leifeinar Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai Sovna skrev (37 minutter siden): mindre risiko for sanksjoner Var vel sanksjoner på gang denne uka? 1
Rexxus121 Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai Hei. Bare lurte på noe hvorfor hjelper ikke Egypt Innbyggere i GAZA? Og hvorfor har dem nå etablert i flere år MIlitære på grensen til Israel , den Halvøya der nede? Rart ingen snakker om EGYPT som er også grensen til Gaza både Land og VANN. Hvorfor kan ikke FN eller andre folk hjelpe folk fra vannsiden? ikke så vanskelig hjelpe folk når Israel ikke styrer havet på vestsiden av GAZA/Egypt. 2
VifteKopp Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai (endret) Rexxus121 skrev (51 minutter siden): Hei. Bare lurte på noe hvorfor hjelper ikke Egypt Innbyggere i GAZA? Og hvorfor har dem nå etablert i flere år MIlitære på grensen til Israel , den Halvøya der nede? Rart ingen snakker om EGYPT som er også grensen til Gaza både Land og VANN. Egypt har levert nødhjelp til Gaza gjennom krigen, litt usikker på hvor mye det er i forhold til Israel. Landet er fullstendig avhengige av matimport til sin egen massive befolkning, så jeg ville blitt overrasket om det var voldsomt mye. Det egyptiske regimet bruker, som en del andre araberstater, denne konflikten til å kanalisere innbyggernes misnøye vekk fra interne problemer over på en ytre fiende. Sånn sett er Israels fremferd ganske nyttig. Sitat Hvorfor kan ikke FN eller andre folk hjelpe folk fra vannsiden? ikke så vanskelig hjelpe folk når Israel ikke styrer havet på vestsiden av GAZA/Egypt. Israel kontrollerer havet utenfor Gaza, så det er ikke mulig å få inn hjelp sjøveien uten Israels godkjennelse. Det er uansett svært dårlig utbygde havnefasiliteter i Gaza, så det er begrenset hva man hadde fått inn med båter. Endret 19. mai av VifteKopp 1 1
Rexxus121 Skrevet 19. mai Skrevet 19. mai VifteKopp skrev (25 minutter siden): Egypt har levert nødhjelp til Gaza gjennom krigen, litt usikker på hvor mye det er i forhold til Israel. Landet er fullstendig avhengige av matimport til sin egen massive befolkning, så jeg ville blitt overrasket om det var voldsomt mye. Det egyptiske regimet bruker, som en del andre araberstater, denne konflikten til å kanalisere innbyggernes misnøye vekk fra interne problemer over på en ytre fiende. Sånn sett er Israels fremferd ganske nyttig. Israel kontrollerer havet utenfor Gaza, så det er ikke mulig å få inn hjelp sjøveien uten Israels godkjennelse. Det er uansett svært dårlig utbygde havnefasiliteter i Gaza, så det er begrenset hva man hadde fått inn med båter. Takk for bra svar. setter pris på det. 1 1
Rhabagatz Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai 15 hours ago, leifeinar said: Var vel sanksjoner på gang denne uka? Frankrike, Storbritannia og Canada truer med sanksjoner. Det er verdt å merke seg at Tyskland mangler. 4
leifeinar Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai Rhabagatz skrev (25 minutter siden): Frankrike, Storbritannia og Canada truer med sanksjoner. Det er verdt å merke seg at Tyskland mangler. Tyskland leverer 25% av våpnene til israel. 2 1
Rhabagatz Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai 1 minute ago, leifeinar said: Tyskland leverer 25% av våpnene til israel. Og bærer, på samme måte som USA, et ansvar. 2 1
Imaginacíon Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai 42 minutes ago, Rhabagatz said: Frankrike, Storbritannia og Canada truer med sanksjoner. Det er verdt å merke seg at Tyskland mangler. Tyskland er livredde for å bli kallt for antisemittisk. 2 1
-C64- Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai 1 hour ago, Rhabagatz said: Og bærer, på samme måte som USA, et ansvar. Vi alle har et ansvar for å stå opp mot denne terroren Hamas viste. Israel har selvsagt som alle andre land rett til å forsvare seg, og det burde ikke være noe unntak for denne krigen. Heldigvis er ikke de fleste land som Norge og vår terror støtte. 2
UglaSukk Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai Sovna skrev (18 timer siden): Ingen skal få meg til å tro at det er for palestinernes del de åpner opp. Sympati? PØH.. Dette er kun for sin egen vinning. Mindre mas fra omverdenen, mindre risiko for sanksjoner. Her sier Smotrich det rett ut : "Israeli Finance Minister Bezalel Smotrich said on Monday that allowing “minimal” aid into Gaza will ensure Israel has continued support from its “friends” to continue with its goal of “destroying” the Palestinian territory. " https://news.antiwar.com/2025/05/19/smotrich-allowing-minimal-aid-into-gaza-will-ensure-israel-can-destroy-the-strip/ 6
leifeinar Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai (endret) -C64- skrev (50 minutter siden): Vi alle har et ansvar for å stå opp mot denne terroren Hamas viste Den terroren hamas driver med er ikke i nærheten så grusom som den israelsk terror. det evindelige fokuset på å drepe barn er bare helt vanvittig. Endret 20. mai av leifeinar 3
Ballalaika Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai leifeinar skrev (11 minutter siden): Den terroren hamas driver med er ikke i nærheten så grusom som den israelsk terror. det evindelige fokuset på å drepe barn er bare helt vanvittig. I all verden.. 5
Rhabagatz Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai 1 hour ago, -C64- said: Vi alle har et ansvar for å stå opp mot denne terroren Hamas viste. Israel har selvsagt som alle andre land rett til å forsvare seg, og det burde ikke være noe unntak for denne krigen. Heldigvis er ikke de fleste land som Norge og vår terror støtte. Jeg sier som Stavrum i Nettavisen. Å ikke bry seg nå, er rasisme. https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/a-forsvare-drap-pa-palestinske-barn-er-rasistisk-og-hjertelost/s/5-95-2438704 2 2
UglaSukk Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai (endret) "To punish the ICC for its attempt to go after Israel for Gaza, Trump launched a series of sanctions on the court's officials. Karim Khan, the chief prosecutor, had his personal email deleted by Microsoft and his bank accounts in his home country of the U.K. have been blocked. If you've ever wondered why the ICC only ever goes against Global South countries or individuals, you have your answer... Because when they don't, they quite literally have their personal lives destroyed. ". https://x.com/RnaudBertrand/status/1923931355391590499 "Gary Lineker has been fired by the BBC after a pattern of unacceptable behaviour which involved objecting to war crimes and genocide. At a time when hospitals are being blown to pieces and children are being starved to death, Lineker has taken the racist position that these things are wrong, even when Israel does them. He has therefore been relieved of his duties, just like everyone who criticises Israel.". https://x.com/NormalIslandNws/status/1924409333472690382 Endret 20. mai av UglaSukk 3
Ballalaika Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai UglaSukk skrev (4 minutter siden): "Gary Lineker has been fired by the BBC after a pattern of unacceptable behaviour which involved objecting to war crimes and genocide. At a time when hospitals are being blown to pieces and children are being starved to death, Lineker has taken the racist position that these things are wrong, even when Israel does them. He has therefore been relieved of his duties, just like everyone who criticises Israel.". https://x.com/NormalIslandNws/status/1924409333472690382 Kildekritikk er en fin bil. Hva fikk Lineker sparken for?
Snikpellik Skrevet 20. mai Forfatter Skrevet 20. mai (endret) Rhabagatz skrev (22 minutter siden): Jeg sier som Stavrum i Nettavisen. Å ikke bry seg nå, er rasisme. https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/a-forsvare-drap-pa-palestinske-barn-er-rasistisk-og-hjertelost/s/5-95-2438704 Jeg synes det sier en god del om hvor ekstremt langt dette har gått når selv Gunnar Stavrum på lederplass i konservative Nettavisen bruker slike ord. Jeg synes dessverre Stavrum har mye rett her. Selv har jeg alltid støttet krig mot Hamas, og gjør det fortsatt, men måten dette er blitt gjort og gjøres på kan enkelt og greit ikke forsvares, uavhengig av hva Hamas og andre terrorister har gjort og gjør. Dette er ikke bare en krig mot Hamas, men også i all praksis en krig mot sivile, mot folkeretten og mot proporsjonalitetsprinsippet. Og ja, det er også flere ideologiske drivere som styrer dette, og den sterkeste av dem er rasisme. Vi kommer snart til et punkt hvor verden er helt nødt til å reagere mye kraftigere, og det er ikke uten grunn at de fleste av Israels allierte nå agerer stadig mer kritisk. Endret 20. mai av Snikpellik 3
Snikpellik Skrevet 20. mai Forfatter Skrevet 20. mai UglaSukk skrev (5 minutter siden): "Gary Lineker has been fired by the BBC after a pattern of unacceptable behaviour which involved objecting to war crimes and genocide. At a time when hospitals are being blown to pieces and children are being starved to death, Lineker has taken the racist position that these things are wrong, even when Israel does them. He has therefore been relieved of his duties, just like everyone who criticises Israel.". https://x.com/NormalIslandNws/status/1924409333472690382 Gary Lineker fikk ikke sparken, han sa opp jobben. https://www.bbc.com/news/articles/c79e37nld1no 3
Rhabagatz Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai (endret) 35 minutes ago, Snikpellik said: Jeg synes det sier en god del om hvor ekstremt langt dette har gått når selv Gunnar Stavrum på lederplass i konservative Nettavisen bruker slike ord. Jeg synes dessverre Stavrum har mye rett her. Selv har jeg alltid støttet krig mot Hamas, og gjør det fortsatt, men måten dette er blitt gjort og gjøres på kan enkelt og greit ikke forsvares, uavhengig av hva Hamas og andre terrorister har gjort og gjør. Dette er ikke bare en krig mot Hamas, men også i all praksis en krig mot sivile, mot folkeretten og mot proporsjonalitetsprinsippet. Og ja, det er også flere ideologiske drivere som styrer dette, og den sterkeste av dem er rasisme. Vi kommer snart til et punkt hvor verden er helt nødt til å reagere mye kraftigere, og det er ikke uten grunn at de fleste av Israels allierte nå agerer stadig mer kritisk. Ja, jeg mener at det er helt åpenbart at man nå er langt over grensen. Man kan ikke stanse nødhjelp i fire måneder. Da er det ikke lenger noen tvil. De som velger å forsvare Israel nå, vet hva det er de forsvarer. Endret 20. mai av Rhabagatz 2 1
sk0yern Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai NRK virker tidvis å være noe ensrettet i dekningen sin. Det kommer tydelig fram her: https://www.journalisten.no/nar-statskanalen-undergraver-forsvarsevnen/643755 Relativt pinlig vil jeg si. Sitat Påstander om Nammo-leveranser av våpen til Israel har vært gjenstand for betydelig oppmerksomhet. Halvannet år etter krigsutbruddet på Gaza kan vi oppsummere: Våpen eller ammunisjon sendt fra Norge til Israels væpnede styrker? Ingen ting fra Norge, noen gang. Våpen eller ammunisjon sendt fra Nammos fabrikker i andre land? Ingen ting om lag de siste 10 årene. Om man følger med på NRK kan man få et helt annet inntrykk; at Nammo sender våpen fra Norge til Israel, eventuelt via en mellomstasjon i USA. Eller at vi bruker barn i våpenproduksjon. 3
Ballalaika Skrevet 20. mai Skrevet 20. mai Rhabagatz skrev (1 time siden): Jeg sier som Stavrum i Nettavisen. Å ikke bry seg nå, er rasisme. https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/a-forsvare-drap-pa-palestinske-barn-er-rasistisk-og-hjertelost/s/5-95-2438704 Rasistisk faktisk. Da ble det litt vel ok, boomer for min del. Men at det savnes et engasjement for lidelsene på Gaza kan man jo være tilbøyelig til å være enig i. IDK. https://x.com/IhabHassane/status/1924524001407205494 3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå