅ ha handel er tullete. Selv om EUs market er nærmest betyr det ikke at de er det beste. 

Når du skriver at å tro vi må ha handel (med EU) er tullete, så er jeg spent på hvordan du mener det ikke er tullete å tro noe annet.

For jeg synes det høres veldig mye mer tullete ut om Norge ikke skulle handle med EU, og isolere oss økonomisk fra alle våre naboland og hele Europa.

Sitat

Hvis folk her er så fans av EU er det ingen som skal nekte dere til å flytte til et EU-land.

Dette er vel å senke nivået på diskusjonen betraktelig, det handler ikke om å være "fan" av det ene eller andre. Selv er jeg ikke en gang for et norsk EU-medlemskap, og har heller ingen planer om å flytte fra Norge.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
GP950mAh skrev (52 minutter siden):

Det vil være dårligere avtaler som gir økt toll på norsk eksport, som vil føre til tapte arbeidsplasser og velferd for nordmenn. Det er naturlig at vi handler med våre naboland og som en del av det indre markedet nyter vi godt av svært lukrative handelsvilkår vi ikke vil få noe annet sted takket være EØS-avtalen.

Selv for Storbritannia har det gått svært dårlig å begynne som gateselgere på verdensmarkedet og forhandle frem egne avtaler istedenfor å forhandle gjennom EU som en samlet, sterk blokk. Skal lille Norge uten noen gode forhandlingskort prøve på det samme vil det går dårlig og norsk levestandard og velferd kollapse. Nasjonalistenes politikk vil være en katastrofe for Norge.

Du tar opp skitten energi som olje og gass, som om at europa ikke trenger olje og gass helt fram til dagen det er tomt.

Videre mener du Norge ikke har noen forhandlingskort, selv om vi har verdens reneste energi mtp strøm. Vår strøm er praktisk talt ren gjennom vannkraft, og denne kraften er ikke utnyttet til sitt fulle potensial den dag idag.

Det er så mye grønnvasking i påstandene at det ikke henger på grep.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Neffi skrev (9 minutter siden):

Du tar opp skitten energi som olje og gass, som om at europa ikke trenger olje og gass helt fram til dagen det er tomt.

Importen fra Norge utgjør en liten andel av forbruket deres av olje og gass, som det vil bli mindre og mindre behov for de neste tiårene i takt med at de bygger ut ren, grønn, fornybar energi som erstatter det. Poenget er altså at dette er dårlige forhandlingskort om vi skulle forsøke å forhandle frem en ny avtale med EU.

Neffi skrev (12 minutter siden):

Videre mener du Norge ikke har noen forhandlingskort, selv om vi har verdens reneste energi mtp strøm. Vår strøm er praktisk talt ren gjennom vannkraft, og denne kraften er ikke utnyttet til sitt fulle potensial den dag idag.

Norge er helt avhengige av å importere strøm fra EU i perioder hvor vi ikke produserer nok selv, kablene brukes både til import og eksport og kutter EU strømhandelen med Norge vil vi få strømmangel og rasjonering.

Det jeg skrev var at vi kke har noen gode forhandlingskort, og det står jeg fast ved. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
GP950mAh skrev (4 minutter siden):

Importen fra Norge utgjør en liten andel av forbruket deres av olje og gass, som det vil bli mindre og mindre behov for de neste tiårene i takt med at de bygger ut ren, grønn, fornybar energi som erstatter det. Poenget er altså at dette er dårlige forhandlingskort om vi skulle forsøke å forhandle frem en ny avtale med EU.

Norge er helt avhengige av å importere strøm fra EU i perioder hvor vi ikke produserer nok selv, kablene brukes både til import og eksport og kutter EU strømhandelen med Norge vil vi få strømmangel og rasjonering.

Det jeg skrev var at vi kke har noen gode forhandlingskort, og det står jeg fast ved. 

Vi eksporterer fisk alene for 150 milliarder kroner i året, jeg aner ikke hva du snakker om.

Endret av Neffi
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Neffi skrev (42 minutter siden):

Vi eksporterer fisk alene for 150 milliarder kroner i året, jeg aner ikke hva du snakker om.

EU kan handle fisk og sjømat andre steder. Norge nyter godt av redusert toll på dette gjennom EØS-avtalen, om vi sier opp EØS-avtalen og vil reforhandle kan vi risikere å få økt toll på dette om vi ikke har noe annet å tilby EU. Det er slik internasjonale forhandlinger fungerer, man må gi og ta.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...