Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas

Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er jo positivt at VG å endelig skrive om at Hamas skyter palestinere på Gaza, de kunne jo kanskje gjort det før krigen var ferdig. Men dog. Så stusser jeg på at Tuastad kaller de quislinger, samme som et par her inne gjør. Er det f.eks bevist utover enhver tvil at de samarbeidet med Israel her? Fikk de noen rettssak, noen advokat? Det kan jo bare være folk Hamas ser på som en trussel av andre årsaker - f.eks lokal maktkamp. Hvorfor aksepterer norske eksperter disse anklagene fra Hamas uten videre? 

VG poengterer jo fint at "Hamas hevdet i en uttalelse, uten å legge frem bevis, at de henrettede var «kriminelle og kollaboratører med Israel». Så VG stiller ihvertfall spørsmålet, men de samme israelkritiske ekspertene som alltid blir brukt gjør aldri det.

Hamas henretter på åpen gate i Gaza

Våre quislinger etter krigen fikk jo sin dag i retten og det ble godt belyst hva de hadde gjort. En del hadde gjort virkelig grusomme ting, som Rinnan-banden. Selv Vidkun Quisling fikk sin dag i retten. Er det noe her i Hamas sine likvideringer på gata på barbarisk vis som skulle være sammenlignbart med Norge etter WW2 liksom? 

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
DukeNukem3d skrev (7 minutter siden):

Så stusser jeg på at Tuastad kaller de quislinger, samme som et par her inne gjør. Er det f.eks bevist utover enhver tvil at de samarbeidet med Israel her?

Å være en Quisling er en høy forræderisk betegnelse, gjerne brukt for å beskrive en statsleder eller person i en høy stilling i regjeringsapparatet (slik tidl. forsvarsminister Vidkun Quisling hadde) hvor en har all grunn til å forvente nasjonal lojalitet fra vedkommende, men som forråder landet sitt i denne tillitsfulle stillingen for å samarbeide med fienden mot sitt eget land. Jeg tviler på at de hadde en tilstrekkelig høy stilling til at det uttrykket treffer godt.

• Liker 4
Skrevet
xRun skrev (39 minutter siden):

Å være en Quisling er en høy forræderisk betegnelse, gjerne brukt for å beskrive en statsleder eller person i en høy stilling i regjeringsapparatet (slik tidl. forsvarsminister Vidkun Quisling hadde) hvor en har all grunn til å forvente nasjonal lojalitet fra vedkommende, men som forråder landet sitt i denne tillitsfulle stillingen for å samarbeide med fienden mot sitt eget land. Jeg tviler på at de hadde en tilstrekkelig høy stilling til at det uttrykket treffer godt.

Nei, det har lite med hvor høy stillingen til personen er. Det er ensbetydende med landssviker. 

https://snl.no/quisling

Sitat

Quisling er eit ord som no blir brukt om ein som sluttar seg til eige land sine fiendar, ein landssvikar.

DukeNukem3d skrev (1 time siden):

VG poengterer jo fint at "Hamas hevdet i en uttalelse, uten å legge frem bevis, at de henrettede var «kriminelle og kollaboratører med Israel». Så VG stiller ihvertfall spørsmålet, men de samme israelkritiske ekspertene som alltid blir brukt gjør aldri det.

Ja, jeg registrerer at det er lite kritikk i pressen når det gjelder Hamas sine ugjerninger, lite fordømmelse, litt sånn "ja, de var landssvikere i følge Hamas, så da er dette å forvente".
Når det gjelder Israel så er de raske med å fordømme, med rette vil jeg si, men det stilles litt ulike krav når det kommer til forbrytelser utført av begge sider i konflikten.

• Liker 7
Skrevet
DukeNukem3d skrev (1 time siden):

Det er jo positivt at VG å endelig skrive om at Hamas skyter palestinere på Gaza, de kunne jo kanskje gjort det før krigen var ferdig. Men dog. Så stusser jeg på at Tuastad kaller de quislinger, samme som et par her inne gjør. Er det f.eks bevist utover enhver tvil at de samarbeidet med Israel her? Fikk de noen rettssak, noen advokat? Det kan jo bare være folk Hamas ser på som en trussel av andre årsaker - f.eks lokal maktkamp. Hvorfor aksepterer norske eksperter disse anklagene fra Hamas uten videre? 

Hamas henretter på åpen gate i Gaza

Våre quislinger etter krigen fikk jo sin dag i retten og det ble godt belyst hva de hadde gjort. En del hadde gjort virkelig grusomme ting, som Rinnan-banden. Selv Vidkun Quisling fikk sin dag i retten. Er det noe her i Hamas sine likvideringer på gata på barbarisk vis som skulle være sammenlignbart med Norge etter WW2 liksom? 

Nå mener jeg det er Hamas som er quislingene. Det er jo de som svikter landet sitt og sin egen befolkning, og som holder makten i Gaza til tross for at den anerkjente makten ligger hos PA. 

De som blir henrettet her er like mye quislinger som de tyskerne som samarbeidet med amerikanerne under og etter krigen.

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Uderzo skrev (29 minutter siden):

Nei, det har lite med hvor høy stillingen til personen er. Det er ensbetydende med landssviker. 

https://snl.no/quisling

Da har jeg nok misforstått, tar til meg dette. Men apropos dette; hvordan skiller man mellom simpelt og grovt landsforræderi, altså ift. hva man kaller det?

Endret av xRun
  • Liker 3
Skrevet
xRun skrev (11 minutter siden):

Da har jeg nok misforstått, tar til meg dette. Men apropos dette; hvordan skiller man mellom simpelt og grovt landsforræderi, altså ift. hva man kaller det?

På folkemunne så er det ingen distinksjon, jussen skiller nok på det, siden de færreste fikk en dødsdom i oppgjøret etter andre verdenskrig her til lands. 

Jeg har en mistanke om at Hamas har lavere terskel for å idømme dødsstraff.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hamas ser på disse rivaliserende gjengene og klanene som har fått våpen av Israel som kollaboratører, quislinger, og det som er. Naturligvis. Så kan man si at Hamas selv også er quislinger, som har sveket folket på Gazastripen.

Uansett, denne lovløsheten og maktvakuumet som kan og vil oppstå på Gazastripen i denne perioden er ekstremt farlig. Dette har vært en villet politikk lenge fra israelsk side, de ønsker kaos og å gjøre det umulig for PA å kunne overta kontrollen og dermed samle den palestinske staten. Det israelske bidraget til å bygge opp et sterkt Hamas, og nå senere styrke rivalene deres er og blir en katastrofe for sivilbefolkningen både på Gazastripen og i Israel.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet (endret)
Snikpellik skrev (9 minutter siden):

Uansett, denne lovløsheten og maktvakuumet som kan og vil oppstå på Gazastripen i denne perioden er ekstremt farlig. Dette har vært en villet politikk lenge fra israelsk side, de ønsker kaos og å gjøre det umulig for PA å kunne overta kontrollen og dermed samle den palestinske staten. Det israelske bidraget til å bygge opp et sterkt Hamas, og nå senere styrke rivalene deres er og blir en katastrofe for sivilbefolkningen både på Gazastripen og i Israel.

Hanlon’s razor.

Endret av Sir
  • Liker 2
Skrevet (endret)
2 hours ago, BadCat said:

Jeg holder meg til fakta og ikke hva folk mener. Dessuten har jeg ikke lyst til å skamme meg for å være norsk hele tida.

Men du har jo ikke presentert noen fakta? I møte med dokumentasjon om at 151 nasjoner enes om noe, så bare «nei det tror jeg ikke på». Du simpelthen bare velger en egen virkelighet og mener den skal likestilles / ha lik troverdighet som andre mer beviselig ting.

Endret av The Very End
  • Liker 3
Skrevet (endret)

Rettssaken mot Netanyahu har startet igjen med høringer, der han blant annet er siktet for korrupsjon og bedrageri. I dag skal han vitne i retten.

Trump ba i sin tale i Knesset om benådelse av Netanyahu, og han mottar støtte fra sine partifeller, som hevder han ikke kan dømmes fordi han er statsminister. Politiet siktet Netanyahu i 2019, men saken har blitt politisk trenert og rettssaken har pågått av og på siden 2021. Dette, sammen med rettsreformen og andre korrupsjonsskandaler i regjeringen førte til enorme protester i Israel før regjeringen begynte å slå ned på demonstrasjonene.

Several Likud ministers arrive in court to back Netanyahu during his trial
https://www.timesofisrael.com/liveblog_entry/several-likud-ministers-arrive-in-court-to-back-netanyahu-during-his-trial/

Several Likud cabinet ministers and MKs arrive at the Tel Aviv District Courthouse this morning in a show of support for Prime Minister Benjamin Netanyahu, who has returned to the witness stand to give testimony under cross-examination in his criminal trial.

The arrival of the senior Likud figures in court comes after a call was put out within the Likud party last night for such efforts to be made, Hebrew media reported.

So far, Economy Minister Nir Barkat, Environmental Protection Minister Idit Silman, Communications Minister Shlomo Karhi, and MKs Osnat Mark and Nissim Vaturi have come to the court to back the prime minister.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

USA:

En antisemittisk skandale er under opprulling i det republikanske ungdomspartiet. Forbausende mange unge ledere i partiet hyllet Hitler, snakket om å putte politiske motstandere i gasskamre, kom med antisemittiske konspirasjonsteorier og brukte annen grov rasisme og kvinnehat. Flere av de involverte jobber i Trump-administrasjonen, og en er senator i Vermont.

‘I love Hitler’: Leaked messages expose Young Republicans’ racist chat
https://www.politico.com/news/2025/10/14/private-chat-among-young-gop-club-members-00592146?nid=0000015a-dd3e-d536-a37b-dd7fd8af0000

Thousands of private messages reveal young GOP leaders joking about gas chambers, slavery and rape.

Leaders of Young Republican groups throughout the country worried what would happen if their Telegram chat ever got leaked, but they kept typing anyway.

They referred to Black people as monkeys and “the watermelon people” and mused about putting their political opponents in gas chambers. They talked about raping their enemies and driving them to suicide and lauded Republicans who they believed support slavery.

The 2,900 pages of chats, shared among a dozen millennial and Gen Z Republicans between early January and mid-August, chronicle their campaign to seize control of the national Young Republican organization on a hardline pro-Donald Trump platform. Many of the chat members already work inside government or party politics, and one serves as a state senator.

Together, the messages reveal a culture where racist, antisemitic and violent rhetoric circulate freely — and where the Trump-era loosening of political norms has made such talk feel less taboo among those positioning themselves as the party’s next leaders.

“Can we fix the showers? Gas chambers don’t fit the Hitler aesthetic,” Joe Maligno, who previously identified himself as the general counsel for the New York State Young Republicans, wrote back.

(...) The group chat members spoke freely about the pressure to cow to Trump to avoid being called a RINO, the love of Nazis within their party’s right wing and the president’s alleged work to suppress documents related to wealthy financier Jeffrey Epstein’s child sex crimes.

(...) Jipson said the Young Republicans’ conversations reminded him of online discussions between members of neo-Nazi and white supremacist groups.

“You say it once or twice, it’s a joke, but you say it 251 times, it’s no longer a joke,” Jipson said. “The more we repeat certain ideas, the more real they become to us.”

Weeks later, someone in the chat staying in a hotel asks its members to “GUESS WHAT ROOM WE’RE IN.”

“1488,” Dwyer responds. White supremacists use the number 1488 because 14 is the number of words in the white supremacist slogan “We must secure the existence of our people and a future for white children.” H is the eighth letter in the alphabet, and 88 is often used as a shorthand for “Heil Hitler.”

In another conversation in February, Giunta talks approvingly about the Orange County Teenage Republican organization in New York — which appears to be part of the network of national Teen Age Republicans — and how he was pleased with its young members’ ideological bent.

(...) “I was about to say you’re giving nationals to [sic] much credit and expecting the Jew to be honest,” Brianna Douglass, Sam’s wife and Vermont Young Republican’s national committee member, replied to her husband’s message. Brianna Douglass did not respond to repeated requests for comment.

Young Republicans Hit With Calls to Resign as ‘Vile’ Chats Leaked 
https://www.newsweek.com/young-republicans-hit-with-calls-to-resign-as-vile-chats-leaked-10880947

Young Republicans implicated in a scandal over racist, antisemitic and misogynistic comments in leaked chat messages reported by Politico face mounting calls to step down from their positions in party organizations.

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 4
Skrevet

Israel har nå gjenåpnet Rafah-overgangen. EU skal i dag overta administrasjonen av grenseovergangen, med politi fra Italia, Frankrike og Spania slik de gjorde i 2005-2006 og i en kort periode under våpenhvilen i januar.

Israel reopens Rafah crossing after Hamas returns hostage remains, aid entering at normal levels
https://www.jpost.com/israel-news/article-870445

The government decided to reopen the Rafah Border Crossing in southern Gaza on Wednesday morning, following Hamas's release of the remains of four hostages on Tuesday night.

While the crossing was opened for people, humanitarian aid, which is entering at normal levels, is being sent into Gaza through other crossings.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet (endret)
1 hour ago, Uderzo said:

På folkemunne så er det ingen distinksjon, jussen skiller nok på det, siden de færreste fikk en dødsdom i oppgjøret etter andre verdenskrig her til lands. 

Jeg har en mistanke om at Hamas har lavere terskel for å idømme dødsstraff.

Det siste er nok riktig, og det er også mulig at Hamas-lederne sørget for å få inn folk som er uskyldige og som de har en personlig konflikt med eller politiske utfordrere. Slikt skjer ofte når det oppstår slike maktvakuum.

Men vi kan vel gi Hamas såpass, at vi tror at flesteparten er quslinger, kolabøratører, krigsprofitører eller plyndere? 

Alle fortjener en rettferdig rettsak.

Endret av Rhabagatz
  • Liker 3
Skrevet
12 minutes ago, Snikpellik said:

Israel har nå gjenåpnet Rafah-overgangen. EU skal i dag overta administrasjonen av grenseovergangen, med politi fra Italia, Frankrike og Spania slik de gjorde i 2005-2006 og i en kort periode under våpenhvilen i januar.

Israel reopens Rafah crossing after Hamas returns hostage remains, aid entering at normal levels
https://www.jpost.com/israel-news/article-870445

The government decided to reopen the Rafah Border Crossing in southern Gaza on Wednesday morning, following Hamas's release of the remains of four hostages on Tuesday night.

While the crossing was opened for people, humanitarian aid, which is entering at normal levels, is being sent into Gaza through other crossings.

Netanyahu har visst om i måneder at det ville bli vanskelig å finne de døde gislene, så at de i det hele tatt stengte overgangen virker underlig.

• Liker 2
Skrevet
Imaginacíon skrev (20 minutter siden):

Netanyahu har visst om i måneder at det ville bli vanskelig å finne de døde gislene, så at de i det hele tatt stengte overgangen virker underlig.

Hva er sammenhengen?

• Liker 1
Skrevet (endret)
2 minutes ago, Snikpellik said:

Hva er sammenhengen?

De stengte overgangen fordi de døde gislene ikke ble overlevert etter tidsplanen. Netanyahu visste at det ville bli vanskelig og burde ha forståelse for det.

Endret av Imaginacíon
  • Liker 1
Skrevet
Uderzo skrev (2 timer siden):

Ja, jeg registrerer at det er lite kritikk i pressen når det gjelder Hamas sine ugjerninger, lite fordømmelse, litt sånn "ja, de var landssvikere i følge Hamas, så da er dette å forvente".
Når det gjelder Israel så er de raske med å fordømme, med rette vil jeg si, men det stilles litt ulike krav når det kommer til forbrytelser utført av begge sider i konflikten.

Signeres. Vil si at de blir fordømt noe med rette og noe med urette da, en del ting viser seg jo at ikke stemte likevel stadig vekk :) Men ja, dette er ikke en sort/hvitt konflikt noen av veiene slik jeg holder Ukraina/Russland og tenker at der har Russland mer eller mindre all skyld.

• Liker 3
Skrevet
Rhabagatz skrev (37 minutter siden):

Det siste er nok riktig, og det er også mulig at Hamas-lederne sørget for å få inn folk som er uskyldige og som de har en personlig konflikt med eller politiske utfordrere. Slikt skjer ofte når det oppstår slike maktvakuum.

Men vi kan vel gi Hamas såpass, at vi tror at flesteparten er quslinger, kolabøratører, krigsprofitører eller plyndere? 

Alle fortjener en rettferdig rettsak.

Dødsstraff for plyndring. Er vi tilbake til 1800-tallet?

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...