Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas

Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Tussi skrev (39 minutter siden):

https://www.politico.com/news/2025/07/31/trump-palestinian-statehood-push-00487326

Ikke denne jeg siktet til, men synes Rubio er fornuftig her,  Hamas har alt å tjene på å ikke inngå  en våpenhvile nå, da anerkjenner flere Palestina. 

Alle er forøvrig partisk I denne konflikten, også du

Forøvrig ignorerer du fullstendig Vestbredden. Men det er jo en gjenganger, ignorere alt problematisk med Israel.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutes ago, ParadiseCity said:

Forøvrig ignorerer du fullstendig Vestbredden. Men det er jo en gjenganger, ignorere alt problematisk med Israel.

Og det faktum at Israel offisielt nylig har gått bort fra tostatløsningen og åpent snakker om å frakte bort palestineren fra Gaza. 

Hvis anerkjennelse av Palestina i denne situasjon er støtte til Hamas, so be it! Alternativet er å stilltiende akseptere apartheid, folkemord og etnisk rensing!

• Liker 6
Skrevet (endret)
Rhabagatz skrev (6 minutter siden):

Og det faktum at Israel offisielt nylig har gått bort fra tostatløsningen og åpent snakker om å frakte bort palestineren fra Gaza. 

Hvis anerkjennelse av Palestina i denne situasjon er støtte til Hamas, so be it! Alternativet er å stilltiende akseptere apartheid, folkemord og etnisk rensing!

Nei det et det faktisk ikke.... Men man kan si at det å anerkjenne Palestina nå, kan ha kostet livet til alle som har blitt drept de siste to ukene,  hvis det USA sier er sant 

Endret av Tussi
  • Liker 4
Skrevet (endret)
Tussi skrev (16 minutter siden):

Men man kan si at det å anerkjenne Palestina nå, kan ha kostet livet til alle som har blitt drept de siste to ukene,  hvis det USA sier er sant 

Det er jo en helt vanvittig absurd påstand. Det er Hamas og den israelske regjeringen som er ansvarlige for krigen og massedrapene på sivile som foregår, ikke vestlige land som støtter en tostatsløsning og vil anerkjenne Palestina. Disse stadige beskyldningene mot Europa og vesten, og ikke de faktiske ansvarlige aktørene minner mest om retorikk vi er vant med fra Kreml.

Rhabagatz skrev (19 minutter siden):

Hvis anerkjennelse av Palestina i denne situasjon er støtte til Hamas, so be it! 

Anerkjennelsene av Palestina er det stikk motsatte av "støtte til Hamas", det er formell støtte til en palestinsk stat og regjeringsdannelse uten Hamas.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Skrevet
Snikpellik skrev (11 minutter siden):

Det er jo en helt vanvittig absurd påstand. Det er Hamas og Israel som er ansvarlige for krigen og massedrapene på sivile som foregår, ikke vestlige land som støtter en tostatsløsning og vil anerkjenne Palestina. Disse stadige beskyldningene mot Europa og vesten, og ikke de faktiske ansvarlige aktørene minner mest om retorikk vi er vant med fra Kreml

Det er en nokså logisk argumentasjon.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Snikpellik skrev (17 minutter siden):

et er jo en helt vanvittig absurd påstand. Det er Hamas og den israelske regjeringen som er ansvarlige for krigen og massedrapene på sivile som foregår, ikke vestlige land som støtter en tostatsløsning og vil anerkjenne Palestina. Disse stadige beskyldningene mot Europa og vesten, og ikke de faktiske ansvarlige aktørene minner mest om retorikk vi er vant med fra Kreml.

Selvsagt er aktørene ansvarlig for sine handlinger. Men når disse anerkjennelsene skal ha gitt Hamas insentiv til å avvise en våpenhvile eller stille utålelige krav, så er dette dødsfall som etter all sannsynlighet kunne vært unngått hvis ikke Hamas hadde følt seg styrket, noe de selv sier de er blitt etter anerkjennelsene.

Endret av Tussi
  • Liker 1
Skrevet (endret)
1 minute ago, Tussi said:

Trodde dere var imot å kalle mennesker for dyr...

Nei det er forbeholdt til de som mener at å slutte å drepe barn er å støtte Hamas.

Endret av The Very End
  • Liker 2
Skrevet
The Very End skrev (2 minutter siden):

Nei det er forbeholdt til de som mener at å slutte å drepe barn er å støtte Hamas.

Det var ikke det jeg sa, jeg sa at å anerkjenne Palestina nå oppmuntrer Hamas og førte til at de siste forhandlingene havarerte fordi Hamas har en interesse av fortsatt krig da det fører tiø flere anerkjennelser.

• Liker 3
Skrevet
39 minutes ago, Tussi said:

Nei det et det faktisk ikke.... Men man kan si at det å anerkjenne Palestina nå, kan ha kostet livet til alle som har blitt drept de siste to ukene,  hvis det USA sier er sant 

Nå mente jeg ikke det bokstavelig. Poenget var at logikken er den samme. Kanskje forhandlingene havarerte fordi USA ikke har anerkjent Palestina?

Nei, argumentasjonen er absurd og ren  retorisk forsvar av Israel. 

• Liker 4
Skrevet

Australia har kansellert visumet til en israelsk aktivist og ytre høyre-poltiker, på grunn av svært hatefulle uttalelser om palestinske sivile, deriblant om etnisk rensing.

Far-right Israeli politician's visa cancelled ahead of speaking tour
https://www.abc.net.au/news/2025-08-18/simcha-rothman-visa-cancelled/105668088

The Israeli politician was due to speak at events in Australia in a matter of days, including a Sydney event next Thursday hosted by the Australian Jewish Association.

But his visa has been cancelled, and Mr Simcha has been banned from travel to Australia for three years — a condition that is sometimes applied to a cancellation depending on the grounds it was cancelled on.

Home Affairs Minister Tony Burke said Australia would not accept people travelling to cause division.

"Our government takes a hard line on people who seek to come to our country and spread division," Mr Burke said.

"If you are coming to Australia to spread a message of hate and division, we don't want you here.

"Under our government, Australia will be a country where everyone can be safe, and feel safe."

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Tussi skrev (22 minutter siden):

Det var ikke det jeg sa, jeg sa at å anerkjenne Palestina nå oppmuntrer Hamas og førte til at de siste forhandlingene havarerte fordi Hamas har en interesse av fortsatt krig da det fører tiø flere anerkjennelser.

Går det ann å tenke at Israels oppskalerte planer om etnisk rensing førte til at flere land gikk for anerkjennelse av Palestina?

Det virker snublende nært at det måtte gå ann å tenke slik, siden du i utgangspunktet proklamerer høylytt at du er imot etnisk rensing.

Endret av UglaSukk
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
UglaSukk skrev (5 minutter siden):

Går det ann å tenke at Israels oppskalerte planer om etnisk rensing førte til at flere land gikk for anerkjennelse av Palestina?

Det virker snublende nært at det måtte gå ann å tenke slik, siden du i utgangspunktet proklamerer høylytt at du er imot etnisk rensing.

Da skår det isåfall tilbake på det man prøver å oppnå, etter min mening 

• Liker 1
Skrevet
Tussi skrev (3 minutter siden):

Da skår det isåfall tilbake på det man prøver å oppnå, etter min mening 

Jeg skjønner ikke. Hvis det er slik at det er Israels ugjerninger som har gjordt at opinionen i flere land har presset fram anerkjennelse av Palestina ( det er jo slik ) så mener du at det er dumt og det burde ikke være sånn. Folkemeningen burde ikke være sånn. Eller ledelsen burde drite i folkemeningen.

• Liker 3
Skrevet
UglaSukk skrev (7 minutter siden):

Jeg skjønner ikke. Hvis det er slik at det er Israels ugjerninger som har gjordt at opinionen i flere land har presset fram anerkjennelse av Palestina ( det er jo slik ) så mener du at det er dumt og det burde ikke være sånn. Folkemeningen burde ikke være sånn. Eller ledelsen burde drite i folkemeningen.

Jeg skal forklare, det ene punktet følger det andre

1. Våpenhvile forhandlinger 

2. Anerkjennelse av Palestina 

3. Hamas tar det som en anerkjennelse av deres kamp

4. Hamas nekter å inngå en avtale begge parter kan leve med

5. Israel tvangsevakuerer Gaza by for å utslette Hamas der, medfører etnisk rensing

Istedetfor: 

1. Våpenhvile 

2. Annet styre kommer inn i Gaza

3. Israel har ingen forklarbar og "legitim" grunn til å kreve Gaza by tvangsevakuert med påfølgende etnisk rensing

Etter mitt syn bør Israel, i mangel av en Våpenhvile, ta Gaza by, la innbyggerne være og kunne vende tilbake, og ta ansvar for befolkningen i påvente av annet styre. 

Men det er min mening 

Skrevet (endret)
Tussi skrev (7 minutter siden):

Jeg skal forklare, det ene punktet følger det andre

1. Våpenhvile forhandlinger 

2. Anerkjennelse av Palestina 

3. Hamas tar det som en anerkjennelse av deres kamp

4. Hamas nekter å inngå en avtale begge parter kan leve med

5. Israel tvangsevakuerer Gaza by for å utslette Hamas der, medfører etnisk rensing

Istedetfor: 

1. Våpenhvile 

2. Annet styre kommer inn i Gaza

3. Israel har ingen forklarbar og "legitim" grunn til å kreve Gaza by tvangsevakuert med påfølgende etnisk rensing

Etter mitt syn bør Israel, i mangel av en Våpenhvile, ta Gaza by, la innbyggerne være og kunne vende tilbake, og ta ansvar for befolkningen i påvente av annet styre. 

Men det er min mening 

Man må nesten forholde seg til verden slik den er. Netanyahu og co skulle jo ønske at de kunne pøse på med enda mer bestialitet, uten konsekvenser for dem. Men så er altså verden slik at bestialiteten deres har fått visse konsekvenser. Og de aller fleste håper at enda større konsekvenser er i kjømda.

Endret av UglaSukk
  • Liker 3
Skrevet
Red Frostraven skrev (5 timer siden):

Da britene tok over var det 590 000 muslimske og 73 000 kristne palestinere, og 84 000 jøder hvorav mange av dem palestinske jøder, som ikke støttet sionismen.

https://mepc.org/commentaries/palestinians-ongoing-attempt-simplify-others/

Landet var godt dyrket med oliven, sitrus og kornplantasjer.

Det er selvfølgelig ingen grunn til å ta med at det britiske mandatet i 1922, når tellingen ble foretatt, inkluderte dagens Jordan

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...