Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dekkskift + andre tips og triks


Labelle

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Tenkte å bytte dekk i morgen. Har gjort dette mange ganger så lurer vel egentlig ikke på noe rundt dette. 

Men tenker det er en fin mulighet å gjøre litt småarbeid i samme slengen? Det er jo smart å sjekke tilstand på bremsklosser og skiver. Samt ta en skikkelig vask med høytrykkspyler.

Men hva tenker dere om å f.eks smøre drivmansjettene med silikonspray for å bevare gummien? Samt div foringer man kommer til? Bør man smøre bolter/mutter rundtom hjuloppheng som av erfaring sitter veldig fast dagen man skal bytte og demontere disse? 

 

Tilfeldig bilde av hjuloppheng

Fahrzeugtechnik_Vorderachse.jpg

Endret av Labelle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Opelduude skrev (55 minutter siden):

Hjulopphenget blir utsatt for vann og møkksprut hele tiden, så det å spraye noe på foringene vil ikke ha noe for seg. 

Det viktige å skjekke er at bremsecaliperen glir fritt på glideboltene og sjekke status på bremseklosser. 

Men å la foringer og mansjetter stå over natten med silikon kan vel ikke ha en negativ effekt? Den "fornyer" gummien og sjangsen for den sprekker blir mindre? Har hørt om personer som har fjernet knirk med å smøre div foringer. Bare spør. Tenker forebygging. Jeg kommer ikke til å merke at en mansjett lekker før jeg hører kakklingen fra drivknuten. Å da er det forsent.

Endret av Labelle
Lenke til kommentar
Labelle skrev (3 timer siden):

Jeg kommer ikke til å merke at en mansjett lekker før jeg hører kakklingen fra drivknuten. Å da er det forsent

Er du heldig så ser du fettspruten i hjulbuen og/eller på felgen 😆

Usikker selv på hvor mye det har for seg å spraye/smøre mansjettene med silikon men skader neppe. Har opplevd sprukken mansjett på en bil som nærmet seg 20 år men igjen; usikker på om litt silikon ville ha utgjort noen forskjell da de andre mansjettene fremdeles var elastiske og (tilsynelatende fine).

Hvis man renser innerskjermene godt og smører disse med silikon vil ikke snø og is feste seg like godt men kan fort bli mer jobb enn nytte. 

Labelle skrev (8 timer siden):

Bør man smøre bolter/mutter rundtom hjuloppheng som av erfaring sitter veldig fast dagen man skal bytte og demontere disse? 

Kan fort gå år, mange km kjørt før behovet for skifte oppstår og det man måtte påføre av midler vil nok tørke ut før den tid. Oljer trekker som oftest til seg støv/skitt/smuss så neppe verdt det.

Lenke til kommentar
NoBo skrev (12 timer siden):

Er du heldig så ser du fettspruten i hjulbuen og/eller på felgen 😆

Usikker selv på hvor mye det har for seg å spraye/smøre mansjettene med silikon men skader neppe. Har opplevd sprukken mansjett på en bil som nærmet seg 20 år men igjen; usikker på om litt silikon ville 

Kan fort gå år, mange km kjørt før behovet for skifte oppstår og det man måtte påføre av midler vil nok tørke ut før den tid. Oljer trekker som oftest til seg støv/skitt/smuss så neppe verdt det.

Hva med lanolin/fluidfilm. Dette er jo oljer. Ikke at man skal bruke det på gummi men på bolter/festepunkter og annet utsatt metall.

Endret av Labelle
Lenke til kommentar
Svein M skrev (8 timer siden):

Jeg har brukt en slik linoljebasert spray på hjuloppheng og skjermbuer, men er usikker på om det er lurt eller ikke. Det holder kanskje å kun vaske. En kan ikke legge seg under en bil som står på jekk.

Rustbeskyttelsesmiddel, linoljebasert, 500 ml - Biltema.no

Du kommer til ganske mye ved et dekkskift. Du kan fint legge deg under men da bør du kjøre opp på en evt rampe. Hadde tenkt å understellsbehandle bilen til sommeren.  Kjøpte dette settet 

Endret av Labelle
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (14 timer siden):

Sjekk datokoden på dekkene.  Fikk meg en overraskelse da jeg hadde en idé om at de var ca 3 år gml... men koden var 2318 dvs uke 23 2018, så absolutt på tide å bytte piggfrie vinterdekk.  Tiden går fort...

Vinterdekkene mine er fra 2015.

Jeg kjører ikke så mye om vinteren da det er mye raskere å sykle til butikken.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (3 timer siden):

Vinterdekkene mine er fra 2015.

Jeg kjører ikke så mye om vinteren da det er mye raskere å sykle til butikken.

8 år gamle dekk vil trolig ha knallhard gummi og være veldig glatte.  Pigg hjelper jo litt, men ikke mye med det antallet og typen pigg som er tillatt...

Hard gummi vil også være glatt på vått sommerføre.

Billigere med nye dekk enn bonustap på 40K eller få så lang bremselengde at det ikke stopper i tide... for en fotgjenger .

Skremmende at folk kjører med så gamle dekk på vinterføre. 

5 år er maks etter min erfaring for testvinner-dekk (Conti).  Billig-dekk blir dårlige allerede etter 2-3 år.

 

Endret av Rune_says
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pleier å ta av innerskjermer og vaske godt inni hjulhusene. 
Ser man antydning til rust kan man pusse ned og lakke over det før det rekker å utvikle seg. 
Samler seg mye dritt bak alle plastdeksler, til slutt blir det kompost! 

En sjekk av bremseflatene og en god rengjøring av caliper og understell. 

Liker ikke å smøre på unødvendig på mansjett etc da det vil fungere som lim og la sand og annet feste seg bedre som vil skade mansjetten slik at den revner. 
Begynner de å bli gamle så er det verdt å ta jobben med å ta ut akslingene og rense knuter og sette inn med nytt fett og nye mansjetter. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...