Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas

Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Skrevet
20 minutes ago, KalleKanin said:

Her trekker du frem mye interessant.

Mye som skjer i en krigssituasjon er forståelig, selv om det isolert sett ikke er akseptabelt.

Vår behandling av tyskertøser er et slikt eksempel. Mange tok sitt eget liv etter behandlingen de fikk etter krigen.

Det er jo mange som mener at det forferdelige angrepet fra Hamas 7.oktober er akseptabelt og forståelig. (Har man sett noen av videoene fra 7.oktober kan jeg dog ikke skjønne at noen er enig i dette.)

Det er mye av det Israel gjør som isolert sett bør kritiseres, men man bør samtidig se konteksten. Særlig når det kommer fra de som glorifiserer 7.oktober. Da er mye av det som Israel gjør humant i forhold. Så bør man nok likevel kritisere, men da kan man fort havne i en skjev balanse og hykleri. 

F.eks. at Tyrkia i det store og hele ikke blir mer kritisert for det de holder på med er uforståelig. Drap, tortur, undertrykking og okkupasjon er de jo eksperter på. Standarden er helt klart forskjellig for ulike land. Når forskjellen i standard blir for stor mener jeg det er legitimt å kalle det antisemittisme.

Det er jeg ikke enig i. Det er for eksempel legitimt å kritisere USA for krigsforbrytelser selv om en ikke samtidig tar med alle mulige krigsforbrytelser begått av andre land.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Imaginacíon skrev (4 minutter siden):

Det er jeg ikke enig i. Det er for eksempel legitimt å kritisere USA for krigsforbrytelser selv om en ikke samtidig tar med alle mulige krigsforbrytelser begått av andre land.

Selvsagt er det det, men det blir samtidig hyklersk hvis man sjelden kritiserer andre land for det samme og ikke legger samme standard mot andre. Men hver enkelt kritikk kan stå på sine egne ben uten at man må nevne "hele verden" hver gang.

Men at så mange roper om boikott av Israel er et godt eksempel på slikt hykleri. Hvis dette er standarden, er det drøssevis av andre land som også burde boikottes.

Endret av KalleKanin
  • Liker 7
Skrevet (endret)
35 minutes ago, KalleKanin said:

Selvsagt er det det, men det blir samtidig hyklersk hvis man sjelden kritiserer andre land for det samme og ikke legger samme standard mot andre. Men hver enkelt kritikk kan stå på sine egne ben uten at man må nevne "hele verden" hver gang.

Men at så mange roper om boikott av Israel er et godt eksempel på slikt hykleri. Hvis dette er standarden, er det drøssevis av andre land som også burde boikottes.

Jeg mener UAE bør boikottes sammen med Israel. Alle land som sannsynligvis begår folkemord bør boikottes. Dessuten er Israel en apartheid stat. Verre enn apartheid Sør Afrika.

Endret av Imaginacíon
  • Liker 2
Skrevet
Imaginacíon skrev (7 timer siden):

Jeg ville akseptert det. Ville du akseptert det hvis ICJ konkluderte med at det var folkemord?

Fint. 

Jeg ville lest dommen nøye - så best det lar seg gjøre med min begrensede juridiske kunnskap - og med et åpent sinn vurdert om jeg har fullstendig misforstått hva definisjonen på et folkemord er. 

Det kan hende at listen ligger mye lavere enn det jeg trodde, og det må jeg være forberedt på å akseptere. 

• Liker 1
Skrevet
On 11/12/2025 at 3:13 PM, VifteKopp said:

Fint. 

Jeg ville lest dommen nøye - så best det lar seg gjøre med min begrensede juridiske kunnskap - og med et åpent sinn vurdert om jeg har fullstendig misforstått hva definisjonen på et folkemord er. 

Det kan hende at listen ligger mye lavere enn det jeg trodde, og det må jeg være forberedt på å akseptere. 

ICJ har en foreløpig konklusjon fra januar 2024 på at det er et sannsynlig folkemord og siden har det skjedd mye som forsterker dette, så det må du forberede deg på sannsynligvis kommer til å skje.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Rune_says skrev (På 12.11.2025 den 10.07):

Uansett folkemord eller ikke så stiller man seg spørsmålet hvorfor israelere er slike sadister? - tenker da på tortur og drap av sivile i israelske fenglser, som ikke har noe mål eller mening utover å pine mennesker.

Tortur (til døde av og til) av leger og sykepleiere de plukket opp fra diverse sykehus virker spesielt sadistisk.

Da regner jeg med du vil bruke samme ord om Hamas og andre grupper og deres behandlng av gislene,...

• Liker 3
Skrevet
Imaginacíon skrev (19 minutter siden):

ICJ har en foreløpig konklusjon fra januar 2024 på at det er et sannsynlig folkemord og siden har det skjedd mye som forsterker dette, så det må du forberede deg på sannsynligvis kommer til å skje.

Foreløpige konklusjoner er irrelevante. 

Men som sagt; hvis ICJ konkluderer med at det var et folkemord så må jeg mest sannsynlig innse at min tolkning av begrepet er for streng. 

Det skal uansett bli spennende å lese dommen når den kommer, selv om den neppe vil få noen konsekvenser for situasjonen på bakken som er det jeg er mest opptatt av. 

• Liker 3
Skrevet
6 minutes ago, VifteKopp said:

Men som sagt; hvis ICJ konkluderer med at det var et folkemord så må jeg mest sannsynlig innse at min tolkning av begrepet er for streng. 

Det skal uansett bli spennende å lese dommen når den kommer, selv om den neppe vil få noen konsekvenser for situasjonen på bakken som er det jeg er mest opptatt av. 

Siden ICJ først kommer med sin konklusjon om mange år mens folkemord er noe som skjer her og nå og skal stoppes med alle midler, er den foreløpige konklusjonen av verdi. Det er tross alt menneskeliv vi snakker om, ikke tørre tall.

• Liker 2
Skrevet
Imaginacíon skrev (8 minutter siden):

Siden ICJ først kommer med sin konklusjon om mange år mens folkemord er noe som skjer her og nå og skal stoppes med alle midler, er den foreløpige konklusjonen av verdi. Det er tross alt menneskeliv vi snakker om, ikke tørre tall.

Akkurat nå er det en våpenhvile, så krigen/folkemordet/hva enn man kaller det - er satt på vent. 

ICJs dom vil uansett ikke ha noen særlige praktiske betydninger for konflikten, annet enn at siden som vinner kan cashe inn en liten propagandaseier. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
5 minutes ago, VifteKopp said:

Akkurat nå er det en våpenhvile, så krigen/folkemordet/hva enn man kaller det - er satt på vent. 

ICJs dom vil uansett ikke ha noen særlige praktiske betydninger for konflikten, annet enn at siden som vinner kan cashe inn en liten propagandaseier. 

Det vil utvilsomt legge press på Israel. Jeg regner ikke med noen åpenbaring på israelsk side og at de vil fortsette med sine forbrytelser på Vestbredden, samt at nye forbrytelser blir begått. Presset for å innføre sanksjoner, boikott og andre tiltak vil øke.

Endret av Imaginacíon
  • Liker 2
Skrevet
VifteKopp skrev (23 minutter siden):

En fellende dom kommer nok helt an på enkeltpersoners egne mening. Lite som tyder på noen objective bevis så langt:

https://www.euronews.com/my-europe/2025/08/01/there-is-no-clear-intent-to-commit-genocide-in-gaza-top-international-law-expert-says

Sitat

...there is so far no concrete evidence of Israel committing genocide as defined by the 1948 Convention on the Prevention and Punishment of the Crime of Genocide, of which Israel is a signatory.

“Israel is committing the war crime of using hunger as a weapon of war, which is prohibited under international law,” said Stefan Talmon, a prominent international law professor at the University of Bonn.

“But there is a difference between war crime and the crime of genocide.”

• Liker 2
Skrevet
Imaginacíon skrev (3 minutter siden):

Det vil utvilsomt legge press på Israel. Jeg regner ikke med noen åpenbaring på israelsk side og at de vil fortsette med sine forbrytelser på Vestbredden, samt at nye forbrytelser blir begått. Presset for å innføre sanksjoner, boikott og andre tiltak vil øke.

Det har blitt lagt press på Israel gjennom hele konflikten, likevel vant de krigen. 

En folkemordsdom i ICJ kommer ikke til å endre noe som helst. Akkurat som en frikjennelse for folkemord heller ikke vil endre noe som helst. 

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, VifteKopp said:

Det har blitt lagt press på Israel gjennom hele konflikten, likevel vant de krigen. 

En folkemordsdom i ICJ kommer ikke til å endre noe som helst. Akkurat som en frikjennelse for folkemord heller ikke vil endre noe som helst. 

Forskjellen er at USA er stadig mindre sionistisk. Ved neste korsvei kan mye se annerledes ut.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
VifteKopp skrev (2 timer siden):

Vant og vant Fru Blom.

Hamas styrer fremdeles Gaza og Israel er blitt en pariastat der den amerikanske regjeringen må legge enormt press på sine allierte for å unngå fullstendig isolasjon for Israel

For å ikke nevne de enorme skadene Israelerne har påført sitt eget image blant den amerikanske befolkningen. Som historisk har vært deres livslinje. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
The Very End skrev (Akkurat nå):

Og hvorfor gjør ikke Israel mer for å stoppe bosetterne? Det er jo sagt at Israel slår hardt ned på dette, men gitt omfanget av grusomhetene som begås kan det umulig være veldig hardt de (Israel) bryr seg.

Både IDF og presidenten har fordømt det, men de må absolutt gjøre mer ja, dette er ren terror fra folk som har sluppet alt for lett unna, og tror de vil fortsette med det

• Liker 1
Skrevet
Imaginacíon skrev (3 timer siden):

Forskjellen er at USA er stadig mindre sionistisk. Ved neste korsvei kan mye se annerledes ut.

Palestinerne har i åtti år sagt at ved neste korsvei skal mye se annerledes ut, og det eneste som skjer er at posisjonen deres blir verre og verre.

ParadiseCity skrev (2 timer siden):

Vant og vant Fru Blom.

Hamas styrer fremdeles Gaza og Israel er blitt en pariastat der den amerikanske regjeringen må legge enormt press på sine allierte for å unngå fullstendig isolasjon for Israel

For å ikke nevne de enorme skadene Israelerne har påført sitt eget image blant den amerikanske befolkningen. Som historisk har vært deres livslinje. 

Israel hadde to mål med krigen: få hjem gislene og utrydde Hamas. 

De fikk til en avtale som ga dem tilbake gislene og levningene. Så en seier der. De maktet ikke utrydde Hamas, men de klarte å nøytralisere deres offensive slagkraft dramatisk og svekke deres allierte. Så en delseier. 

Israel er heller ikke en pariastat. Joda, de har mistet mye sympati i Vesten som vil ta tid å få tilbake, men Abraham-akkordene, som var en av de utløsende årsakene for 7. oktober, er fremdeles i live (og Kazakhstan ble offisielt med nå i forrige uke), pluss at de har en veldig Israel-vennlig administrasjon i USA. Hizbollah er kraftig nøytralisert, Assad-regimet i Syria har falt, mens Iran har blitt avkledd som en papirtiger. 

Så jeg vil kalle krigen en seier for Israel. 

Hamas fikk en halvseier ved at de ikke ble utryddet og fremdeles kan styre over en ruinhaug, men de har ingen mulighet til å oppfylle charteret sitt om en palestinsk stat fra elven til havet

Den store taperen er det palestinske folk. De har ingen allierte med militær slagkraft, og styres enten av en fremmed okkupasjonsmakt, en korrupt palestinsk administrasjon eller en islamistisk terrororganisasjon. 

Likevel mener mange såkalte pro-palestinere at samme strategi har ført dem inn i dette uføre skal følges, fordi kanskje, bare kanskje, vil alt snu om førti år.  

• Liker 6
Skrevet (endret)
44 minutes ago, VifteKopp said:

Palestinerne har i åtti år sagt at ved neste korsvei skal mye se annerledes ut, og det eneste som skjer er at posisjonen deres blir verre og verre.

Israel hadde to mål med krigen: få hjem gislene og utrydde Hamas. 

De fikk til en avtale som ga dem tilbake gislene og levningene. Så en seier der. De maktet ikke utrydde Hamas, men de klarte å nøytralisere deres offensive slagkraft dramatisk og svekke deres allierte. Så en delseier. 

Israel er heller ikke en pariastat. Joda, de har mistet mye sympati i Vesten som vil ta tid å få tilbake, men Abraham-akkordene, som var en av de utløsende årsakene for 7. oktober, er fremdeles i live (og Kazakhstan ble offisielt med nå i forrige uke), pluss at de har en veldig Israel-vennlig administrasjon i USA. Hizbollah er kraftig nøytralisert, Assad-regimet i Syria har falt, mens Iran har blitt avkledd som en papirtiger. 

Så jeg vil kalle krigen en seier for Israel. 

Hamas fikk en halvseier ved at de ikke ble utryddet og fremdeles kan styre over en ruinhaug, men de har ingen mulighet til å oppfylle charteret sitt om en palestinsk stat fra elven til havet

Den store taperen er det palestinske folk. De har ingen allierte med militær slagkraft, og styres enten av en fremmed okkupasjonsmakt, en korrupt palestinsk administrasjon eller en islamistisk terrororganisasjon. 

Likevel mener mange såkalte pro-palestinere at samme strategi har ført dem inn i dette uføre skal følges, fordi kanskje, bare kanskje, vil alt snu om førti år.  

Palestinerne har rett til å gjøre motstand. At de skal sleike ræva til en apartheidstat som har undertrykt dem i 80 år er en motbydelig tanke. Å legge skylden for overgrep på offeret er forøvrig en kjent taktikk blant overgripere.

Endret av Imaginacíon
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...