0laf Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden trn100 skrev (5 minutter siden): Kan godt hende du har rett i det, men noen har andre tanker... Trump er en tulling som sier mye rart, og MEM er pro-islamistisk søppel, det meste de kommer med er løgn Det sagt, og uten at jeg hevder Trump's plan er riktig, faktisk tvert i mot så mener jeg det er en dårlig plan, men forklar for meg som om jeg er fem år ; Dersom 2 millioner palestinere i Gaza er klassifisert som flyktninger, og mener de ikke hører hjemme der, hvordan er det etnisk rensning å flytte de til et annet sted de ikke hører hjemme, hvor de også er flyktninger? 4 1
trn100 Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden 0laf skrev (3 minutter siden): Trump er en tulling som sier mye rart, og MEM er pro-islamistisk søppel, det meste de kommer med er løgn Det sagt, og uten at jeg hevder Trump's plan er riktig, faktisk tvert i mot så mener jeg det er en dårlig plan, men forklar for meg som om jeg er fem år ; Dersom 2 millioner palestinere i Gaza er klassifisert som flyktninger, og mener de ikke hører hjemme der, hvordan er det etnisk rensning å flytte de til et annet sted de ikke hører hjemme, hvor de også er flyktninger? Da er vi i alle fall enige om det grunnleggende at Trump er en tulling! Ellers er vel flyttingen av dem et relativt nytt prosjekt som bunner i at Israel så langt ikke har klart å ta livet av alle? 2 1
b_cybe Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Det jeg syntes setter ting litt i perspektiv er hvis vi ser på borgerkrigen i Yemen så er det hittil 377000 døde og 85000 barn døde av sult. Og hvis vi så det på borgerkrigen i Sudan så er det over 150000 døde og 700000!!! unger med akutt sult og feilærnæring (noen kilder sier at det allerede er død rundt 522000 barn av underernæring) Dette setter det litt i kontrast, men du kommer ikke til å se side opp og ned med nyheter om dette i mediene. Jeg sier ikke at ingen sivile er drept i Gaza jeg vet dog at Israel har gjort mye for å redusere antallet sivile drepte. Virkningen av det kanskje ikke så høyt som man ønsker da dessverre Hamas fortsetter å bruke egen befolkning som kjøttskjold. Så er jo spørsmålet om man kan stole på tallene fra Gaza/Hamas. 2 3
Ballalaika Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Red Frostraven skrev (2 timer siden): Hvis du skubber denne steinen, hvilken vei går den frem til den treffer et solid objekt, vei A, eller vei B? Tror det er andre deler av forum mer velegnet om du trenger hjelp med naturfag leksene. 3
trn100 Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden b_cybe skrev (2 minutter siden): Det jeg syntes setter ting litt i perspektiv er hvis vi ser på borgerkrigen i Yemen så er det hittil 377000 døde og 85000 barn døde av sult. Og hvis vi så det på borgerkrigen i Sudan så er det over 150000 døde og 700000!!! unger med akutt sult og feilærnæring (noen kilder sier at det allerede er død rundt 522000 barn av underernæring) Dette setter det litt i kontrast, men du kommer ikke til å se side opp og ned med nyheter om dette i mediene. Jeg sier ikke at ingen sivile er drept i Gaza jeg vet dog at Israel har gjort mye for å redusere antallet sivile drepte. Virkningen av det kanskje ikke så høyt som man ønsker da dessverre Hamas fortsetter å bruke egen befolkning som kjøttskjold. Så er jo spørsmålet om man kan stole på tallene fra Gaza/Hamas. Du har helt rett selvsagt! Vi er våre egne største katastrofer nærmest og kanskje noe sneversynte i forhold til det. Ingen tvil om at det er fler i verden som fortjener litt omtanke! 1
0laf Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) trn100 skrev (9 minutter siden): Ellers er vel flyttingen av dem et relativt nytt prosjekt som bunner i at Israel så langt ikke har klart å ta livet av alle? Hvorfor har de gitt Gaza alt de trenger i et halvt århundre dersom målet var å ta livet av de? Ville det ikke være enklere å bare la de klare seg selv i så fall, noe de ikke klarer? Gaza har en fantastisk beliggenhet, det kunne virkelig vært en perle, og med alle bistandsmidlene palestinerne har fått kunne de bygget et nytt Dubai I stedet har de valgt terror, og målet er å fjerne alle jødene Hadde rollene vært omvendt så hadde jødene blitt fjernet i 1948 Hvorfor da ikke eliminere problemet, å fjerne alle palestinerne, slik de ville gjort med jødene? Så langt har palestinerne kun bedrevet terror, og har ingen ønske om å komme til noen fredelig løsning De har blitt tilbudt løsninger gang på gang, Arafat ble tilbud en egen stat, men takket nei Igjen, jeg er generelt i mot å flytte de, det må kunne gå an å bli kvitt terroristene, og la de som ønsker fred bli igjen, men etter to år ser det ikke ut til at det noen gang blir tomt for terrorister, og jeg forstår at israelerne er lei av å bo under rakettskjold, løpe i tilfluktsrommene osv. hver eneste dag, fordi naboen er en gal islamist Det virkelige problemet er jo også at ingen araberland vil ta de imot, de har jo de største murene mot palestinerne Endret 3 timer siden av 0laf 4 2
trn100 Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden 0laf skrev (Akkurat nå): Hvorfor har de gitt Gaza alt de trenger i et halvt århundre dersom målet var å ta livet av de? Ville det ikke være enklere å bare la de klare seg selv i så fall, noe de ikke klarer? Gaza har en fantastisk beliggenhet, det kunne virkelig vært en perle, og med alle bistandsmidlene palestinerne har fått kunne de bygget et nytt Dubai I stedet har de valgt terror, og målet er å fjerne alle jødene Hadde rollene vært omvendt så hadde jødene blitt fjernet i 1948 Hvorfor da ikke eliminere problemet, å fjerne alle palestinerne, slik de ville gjort med jødene? Så langt har palestinerne kun bedrevet terror, og har ingen ønske om å komme til noen fredelig løsning De har blitt tilbudt løsninger gang på gang, Arafat ble tilbud en egen stat, men takket nei Igjen, jeg er generelt i mot å flytte de, det må kunne gå an å bli kvitt terroristene, og la de som ønsker fred bli igjen, men etter to år ser det ikke ut til at det noen gang blir tomt for terrorister, og jeg forstår at israelerne er lei av å bo under rakettskjold, løpe i tilfluktsrommene osv. hver eneste dag, fordi naboen er en gal islamist Vet ikke om du har observert det, men i åresvis år har jødiske nybyggere holdt på med å kaste ut familier fra vestbredden og tatt mer og mer land fra palestinerne og nå har Israel vedtatt å bygge ut enda 3000 boliger på vestbredden. Du tror ikke at dette kan ha medvirket til å provosere de som blir kastet ut? 2
KalleKanin Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden 0laf skrev (1 time siden): Dette er flisepikkeri og statistikkrøre på høyt nivå ..... Dette er jo vissvass av en annen verden, en stor andel av de drepte kan jo fremdeles være stridende eller Hamas sympatisører selv om de ikke er identifisert av Israel som Hamas-medlemmer Akkurat. Reagerte på det samme selv. Dette er mor-lille-logikk på lavt nivå, typisk cherrypicking hvor man pirker ut en liten bit og fronter den som den hele og fulle sannheten. Men det forundrer meg ikke, det er jo på et slikt nivå de fleste journalister befinner seg på. Logikkk er en fin bil. 1
0laf Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden trn100 skrev (1 minutt siden): Du tror ikke at dette kan ha medvirket til å provosere de som blir kastet ut? Det kan godt være, men de bor ikke i Gaza, hvor Israel trakk seg ut og fjernet bosetningene i 2005 3 1
Snikpellik Skrevet 3 timer siden Forfatter Skrevet 3 timer siden (endret) Gisselfamiliene demonstrerer i Tel-Aviv i dag, etter at Netanyahu valgte å ikke si ja til en avtale som ville reddet 10 gisler, men i stedet satt i gang en operasjon som ifølge IDF vil sette livet til alle de gjenlevende gislene i stor fare. Netanyahu beskyldte i helgen gisselfamiliene som demonstrerte da for å «hjelpe Hamas». Hostage families march toward IDF HQ demanding loved ones’ release as PM green lights Gaza City op https://www.timesofisrael.com/liveblog_entry/hostage-families-march-toward-idf-hq-demanding-loved-ones-release-as-pm-green-lights-gaza-city-op/ Hostage families and their supporters are currently marching to the IDF’s Kirya headquarters in Tel Aviv calling for the release of their loved ones as Prime Minister Benjamin Netanyahu holds a security consult at the IDF’s Southern Command headquarters in order to approve the army’s plans to take over Gaza City. Hostage families are opposed to the plan, fearing that it will place their loved ones at risk. — Hostage families protest in Tel Aviv for hostage release, at least eight anti-war protesters arrested in Haifa https://www.haaretz.com/israel-news/2025-08-21/ty-article-live/idf-says-next-stage-of-operation-to-take-control-of-gaza-city-underway/00000198-ca4d-d1e9-abf9-db7f1bbd0000?liveBlogItemId=1773796646#1773796646 Protesters calling for the release of the hostages demonstrated in Tel Aviv against the government's delay in responding to the proposal made by mediators for a limited hostage deal, which Hamas has responded in favor of. Family members of hostages and supporters are marched around the IDF headquarters in Tel Aviv, as the family of Gali and Ziv Berman, siblings who are being held hostage in the Gaza Strip, marched from Dizengoff Square to Hostage Square simultaneously. Yehuda Cohen, father of Nimrod, who is being held captive in the Gaza Strip, called on Chief of Staff Eyal Zamir and all reservists who have been called up for reserve duty to disobey orders. "Only with force will we be able to pressure Prime Minister Benjamin Netanyahu, the benefactor of Hamas, to stop this unnecessary war," he said. Also on Thursday, mothers of soldiers serving in the military protested outside the home of Chief of Staff Eyal Zamir in central Israel, calling for an end to the war. "We will not allow the sacrifice of our children in a politically motivated war. Eyal Zamir is responsible for every soldier who is killed, and the blood of the hostages will be on his hands," they said. Endret 2 timer siden av Snikpellik 5 1
trn100 Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden 0laf skrev (Akkurat nå): Det kan godt være, men de bor ikke i Gaza, hvor Israel trakk seg ut og fjernet bosetningene i 2005 Du må jo evne se helheten? Denne krigen dreier seg jo ikke bare om Gaza? 2
0laf Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Snikpellik skrev (Akkurat nå): Gisselfamiliene demonstrerer i Tel-Aviv i dag... Legg bort biasen din, å se på forsiden av de israelske avisene 6
Snikpellik Skrevet 3 timer siden Forfatter Skrevet 3 timer siden 0laf skrev (Akkurat nå): Legg bort biasen din, å se på forsiden av de israelske avisene ? Saken jeg gjenga over er bokstavelig talt nesten øverst på forsiden av Times of Israel nå. 3
KalleKanin Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) Snikpellik skrev (5 minutter siden): ? Saken jeg gjenga over er bokstavelig talt nesten øverst på forsiden av Times of Israel nå. Det er nok dette han henviser til?: "PM: I’ve ordered ‘immediate talks for release of all hostages and ending the war under conditions acceptable to Israel’" Dvs: Han ønsker alle gislene frigitt. Nok, er nok. https://www.timesofisrael.com/liveblog-august-21-2025/#liveblog-entry-3625332 Endret 2 timer siden av KalleKanin 2
trn100 Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) Staten Palestina med Gaza, Vestbredden og Øst-Jerusalem er så langt anerkjent av 147 av FNs 193 medlemsland, England og Frankrike gjør det snart, og majoriteten av verdens opplyste befolkning (dvs. normale IKKE religiøse individer!) støtter dette. Internasjonale organisjoner og domstoler fordømmer løpende Israels handlinger. Men MIFF'ere, alle 1000, står fast på at alle andre i hele verden er idioter og lyver og hyller en kriminell leder som helt? Håper ikke det bare er jeg som ser dette? 😉 Endret 2 timer siden av trn100 2
Snikpellik Skrevet 2 timer siden Forfatter Skrevet 2 timer siden (endret) KalleKanin skrev (15 minutter siden): Det er nok dette han henviser til?: "PM: I’ve ordered ‘immediate talks for release of all hostages and ending the war under conditions acceptable to Israel’" Dvs: Han ønsker alle gislene frigitt. Nok, er nok. https://www.timesofisrael.com/liveblog-august-21-2025/ Ah, du har ikke fulgt med. Det er nettopp dette familiene protesterer mot, og har gjort lenge. Dette er hele bakgrunnen for de enorme demonstrasjonene i Israel den siste tiden (1 mill i helga) og de stadige gnisningene i regjeringssamarbeidet. At han ikke inngår en delvis våpenhvileavtale som vil frigi gisler nå, men i stedet skal stå på at de skal inngå en full avtale hvor alle gislene frigis samtidig. Alle vet at det er urealistisk, Hamas kommer ikke til å kapitulere og frigi alle gislene. Derfor krangles det i Israel om «partial» eller «full» deal. Gisselfamiliene, folket og opposisjonspartiene vil ha en partial deal, mens de mest ytterliggående i regjeringen vil ha en full deal, og truer med å senke regjeringen dersom Netanyahu går for en partial deal. Endret 2 timer siden av Snikpellik 3 2
Uderzo Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Rhabagatz skrev (1 time siden): Skal vi se. En matstasjon er en matstasjon. En hest er en hest, uansett om den er et gammelt øk eller en dressurhest. Hamas er en motstandsbevegelse uavhengig av midlene de bruker. Men man skal vokte seg for å blande sammen mål og middel. Målet er legitimt all den tid Israel okkuperer. Og det er ikke en mening, det er folkeretten. Så er midlene Hamas bruker en annen diskusjon. Nei, jeg støtter ikke terror. Eller etnisk rensing eller apartheid. Men jeg innrømmer uten problemer at Israel er en stat og at IDF er en hær. Fordi det er et faktum. Det også. Å skille mellom mål og middel på den måten er ren retorisk tåkelegging. Målet kan være legitimt, men når midlene er systematisk terror mot sivile, er det nettopp det som definerer organisasjonen. Hamas er ikke "bare en motstandsbevegelse", de er en motstandsbevegelse som har valgt terror som hovedstrategi, og da følger betegnelsen terrororganisasjon helt naturlig. Å late som om målet alene gir et "frikort" er like absurd som å kalle en gjeng bankranere for "økonomiske aktivister". 4 1
ParadiseCity Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden b_cybe skrev (41 minutter siden): Det jeg syntes setter ting litt i perspektiv er hvis vi ser på borgerkrigen i Yemen så er det hittil 377000 døde og 85000 barn døde av sult. Og hvis vi så det på borgerkrigen i Sudan så er det over 150000 døde og 700000!!! unger med akutt sult og feilærnæring (noen kilder sier at det allerede er død rundt 522000 barn av underernæring) Dette setter det litt i kontrast, men du kommer ikke til å se side opp og ned med nyheter om dette i mediene. Jeg sier ikke at ingen sivile er drept i Gaza jeg vet dog at Israel har gjort mye for å redusere antallet sivile drepte. Virkningen av det kanskje ikke så høyt som man ønsker da dessverre Hamas fortsetter å bruke egen befolkning som kjøttskjold. Så er jo spørsmålet om man kan stole på tallene fra Gaza/Hamas. Whataboutism… men uansett… Nå har ikke vesten dype kulturelle og økonomiske forbindelser med de aktørene som tar mest liv i Sudan eller Jemen. Vi har jo ikke representanter fra Houthiene eller Sudan som synger på Eurovision og veiver rundt med deres flagg foran kameraene . Det er derfor det er sterke fordømmelser mot Israel i Vesten, fordi vi sitter langt oppi det vepsebolet som er Israel. 4
trn100 Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Uderzo skrev (5 minutter siden): Å skille mellom mål og middel på den måten er ren retorisk tåkelegging. Målet kan være legitimt, men når midlene er systematisk terror mot sivile, er det nettopp det som definerer organisasjonen. Hamas er ikke "bare en motstandsbevegelse", de er en motstandsbevegelse som har valgt terror som hovedstrategi, og da følger betegnelsen terrororganisasjon helt naturlig. Å late som om målet alene gir et "frikort" er like absurd som å kalle en gjeng bankranere for "økonomiske aktivister". Jeg synes allikevel det er viss forskjell på en "organisasjon" som tyr til slike handlinger og en såkalt "demokratisk" stat som gjør det det samme? Det blir jo som å sammenligne "Motvind" med "regjeringen". Det er jo ikke gitt at det er regjeringen som har rett selv om det er de tar avgjørelsene? Når det er sagt er det vel også de sivile som har lidd de største tapene i Israels agenda? 2
Ballalaika Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden ParadiseCity skrev (16 minutter siden): Nå har ikke vesten dype kulturelle og økonomiske forbindelser med de aktørene som tar mest liv i Sudan eller Jemen. Vi har jo ikke representanter fra Houthiene eller Sudan som synger på Eurovision og veiver rundt med deres flagg foran kameraene Hva så? 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå