Gå til innhold

EUs fantastiske «skrukorkdirektiv»

Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

Skrevet
11 minutes ago, trn100 said:

Antall flasker har ikke økt i Norge, men vi snakker her om et EU direktiv som også omfatter U-Land på resirkulering.

Så du er enig i at dette er totalt meningsløst for Norges del altså? Og da faktisk bare store bortkastede resurser som kunne vært brukt til noe nyttig.

11 minutes ago, trn100 said:

Mitt utgangspunkt er at alt som reduserer forsøpling hjelper, men du må gjerne forklare hvorfor du mener jeg tar feil?

Hadde det ikke da vært bedre å innføre pant i hele EU? Da hadde man redusert mengden flasker med kork på avvege, i stedet for bare korker. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutes ago, trn100 said:

5 skrukorker pr. år, og hvorfor henger du deg opp i den norske naturen når dette er en regel for hele EU?

Kan du inte bara sluta att svara mig når du ändå aldrig svarar på det jag skriver? 

Kanske för att det är idiotiskt med EU direktiv som är helt meningslösa för i alla fall en del av länderna. 

Skrevet
4 minutes ago, Smule8o said:

Så du er enig i at dette er totalt meningsløst for Norges del altså? Og da faktisk bare store bortkastede resurser som kunne vært brukt til noe nyttig.

Hvilke ressurser er det som kastes bort? Denne endringen har ingen kostnad nå som fabrikkene helt uten problemer har klart å endre produksjonen.

• Liker 2
Skrevet
48 minutes ago, trn100 said:

Jeg synes jo det er en litt feig holdning, hvis man altså faktisk bryr seg om miljøet, at det får de ta seg av andre steder nor Norge pr. innbygger er blant de som slipper ut aller mest

Nei det er vi ikke. Langt ifra faktisk.

https://ourworldindata.org/grapher/co-emissions-per-capita?tab=table

Ikke uenig i at hele verden bør redusere utslippene altså. Men det er best å legge inn ressursene der man får mest for de 

• Hjerte 1
Skrevet
8 minutes ago, rabler said:

Hvilke ressurser er det som kastes bort? Denne endringen har ingen kostnad nå som fabrikkene helt uten problemer har klart å endre produksjonen.

Har ikke dette kostet fabrikkene en krone? Maskinene kunne ordne sånne orker fra før mener du?

• Liker 1
Skrevet
7 minutes ago, Smule8o said:

Har ikke dette kostet fabrikkene en krone? Maskinene kunne ordne sånne orker fra før mener du?

En minimal engangskostnad

17 minutes ago, rabler said:

• Liker 1
Skrevet
sedsberg skrev (På 19.10.2023 den 7.40):

Har bestilt tykke bæreposer i bulk fra Temu, skal ha liggende en eske i bilen. Glemmer å ta med handlenett ut i bilen etter bruk, og trenger uansett poser til søppel. Kan ikke fortsette å kjøpe poser til 6-7 kroner stykket, det blir jo bare for dumt når de er mye billigere på Temu. Og kartellvirksomheten "Handelens miljøfond", som feter opp lommebøker til landets milliardærer mens de later som at de er noe, kan brenne...

• Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Smule8o skrev (1 time siden):

Er det på noe som helst vis registret mindre plastkorker på avverge?

Eller for å snu på det, har noen noensinne tenkt at "huff så mange plastkorker folk kaster fra seg"? 

Selvfølgelig ikke. Å bruke ressurser på å løse et ikke-eksisterende problem, er meningsløst. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
trn100 skrev (1 time siden):

Jeg synes jo det er en litt feig holdning, hvis man altså faktisk bryr seg om miljøet, at det får de ta seg av andre steder nor Norge pr. innbygger er blant de som slipper ut aller mest

Hvis man egentlig ikke bryr seg har du selvsagt rett!

Du er inne på det selv i et tidligere innlegg. "Bra eksosen vår forholder seg til våre grenser og ikke bare sprer seg vilt!" 

Er det ikke da smartere å bruke 50 milliarder på å kutte 10 ganger så mye CO2 et annet sted? 

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, rabler said:

En minimal engangskostnad

Selv for små fabrikker? Og hvorfor påføre de den kostnaden når nytten er mindre enn minimal?

Skrevet
26 minutes ago, sk0yern said:

Eller for å snu på det, har noen noensinne tenkt at "huff så mange plastkorker folk kaster fra seg"? 

Selvfølgelig ikke. Å bruke ressurser på å løse et ikke-eksisterende problem, er meningsløst. 

Symbolsk viktig! Og det er tross alt det som betyr noe, ikke at det faktisk oppnås noe 

Skrevet
12 hours ago, Smule8o said:

Selv for små fabrikker? Og hvorfor påføre de den kostnaden når nytten er mindre enn minimal?

Helt åpenbart også for små fabrikker. Dette er allerede gjennomført.

• Liker 1
Skrevet
41 minutes ago, rabler said:

Helt åpenbart også for små fabrikker. Dette er allerede gjennomført.

Og det helt uten at noe godt kom ut av det.

• Hjerte 2
Skrevet
trn100 skrev (16 timer siden):

Antall flasker har ikke økt i Norge, men vi snakker her om et EU direktiv som også omfatter U-Land på resirkulering.

Mitt utgangspunkt er at alt som reduserer forsøpling hjelper, men du må gjerne forklare hvorfor du mener jeg tar feil?

Kritikken på dette EU-direktivet, eller i det minste min kritikk av direktivet er at dette i Norge har dette direktivet berre ført til ei kostbar endring i produksjonen av flasker og kartongar utan at det har endra andelen plast på avvege.

At disse EU landa som ikkje ein gong har innført panteordning treng eit slikt direktiv er eg heilt einig i, det er berre at i Norge så hadde disse pengane vært langt betre brukt på andre miljøtiltak.

Eg meiner også at det er eit openbart og etter mitt syn heilt unødig unntak i EU direktivet, nemmeleg at kravet om at korka skal sitte fast gjeld berre drikkeembalasje som inneheld plast, og berre om emballasjen rommer mindre enn 3 liter.
Glasflasker kan heilt fint ha plastkork som ikkje sitter fast, det same gjeld større dunker.
Kravet gjeld også berre for drikkevarer, så plastflaska med motorolje får fortsatt ha laus kork, og disse flaskene inngår heller ikkje i ei panteordning. Det blir riktignok fortært langt meir brus enn motorolje, men med verdens beste panteordning så hadde det vært mykje betre at vi innførte slik krav på den emballasjen som oftast ender opp i restavfallet om dei ikkje blir kjeldesorter som plastavfall.

• Liker 1
Skrevet (endret)
8 hours ago, Smule8o said:

Og det helt uten at noe godt kom ut av det.

Det har du vel strengt tatt ikke data for å påstå?

Det som uansett er sløsing med ressurser er å bruke så mye tid og krefter på å klage over denne bagatellen.

Endret av rabler
  • Liker 2
Skrevet
6 hours ago, The Avatar said:

Kritikken på dette EU-direktivet, eller i det minste min kritikk av direktivet er at dette i Norge har dette direktivet berre ført til ei kostbar endring i produksjonen av flasker og kartongar utan at det har endra andelen plast på avvege.

Hvor finne du data som støtter dette?

• Liker 1
Skrevet
43 minutes ago, rabler said:

Det har du vel strengt tatt ikke data for å påstå?

Det finnes i alle fall ingen ingenting som tyder på at det har hatt noen effekt. Og dey er nesten eventuell positiv effekt som må påvises.

43 minutes ago, rabler said:

Det som uansett er sløsing med ressurser er å bruke så mye tid og krefter på å klage over denne bagatellen.

Ikke så mye som de betydelige ressursene som ble brukt på planlegging og gjennomføring av dette meningsløse symbolopplegget.

• Liker 1
Skrevet

Blir enda bedre når vi omsider skal tilbake til å frakte hele gjenbruksflasker på bil på kryss og tvers gjennom landet. Med kostnadene til lagerplass i butikker, nytt (gammelt) produksjonsutstyr for gjenbruk og alt tilbehør. :D

Vinn-vinn!

Skrevet
48 minutes ago, rabler said:

Hvor finne du data som støtter dette?

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/effekten-av-faste-skrukorker-overrasker-det-er-jo-litt-trist/17680770/

For Tine har EU-direktivet betydd store omlegginger i produksjonen.

Støre omlegginger = betydelige kostnader 

Etter ni måneder med faste korker, har ikke Norsk returkartong fått inn flere korker.

Overraskende nok pleide ikke folk å putte korka i lomma for å kaste den når de kom seg ut i naturen før denne ordningen heller 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...