Tussi Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Tussi skrev (16 minutter siden): Imaginacíon skrev (30 minutter siden): Jeg vet ikke hvordan de forholder seg til en eventuell fredsavtale, men enn så lenge må en holde trykket oppe. Jeg ser også grunner til sanksjoner etter en fredsavtale. Det er å få Israel til å betale erstatning og stå for gjenoppbygging av Gaza. Det er også for å legge press på Israel når det gjelder to-statsløsningen. Og det er for å få de til å behandle palestinerne humant. Ekspander Hva skal Hamas og palestinerne betale for? 1
Tussi Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Snikpellik skrev (Akkurat nå): Hvorfor er det antisemittisme, hva har dette med religion å gjøre? Alle vet at antisenmttismen mot jøder farger mye av verdens syn på Israel. 4
Imaginacíon Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden 18 minutes ago, Tussi said: De har milliarder på bok https://nationalpost.com/news/world/israel-middle-east/hamas-money For all del. Hamas betaler erstatning for det de har gjort og så betaler Israel erstatning for sitt. 1
ParadiseCity Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Snikpellik skrev (2 minutter siden): Hvorfor er det antisemittisme, hva har dette med religion å gjøre? For meg minner deg meg mye om sånn rar bibelbelte teologi. At vi er syndere og må alltid føle stor skam i det hele å være født. I dette tilfellet er det antisemittisme, ikke religiøs synd. Nordmenn og europeere generelt er født som antisemitter og det er dypt forankret i oss. Det er åpenbart at de tar dette fra sprø kirketeologier. Ser stadig vekk slike rare påstander fra Pro-Israel siden. 1 1
Tussi Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Imaginacíon skrev (Akkurat nå): For all del. Hamas betaler erstatning for det de har gjort og så betaler Israel erstatning for sitt. Det er ikke så enkelt.... nå ser det ut til at Israel må betale for Hamas ødeleggelser, samt alt ifm Hizbollah,så betaler den arabiske verden for gjenoppbyggingen av Gaza. Helst uten tuneller og med bomberom 4
DukeNukem3d Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Husk å møte opp i god tid dere som skal på kamp da. Her trengs det store og kostbare sikkerhets-tiltak for å holde palestina-bermen unna. Dessverre! https://www.ao.no/gjor-flere-grep-for-israel-kampen-stenger-veier-og-forbyr-sekker/s/5-128-1162759 3
Rhabagatz Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) 1 hour ago, Tussi said: Ja, og jeg mener det er antisemittisme, og som står sterkt i Norge åpenbart, og gjør at denne kampen er mer politisk enn i andre land. Ikke rart. Antisemittismen ligger i den norske folkesjela. Dette er jo som å høre på MIFF-gjengen. Jeg trodde du var bedre. Det kan være antisemittisme, akkurat som det kan være rasisme å være imot muslimsk innvandring. Men mest sannsynlig er det ikke det, i noen av tilfellene. Folk flest støtter boikott eller utestengelse av Israel på grunn av det Israel gjør i Gaza og på Vestbredden, ikke fordi de er jøder. Endret 1 time siden av Rhabagatz 1
Tussi Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Rhabagatz skrev (1 minutt siden): Dette er jo som å høre på MIFF-gjengen. Jeg trodde du var bedre. Det kan være antisemittisme, akkurat som det kan være rasisme å være imot muslimsk innvandring. Men mest sannsynlig er det ikke det, i noen av tilfellene. Jeg mener det at norske medier nærmest krever en boikott av Israel,mens de ikke sier et ord når vi spiller mot Tyrkia, samt at dette er en mer utpreget holdning i Norge (med den historiske hødeøaragrafen, for ikke å snakke om norsk vs dansk holdning under holocaust mer enn antyder at det underliggende antisemittiske strømninger i Norge ja. Det står jeg for, handler ikke om Miff mener det samme eller ei, jeg mener det er påfallende 4 1
DukeNukem3d Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Rhabagatz skrev (4 minutter siden): Folk flest støtter boikott eller utestengelse av Israel på grunn av det Israel gjør i Gaza og på Vestbredden, ikke fordi de er jøder. Og fordi de har blitt presentert for bare en side av saken gjennom mediene. 4 1
VifteKopp Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden ParadiseCity skrev (46 minutter siden): Både Hamas, Netanyahu og de høyreekstreme må vekk før man kan begynne med noen realistisk oppbygging av Gaza og få til en langvarig fred. Netanyahu kan ikke fjernes før valget i Israel om ett år, så da må man fjerne ugresset man kan ta først: Hamas. 1
Ballalaika Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Imaginacíon skrev (1 time siden): Jeg vet ikke hvordan de forholder seg til en eventuell fredsavtale, men enn så lenge må en holde trykket oppe. Jeg ser også grunner til sanksjoner etter en fredsavtale. Det er å få Israel til å betale erstatning og stå for gjenoppbygging av Gaza. Det er også for å legge press på Israel når det gjelder to-statsløsningen. Og det er for å få de til å behandle palestinerne humant. Hvorfor i all verden skulle Israel betale for gjennomoppbyggingen? 3
Tussi Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) Rhabagatz skrev (11 minutter siden): Folk flest støtter boikott eller utestengelse av Israel på grunn av det Israel gjør i Gaza og på Vestbredden, ikke fordi de er jøder. Og Tyrkias okkupasjon av Kypros, deler av Syria og Irak er annerledes fordi? Deres etniske rensing er annerledes fordi? Tyrkere som bor på Kypros er annerledes settlere fordi? Arabere og palestinere (sic) sol or i kurdiske boliger og ødelegger kurdiske olivenlunder er annerledes fordi? Eneste forskjellen er at Israel okkuperte områdene etter gjentatte angrep fra ataberland, mens Tyrka gikk inn i Syria for å bevisst fordrive en etnisk gruppe og erstatte dem.med andre mer lojale mennesker. Jeg kunne fortsatt lenge Tyrkia er verre enn Israel Endret 1 time siden av Tussi 2 1
DukeNukem3d Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) Liten innrømmelse: I min ungdom så var jeg også veldig palestina-vennlig. Men jeg ble i skolebøkene ("jødene har snart brukt opp sympatien etter WW2!") der hele kapitellet om Midtøsten handlet om hvor fælt Israel er, i mediene var jo Odd Karsten Tveit sine anti-israelske innslag veldig ofte og andre aktører også nærmest hjernevasket til å bli pro-palestina. Det gikk så langt at jeg reiste inn til Ramallah midt under intifadaen 😅 Så blir man mer kritisk og nysgjerrig med alderen. Oppsøker annen informasjon og lurer på "hvorfor mener den andre siden sånn?". Jeg måtte jo innrømme at de har en del poeng og at saken ble altfor ensidig presentert til meg. Og så tok jeg avstand til palestina-gjengen da de kastet stein på en MIFF-forsamling utenfor Stortinget rundt 2009 eller noe slikt, uten at jeg ble pro-Israel der og da så avsluttet jeg ihvertfall palestina-engasjementet mitt den dagen. Endret 1 time siden av DukeNukem3d 1
Imaginacíon Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden 12 minutes ago, Tussi said: Og Tyrkias okkupasjon av Kypros, deler av Syria og Irak er annerledes fordi? Deres etniske rensing er annerledes fordi? Tyrkere som bor på Kypros er annerledes settlere fordi? Arabere og palestinere (sic) sol or i kurdiske boliger og ødelegger kurdiske olivenlunder er annerledes fordi? Eneste forskjellen er at Israel okkuperte områdene etter gjentatte angrep fra ataberland, mens Tyrka gikk inn i Syria for å bevisst fordrive en etnisk gruppe og erstatte dem.med andre mer lojale mennesker. Jeg kunne fortsatt lenge Tyrkia er verre enn Israel Tyrkia bedriver ikke folkemord nå for tiden. Hva mener du egentlig med dette? Skal Israel ikke presses på to-statsløsningen og skal ikke Israel slutte å mishandle palestinere? 1
DukeNukem3d Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Imaginacíon skrev (1 minutt siden): Tyrkia bedriver ikke folkemord nå for tiden. Tyrkia sine overgrep og drap mot kurderne finnes det mye materiale om og har pågått i tiår. Anbefaler å lese deg opp 2
Tussi Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) Imaginacíon skrev (11 minutter siden): Tyrkia bedriver ikke folkemord nå for tiden. Hva mener du egentlig med dette? Skal Israel ikke presses på to-statsløsningen og skal ikke Israel slutte å mishandle palestinere? Etnisk rensing er det samme som folkemord i mine øyne er, og jeg er ikke enig i at det israelske folket og det israelske hæren ønsker et folkemord, men at noen ledere gjør det. Nei jeg vil at to okkupanter skal Behandles likt . Den ene parten fremstilles som verre enn djevelen selv, den andre parten får null kritikk. Og jeg vil årsaken til konfliktene skal tas med i vurderingen Hvorfor skal ikke fordrevne kurdere og kyprioter få samme sympati som palestinere? Og det handler om, slik jeg ser det, at den ene okkupanten er jøder. Hadde Israel vært muslimer kunne de holdt på så mye de ville. Det så vi i Jemen da Saudierne og emiratene holdt på. Tyrkerne er muslimer, og det samme er kurderne, etr muslimske ofre mindre verdt empati hvis de tilhører samme reiigion som de som begår handlingene? Kanskje Israel skulle bombe litt i Kord-syria så de også fikk litt oppmerksomhet og støtte Endret 55 minutter siden av Tussi 2
Imaginacíon Skrevet 54 minutter siden Skrevet 54 minutter siden 7 minutes ago, DukeNukem3d said: Tyrkia sine overgrep og drap mot kurderne finnes det mye materiale om og har pågått i tiår. Anbefaler å lese deg opp Det er fred nå så vidt jeg har fått med meg. PKK har lagt ned våpnene og vil jobbe politisk. 1
Tussi Skrevet 47 minutter siden Skrevet 47 minutter siden (endret) Imaginacíon skrev (7 minutter siden): Det er fred nå så vidt jeg har fått med meg. PKK har lagt ned våpnene og vil jobbe politisk. Tyrkia okkuperer framdeles kurdiske byer i Syria, de okkuperer fremdeles nord-kypros, de har fremdeles en humanitær blokkade av kurdiske områder i Syria. En blokkade mye berre enn Gaza før 2023. De blokkerer fortsatt vann og elektrisitet i området. Endret 46 minutter siden av Tussi 2
Ballalaika Skrevet 47 minutter siden Skrevet 47 minutter siden Imaginacíon skrev (6 minutter siden): Det er fred nå så vidt jeg har fått med meg. PKK har lagt ned våpnene og vil jobbe politisk. Kan ikke huske det samme drivet og engasjementet for å utestenge Tyrkia fra fotball og Eurovision ol før det ble fred. 2
Tussi Skrevet 45 minutter siden Skrevet 45 minutter siden Ballalaika skrev (Akkurat nå): Kan ikke huske det samme drivet og engasjementet for å utestenge Tyrkia fra fotball og Eurovision ol før det ble fred. Selvsagt ikke, Tyrkia er ikke jøder 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå