Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor mye er bilen med defekt toppakning verdt


Navidos

Anbefalte innlegg

Jeg har tidligere skrevet om en transit connect 1.0 ecoboost motor som har defekt toppakning. Bilen er 2016 modell og har gått rundt 35000km. Hvor mye kan jeg sette ut bilen ved salg? Har prøvd å google men finner ikke noe særlig. Jeg vet jeg ikke får mye igjen for den. Det er før øvrig lang versjon. 100HK. Karosseri er fint.  

Endret av Navidos
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare for å ikke svare direkte på spørsmålet; som potensiell kjøper ville jeg vært skeptisk til å kjøpe en bil med defekt toppakning. Det betyr at man ikke kan prøvekjøre, ikke høre motoren i gang osv., med alle feilene som potensielt kan følge med på lasset. Ergo bør prisavslaget være av den saftige typen. Og når penger er overført og bilen etter hvert er fikset kan det bli skikkelig prakk å jage selger dersom det er flere feil.

Det samme gjelder for deg som selger, dersom kjøper kommer tilbake og påstår flere feil enn de som var der ved salg.

Anbefaler med andre ord å fikse først og deretter selge.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, epifant said:

Bare for å ikke svare direkte på spørsmålet; som potensiell kjøper ville jeg vært skeptisk til å kjøpe en bil med defekt toppakning. Det betyr at man ikke kan prøvekjøre, ikke høre motoren i gang osv., med alle feilene som potensielt kan følge med på lasset. Ergo bør prisavslaget være av den saftige typen. Og når penger er overført og bilen etter hvert er fikset kan det bli skikkelig prakk å jage selger dersom det er flere feil.

Det samme gjelder for deg som selger, dersom kjøper kommer tilbake og påstår flere feil enn de som var der ved salg.

Anbefaler med andre ord å fikse først og deretter selge.

Altså..bilen må ha ny motor så det skal jeg pressisere. Problemet lar seg ikke rfikse på disse motorene. Har forhørt meg allerede. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Opelduude said:

Kassebil/pizzabil har gjerne et høyt verditap, så det er ikke så lett å si. Hva koster det med fabrikknymotor ferdig montert? Det er prisen på det du bør trekke i fra det de tilsvarende ligger til salgs for. 

Ny motor koster 84000. Fått pris fra snapdrive. Så si hvis det er 130 000kr da. Så blir det sånn ca 55000kr røft da. Slik du tentke på regnestykket?  Blir sikkert mindre. 

Lenke til kommentar
Navidos skrev (1 time siden):

Glemte selvfølgeli jobben..så så si hvis det er 15000kr privat..da er vi nede i 40K ca da.

Det er helt urealistisk å forvente at en kjøper som kan gjøre jobben privat ikke skal ha noen fordel av å kjøpe den med feil. Om jobben koster 15k å utføre privat og jeg kan få en tilsvarnede bil for 15k mer hvorfor skal jeg risikere å kjøpe den med mye arbeid og potensielt flere kostnader jeg ikke oppdager for samme prisen som jeg kunne fått en som var i orden?

Jeg kjøper en del biler med lignende feil og får jeg ikke avslag som er lik kostnad på å utbedre det på verksted så dropper jeg kjøpet. Ser ikke poenget med å gi selger fortjensten på at jeg har alt av nødvendig verktøy og har lært meg å utføre slike jobber samt bruker mange kvelder i verkstedet for å ordne det. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...