Gå til innhold

RTX 4090 vs RX 7900 XTX


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ønsker du raytracing eller har interesse for ai er egentlig 4090 det eneste valget (av disse).

Eks https://www.hardwaretimes.com/nvidia-rtx-4090-is-300-faster-than-amds-rx-7900-xtx-in-cyberpunk-2077-phantom-liberty-overdrive-mode-500-faster-with-frame-gen/

Så det kommer an på eksempelvis, hva skal du bruke det til? Hvilken skjerm har du? Ønsker du å kunne selge kortet senere uten for stort tap? 

Uansett er det nå lurt å vente på black week ettersom du da nok kan gjøre noen kupp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, Gavekort said:

Det er alltid dyrest å jakte leading edge. Om du skal ha en brøler med mest mulig ytelse så er det RTX 4090 som er valget, om du skal ha valuta for pengene så vil jeg si gå for RX 7900 XTX.

10 000,- spranget er nokså drøyt. Tenker å bruke Dell 34"  Alienware AW3423DWF  Som er  3440x1440p. Altså ikke 4k.  En RX 79... bør gjøre jobben på megaMAX settings? AAA titler er bare en liten del av spillingen uansett. 

11 hours ago, ps5 said:

Ønsker du raytracing eller har interesse for ai er egentlig 4090 det eneste valget (av disse).

Eks https://www.hardwaretimes.com/nvidia-rtx-4090-is-300-faster-than-amds-rx-7900-xtx-in-cyberpunk-2077-phantom-liberty-overdrive-mode-500-faster-with-frame-gen/

Så det kommer an på eksempelvis, hva skal du bruke det til? Hvilken skjerm har du? Ønsker du å kunne selge kortet senere uten for stort tap? 

Uansett er det nå lurt å vente på black week ettersom du da nok kan gjøre noen kupp.

Aha.  Vente på Black Week tenkte jeg ikke på. Lurt 👍

Ingen spesefikk plan om å selge, men om atte, hvis atte jeg likevel skal selge..

Så var det ray tracing.. Det ser unektelig bra ut. Et sterkt argument. 

Hva for eksempel er en praktisk applikasjon av 4090s AI kapasitet? Får inntrykk av at begrepet ofte brukes på mer "ordinær" databehandling, som salgsflesk? Men jeg kan lite om dette. 

10 hours ago, NoTrace said:

4080 TI kommer vel snart og skal ligge mellom dagens 4080 og 4090 til en billigere penge enn dagens 4080.

Greier ikke å vente til langt inn i 2024.  Mørketida er nå😋

Lenke til kommentar
4 hours ago, Sidekick said:

Solgte 3080 Ti kortet hvertfall

4090 og 3080 ti er ikke det samme...

7 hours ago, Smalahøve said:

Greit nok. Det vil si at  "AI kapasiteten" i 4090 kortet har null innvirkning på alle spill? 

Om ingen er jeg fortsatt nyskjerrig på hvilke mainstream applikasjoner dette har? 

Ai egenskapene er først og fremst viktige for de som sysler litt med ai utvikling eller anvendelse (eller er nysgjerrig på dette). Eksempelvis Gaussian Splatting er voldtsomt populært for tiden og krever 24gb (for full kvalitet) samt nvidia. Det samme gjelder LLMer der man egentlig aldri får nok minne. 

Ai benyttes også til DLSS3 for frame generation og vi kan nok se andre spill-anvendelser fremover.

4090 kan være litt overkill under 4k (med mindre man benytter pcen til vr), men eks en 42" lg oled får man ofte til gibortpris på black week også :D

Endret av ps5
Lenke til kommentar

Det spørsmålet en må stille seg selv er vel først og fremst hvor mye en bryr seg om Ray Tracing, der henger AMD veldig etter Nvidia, ellers er det mye det samme, Nvidia er og noe flinkere å få ut game ready drivere til lansering av nye storspill, så om det er veldig viktig å spille mye day one så kan og Nvidia ha en fordel. Ellers er det ganske mye mer for pengene en får med AMD slik ståa er i dag.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Med unntak av RX5700 som jeg kjøpte på release i 2019, har jeg utelukkende hatt Nvidia de siste ti årene.
Nå har jeg plutselig et 6600XT i dagens maskin, og det skyldes i hovedsak en ting: FPS pr krone.
Jeg bruker verken RT eller DLSS (testet det riktignok på mitt 3080 for noen år siden, uten at jeg ble "solgt") og da gir AMD mer for pengene.
Også fint å kunne bruke AMD's Adrenalin programvare uten å måtte lage en konto og logge på slik man må med Nvidia.

Hadde noen små grafikk-glitcher i BG3 rett etter release, men etter noen driveroppdateringer har det løst seg fint. Med mindre prisene på Nvidia går ned, blir det nok AMD neste gang også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tobeass skrev (På 24.10.2023 den 8:39 AM):

Dummeste sitatet jeg har hørt. Jeg kan lite om bil og elektronikk men jeg trenger bil og strøm allikevel. Jeg kan lite om hvordan hus bygges men jeg trenger allikevel tak over hodet. 

Jøss, da regner jeg med du kan komme med haugevis av eksempler hvor det er nyttig for de som ikke driver AI-utvikling i det hele tatt?

Poenget mitt er at p.t. er det så og si kun for de spesielt interesserte. Det er lite/ingen bruk av AI-biten i spill enda, så jeg mener fortsatt at dersom du ikke vet at du vil ha det så er det ikke noe du trenger å tenke på.

Lenke til kommentar
15 hours ago, ps5 said:

4090 og 3080 ti er ikke det samme...

Ai egenskapene er først og fremst viktige for de som sysler litt med ai utvikling eller anvendelse (eller er nysgjerrig på dette). Eksempelvis Gaussian Splatting er voldtsomt populært for tiden og krever 24gb (for full kvalitet) samt nvidia. Det samme gjelder LLMer der man egentlig aldri får nok minne. 

Ai benyttes også til DLSS3 for frame generation og vi kan nok se andre spill-anvendelser fremover.

4090 kan være litt overkill under 4k (med mindre man benytter pcen til vr), men eks en 42" lg oled får man ofte til gibortpris på black week også :D

Interessant, skulle vært morsomt å prøvd, men det koster vel masse i software på toppen.. 

Jeg kan lett snike en ny PC under pulten og et par tommer ekstra over, men 42"+ gir meg et forklaringsproblem 😅

 

Lenke til kommentar
Smalahøve skrev (På 24.10.2023 den 10:19 AM):

Greit nok. Det vil si at  "AI kapasiteten" i 4090 kortet har null innvirkning på alle spill? 

Ai på Nvidia sine kort gir deg dlss i spill, noe som kan hjelpe stort i nyere spill.

 

Raytracing blir også stadig bedre og mer interessant for dem som spiller spill:

 

 

Amd har sin versjon, men den er ikke helt på nivå med Nvidia.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
8 hours ago, Smalahøve said:

Interessant, skulle vært morsomt å prøvd, men det koster vel masse i software på toppen.. 

Jeg kan lett snike en ny PC under pulten og et par tommer ekstra over, men 42"+ gir meg et forklaringsproblem 😅

 

Ny skjerm på veggen -> "Den ramlet av en lastebil" :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...