Gå til innhold

Spesiell knapp/knob til mini presisjons pot-meter-Hvor kjøpes?


Anbefalte innlegg

I mange av mine prosjekter benytter jeg meg av mini presisjons potentiometre.

Slike variable trimmere er særlig nyttige  når man skal foreta fin-trimming.

Men, jeg har aldri forstått meg på hvorfor selve trimme nøkkelen/aksen skal være SÅ micro. 

Her for leden oppdaget jeg en messing knog som man setter på denne trimmeren og trimmingen kan gjøres med finger hjelp, bildet viser hva jeg sikter til.

Noen som har handlet slike og kan opplyse meg om - HVOR?

image.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slike knapper kan du enkelt 3D printe evt. Finn noen som driver med 3D printing og ha målene og ønsket design klart så ordner nok dette seg. 

Evt. kan du kontakte meg så skal jeg forsøke å tegne samt printe til deg. 

Jeg kan vel fort printe rundt 20-40 stk. slike knapper til deg i samme batch. Avhengig av hvor høye dem er så tar det vel rundt 2-3 timer å printe alle sammen. 

Betaler du frakten + en hundrings for "tort og svie" så ta kontakt :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Bjerknez 3D printing kan muligens fungere, men den messingskruer er veldig liten. Diameteren er på rundt 2mm, høyden er under 2mm, og bredden på sporet i toppen er under en millimeter. Må nesten lime det fast, og da er det stor sannsynlighet for at limet trenger inn i mekanismen.

@NoBo "Akselknapp" ser dessverre ikke ut til å eksitere for denne typen potensionmeter.

Lenke til kommentar

Takk for alle skribenters info.

Med  CR 10 smart pro ville jeg være i stand til å printe, også her 😀

Som Mr. A skriver, snakker vi om knøtt små detaljer. En 3D print måtte kanskje bli laget av P-ETG filament, fordi PLA er så  påvirket av temperatur forskjeller. Men 3D print er absolutt en god ide.

Jeg var innom tanken å lage en tilsvarende kropp rund hele mini trimmer sin kropp, og i modellen ta med et rør som treffer rett i skruen, når trimme skrutrekkeren settes inn i røret. Kroppen kunne kanskje limes til potmeteret (ikke over skruen)? 

 

Jeg sendte for øvrig en forespørsel med bilde til de to ovennevnte leverandører over her.

Time will show.

Lenke til kommentar
Mr. A skrev (13 timer siden):

Tror dette er en del av potensiometeret og ikke noe som sitter løst. Letteste er nok å se på ebay/aliexpress, eventuelt Elfa Distrelec. 

 

Det som er problemet med eBay/Aliexpress, er at "selgere" ikke vet noe annet enn om DEN varen som selgeren-selger. Knapt nok det -og. Viser jeg et slikt bilde til selgeren, er svaret: I don't knew.....

image.thumb.png.54130d3597e5fd1bd831a92aaee73b2b.png

Lenke til kommentar
maxijoker skrev (9 timer siden):

Her for leden oppdaget jeg en messing knog som man setter på denne trimmeren og trimmingen kan gjøres med finger hjelp, bildet viser hva jeg sikter til.

OK, så de du bruker i dag  har en justeringsskrue som ser ut som disse. Hvilke(n) modell(er) er det du bruker? Ser at man som eksempel kan få 3296-varianten med 'long handle' - Hvr or 'long handle' ser ut til å være uttrykket å søke på 🙂

image.thumb.png.4ae8934c7693caca81a6501debf5a21b.pngimage.thumb.png.762f5c243dba1c0bb8220b8f1e7c005b.png

Hvis jeg leser riktig så er skruen typisk ~2.3mm i diameter, 1.6mm høy og sporet 0.5-0.6mm dypt. Ikke mye å holde i

 

Mr. A skrev (4 timer siden):

@NoBo "Akselknapp" ser dessverre ikke ut til å eksitere for denne typen potensionmeter.

Kom ikke frem av linken min men ser at Elfa har bl. a.  H-90 - Justeringsverktøy, Bourns, beskrivelse i pdf her og ene siden av pennen har 'recessed blade'. Da treffer man i det minste riktig når man sikter på skruen. Ser ut til å være flere modeller med litt ulik spec så da må man vite spec på potmeterne man skal bruke for å vite hvilken som kan passe 🤔

Her er en som har 3D-printet en hylse for skrutrekker som gjør at man treffer skruen riktig hver gang. Man kan eventuelt finne et plastrør/hylse med indre dimensjon på ~3mm og tre inn på skrutrekkeren, med flatjernet trukket litt inn så hylsen omslutter skruen.

 

maxijoker skrev (2 timer siden):

En 3D print måtte kanskje bli laget av P-ETG filament, fordi PLA er så  påvirket av temperatur forskjeller. Men 3D print er absolutt en god ide.

Dette designet ser ut til å være for typen og burde passe(?): Knob for Potentiometer 3296 and others of this type

 

Det finnes etter hva jeg kan se tilsvarende potmetere som sitter i en 'ramme' (for montering i panel) og hvor det også bør være enklere å treffe justeringsskruen men uten å vite Hva/hvordan @maxijoker bruker disse så er det kanskje ikke noe som kan brukes??

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (49 minutter siden):

Hva med noe så enkelt som å bruke en liten dings med magnet på tuppen som fester seg til skruen? Vil det funke?

Joda, alt er mulig.

For meg som er fra de "glade 60 åra" er en såpass liten skrue på slike mini trimme pot metere et lite problem med å holde en tilsvarende liten trimme trekker i sporet, rett veis, hele tiden. En slik trimmer har vel en rundt 30-40  vridninger fra 0 ohm til største verdi. Opplever ofte at trimme verktøyet, det faller av. Godt er det at jeg nå har skaffet meg PLASTIC trimmer. Før var denne av JERN og små SMD komponenter rundt trimmeren med jern fra trimmeren, ikkje bra.   

 

Jeg suggler ennå litt på det som Mr. A nevnte, 3D print. Da måtte det være en kopp, rundt hele trimmeren sin kropp, med et hull ned til skruen. Dersom øverste lag OVER skruen var 3-4mm tykt med et hull i, da er vi reedy to go.

Lenke til kommentar
NoBo skrev (6 timer siden):

OK, så de du bruker i dag  har en justeringsskrue som ser ut som disse. Hvilke(n) modell(er) er det du bruker? Ser at man som eksempel kan få 3296-varianten med 'long handle' - Hvr or 'long handle' ser ut til å være uttrykket å søke på 🙂

image.thumb.png.4ae8934c7693caca81a6501debf5a21b.pngimage.thumb.png.762f5c243dba1c0bb8220b8f1e7c005b.png

Hvis jeg leser riktig så er skruen typisk ~2.3mm i diameter, 1.6mm høy og sporet 0.5-0.6mm dypt. Ikke mye å holde i

 

Kom ikke frem av linken min men ser at Elfa har bl. a.  H-90 - Justeringsverktøy, Bourns, beskrivelse i pdf her og ene siden av pennen har 'recessed blade'. Da treffer man i det minste riktig når man sikter på skruen. Ser ut til å være flere modeller med litt ulik spec så da må man vite spec på potmeterne man skal bruke for å vite hvilken som kan passe 🤔

Her er en som har 3D-printet en hylse for skrutrekker som gjør at man treffer skruen riktig hver gang. Man kan eventuelt finne et plastrør/hylse med indre dimensjon på ~3mm og tre inn på skrutrekkeren, med flatjernet trukket litt inn så hylsen omslutter skruen.

 

Dette designet ser ut til å være for typen og burde passe(?): Knob for Potentiometer 3296 and others of this type

 

Det finnes etter hva jeg kan se tilsvarende potmetere som sitter i en 'ramme' (for montering i panel) og hvor det også bør være enklere å treffe justeringsskruen men uten å vite Hva/hvordan @maxijoker bruker disse så er det kanskje ikke noe som kan brukes??

Ja, dette stemmer. Jeg så de hos ELFA (DE svarte meg kjapt 😀). Da kjøper man trimetrene ferdig lagd. Fordi jeg har en haug av stående og side liggende variant, var denne ikke av interesse.  

Lenke til kommentar
NoBo skrev (6 timer siden):

OK, så de du bruker i dag  har en justeringsskrue som ser ut som disse. Hvilke(n) modell(er) er det du bruker? Ser at man som eksempel kan få 3296-varianten med 'long handle' - Hvr or 'long handle' ser ut til å være uttrykket å søke på 🙂

3D-printet en hylse for skrutrekker som gjør at man treffer skruen riktig hver gang. Man kan eventuelt finne et plastrør/hylse med indre dimensjon på ~3mm og tre inn på skrutrekkeren, med flatjernet trukket litt inn så hylsen omslutter skruen.

 

YESS, jeg likte denne varianten! Kunne se ut til å være TPE/TPU Flexi filament.

Det slo meg at det måtte vel kanskje kunne være en mulighet til å printe ut et enkelt rør, som monteres på stamen av trimmeren? DETTE blir smått ja, dette blir sikkert resinprinter jobb.

Lenke til kommentar
maxijoker skrev (15 minutter siden):

YESS, jeg likte denne varianten! Kunne se ut til å være TPE/TPU Flexi filament.

Det slo meg at det måtte vel kanskje kunne være en mulighet til å printe ut et enkelt rør, som monteres på stamen av trimmeren? DETTE blir smått ja, dette blir sikkert resinprinter jobb.

Ja, jeg TROR dette bør gå, med en resin printer. Som du sier så blir det smått og jeg har selv brukt en del slike trimmere og noen av dem kan være litt "tunge" og vri på. 

Jeg tror at hvis man får til å printe et hull som passer akkurat over denne knappen så kan man feste det sammen med en bitteliten dråpe med epoxy. 

Jeg har slike trimpotter selv, så jeg kan jo teste ut litt til helgen og komme med tilbakemelding hvis ønskelig. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
maxijoker skrev (23 minutter siden):

YESS, jeg likte denne varianten! Kunne se ut til å være TPE/TPU Flexi filament.

Det slo meg at det måtte vel kanskje kunne være en mulighet til å printe ut et enkelt rør, som monteres på stamen av trimmeren? DETTE blir smått ja, dette blir sikkert resinprinter jobb.

Yepp, long handle evt. brass long handle (side de er i messing) var tingen. Jeg ser Alibaba har,  som er "hjertebarnet" til eBay, der jeg handler mest. OG, de må som du skriver kjøpes FERDIGE. Da tror jeg det blir en 3D print. "Lokket", altså laget over skruen lages til 3-4 mm tykt, med hull i. Hele kroppen settes over trimmeren, kan evt. festes med epoxy evt. Cascol Polyurethane lim. Dette tror jeg blir KNALL.  

Lenke til kommentar
NoBo skrev (På 26.10.2023 den 18.05):

Det finnes etter hva jeg kan se tilsvarende potmetere som sitter i en 'ramme' (for montering i panel) og hvor det også bør være enklere å treffe justeringsskruen men uten å vite Hva/hvordan @maxijoker bruker disse så er det kanskje ikke noe som kan brukes??

Dette stemmer. ELFA DIRECT bekrefter det du her skriver, slike monteringsrammer er ment å brukes ved at potmeteret plasseres inni rammen. I sp. on hva jeg bruker slike 400 vride trinn pot metre, så er svaret at slike pot metre for de meste (90%) benyttes i allerede eksisterende moduler, ala BUCK og BOOST converter. Jeg er inne på #D modell, slik fjlere skribenter hevder her burde kunne bli home product. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...