Rhabagatz Skrevet 30. august Skrevet 30. august 49 minutes ago, DukeNukem3d said: Vil du si deg enig i at Hamas er en islamistisk terrorgruppe? Det er ikke en ukorrekt beskrivelse, selv om den er både upresis og innsnevrende. 1
jallajall Skrevet 30. august Skrevet 30. august 1 minute ago, 0laf said: Ja, de ønsker å flytte tilbake, men det er nok i hovedsak fordi arabere da ville være i flertall og den jødiske staten ville slutte å eksistere Er argumentet at de må få bo akkurat nøyaktig på plassen de/familien bodde, eller er det mer at de må et tilbud om om å bo et eller annet sted i Israel?
DukeNukem3d Skrevet 30. august Skrevet 30. august Rhabagatz skrev (2 minutter siden): Det er ikke en ukorrekt beskrivelse, selv om den er både upresis og innsnevrende. Hva er upresist med å si det? 5
Rhabagatz Skrevet 30. august Skrevet 30. august (endret) 59 minutes ago, Tussi said: Poenget mitt er at det er rent latterlig at Tyrkia kritiserer Israel for fordrivning, sult, angrep på sivile,, krigsforbrytelser og folkemord, de har gjort eller gjør det samme selv. Mange tenker Tyrkia er så modige som står opp mot Israel, de er ikke modige, de er hyklersk og opportunistiske Og når deres kritikk mot israel nevnes er det logisk at det påpekes Edit: Ser man det.... Den tyrkiske politikken, som gikk ut på å tvinge en tredjedel av øyas greske befolkning bort fra hjemmene sine i det okkuperte nord og å forhindre dem i å returnere, blir ofte sett på som etnisk rensning og da har vi ikke nevnt Afrin, NØ Syria, minst 5000 kurdiske landsbyer i Tyrkia og Nord-Irak https://no.m.wikipedia.org/wiki/Den_tyrkiske_invasjonen_av_Kypros I hvilken grad Tyrkia selv har svin på skogen er ganske uinteressant for debatten her. Det interessante er det jeg nevnte, at de har stoppet all handel, og nå nekter all luftfart og alt anløp til havner for fartøy med israelske flagg. Og den siste utviklingen skyldes ikke Gaza, men derimot Israels gjentatte angrep på Syria. Om Israel skal være levedyktig i fremover, må de ikke skaffe Iran nye, mektige allierte. Endret 30. august av Rhabagatz 3
Rhabagatz Skrevet 30. august Skrevet 30. august 1 minute ago, DukeNukem3d said: Hva er upresist med å si det? Du får lese tidligere i tråden, jeg gidder ikke å gjenta det. 1
0laf Skrevet 30. august Skrevet 30. august Mbappe09 skrev (4 minutter siden): Israel derimot har egne sjekkpunkter for palestinere og egne sjekkpunkter for jøder Har de dette innad i Israel, og skiller mellom etnisiteten på egne borgere, eller mener du at de har sjekkpunkt ved landets grenser slik at folk som ikke er israelske statsborgere må gjennom et sjekkpunkt? Sjekkpunkt mot palestinske områder ble satt opp for å stanse alle terrorangrepene 4 3
DukeNukem3d Skrevet 30. august Skrevet 30. august Rhabagatz skrev (Akkurat nå): Du får lese tidligere i tråden, jeg gidder ikke å gjenta det. Okey, jeg bare stusser på at det er vanskelig å få et ja/nei svar på noe selv Barth Eide er tydelig på. Jeg var bare nysgjerrig fordi jeg husker fra gammelt av på et annet nå nedlagt sted at Hamas ble omtalt som "grasrotbevegelse". Og lurte på om debatten hadde kommet videre siden den gang. Hvis den ikke har gjort det så er det vel liten grunn til å tro at det kan komme noe veldig konstruktivt ut av det 3
0laf Skrevet 30. august Skrevet 30. august Rhabagatz skrev (6 minutter siden): Og den siste utviklingen skyldes ikke Gaza, men derimot Israels gjentatte angrep på Syria. Tyrkia støtter ekstremistene i Syria, så det er åpenbart at de ikke ønsker israelsk innblanding Vestlige land støtter stort sett de demokratiske styrkene, mens Tyrkia støtter den syriske hæren, noe også Iran, Russland, ISIL, Hezbollah osv gjør 5 1
DukeNukem3d Skrevet 30. august Skrevet 30. august Mbappe09 skrev (15 minutter siden): Ingenting rasistisk, i motsetning til apartheidstaten Israel. Tyrkere består av ulike raser (etnisiteter) "In Turkey, xenophobia and discrimination are present in its society and throughout its history, including ethnic discrimination, religious discrimination and institutional racism against non-Turkish, non-Kemalist, non-Muslim and non-Sunni minorities.[9] This appears mainly in the form of negative attitudes and actions by some people towards people who are not considered ethnically Turkish, notably Kurds, Armenians, Arabs, Assyrians, Greeks, Jews,[10] and peripatetic groups like Romani people,[11] Domari, Abdals[12] and Lom.[13] In recent years, racism in Turkey has increased towards Middle Eastern nationals such as Syrian refugees, Afghan, Pakistani, and African migrants" https://en.wikipedia.org/wiki/Xenophobia_and_discrimination_in_Turkey Forøvrig: jeg har selv vært i flere araberland og ble behandlet supert av lokalbefolkningen. Men når man kommer som turist blir man sett på som en sårt tiltrengt inntektskilde. Man må da kunne forvente at voksne mennesker klarer å gjennomskue dette. Hvis du hadde kommet inn til Tyrkia uten penger med ønske om at de skal ta vare på deg så tenker jeg realitetene slår inn kraftig ganske fort. 3 2
Rhabagatz Skrevet 30. august Skrevet 30. august (endret) 14 minutes ago, DukeNukem3d said: Okey, jeg bare stusser på at det er vanskelig å få et ja/nei svar på noe selv Barth Eide er tydelig på. Jeg var bare nysgjerrig fordi jeg husker fra gammelt av på et annet nå nedlagt sted at Hamas ble omtalt som "grasrotbevegelse". Og lurte på om debatten hadde kommet videre siden den gang. Hvis den ikke har gjort det så er det vel liten grunn til å tro at det kan komme noe veldig konstruktivt ut av det La oss se på definisjonen av terror i straffelovens § 131. Terror er en voldelig handling som gjøres med terrorhensikt: Terrorhensikt foreligger dersom en handling som nevnt i første ledd begås i den hensikt a.å forstyrre alvorlig en funksjon av grunnleggende betydning i samfunnet, som for eksempel lovgivende, utøvende eller dømmende myndighet, energiforsyning, sikker forsyning av mat eller vann, bank- og pengevesen eller helseberedskap og smittevern, b.å skape alvorlig frykt i en befolkning, eller c.urettmessig å tvinge offentlige myndigheter eller en mellomstatlig organisasjon til å gjøre, tåle eller unnlate noe av vesentlig betydning for landet eller organisasjonen, eller for et annet land eller en mellomstatlig organisasjon. Så godt som alle "urettmessige" krigshandlinger faller inn under den juridiske terrordefinisjonen. Israels okkupasjon er urettmessig, mens palestinernes kamp er rettmessig. Det er ikke en mening, men den folkerettslige virkeligheten. All krig har til hensikt å tvinge offentlige myndigheter [...] til å gjøre, tåle eller unnlate noe av vesentlig betydning. Når Hamas dreper Israelske sivile rett innenfor grensen, er det først og fremst grove krigsforbrytelser og kanskje også forbrytelser mot menneskeheten, som er forbrytelser som på ingen måte er mindre enn terrorforbrytelser. Sånn, der har du essensen, så slipper du å finne opp ting jeg mener. Endret 30. august av Rhabagatz 3
Rhabagatz Skrevet 30. august Skrevet 30. august 7 minutes ago, 0laf said: Vestlige land støtter stort sett de demokratiske styrkene, Hvilken stein har du sovet under de siste 10 år? 3
DukeNukem3d Skrevet 30. august Skrevet 30. august Rhabagatz skrev (1 minutt siden): La oss se på definisjonen av terror i straffelovens § 131. Terror er en voldelig handling som gjøres med terrorhensikt: Terrorhensikt foreligger dersom en handling som nevnt i første ledd begås i den hensikt a.å forstyrre alvorlig en funksjon av grunnleggende betydning i samfunnet, som for eksempel lovgivende, utøvende eller dømmende myndighet, energiforsyning, sikker forsyning av mat eller vann, bank- og pengevesen eller helseberedskap og smittevern, b.å skape alvorlig frykt i en befolkning, eller c.urettmessig å tvinge offentlige myndigheter eller en mellomstatlig organisasjon til å gjøre, tåle eller unnlate noe av vesentlig betydning for landet eller organisasjonen, eller for et annet land eller en mellomstatlig organisasjon. Så godt som alle "urettmessige" krigshandlinger faller inn under den juridiske terrordefinisjonen. Israels okkupasjon er urettmessig, mens palestinernes kam er rettmessig. Det er ikke en mening, men den folkerettslige virkeligheten. All krig har til hensikt å tvinge offentlige myndigheter [...] til å gjøre, tåle eller unnlate noe av vesentlig betydning. Når Hamas dreper Israelske sivile rett innenfor grensen, er det først og fremst grove krigsforbrytelser og kanskje også forbrytelser mot menneskeheten, som er forbrytelser som på ingen måte er mindre enn terrorforbrytelser. Sånn, der har du essensen, så slipper du å finne opp ting jeg mener. Det var derfor jeg spurte, så jeg slipper å "finne opp noe". Men svaret er altså at du ikke anser Hamas som en terrororganisasjon fordi du tolker terrordefinisjonen på en annen måte? "– La meg gjøre det helt klart: En organisasjon som har planlagt, gjennomført og tatt ansvar for slike terrorhandlinger må kunne karakteriseres som en terrororganisasjon. Punktum. Ferdig snakket, sier statsminister Jonas Gahr Støre." https://www.nrk.no/norge/store_-_-hamas-er-en-terrororganisasjon-1.16591684 2 2
Rhabagatz Skrevet 30. august Skrevet 30. august 6 minutes ago, DukeNukem3d said: Det var derfor jeg spurte, så jeg slipper å "finne opp noe". Men svaret er altså at du ikke anser Hamas som en terrororganisasjon fordi du tolker terrordefinisjonen på en annen måte? "– La meg gjøre det helt klart: En organisasjon som har planlagt, gjennomført og tatt ansvar for slike terrorhandlinger må kunne karakteriseres som en terrororganisasjon. Punktum. Ferdig snakket, sier statsminister Jonas Gahr Støre." https://www.nrk.no/norge/store_-_-hamas-er-en-terrororganisasjon-1.16591684 Dette ble sagt mens verden trodde på Israels løgner om 40 halshugde barn, barn i ovner og kleshengere, fotball med avskårne pupper osv. Realiteten var ett drept spedbarn og ifølge Israels egne rapport 11-14 voldtekter. Og 350 forkullede kropper som ikke kan identifiseres, trolig drept av termobariske våpen som Hamas ikke har tilgang til. Men, jo, Støre må gjerne mene det. Jeg har redegjort for mitt syn. 3
0laf Skrevet 30. august Skrevet 30. august Rhabagatz skrev (3 minutter siden): Hvilken stein har du sovet under de siste 10 år? Såååå, Tyrkia og vestlige land har ikke stått på hver sin side i den syriske borgerkrigen? Jeg vet at Bashar al-Assad er styrtet, og at ekstremistene har tatt over, med terroristen Ahmed al-Sharaa som leder, og at vestlige land har strekt seg svært langt for å få til et fredelig Syria, selv med en tidligere al-Qaeda og ISIS soldat ved makten, og at de demokratiske styrkene har vært i samtaler med al-Sharaa om samarbeid fremover, jeg følger noe med på konflikten, dog ikke så mye At Tyrkia er resignert fordi Israel oppretter en større buffersone mot et Syria som nå ledes av ekstremister, er ingen overraskelse 6 1
0laf Skrevet 30. august Skrevet 30. august Rhabagatz skrev (Akkurat nå): Realiteten var ett drept spedbarn og ifølge Israels egne rapport 11-14 voldtekter. Og 350 forkullede kropper som ikke kan identifiseres, trolig drept av termobariske våpen som Hamas ikke har tilgang til. Tror du det hele var iscenesatt av Israel for å få et påskudd, så de kunne angripe palestinerne, og at Hamas ikke er så verst ? 7
Rhabagatz Skrevet 30. august Skrevet 30. august Just now, 0laf said: Tror du det hele var iscenesatt av Israel for å få et påskudd, så de kunne angripe palestinerne, og at Hamas ikke er så verst ? Nei. 2
DukeNukem3d Skrevet 30. august Skrevet 30. august (endret) Rhabagatz skrev (29 minutter siden): Dette ble sagt mens verden trodde på Israels løgner om 40 halshugde barn, barn i ovner og kleshengere, fotball med avskårne pupper osv. Realiteten var ett drept spedbarn og ifølge Israels egne rapport 11-14 voldtekter. Og 350 forkullede kropper som ikke kan identifiseres, trolig drept av termobariske våpen som Hamas ikke har tilgang til. Men, jo, Støre må gjerne mene det. Jeg har redegjort for mitt syn. Jeg tror du misforstår noe her. Israel er et demokrati og dermed må de først og fremst ta hensyn til hva familiene mener om å slenge ut bilder av brente/voldtatte/torturerte kropper av deres kjære. De kan ikke som palestinerne publisere alt det mest groteske offentlig fordi det er god propaganda å bruke mot sin fiende. Så de konspirasjonsteoriene dine om at "7.oktober angrepet var egentlig ikke så ille" kan du stappe en viss plass. Uhyrlighetene er godt dokumentert "The BBC has seen and heard evidence of rape, sexual violence and mutilation of women during the 7 October Hamas attacks." https://www.bbc.com/news/world-middle-east-67629181 Men selvfølgelig, om man er en 7.oktober-benekter så forstår jeg jo hvorfor det er så vanskelig å gi et klart svar på om Hamas er en terrororganisasjon. Endret 30. august av DukeNukem3d 6 1
Ballalaika Skrevet 30. august Skrevet 30. august (endret) DukeNukem3d skrev (1 time siden): Hva er upresist med å si det? Fordi man skjønner det høres kleint ut å støtte noe som benevnes som en islamistisk terrorgruppe. Endret 30. august av Ballalaika 8
Ballalaika Skrevet 30. august Skrevet 30. august DukeNukem3d skrev (1 time siden): Okey, jeg bare stusser på at det er vanskelig å få et ja/nei svar på noe selv Barth Eide er tydelig på. Jeg var bare nysgjerrig fordi jeg husker fra gammelt av på et annet nå nedlagt sted at Hamas ble omtalt som "grasrotbevegelse". Og lurte på om debatten hadde kommet videre siden den gang. Hvis den ikke har gjort det så er det vel liten grunn til å tro at det kan komme noe veldig konstruktivt ut av det Status per nå er at de er en helt legitim motstandsbevegelse. 5 1
Mbappe09 Skrevet 30. august Skrevet 30. august DukeNukem3d skrev (58 minutter siden): "In Turkey, xenophobia and discrimination are present in its society and throughout its history, including ethnic discrimination, religious discrimination and institutional racism against non-Turkish, non-Kemalist, non-Muslim and non-Sunni minorities.[9] This appears mainly in the form of negative attitudes and actions by some people towards people who are not considered ethnically Turkish, notably Kurds, Armenians, Arabs, Assyrians, Greeks, Jews,[10] and peripatetic groups like Romani people,[11] Domari, Abdals[12] and Lom.[13] In recent years, racism in Turkey has increased towards Middle Eastern nationals such as Syrian refugees, Afghan, Pakistani, and African migrants" https://en.wikipedia.org/wiki/Xenophobia_and_discrimination_in_Turkey Forøvrig: jeg har selv vært i flere araberland og ble behandlet supert av lokalbefolkningen. Men når man kommer som turist blir man sett på som en sårt tiltrengt inntektskilde. Man må da kunne forvente at voksne mennesker klarer å gjennomskue dette. Hvis du hadde kommet inn til Tyrkia uten penger med ønske om at de skal ta vare på deg så tenker jeg realitetene slår inn kraftig ganske fort. Jeg har familie i Tyrkia som har bodd der i flere generasjoner. Den type rasisme man finner der ligner den som er ganske vanlig i en del øst-europeiske land. Selv i Norge hadde vi en del av denne type rasisme på 90-tallet. Tyrkia gjør det Polen gjør. Støtter ikke Erdogan men mitt poeng er at Tyrkia som land er ganske sekulært og ingen ekstremist/islamist land. At Erdogan er det betyr ikke at befolkningen også er det i sin helhet. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå