Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas

Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Skrevet
3 minutes ago, Sir said:

Har du noen tips til hvordan Israel skal leve fredelig med ufredelige naboer da? 

Enkelt. Fjern bosettingene og start forhandlinger om tostatsløsning slik at en viser vilje til fred. Det er uansett det rette å gjøre uavhengig av hva naboene gjør.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Imaginacíon skrev (3 minutter siden):

Enkelt. Fjern bosettingene og start forhandlinger om tostatsløsning slik at en viser vilje til fred. Det er uansett det rette å gjøre uavhengig av hva naboene gjør.

tostatsløsning kommer når den islamske terrorgruppen hamas er borte.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Imaginacíon skrev (6 minutter siden):

Definer bosettinger?

• Liker 2
Skrevet
Just now, Sir said:

Definer bosettinger?

Vestbredden er palestinernes land og derfor er i utgangspunktet alle israelske bosetninger der utsatt for fjerning. Men det fornuftige er vel om de får valget om å bo i den nye staten. Det er vel ikke så mange som vil det. Palestina blir da Vestbredden, Øst-Jerusalem og Gaza.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Imaginacíon skrev (5 minutter siden):

Dette er jo et argument/holdning man ser en del, så jeg blir jo nysgjerrig.

Altså at hva Hamas/palestinerne ønsker er bare sitt eget landområde, vestbredden+Gaza feks, og bare vil ha det for å leve som et folk og være 'herrer i eget hus',  og da at kjernen i dette er Israels inkursjoner på Gaza/vestbredden og om de bare trakk seg ut og lot palestinerne ha sitt eget så blir alle fornøyde og fryd og gammen følger.

Er dette noe man faktisk tror på selv, eller er det noe man bare sier for å slippe å forholde seg til dilemmaet?

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Imaginacíon skrev (2 minutter siden):

Vestbredden er palestinernes land og derfor er i utgangspunktet alle israelske bosetninger der utsatt for fjerning. Men det fornuftige er vel om de får valget om å bo i den nye staten. Det er vel ikke så mange som vil det. Palestina blir da Vestbredden, Øst-Jerusalem og Gaza.

Jeg tror nok det å fjerne bosetninger sånn sett ikke er så enkelt. Mye av det vi kaller bosetninger har vært der i tiår, noen av de som bor der er folk som bodde i området før 1948, og som returnerte etter krigen, og noen av de som bor der er palestinske israelske statsborgere. Det er mange nye bosetninger også, så jeg ser den, men det blir komplekst ganske fort. 

Det kan nok være at det vil være mer hensiktsmessig å gjøre slik som i tidligere forhandlinger, med land-swap. Du får noen områder jeg ikke bruker mot at jeg får beholde områder jeg bruker.

Å bli en del av den nye staten er risikabelt. Det må være noen garantier for jødiske rettigheter i en slik stat som vil være svært vanskelig å få til. 

• Liker 4
Skrevet
Just now, Sir said:

Jeg tror nok det å fjerne bosetninger sånn sett ikke er så enkelt. Mye av det vi kaller bosetninger har vært der i tiår, noen av de som bor der er folk som bodde i området før 1948, og som returnerte etter krigen, og noen av de som bor der er palestinske israelske statsborgere. Det er mange nye bosetninger også, så jeg ser den, men det blir komplekst ganske fort. 

Det kan nok være at det vil være mer hensiktsmessig å gjøre slik som i tidligere forhandlinger, med land-swap. Du får noen områder jeg ikke bruker mot at jeg får beholde områder jeg bruker.

Å bli en del av den nye staten er risikabelt. Det må være noen garantier for jødiske rettigheter i en slik stat som vil være svært vanskelig å få til. 

Noen vil nok velge å bli en del av den nye staten. Oppfører de seg som folk skulle det kunne gå bra, det viser tidligere tiders sameksistens mellom folkene.

• Liker 2
Skrevet
Imaginacíon skrev (Akkurat nå):

Noen vil nok velge å bli en del av den nye staten. Oppfører de seg som folk skulle det kunne gå bra, det viser tidligere tiders sameksistens mellom folkene.

I de tiden var det vel sterke stater som holdt orden på toppen, ikke alltid med like nøytrale og menneskerettslige midler.

• Liker 1
Skrevet

IDF melder om angrep: «For kort tid siden angrep IDF en terrorcelle i Hamas-terrororganisasjonen nord på Gazastripen, som opererte i nærheten av styrkene og utgjorde en umiddelbar trussel mot IDF-styrker som opererte i området.»

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet

Snikpellik skrev (2 timer siden):

Det er ingen tvil om at Hamas og de andre islamistiske terrorgruppene i Gaza behandler homofile ekstremt dårlig, inkludert tortur.

Det er dog ikke noe som tyder på at de har kastet homofile fra hustak....

Meh, de nøyer seg med å kappe hodet av de på Vestbredden

Gay Palestinian Ahmad Abu Marhia beheaded in West Bank

Minst 90 palestinere har søkt asyl i Israel etter at de har blitt beskyldt for å være homofile, og det ryktes at Hamas har drept flere av sine egne som har vært mistenkt for homofili

Dette er ikke overraskende, det er Sharia som gjelder i de palestinske områdene, og drømmen er å opprette et islamsk kalifat som dekker hele området fra elven til havet

Andre land, som Iran, Brunei, Saudi-Arabia, Somalia og flere andre, har dødsstraff for homofili, mange andre muslimske land har strenge fengselsstraffer

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
0laf skrev (6 minutter siden):

Meh, de nøyer seg med å kappe hodet av de på Vestbredden

Gay Palestinian Ahmad Abu Marhia beheaded in West Bank

Minst 90 palestinere har søkt asyl i Israel etter at de har blitt beskyldt for å være homofile, og det ryktes at Hamas har drept flere av sine egne som har vært mistenkt for homofili

Dette er ikke overraskende, det er Sharia som gjelder i de palestinske områdene, og drømmen er å opprette et islamsk kalifat som dekker hele området fra elven til havet

Andre land, som Iran, Brunei, Saudi-Arabia, Somalia og flere andre, har dødsstraff for homofili, mange andre muslimske land har strenge fengselsstraffer

Meget avslørende. Det er ikke uten grunn at Palestina søker seg til BRICS. Det er fordi de er verdimessig nærmere denne type land enn vesten. Vi må ikke lure oss til å tro at "bare Israel gjør X og Y" så får vi et blomstrende, palestinsk demokrati med vestlige verdier. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
54 minutes ago, Sir said:

IDF melder om angrep: «For kort tid siden angrep IDF en terrorcelle i Hamas-terrororganisasjonen nord på Gazastripen, som opererte i nærheten av styrkene og utgjorde en umiddelbar trussel mot IDF-styrker som opererte i området.»

Det er det de alltid sier. Det er over. På tide noen forteller fjottskallene det.

Endret av Imaginacíon
Skrevet
Snikpellik skrev (3 timer siden):

men siden du har fått to likerklikk

Prøver du å kneble ytringsfriheten i forumet? Folk her har vel sin rett til å være uenig med andre uten at man blir hengt ut pga. sine meninger?

Seriøst!!!

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)
Sitat

«Intense og kraftige luftangrep og artilleribeskytning» rammet nabolag i Gaza by torsdag kveld norsk tid, skriver palestinske medier, ifølge Sky News.

Dette samtidig som at Israels regjering nå stemmer over en mulig fredsavtale med Hamas. Første fase av avtalen skal etter planen tre i kraft innen 24 timer etter at den israelske regjeringen godkjenner den, noe som er ventet å skje seinere i kveld.

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/687?post=188711

Litt usikker her. Får ikke alle stridende beskjed om å slutte samtidig? HAMAS-fyren sa det var over? Han mente kanskje ikke umiddelbart.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

For Palestina-komiteen så "endrer det ingenting" åpenbart. De skal ødelegge fotballkampen på lørdag..

Har de blitt radikalisert? Jeg innbiller meg at de var på et mer saklig nivå før, kanskje jeg husker feil.

image.png.35d16a850d5ba36a698a94ddd412ce12.png

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...