Ballalaika Skrevet 8. juli Skrevet 8. juli (endret) ParadiseCity skrev (6 minutter siden): Det er absolutt ingen indikasjoner på at Israel kommer til å stanse krigføringen mot sivilbefolkningen på Gaza selvom Hamas frigir gislene. Tvert i mot hvis man følger med på uttalelsene til israelske makthavere så er gislene irrelevante nå. Så hvorfor ikke bare slippe dem fri? Endret 8. juli av Ballalaika 6
ParadiseCity Skrevet 8. juli Skrevet 8. juli Atib Azzad skrev (4 minutter siden): Det er ikke jødehat å reagere på at et helt folk blir sultet og nært utslettet, og gradvis får landet stjålet fra seg. Å foreslå jødehat fremfor ren medmenneskelighet i møte med folkemord, er så absurd at man nesten er fristet til å tolke måten du erklærer at ingen bryr seg om disse menneskene som antisemittisme i sin originale forstand, altså hat av mennesker med semittisk opphav, aka arabere. Når jeg ser uttalelser fra enkelte kreasjoner i tråden her, er noe av det de lirer ut så ekstremt at jeg begynner å lure på om de sitter og studerer det manifestet til Breivik. Ironisk nok støtter de blindt et regime som ønsker å tvangsflytte alle disse brune menneskene de forakter så mye, nettopp til Norge og Europa. 5
Atib Azzad Skrevet 8. juli Skrevet 8. juli 7 minutes ago, Ballalaika said: Det absurde er at du starter innlegget med å benekte anti-semittisme, for så å avslutte innlegget med anti-semittisme. Det kommer av hvor absurd det opprinnelige innlegget ditt ér. Jeg avviser at det å bry seg om et pågående folkemord handler om jødehat, og spekulerer deretter í om at det kan dreie seg om hat mot en folkegruppe fra din side å ikke se noen annen grunn til å sympatisere med mennesker som får hele sitt livsgrunnlag ødelagt, enn å hate alle menneskene som tilhører religionen til de som begår folkemordet. Jeg ville påstå at det ikke er i tråd med judaisme hva Israelerne gjør mot Palestinerne, man er åpenbart ikke drevet av hat mot judaisme om man kritiserer folkemord. 3 1
Mannen med ljåen Skrevet 8. juli Skrevet 8. juli Hva er det Israel gjør med palestinerne? Innser du at HAMAS er problemet? 6
Ballalaika Skrevet 8. juli Skrevet 8. juli Atib Azzad skrev (2 minutter siden): Det kommer av hvor absurd det opprinnelige innlegget ditt ér. Jeg avviser at det å bry seg om et pågående folkemord handler om jødehat, og spekulerer deretter í om at det kan dreie seg om hat mot en folkegruppe fra din side å ikke se noen annen grunn til å sympatisere med mennesker som får hele sitt livsgrunnlag ødelagt, enn å hate alle menneskene som tilhører religionen til de som begår folkemordet. Jeg ville påstå at det ikke er i tråd med judaisme hva Israelerne gjør mot Palestinerne, man er åpenbart ikke drevet av hat mot judaisme om man kritiserer folkemord. Jeg har aldri snakket om hat mot judaisme, men om anti-semittisme. Jeg gjorde det egentlig klart i et tidligere innlegg. Atib Azzad skrev (14 minutter siden): foreslå jødehat fremfor ren medmenneskelighet i møte med folkemord, er så absurd at man nesten er fristet til å tolke måten du erklærer at ingen bryr seg om disse menneskene som antisemittisme i sin originale forstand, altså hat av mennesker med semittisk opphav, aka arabere. Jeg har fått med meg at dette "argumentet" er blitt poppis og blir sett på som catchy blant "propal". Det er et åpenbart antisemittisk "argument". Om du vil renvaske "propal" for anti-semittisme er det kanskje ikke så taktisk å gjengi antisemittisk diskurs fra "propal". Blir litt sånn absurd - som du kaller det. 5 1
Ballalaika Skrevet 8. juli Skrevet 8. juli Atib Azzad skrev (8 minutter siden): Jeg avviser at det å bry seg om et pågående folkemord handler om jødehat, og spekulerer deretter í om at det kan dreie seg om hat mot en folkegruppe fra din side å ikke se noen annen grunn til å sympatisere med mennesker som får hele sitt livsgrunnlag ødelagt, enn å hate alle menneskene som tilhører religionen til de som begår folkemordet. Jeg sier forøvrig ikke at å bry seg om palestina-arabernes last er anti-semittisme, jeg sier at "propal" bryr seg ikke om palestina-araberne. Fint om man lar være å stråmannen meg. 3 1
Atib Azzad Skrevet 8. juli Skrevet 8. juli 1 minute ago, Ballalaika said: Jeg har aldri snakket om hat mot judaisme, men om anti-semittisme. Jeg gjorde det egentlig klart i et tidligere innlegg. Hat av personer med jødisk tilhørighet, personer som tilhører judaismen. Quote Jeg har fått med meg at dette "argumentet" er blitt poppis og blir sett på som catchy blant "propal". Det er et åpenbart antisemittisk "argument". Om du vil renvaske "propal" for anti-semittisme er det kanskje ikke så taktisk å gjengi antisemittisk diskurs fra "propal". Blir litt sånn absurd - som du kaller det. Jeg har ikke kommet over så idiotiske forklaringsmodeller så ofte, og håper ikke de er utbredt nok til at det naturlige motsvaret har blitt populært noe sted. Jeg opplever ikke at de som sympatiserer med hva som skjer i Palestina nå trenger å renvaskes for noe som helst. Det var du som foreslo i ærlighetens navn at ingen egentlig bryr seg om det pågående folkemordet, at det bare var påskudd for å hate jøder, jeg sliter med å forstå et slikt forslag som noe annet enn ekstrem mangel på menneskeliggjøring av gruppen som får hele sitt livsgrunnlag radert. Dersom du i større grad lykkes med å anse Palestinerne som mennesker skulle det vel være lettere å se at man ikke behøver drives av jødehat for å reagere på folkemord. 2
Atib Azzad Skrevet 8. juli Skrevet 8. juli 5 minutes ago, Ballalaika said: Jeg sier forøvrig ikke at å bry seg om palestina-arabernes last er anti-semittisme, jeg sier at "propal" bryr seg ikke om palestina-araberne. Fint om man lar være å stråmannen meg. Du sier at ingen egentlig bryr seg om Palestina, at det bare er et påskudd for å hate jødene. Fint om du lar være å være så grunnleggende uærlig. 3
Ballalaika Skrevet 8. juli Skrevet 8. juli Atib Azzad skrev (1 minutt siden): Hat av personer med jødisk tilhørighet, personer som tilhører judaismen Anti-semittisme er ikke ensbetydende med hat mot personer med judaisme som trosretning. Det blir å banalisere anti-semittisme. Atib Azzad skrev (3 minutter siden): Dersom du i større grad lykkes med å anse Palestinerne som mennesker Men så er det ikke jeg som sliter med det. Anklagenin går vel nettopp ut på at man bruker palestina-araberne som et verktøy for anti-semittisme, heller enn å se på dem som mennesker. 6
Atib Azzad Skrevet 8. juli Skrevet 8. juli 1 minute ago, Ballalaika said: Men så er det ikke jeg som sliter med det. Anklagenin går vel nettopp ut på at man bruker palestina-araberne som et verktøy for anti-semittisme, heller enn å se på dem som mennesker. Og jeg synes det er pussig hvordan du sliter med å finne andre grunner enn jødehat til at folk skulle bry seg om at Palestinske mennesker folkemyrdes. Dersom man så på Palestinerne som mennesker skulle vel det at de utryddes være en fullgod forklaringsmodell for hvorfor folk bryr seg, dersom man sliter med fantasier om at dette skyldes jødehat, har man kanskje feilet i å annerkjenne Palestinernes menneskelighet i utgangspunktet. 3
Ballalaika Skrevet 8. juli Skrevet 8. juli Atib Azzad skrev (Akkurat nå): Og jeg synes det er pussig hvordan du sliter med å finne andre grunner enn jødehat til at folk skulle bry seg om at Palestinske mennesker folkemyrdes. Når de samme folkene lar all verdens urett og lidelse passere mens palestinerne skaper et fosskokende hat og engasjement så er det nærliggende å tro at det ikke er sympati som er drivkraften. Med mindre man mener det er noe unikt med palestina-araberne som lufter frem en sympati ingen andre folk i verden er forunt. Hva er galt med folket i Sudan feks, mangler de menneskelighet? For brune i huden for dere? 6 1
Atib Azzad Skrevet 8. juli Skrevet 8. juli 1 minute ago, Ballalaika said: Når de samme folkene lar all verdens urett og lidelse passere mens palestinerne skaper et fosskokende hat og engasjement så er det nærliggende å tro at det ikke er sympati som er drivkraften. Med mindre man mener det er noe unikt med palestina-araberne som lufter frem en sympati ingen andre folk i verden er forunt. Hva er galt med folket i Sudan feks, mangler de menneskelighet? For brune i huden for dere? Grunnen til at Israel Palestina konflikten er så aktuell skyldes blant andre ting at de tidligere kolinimaktene og shoa har vært så avgjørende for opprettelsen av staten Israel. Du har ikke noe grunnlag for å hevde jeg ikke bryr meg om folket i Sudan, ei heller at andre som reagerer på folkemordet i Palestina ikke bryr seg, eller å tilskrive årsaken bak denne tilfeldige spekulasjonen din rasisme. 3
Ballalaika Skrevet 8. juli Skrevet 8. juli Atib Azzad skrev (5 minutter siden): Grunnen til at Israel Palestina konflikten er så aktuell skyldes blant andre ting at de tidligere kolinimaktene og shoa har vært så avgjørende for opprettelsen av staten Israel. Det er ikke derfor. La oss være ærlig. 6
Ballalaika Skrevet 8. juli Skrevet 8. juli (endret) Atib Azzad skrev (15 minutter siden): Du har ikke noe grunnlag for å hevde jeg ikke bryr meg om folket i Sudan, ei heller at andre som reagerer på folkemordet i Palestina ikke bryr seg, eller å tilskrive årsaken bak denne tilfeldige spekulasjonen din rasisme Grunnlaget er vel nokså åpenbart. Sudan får ikke en gang en tusendels av samme oppmerksomhet og engasjement. Tiltross for at ved siste telling var det 4 ganger flere døde. Å benekte dette blir mest sånn der gaslighting altså.. Endret 8. juli av Ballalaika 6
Atib Azzad Skrevet 8. juli Skrevet 8. juli 3 minutes ago, Ballalaika said: Det er ikke derfor. La oss være ærlig. Nei, du har etablert at du ikke ser noen annen grunn til å være opprørt over et pågående folkemord enn jødehat.. Jeg synes som sagt det er absurd. Dersom man annerkjenner Palestinerne som mennesker skulle vel deres menneskeverd være en langt mer åpenbar grunn til hvorfor man reagerer på at de folkemyrdes, enn hat mot jøder. Just now, Ballalaika said: Grunnlaget er vel nokså åpenbart. Sudan får ikke en gang en utsendelse av samme oppmerksomhet og engasjement. Tiltross for at ved siste telling var det 4 ganger flere døde. Å benekte dette blir mest sånn der gaslighting altså.. Jeg benekter ikke at situasjonen i Sudan får mindre oppmerksomhet, jeg påpeker at du ikke har noe grunnlag for å hevde at jeg, med andre, ikke bryr oss om dem fordi de er mørkere i huden. 3
Ballalaika Skrevet 8. juli Skrevet 8. juli Atib Azzad skrev (4 minutter siden): Nei, du har etablert at du ikke ser noen annen grunn til å være opprørt over et pågående folkemord enn jødehat.. Jeg synes som sagt det er absurd. Dersom man annerkjenner Palestinerne som mennesker skulle vel deres menneskeverd være en langt mer åpenbar grunn til hvorfor man reagerer på at de folkemyrdes, enn hat mot jøder. Jeg benekter ikke at situasjonen i Sudan får mindre oppmerksomhet, jeg påpeker at du ikke har noe grunnlag for å hevde at jeg, med andre, ikke bryr oss om dem fordi de er mørkere i huden. Og nok en opplever man på denne tråden at det bare prates i sirkel rundt poenget. Som sagt, hvis det å se noens menneskeverd får en til å bry seg om deres last så følger det logisk at dere ikke ser menneskeverdet i alle verdens andre folk, inkludert Sudan, som lider iom at dere ikke bryr dere om dem. QED. 4
Tussi Skrevet 8. juli Skrevet 8. juli (endret) JK22 skrev (3 timer siden): Hvordan få en dødskult til å gi seg? De er mer trolig til å dø ut fremfor å stoppe. I eldre tid var metoden enkelt; renske ut enhver levende for å kvitte seg helt med alle fanatikere uansett konsekvenser. Og det er akkurat der krigen har kjørt seg fast, IDF har til min forbauselse avholdt seg fra systematisk eller endog impulsiv massemord til fordel for pågående terrortaktikk med langt færre ofre. Det gjør at man ikke bare kan gå inn, ta stor tap, og slakte alt levende for å bli ferdig. Det simpelt er ikke mulig for Netanyahu og hans ekstreme ministre pga. Trumps impulsivitet og arabermaktenes finansielle makt. Dessuten kunne det få Egypt og endog Tyrkia til å gå berserk mens USA vil settes i meget sterkt forlegenhet - så sterk, at all støtte vil forsvinne. Det gjør at det ikke er mulig å søke en militær seier uten å etablere sivilkontroll, og man vil ikke etablere sivilkontroll så lenge målet er total utrenskning av Gazastripen - man holdt tilbake soldatene fremfor å gi dem ordre om å ikke vise nåde i målrettede angrep mot identifiserte Hamas-lokaliteter, man har nesten bare brukt indirekte metoder. Hamas holder bare ikke gazapalestinerne som et menneskeskjold, eller sine gisler som en utveimulighet, de rett og slett bruker seg selv som gisler ved å ville dø fremfor gi seg. Som da betyr enorm utilsiktede dreping på stor skala for å være sikkert på å få has på alle. Dette kunne ikke israelerne gjøre. Så de går sløvere ut - bokstavelig talt i sneglehastighet. De srilankesiske regjeringsstyrkene, de russiske styrkene (Tsjetsjenia 2000) og flere andre militærorganisasjoner hadde ikke nølt med å dynke alt i menneskeblod for seierens skyld. Men de hadde kunne gjøre det fordi det var global oppgivelse og svak pressedekning. Noe som er så godt som umulig omkring Gaza. En dødskult må utryddes helt og fullstendig, det finnes to metoder for det; eksterne "utvasking" gjennom militære fra utsiden eller interne "oppvask" ved å la de lokale ta grovarbeidet fra innsiden. Begge alternativer er nærmest umulig av ganske innlysende grunner. Så krigen vil aldri stoppe, selv om det kommer en våpenstillstand som vil ikke være meningsfullt. Så hva nå da? Skal vi bare akseptere status quo der alle j Hamas eventuelt må dø sammen med ørten sivile? Hamas må bli tilbudt amnesti for va like medlemmer, ledelsen må i eksil, andre Palestina vennlige stater Israel kan alseptere må inn i gaza og Gaza må gjenoppbygge. Man kan ikke bare akseptere at 2 mill mennesker ikke skal ha en fremtid, eller en perpetueøl krig som aldri vil ta slutt. Det er helt uakseptabelt. Endret 8. juli av Tussi 3
Mannen med ljåen Skrevet 8. juli Skrevet 8. juli De har krav på norsk statsborgerskap. Hvordan hindrer vi at alle kommer til Norge? 1 1
Atib Azzad Skrevet 8. juli Skrevet 8. juli 6 minutes ago, Ballalaika said: Og nok en opplever man på denne tråden at det bare prates i sirkel rundt poenget. Du gjør en veldig god jobb med å anklage andre for hva du selv er skyld í. Quote Som sagt, hvis det å se noens menneskeverd får en til å bry seg om deres last så følger det logisk at dere ikke ser menneskeverdet i alle verdens andre folk, inkludert Sudan, som lider iom at dere ikke bryr dere om dem. QED. Du har som sagt ikke noe grunnlag for å hevde at jeg ikke bryr meg om folk i Sudan. Det er både frekt og helt utrolig lavt diskusjonsnivå å klandre helt tilfeldige folk for liten offentlig oppmerksomhet rundt en helt annen sak, og begrunne det med rasisme, du vet jo faktisk ingenting om meg. 3
Ballalaika Skrevet 8. juli Skrevet 8. juli Atib Azzad skrev (1 minutt siden): Du har som sagt ikke noe grunnlag for å hevde at jeg ikke bryr meg om folk i Sudan. Det er både frekt og helt utrolig lavt diskusjonsnivå å klandre helt tilfeldige folk for liten offentlig oppmerksomhet rundt en helt annen sak, og begrunne det med rasisme, du vet jo faktisk ingenting om meg. Du vet utmerket godt hva som er poenget i det jeg skriver. Nå velger du å fjase deg vekk fra å måtte forholde deg til det ved å late som du er personlig fornærmet. 4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå